Jump to content

Turer utenfor Tananger og Randaberg


Nordkapp-king

Recommended Posts

Hei.

 

Med nyinnkjøpt båt prøver jeg å gjøre meg mer kjent i farvannet rundt Tananger, Viste og Randaberg (vest - ut mot havet). Er forsåvidt erfaren med båt, men da med mindre båter i mer skjermet farvann. Farvannet ut mot kysten har jeg liten erfaring med.

 

Fra kart virker det som det skal være muligheter for å ankre opp rundt Håstein, Odraskjæret, Frøsholmane og Rott. Lurte på om noen har erfaring fra dette området og kan gi tips til godværsturer for småbarnsfamilie i en 22 fots daycruiser.

Link to post
Share on other sites

Kvitsøy er jo like i nærheten. Der er det uthavner, friluftsforeningsbrygge som er gratis og uten strøm, og gjestebrygge med strøm. Altså masse fine plasser. Og er været fint, er det ikke lange turen derfra og opp til Skudeneshavn... Med en 22 foter er by-øyene og Ryfylke også fint innen rekkevidde. Det snakkes jo om hvor ille det er rundt Tungenes, men ofte er området utenfor Vistnes verre. Så er du komfortabel med å gå der, er ikke Tungenes ille. Vi har gått fra Hafrsfjord til Nesvik i Hjelmeland med Nordkapp 500 Avant. Langs den strekningen ligger fine plasser som perler på en snor...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ja Kvitsøy står på planen straks været tillater det. Har hatt en del turer utenfor Vistnes og rundt Tungenes nå. Blir en del sikksakk-kjøring for å unngå sidesjø, men sålangt ingen dramatikk tross voksne bølger

Link to post
Share on other sites

La grunnlaget for juniors båtinteresse i det området Lå i Ytre Hafrsfjord båthavn, hadde noen fantastiske ettermiddagsturer i området. Inn fjorden i sakte fart, rundt "Oksefjordbåen" (et navn junior husket til dags dato), inn Dusavigå (Pappa: Skal alle disse båtene til oljeplattformene dine (jeg hadde en jobb som ikke veldig avansert medarbeider i et oljeselskap, men hvordan forklarer du det til din sønn?), deretter en runde rundt Fladholmen der du forteller historien om dramatikken som utspant seg der. Om du klarer å fremstille dette i en ikke-moraliserende, men interesseskapende modus, har du en sønn som er tapt (eller kanskje heller vunnet) for båtlivet så lenge helsen hoder. 

Laholm

Link to post
Share on other sites

Fredelig overnatting i godt beskyttet båthavn på Rott, god frokost (ka e gale med Nugatti), og du har en vinner!!Roo

Rott skal man være litt forsiktig med - det står en bergkile med fortøyningsring der  ennå antagelig, i en liten bukt helt sør, midt i fuglereservatet. Ja. jeg har en fortid som ØKO-kriminell - for 15 år siden - men jeg kan påberope meg rettsvillfarelse. For dengangen var det liten informasjon om slikt, i dag er slike områder tydelig merket. Og havnen på Rott er selvsagt alltid trygg - men der er det GRUNT.

Link to post
Share on other sites

Rott er kjempekoselig! Vi gikk da inn med seilbåt som stikker 1,70, og det var et par andre, litt større seilbåter der også. Men ja, man skal sjekke dybden. Vi fikk låne en privat brygge der for et par timers picnic, og rett bortenfor, sa de at det er en stein nedi som vi måtte se opp for. Men hadde en nyyyydelig dag der i sola i slutten av februar, var det vel. :-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...