Jump to content

Båtsertifikat nå !


olews

Recommended Posts

lest raskt gjennom denne tråden.

og jeg blir litt forundret.

 

I starten er det meninger om at man IKKE skal ha båtfører bevis. Det er ikke behov, neivel.. er kanskje ikke det. Men hva med egen interesse.... kunskap osv..

Jeg har tatt beviset og lærte en del. Støtter også kampen om at dette skal være påkrevd.

 

Svensker og båtførerbevis.

Sverige vil, som kjent, mest sannsynligvis innføre påkrevd båtfører bevis fra 01.01.2006. HURRA.

 

Så leser jeg (i tidligere innlegg) at det sikert ikke vil gjelde for oss normenn på båt tur i sverige.....

 

HVA ?!?!?!

 

Tolker det dit henn at de samme menneskene ikke trenger bil sertifikat for å kjøre bil i sverige heller......

 

Det er vel de reglene som er i de respektive land som gjelder....... Er det krav om båtførerbevis i Sverige så må vel de som reiser til sverige ha dette i orden.

 

Nå er det kanskje ikke alle normenn som tror dette. Det ser vi jo i media i løpet av sommeren, NORMENN KJØRER FOR FORT I SVERIGE MED BÅT. Tydligvis gjelder hastighets reglene i Sverige også for normenn, så hvorfor skulle ikke krav om båtfører bevis gjelde.

 

Det begynner å bli ganske mye "uvetig" kjøring på sjøen så det er på tide med opplæring. OG IKKE MINST oppfølging, dvs en event inndragning av båtfører bevis ved større overtredelser.

 

 

Kanskje veldig "strengt innleg" men jeg er veldig for dette med båtfører bevis. Håper det kommer til Norge snart. Og at storebror ser deg prinsippet ikke skulle gjelde i båt ???? det gjelder jo alle andre steder...

Ha en fortryllende dag på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Vi må ikke glemme at de fleste drukningsulykker skjer innaskjærs, i rolig vann der den forulykkede er voksen mann, gjerne uten redningsvest, ikke ulik en profil av de fleste brukerne av dette forum.

 

Min påstand for dette er å trekke paralleller til veitrafikken.  Samme hvor mye fotobokser og politi det er på veiene kjøres det jfr. div. media fortere og villere på veiene våre.  Selv med de kraftige konsekvenser det har for bilførere.

Det er akkurat dette jeg mener. Godt skrevet Alvito. Det som også er trist er medias oppblåsing av bagateller. I sommermnd såkalte agurktid blir fremferden på sjøen hvert år fremstilt som livsfarlig og hasardiøs. Type: "braste på grunn i 20 knop"(37 km/t),eller: " med 150 hk motor", hva nå det har med saken å gjøre. Det fokuseres også mye på aldersgrenser og fart/hk. Kan noen vise meg en statistikk over alvorlige ulykker der barn eller ungdom under 16 år er fremtredende ? De fleste 13-16 åringer behersker båten bedre enn surmagede

"snekkeskippere" som jo som kjent er verdensmestere i båtliv.

Link to post
Share on other sites

Alle her er natuligivs enige om at båtførerbevis er nyttig og en fin ting. Flere som har det jo bedre. Flere som har kystskippereksamen enda bedre.

 

Mitt prinsipielle syn er at skal vi først innføre en plikt da skal det være grunnlag for den. Av alle fritidsbåter i Norge idag er det minimalt med ulykker som skyldes manglende teoretiske kunnskaper.

 

Ulykker er stort sett relatert til fyll, drukning eller grunnstøting der fører ikke har hatt eller brukt draft.

Båtførerbeviset kan ikke forhindre dette.

 

Største delen av flåten holder til rundt hjemmehavn i kjent farvann. De som reiser på langtur er stort sett sitt ansvar bevisst og sørger for å ha nødvendig navigerings kompetansje.

 

Båtførerbeviset kan heller ikke kompensere for manglende båtferdigheter. Jeg kjenner til mange båteiere som har båtførerbevis, for ikke å snakke om Kapteiner som kommer ut i småbåt men ikke klarer å legge til den enkleste brygge.

 

All den tid det ikke kan påvises at obligatorisk båtførerbevis eller kompetanse sertifikat (hva nå det skal være) vil redusere ulykker er det etter min oppfatning unødvendig for ikke å snakke om kostnadskrevene for staten som igjen vil dytte disse kostnadene på oss sjøfarere. Kan ikke dy meg men økte avgifter som hk avgift, årsavgift, dieselavgift får vi kanskje uansett om det blir valgt en rød/grønn regjerning til høsten :headbang: .

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hallo,

Med fare for å gjenta ting som andre har sagt, fordi jeg ikke har finlest alle innleggene:

 

1) Båtførerbevis er muligens ikke nødvendig for å redusere ullykkestallene, som allerede er svært lave

2) Båtførerbeviset kan øke muligheten for å få bukt med stygge overtredelser av sjøveisreglene m.m. og gjøre det hyggeligere på sjøen for oss alle. Hvordan ? jo, ved å innføre mulighet for å miste båtførerbeviset ved grove overtredelser og at forsikringsmessige konsekvenser ala bil, ved kjøring uten lappen....

3) Jeg tror heller ikke båtførerbeviset fører til særlig økte kunnskaper, de fleste har disse kunnskapene allerede, det er ferdigheter og holdninger som er problemet, tror nå jeg....

4) Jeg tror det ville vært enda bedre om det blir innført en praktisk ferdighetstest før man får lov å sette av gårde i en 50 fots båt i 50 knop......

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ditt punkt nr 2.

Den mulighet tror jeg finnes idag også. Jeg tror du kan miste førerkortet for bil ved svært grov overtredelse, mener å ha lest dette. Det kunne kanskje være en ide og innføre som fast regel på sjøen ?

 

En praktisk test av kunnskaper for kjøp av båt over kanskje ikke 50 med tillegg av hastighet som kan forseres over 40 kn synes jeg er en glimrende ide selv om det ikke er mange det gjelder. Som du sier. De fleste har de teoretiske kunnskapene men mangler de praktiske.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hallo,

Med fare for å gjenta ting som andre har sagt, fordi jeg ikke har finlest alle innleggene:

 

1) Båtførerbevis er muligens ikke nødvendig for å redusere ullykkestallene, som allerede er svært lave

2) Båtførerbeviset kan øke muligheten for å få bukt med stygge overtredelser av sjøveisreglene m.m. og gjøre det hyggeligere på sjøen for oss alle. Hvordan ? jo, ved å innføre mulighet for å miste båtførerbeviset ved grove overtredelser og at forsikringsmessige konsekvenser ala bil, ved kjøring uten lappen....

3) Jeg tror heller ikke båtførerbeviset fører til særlig økte kunnskaper, de fleste har disse kunnskapene allerede, det er ferdigheter og holdninger som er problemet, tror nå jeg....

4) Jeg tror det ville vært enda bedre om det blir innført en praktisk ferdighetstest før man får lov å sette av gårde i en 50 fots båt i 50 knop......

<{POST_SNAPBACK}>

Støttes 100% (spesielt pkt. 2)

 

til Contraband; du misforstår. Det er ikke snakk om å miste bil-lappen, det er snakk om å miste båt-lappen. Les innlegget til TMS en gang til, spesielt pkt 2.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Forslaget som tidligere har vært fremme tror jeg skulle gjelde for alle båter med mer enn 35 hesters motor eller en hastighet på mer enn 15 knop.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Makan til vås ! :rolleyes: Sånt må en være byråkrat for å tenke ut....

Jeg lurer litt på hvordan det er tenktl håndhevet av ordensmakten ? Skal de prøvekjøre båten når du blir stoppet da ? Skal det innføres nye regler burde det være regler som kan håndheves på en praktisk måte. En båt med 35 hk motor som seiler i 15 knop kan gjøre betydelig skade på omgivelsene så dette forslaget syntes jeg er direkte uforståelig. Men i sin iver etter å regulere båtfolket så ser det sikkert fint ut.

Link to post
Share on other sites

Det er flere her som mener uvettig båtføring med fyll og spetakkel og griskjøring til sjøs ikke vil bli redusert ved obigatorisk krav til båtførerbevis. Akkurat det er jeg enig i. For å få bukt med denslags må sjøens UP opprettes. Kan etableres først i ferieområdene på Sør og Østlandet, samt Stavanger og Bergensområdet i sommermånedene.

 

Så har vi sjøveisreglene, kotyme og etikk, nødsitusajoner og håndtering av båt. Her kan samfunnet garantert spare mye penger på en bedre forståelse. Obligatorisk båtførerbevis og mer overvåking er vel muligens det som vil hjelpe mest, jfr. håndhevingen av promillelovgivningen for bil og fotobokser - ser ut til at dette er virkemidler hver og en av oss har respekt for. Slik er det dessverre. :rolleyes:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

For å få bukt med denslags må sjøens UP opprettes. Kan etableres først i ferieområdene på Sør og Østlandet, samt Stavanger og Bergensområdet i sommermånedene.

Og hvordan skal dette finansiered da? Med en aldrig så liten økning av avgiftene på diesel kanskje? Husk at her i landet skal alle tjenester det offentlige tilbyr være sk. provenynøytrale. Dvs at de skal være selvfinansierende. Hvem skal betale andre enn lystbåtfolket? Pleietrengende på alders og sykehjem kanskje? Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med forslaget om en praktisk prøve: Skal det avlegges prøve med den båten man til enhver tid er eier av, slik at når man bytter båt må man avlegge ny prøve? Eller skal det benyttes en standardbåt og skal denne i tilfelle være planende, deplaserende eller halvplanende? Skal den være skvær eller buet i akterenden, en eller to motorer, drev eller stive aksler, med eller uten baugpropell, reversering eller vribar propell. Hvor stor skal den være, hvor tung, hvor høy, hvor bred? Dypgående?

Hvilke værforhold skal det testes under? Havblikk eller kuling? Mørkt eller lyst? Hva med seilbåter som jo har både motor og seil. Hvilke av disse fremdriftsmetodene skal brukes? Videre registrer jeg at "flybridgebåter" blir kalt "containere" o.l. i forumet igjen. Denne gang av en seilbåteier. Noe sier meg at dette veldig ofte er et utslag av den velkjente norske misunnelsen. En annen ting som er litt spesiellt med seilbåter er at eieren tydeligvis eier alt vann som til enhver tid befinner seg 10n.m rundt båten. Og til de som tydeligvis ikke tåler det minste bølgeskulp. Hva gjør dere i dårlig vær?

Link to post
Share on other sites

Og hvordan skal dette finansiered da? Med en aldrig så liten økning av avgiftene på diesel kanskje? Husk at her i landet skal alle tjenester det offentlige tilbyr være sk. provenynøytrale. Dvs at de skal være selvfinansierende. Hvem skal betale andre enn lystbåtfolket? Pleietrengende på alders og sykehjem kanskje?

<{POST_SNAPBACK}>

Finansiering over statbudsjettet, mao. du og jeg og andre med. Ser ikke bort fra at båtfolket må betale ekstra for å få et tryggere båtliv. Dieselavgiftene snakker vi ikke høyt om. Noen kan få ideer.

 

Det store spørsmålet er hvordan man i all enkelthet kan spare liv og penger? Det kommer ikke av seg selv. Godvilje eller også kalt snillisme har vi prøvd i dette landet en stund nå, uten å oppnå forventet resultat. Paradoksalt nok virker det som om det tenderer mot ulovligheter i oppgangstider også, av typen gi blaffen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Trekker tråden tilbake til der den begynte:

 

Båtsertifikat nå.

 

Etter å ha lest tråden om vikeplikt for nyttetrafikken og sett hvor dårlig

det står til med kunnskapene burde nok båtlappen innføres ganske snart.

Tror teoripensum til båtførerprøven som allerede finnes holder, det er

jo svært lite som egentlig kreves.

 

Man kan jo forsøke å diskutere rundkjøringer på land og se hvor mye

kunnskap bilister har om dette, nesten alle kan reglene og gjør dette helt

korrekt, og teoriprøven til bilførerkort er heller ikke mange timene.

 

Så la oss håpe det blir krav om båtlappen nå. Kanskje det burde kreves

praksisopplæring også ? Det kan virke sånn når folk skal legge til ved

brygga.

Ole

S/Y Sirius

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan hadde denne situasjonen blitt anderledes med tvungen opplæring?

Nå er det jo så mange her med sertifikater og beviser etterhvert, så hva er fasiten?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har liten tro på at Båtsertifikat har noen særlig betydning for folks adferd på sjøen. Sjansen for å bli tatt er minimal.

 

Situasjonene på landsbasis mht hvor mange biler som kjører rundt ulovlig illustrerer dette:

 

http://forbruker.no/bil/article1104828.ece

 

Totalt er 169.194 kjøretøy av 3,9 millioner ulovlige i Norge.

 

68990 kjøretøy mangler EU-kontroll

47818 har ikke betalt omregistreringsavgiften

41495 mangler forsikring

60347 har ikke betalt årsavgiften

 

Vegdirektoratet, politiet, Tollvesenet og NAF vedgår at flere av disse er på veien daglig. Ulovlige biler kan faktisk kjøre rundt helt til de blir oppdaget av politiet, Tollvesenet eller veimyndighetene. Dette kan til og med ta to-tre år. Bilister som for eksempel parkerer i privat garasjeanlegg og har garasjeplass på jobben, kan kjøre til og fra jobben i månedsvis uten å bli stoppet. Så lenge de unngår parkering på offentlige steder.

 

Tenke seg til at 41495 kjøretøy ruller rundt uten forsikring. Det er de lovlydige som må betale!

 

Myndighetene umaker seg knapt for å gjøre noe med dette problemet. Jeg tror ikke oppfølgingen på sjøen blir døyten bedre, men det kommer til å koste penger, believe me!

 

Jeg tror det eneste som virkelig kan hjelpe er å skape bedre holdninger hos de som ferdes på sjøen, det burde båtorgansiasjonene ta seg av. Men jeg tror ikke at ledelsen i KNBF vil.

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Løfter denne litt..

 

Satt i baren her på hotellet forleden og leste litt båtblader, kom i snakk med en kar fra Sør-Afrika, han akkurat kjøpt seg en båt, det var en slik 16 fots vannjet båt plassert på henger. Vi kom litt i snakk om båter og hvordan båtlivet var i Norge kontra S-Afrika. Han sa han ikke vært på sjøen, kun i noen innsjøer med sin båt ennå siden han ikke var ferdig med sertifikatet "Skippers License".

 

Jeg spurte litt om hva denne skippers lincense innebar av opplæring. Vel det er to deler i denne, en teoretisk del som er ganke lik den vi har i norge i form av båtfører prøve selvsagt var det skriftlig examen her. Videre hadde de en praktisk prøve som for det sertifikatet han holdt på med innebar sjøsetting av båten fra henger og ta båten sikkert ut gjennom de brenningene/dønningene som slår mot land... Han kalte de for for "surfen". Dette måtte han gjøre 12 ganger på en sikker måte, før han var kvalifisert til å få lappen.....

 

Jeg fortale han om hvordan det var i Norge og han ble mildt tatt sjokkert når alle over 16 kunne føre båter opptil 50 fot uten noen form for opplæring.....

 

Jeg sa som sant er at vi nordmenn trenger jo ikke noen opplæring, vi er jo verdensmestre på alt vi driver med og det å føre båt har vi da drevet med siden vikingetiden så det kan vi alle som en,

 

Er liksom medfødt det serru sa jeg til karen.... Du vet det er typsik norsk å være god, eller var det best... mon tro :rolleyes: Det er ingen som må komme her og fortelle han ola-ola hva han kan og ikke kan....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...