Jump to content

Eldre 12v agm batteri viser 12.82v hvilespenning


TB22

Recommended Posts

De siste desimalene er jo alt.

Fra fullt til flatt batteri er hele 0,88v og når batteriet er 0,1v over er det 12% over antatt verdi. 

Til nå er det to teorier det kan være, 1 lav utladning eller 2 feil verdi på måleinstrumenter. 

 

Holder en knapp på utlading, men skulle gjerne hatt en litt mer utfyllende forklaring. At sånn er det bare er så tynt.

Link to post

Joda, jeg er langt på vei enig i det du sier. Desimalene er viktig, men jeg synes du henger deg for mye opp i ,72. Som sagt kan dette avvike noe avhengig av batteriets kjemi. Selv om det er snakk om blybatterier kan legeringene avvike noe.

 

Ønsker du et bedre faglig begrenset svar må du nok få en kjemiker på banen.

Link to post
  • 5 år senere...

#Hulda Det er ikke noe som tyder på batteriet hans er svekket. Tror faktisk du snubler litt i begreper . Har batteriet stått så lenge å det viser hele 12,82. Så viser måler spenning til et perfekt batteri. Hadde batteriet vært ødelagt. Kunne det gått lengre ned i volt. Ikke stoppet på eksakt 12,82. Som er tallet for et helt perfekt batteri. 

Link to post
TB22 skrev On 27.7.2016 at 17.23:

Er jo ikke akkurat i båten men kunne ha vært. Har byttet ut et 250amp batteri som har stått avkoblet noen mnd. Viser 12.82v etter all denne tiden den har stått ubrukt. Måleneren viser rett tall ref en annen måler med samme verdi. Hva som gjør at dette batteriet ligger så høyt på hvil? Er 7år gammelt.

bilde

bilde

Slik du beskriver dette kan det tyde på delvis brudd internt i batteriet som gjør at spenning dropper raskt ved høy belastning, mens høy/normal hvilespenning antakelig indikerer at selve cellene er ganske intakt på tross av alder. Måling med batteritester kan avsløre dette da indre motstand i så fall antakelig vil være høyere enn forventet. Alternativt måle spenning på polene ved høy belastning. Dette er jo et ‘solstrømbatteri’ ut fra merkingen. Dvs at det er 210 Ah målt ved C20 som er ‘normalen’ i båt og 250 Ah ved C100 som ofte brukes for ‘hyttestrømbatterier’. Et slik batteri kan også være mer følsomt for støt og rystelser ift interne brudd enn et marine batteri som gjerne har bedre beskyttelse mot mekanisk påvirkning. Antar at batteriet røyk ut av båten pga dårlig ytelse så det skal neppe inn igjen men om du har en anvendelse for det med lavt strømtrekk så kan det gjerne brukes til det.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Det hadde vært artig om trådstarter hadde kommet innom og fortalt litt om hvordan det gikk med batteriet hans for nesten 6 år siden, ser han var innom på forumet en tur for 14 dager siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
VannTro skrev On 29.7.2016 at 11.03:

Det stemmer ikke, AGM skal lades med lavere spenning enn åpne blysyre, men de er mer villige til å ta imot lading.

Mine Ritar AGM 120 Amperetimers batterier blir målt hver høst og hvilespenningen ligger mellom 13,1 og 13,15 V,målt med kalibrert Fluke. Grunnen til denne høyere spenningen er som Kommodo skriver, litt forskjellige legeringer i batteriet. I bulkfasen kan alle AGM batterier jeg kjenner til ha litt høyere spenning enn et åpent bly syre batteri, Men når det går over på vedlikehold så er det anbefalelig, litt lavere spenning en åpne bly syre.

Generelt er det slik for begge batterityper at batteriet stort sett lader seg opp til 80% ganske fort om det er tilgang på nokk strøm. Etthvert går det tregere og tregere uansett hvor god lader du har. Derfor er det en god ide og lade batterier minst et på dager på vedlikehold før man skal tro abatteriet er fulladet.

Att AGM batterier generelt tar lading bedre enn åpne bly syre batterier stemmer nok ikke. Derimot AGM batterier av typen RED TOP fra Optima som er spiralbatterier, tar lading raskere pga at disse får et mye større bly syre areal.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...