TB22 Startet 27.Juli.2016 Del på Facebook Startet 27.Juli.2016 Er jo ikke akkurat i båten men kunne ha vært. Har byttet ut et 250amp batteri som har stått avkoblet noen mnd. Viser 12.82v etter all denne tiden den har stått ubrukt. Måleneren viser rett tall ref en annen måler med samme verdi. Hva som gjør at dette batteriet ligger så høyt på hvil? Er 7år gammelt. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Tja, at det rett og slett ikke er utslitt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TB22 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Skal være utslitt iflg tomt batteri litt for fort og rask til å lade opp. Har sikkert noen sykluser igjen men stusser over den høye Zzzz-spenningen Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Havlengt Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 - Heilt normalt... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Prøv med en utladingstest. Lad batteriet godt opp først. Hvis batteriet har en akseptabel restkapasitet kan du jo bruke det en stund til. Dersom det har uakseptabelt lite kapasitet er det bare å dumpe det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TB22 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Er det noe slingringsmonn i verdien et maks ladet batteri kan ha? Hvilespenning. Synes bare det er rart når det sies at et 12v batteri har 12.72v maks hvilespenning... Og da med understrek på de to siste sifferene. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Et batteri vil vel gi topp hvilespenning så lenge alle cellene yter det samme. Det er en belastningstest som vil fortelle restverdien på batteriet. Om du søker på forumet vil du finne mye informasjon om akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Hvilespenningen er god, men det betyr ikke nødvendivis at batteriet har god kapasitet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TB22 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Er ikke ute etter gjenstående kapasitet, men en ok forklaring på høy hvilespenning. Kom igjen då, dere kan bedre enn dette vel...? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Det ekke noe mer. Du kan ha kapasitet som seks stk AAA batterier som gir 12,82/6 volt hver seg. Er du fornøyd med det, så greit nok. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Ok. Så hvorfor presisere at maks hvil er 12.72? Kunne like gjerne sagt 12.ish. Nei.. Ligger noe bak dette. Får teste om instrumentene er riktig først,men suspekt at begge viser akkurat samme verdi. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Komodo Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 (redigert) For meg er det kun gjenstående kapasitet som betyr noe. Den presise hvilespenningen kan avvike noe avhengig av batteriets kjemi, platenes legering osv, samt voltmeterets nøyaktighet. Redigert 27.Juli.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Milde himmel, sett inn ei lyspære som du kjenner styrken på i W eller A (U=R*I). Kjør opplegget et antall timer. Da får du resultat strømtrekk i Ah. Mål hvilespenningen etter dette og sjekk mot tabellen for batteriet. Så får du korrekt Atotal og restkapasitet. At du har en høy hvilespenning betyr ingenting annet enn at batteriet har lav utlading. Hvilket i seg selv er greit. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Ok. Lav utladning, men selv etter 3-4mnd? Har kapasitet noe å si? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Hulda Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 (redigert) Kapasitet har null å si. Strømlekkasje har alt å si for spenningen. I dette tilfellet. Et slikt batteri kan sitte å holde på spenningen et år, med kun noen ti-deler volter i dropp. Når temperaturen er lav, batteriet rent, lav luftfuktighet og så videre. Dette er parametrene som gir folk falske forhåpninger om at de har et godt batteri. Redigert 27.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Juli.2016 Del på Facebook Svart 27.Juli.2016 Er det ikke dette som kalles sulfatering da ? Hadde et startbatteri med 12,70 volt,105 Ah og tenkte det var mer enn nok til første oppstart om våren. Bare et klikk fra starter. Fikk røsket med meg et fra en bilskroter som viste 12,6 volt og bare 65 Ah, men det var mer enn nok til oppstart. Etter det har jeg skjønt at batterier er mer enn bare spenning. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 (redigert) For å benytte en gamel analogi her for ikke-teknologer. Se for deg en slange som er 1/2 meter i diameter. Vanntrykket=spenningen på 12,82 volt presser vannsøylen 1 meter op i luften. Diameter på slangen tilsvarer hvor mange ampere (A) batteiet kan levere. Mengden vann som kommer ut av slangen er en kombinasjon av diameter og trykk og er da V * A = W (Watt). Når batteriet eldes så kan det sammenlignes med at vannslangen strupes sammen og blir mindre. En slange på 1 cm i diameter kan fremdeles presse vannstrålen 1 meter op i luften. Dette tilsvarer at spenningen fremdeles er 12,82 volt. Mengen vann som kommer ut er mye mindre (Energi = Watt). Dette tilsvarer at batteriet ikke gir nok energi til å drive startmotoren. Batteriet er deffekt. Tlsvarende; når batteriet er utladet. Da er spenningen lavere. Tilbake til vannlangen på 1/2 meter i diamter. Når spenningen er lav, si 10,5 Volt, så vil vannsøylen kun være 5 cm høy. Det kommer da lite vann ut av slangen, tilsvarende som at det kommer for lite energi ut av batteriet til å drive startmotoren. Batteriet er utladet og må lades opp. Er en eller flere celler i batteriet helt eller delvis ødelagt, så vil det ikke være mulig å oppnå korrekt batterispenning (12,82 V). Da er også batteriet deffekt. Redigert 28.Juli.2016 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjorden Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 AGM batteri har noe høyere hvilespenning enn bly/syre batteri. 12,8 høres helt fint ut. AGM batteri skal ha / tåler også noen høyere ladespenning . Hvis du ønsker å finne ut om batteriet er godt kan du som andre har foreslått sette på en last, f.eks lyspære på 50-100w. ( hovedlys fra bil). La denne stå i noen timer. Batterispenning bør da ikke falle under 12,5v om batteriet er godt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 Heilt normalt. Mine eldre leoch agm batterier ligger også over normal kvilespennig for blysyrebatterier. Men som andre har sagt så kan batteriet være svakt alikevel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2016 Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 Ok. Så hvorfor presisere at maks hvil er 12.72?Hvem har sagt det? Mine Haze gele batterier holder nå 13,0V ca en uke etter opplading. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 AGM batteri skal ha / tåler også noen høyere ladespenning . Det stemmer ikke, AGM skal lades med lavere spenning enn åpne blysyre, men de er mer villige til å ta imot lading. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
TB22 Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Hvem har sagt det? Mine Haze gele batterier holder nå 13,0V ca en uke etter opplading. Her http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/ og "alle" andre steder om batterier Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
bellen Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Her http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/ og "alle" andre steder om batterier Som der står, "Skal ha". I overført betydning betyr dette at batteriet skal minst ha denne spenningen for å være fulladet. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Som der står, "Skal ha". I overført betydning betyr dette at batteriet skal minst ha denne spenningen for å være fulladet. Minst? Hvor har du det fra? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
bellen Svart 29.Juli.2016 Del på Facebook Svart 29.Juli.2016 Fra egen erfaring ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.