Jump to content

Båtsertifikat nå !


olews

Recommended Posts

Kvalifikasjonskravet er nemlig et annet og betydelig viktigere enn bare minstealderen.  Det er nemlig også krav til nødvendig ferdighet i bruk av båt.  Dvs. at en hvilken som helst person på over 16 år har lov til å føre en hvilken som helst båt under 50 fot/25 tonn som han har nødvendige ferdigheter til å føre.  Har han ikke ferdighetene, så har han heller ikke lov til å føre båten.  Og ferdighetene inkluderer nødvendige ferdigheter innen navigasjon og forståelse av sjøveisreglene.

Syens det du her skriver, er et godt utgangspunkt for diskusjon, Worse. Hvis vi glemmer dette med båtførersertifikat en stund og heller konsentrerer oss om ferdigheter synes jeg diskusjonen har mer for seg. Jeg har vært tilhenger av obl. sertifikat - ikke fordi det er så viktig å ha denne lappen, men fordi det dokumenterer at man har visse ferdigheter.

 

Jeg er nokså sikker på at stadig flere ferske båtførere legger utpå uten å ha disse ferdighetene, og hva fører det til? Ikke nødvendig ulykker, men mange utrivlige opplevelser for oss andre, og mange farlige situasjoner som ville vært ungått dersom båtfører hadde nødvendige ferdigheter.

 

Spørsmålet blir da hva man kan gjøre for bedre å sikre seg at ferske båtførere har nødvendige ferdigheter. Mange er ikke en gang klar over at dette ferdighetskravet gjelder.

 

En annen sak er den underforståtte og noen ganger uttalte ideen om at folk -- enten det er båtfolk eller folk i båt -- bruker en million eller tre eller fire eller mer på å kjøpe båt, og så gir de blaffen i om de makter å håndtere sitt eget fartøy.

Jeg tror ikke de gir blaffen i det, men faktum er at mange ikke har nødvendige ferdigheter. Har truffet ferske båteiere med 38 - 42 fots båter som ikke har kunnet legge til selv. Kameraten legger til først, tar jolla ut til båt nr 2 og fører den til havn. Båtføreren er ikke i stand til å gjøre dette selv. Jeg lurer da på hvilke andre ferdigheter denne båtføreren mangler. Kan ha sjøveisreglene, og kan han navigere tro?

 

 

Obl. sertifikat eller ikke er derfor ikke det viktige, men å finne fram til noe som gir bedre sikring for at nye båtførere har visse kvalifikasjoner enn hva som er situasjonen idag.

Link to post
Share on other sites

Enig at man må ha kunnskap om og føre et fartøy. Men terskelen kan godt være lavere for og få et bevis.

La nå folk sitte hjemme foran pc´en og avlegge prøven. "da jukser man lett sier noen" javel, men for og "jukse" så må man nødvendigvis lese i boka og da har man alikevel fått med seg en del.

Man avlegger jo prøven online i dag, så hvorfor ikke betale 300,00 for og få tilsendt en kode?

Tast inn koden og du har en time på deg til og bli ferdig.

 

Og bruke boka som oppslagsverk må vel være ok?

 

Jeg skjønner ikke problemet :confused: men jeg skal alikevel avlegge prøven når jeg først har lest.

Har forøvrig også kjøpt Båteier boka som jeg finner veldig nyttig.

Fikk en del aha opplevelser av den :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig at man må ha kunnskap om og føre et fartøy. Men terskelen kan godt være lavere for og få et bevis.

La nå folk sitte hjemme foran pc´en og avlegge prøven. "da jukser man lett sier noen" javel, men for og "jukse" så må man nødvendigvis lese i boka og da har man alikevel fått med seg en del.

Ikke dersom du lar en kamerat ta prøven for deg....... Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men 'Spørsmål B' blir nødvendigvis ".... og hvem skal vurdere denne ferdigheten....?"

I praksis er det jo den 16-åringen som du selv omtalte i eksemplet, eller eventuelt hans stolte(?) pappa.

<{POST_SNAPBACK}>

Bestemmelsen i forskrift om minstealder mv. om at man skal ha nødvendige ferdigheter, innebærer at disse ferdighetene skal være på plass til enhver tid. Dette gjelder uansett om man har båtførerbevis, høyere sertifikater eller intet sertifikat. Det er vel ikke ukjent at det man eventuelt kunne da f.eks. båtførerprøven ble avlagt, kan være glemt dagen etter, for ikke å snakke om 10 år etter.

 

Videre er forskriftsbestemmelsen såvidt intelligent utformet at det er den enkeltes ansvarsfølelse som skal vurdere ferdigheten. "Vi" har vel ikke levd så lenge i formynderstaten at "vi" har problemer med å forstå det, vel? Hvis det skal være en eksaminator som skal vurdere dette, må jo vedkommende ideelt sett "ta hyre" ombord hos den enkelte for til enhver tid å kunne vurdere om ferdighetene er ivaretatt.

 

Det virker noe merkelig at forskriftsbestemmelsen kommenteres slik. En skulle jo tro at du som holder båtførerkurs nettopp påpekte denne bestemmelsen for å poengtere den enkeltes ansvar for å vedlikeholde ferdighetene/kunnskapene. En stund etter "eksamen" er det jo kun "båtføreren" selv som kan vurdere om ferdighetene står i forhold til det som lovmessig er pålagt.

 

 

Av en eller annen merkelig grunn tenker jeg på alle disse 18-åringene som kommer ut på veiene med flunkende nye førerkort  :wink:  I egne øyne er de tilsynelatende fantastisk flinke bilførere, men samtidig så viser all statistikk at de er belemret med påfallende mange ulykker.

Kunne ikke her være en viss sammenheng?

<{POST_SNAPBACK}>

Med referanse til mitt tidligere innlegg har ikke tilsvarende statistikk med unge båtførere blitt påvist til d.d. Hvis ikke du skulle ha noe nytt, ukjent å bidra med, kan nok denne sammenlikningen med veitrafikken beklageligvis bare plasseres i båsen "nok en synsing".
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den praktiske opplæringen, tar jeg 790 kroner timen pluss moms for å lære folk å legg inntil brygga.

<{POST_SNAPBACK}>

Trudde opplæring og undervisning var unntatt moms... :wink:

 

 

Nå vet jeg ikke helt hva som menes med dekket norskt fartøy....

<{POST_SNAPBACK}>

Båt med dekk f.eks. I motsetning til åpen robåt? (Uten antydning til dekk av noe slag.)

 

Forøvrig er det MIN mening at obligatorisk opplæring (kjørelapp) burde ha vært innført. Ikke bare at det gir større kunnskap om "kjøreregler" (utenfor "mårn-du-triangelet" er ikke båt-tettheten SÅ stor), men kurset inneholder litt mere; Sikkerhet, oppførsel ved nød osv.osv. Og som kapptein sier, det er ganske morsomt! Ga i hvert fall meg nye vinklinger... :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er klart.

 

Tenkte ikke på den, men jukse kan man gjøre selv om man sitter ett annet sted også.

Regner med at det ikke er forbud om og ha med seg mobil f.eks.

Du kan nok ha med mobil, men du får nok ikke lov til å bruke den.....

 

Når det er sagt (eller skrevet), så tror jeg ikke juks er noe stort problem på Båtførerprøven. Om du har litt interesse for "faget" så er ikke eksamen noe problem. Men i andre eksamenssammenhenger så er det utrolig hvor kreative folk kan være for å jukse, hadde de vært like kreative med tanke på å lære seg stoffet så hadde de ikke trengt å jukse. Og dermed var vi vel litt OT :lol:

 

For å komme tilbake til tema, så kan statistikk brukes til så mangt og kan stort sett bevise det man ønsker. Om antallet dødsfall/drukninger går ned om alle hadde hatt båtsertifikat er ikke sikkert, men jeg tror at det kunne blitt mindre hasardiøs kjøring med båt. Og trolig vil det bli færre situasjoner der folk i båt går på grunn med kun NAF boka og GPS med grove basekart som navigasjonshjelpemiddel. Men det blir jo bare synsing fra min side....

Link to post
Share on other sites

Jukse kan man hvis man vil. Men man bør stole såpass på folk at dette ikke er noe problem.

 

 

Men det som hadde hjulpet mot uvettig kjøring og diverse er synlig Politi.

Er ikke værre enn det.

Blir du stoppet for fyllekjøring og andre grove ting på sjøen kan man like gjerne ta fra deg lappen på bil.

 

Det hadde kanskje vært prevantivt

Link to post
Share on other sites

Hva skal være nok erfaring/kursing til at man skal kunne få godkjent annet enn båtførerprøven?

 

Jeg har 1 år på maritim skole, grunnkurs sjøfartsfag, med tilhørende sikkerhetskurs (godkjent for bruk for 1. resigutt i utenriksfart). Pensum var maskinlære, navigasjon, radar osv..

 

15 måneder i marinen, som radaroperatør på MTB, med radarkurs.

 

4 måneder som fisker, linefiske på Labradorkysten.

 

Ca. 15 år med lystbåt, 12 av dem med seilbåt.

 

I tillegg 3 år på skole, kart og oppmåling med fordypning i kartografi og ekkoloddmålinger.

 

Men båtførerprøven har jeg ikke.. :rolleyes:

 

Ser likevel at litt oppfrisking skulle trenges, men å møte opp på et eksamenssted for å ta den virker litt dumt med den bakgrunnen..

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Til Røylen: Helt enig i ditt innlegg.

Til Poseidon: Den stolte pappa har et klart ansvar.

 

Småbåtloven § 35:

Eieren av en småbåt plikter å forvisse seg om at den som han eller hun lar bruke båten, fyller vilkårene for å føre den. Det samme gjelder for den som har rådigheten over båten på eierens vegne.

 

Overtredelser av loven er straffbare.

 

Altså er det enhver eier sin plikt under trussel om straff å påse at den man overlater båten til, fyller kvalifikasjonskravene og da i særdeleshet kravet til ferdigheter.

 

Til Pero:

Du klarer nok med din bakgrunn å få Fritidsbåtskippersertifikateksamensvitnemål (!) uten de store anstrengelser. Så hvorfor ikke?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen merkelig grunn tenker jeg på alle disse 18-åringene som kommer ut på veiene med flunkende nye førerkort  :wink:  I egne øyne er de tilsynelatende fantastisk flinke bilførere, men samtidig så viser all statistikk at de er belemret med påfallende mange ulykker.

 

Kunne ikke her være en viss sammenheng?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kunne nok være en sammenheng, og det er det faktisk. Den har imidlertid motsatt fortegn. Statistikken viser at over 6000 nordmenn tar båtførerprøven hvert år. En betydelig større del enn aldersgruppen skulle tilsi er unge mennesker. Rart at ikke du visste dette du som holder slike kurs. Videre viser det seg at ungdom er gjennomsnittlig betydelig flinkere enn gjennomsnittet uavhengig om de har båtførerprøven eller ei. Har skrevet om det før og henvist til gjeldende statistikk fra drukningsstatistikken og fra forsikringsbransjens skadestatistikk. Der skrev jeg også at over 200.000 allerede har båtførerprøven.

 

 

Ellers vil jeg si at Røylens innlegg er noe av det mest ryddige og beste jeg har lest på lenge.

 

Og til slutt vil jeg gjenta det jeg har sagt tidligere. I følge skadestattistikken og drukningsstatistikken er sjøen et særdeles trygt sted å oppholde seg. I forhold til båttettheten og antallet mennesker som er ute i båt, er det i særklasse både lite ulykker og lite skader.

 

Jeg har en millionbåt forsikret i Gjensidige. Den koster det drøye 5000 kroner, inklusive 50% sikkerhetsrabatt å forsikre i Gjensidige med full kasko og fører/passasjerulykke. Prisen sier noe om risikoen selskapet forventer. I forhold til verdien av menneskeliv og båt, er dette en særdeles lav premie. Forsikringsbransjen regner med at slike som meg får et totalhavari en gang hvert firehundreogtrettiende år elller så. Så sikre er de at de satser penga sine på det. Så sikre er de fordi statistikken viser at så er tilfelle. I tillegg vet de at jeg statistisk vil få en mindre skade fra tid til annen. Den vil i følge bransjens egen statistikk for 2003 være på ca 15.000 kroner i snitt.

 

I beløpet de beregner seg i premie er selvfølgelig også tyveri inkludert. Med kasko mener jeg FULL KASKO som dekker om ikke alt, så bortimot alt av skader en stakkars båteier kan oppleve.

 

Sikkert som banken er det noe som heter. Vel kanskje ikke nå lenger. Sikkert som sjøen da? Det burde det hete i følge skade- og ulykkesstatistikken. 400.000 fritidsbåter med en drøss turer hver eneste år viser hvor trygt dette er.

 

Så hva med bøllekjøring? Ja den finnes. Ja det blir mer av den. Skaper den ulykker? Ja så absolutt, men ikke særlig mange ser det ut for. Men irritasjon skaper den. Stor irritasjon. Irritasjon som får folk til å skrike på obligatorisk båtføreropplæring. Da spør jeg meg igjen. Er en bølle en bølle fordi han ikke vet bedre eller er han bøllete rett og slett fordi han er en bølle? Og bøllekjøreren mestrer vel båten på en ypperlig måte? Eller skal man ha en obligatorisk praktisk opplæring for alle også?

 

Ja si det. Svaret på det og på alle de andre spørsmålene får man ved å bruke statistisk materiale. Alt annet blir faktisk bare synsing.

 

En ting er imidlertid bombesikkert. Denne diskusjonen vil ingen ende ta.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lasse skrev:

Jeg er nokså sikker på at stadig flere ferske båtførere legger utpå uten å ha disse ferdighetene, og hva fører det til? Ikke nødvendig ulykker, men mange utrivlige opplevelser for oss andre, og mange farlige situasjoner som ville vært ungått dersom båtfører hadde nødvendige ferdigheter.

 

Er enig med deg i at mange, inkludert meg, har lagt utpå uten de nødvendige ferdighetene. Men at det er dem (oss) som skaper de utrivelige og farlige situasjonene tror jeg rett og slett ikke noe på.

 

 

Lasse skrev også:

Jeg tror ikke de gir blaffen i det, men faktum er at mange ikke har nødvendige ferdigheter. Har truffet ferske båteiere med 38 - 42 fots båter som ikke har kunnet legge til selv. Kameraten legger til først, tar jolla ut til båt nr 2 og fører den til havn. Båtføreren er ikke i stand til å gjøre dette selv. Jeg lurer da på hvilke andre ferdigheter denne båtføreren mangler. Kan ha sjøveisreglene, og kan han navigere tro?

 

Det må da være lov å være så ydmyk at en får hjelp til noe en synes er vanskelig og ære være selvinnsikten som gjør at han ikke prøver på noe som han ikke føler han behersker. Dette er da en ypperlig måte å lære på!!

 

Bastard skrev:

Enig at man må ha kunnskap om og føre et fartøy. Men terskelen kan godt være lavere for og få et bevis.

La nå folk sitte hjemme foran pc´en og avlegge prøven. "da jukser man lett sier noen" javel, men for og "jukse" så må man nødvendigvis lese i boka og da har man alikevel fått med seg en del.

Man avlegger jo prøven online i dag, så hvorfor ikke betale 300,00 for og få tilsendt en kode?

Tast inn koden og du har en time på deg til og bli ferdig.

 

Og bruke boka som oppslagsverk må vel være ok?

 

Jeg skjønner ikke problemet confused.gif men jeg skal alikevel avlegge prøven når jeg først har lest.

Har forøvrig også kjøpt Båteier boka som jeg finner veldig nyttig.

Fikk en del aha opplevelser av den smiley.gif

 

ER så enig!!!!!!!

 

Det er heldigvis så god plass på sjøen i mine farvann at det ikke er noe problem å øve på egenhånd. Slik er det stort sett i hele Norge så la ikke forholdene i Oslofjorden og Blindleia styre hele Norge!!

 

tj

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nei, Svenskene kan ikke kreve dette. Og takk for det.  :flag:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror inte jag heller, ett norskt sertifikat kommer att duga, så funkar det redan nu nere i Europa

att man accepterar resp lands certifikat !

(Polismannen har sikkert fått detta om bakfoten......det krävs ju inte svenskt körkort för att köra bil her i Sverige! :smiley: )

 

men jag tror att certifikatsstvång kommer inom något/några år........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

"För hela EU gäller för yttre vatten samma bestämmelser som i hemlandet. Dvs. en svensk medborgare ska ha ett kustskepparintyg om fartyget är ett skepp, annars finns inget krav.

"

Her prater vi om skip gjør jeg regning med ?.

 

Uansett så tolker jeg det slik at en Tysker som kommer til Sverige tar med seg sin sertifikatplikt. I Norge tar vi også med oss vår sertifikatplikt som i vårt tilfellet er fraværende for fritidsbåter. Jeg forstår det slik at det ikke vil være nødvending for nordmenn å ha båtførerbevis for segling i Sverige så lenge vi ikke har noen pålegg om å inneha båtførerbevis.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hej Contraband!

 

nu pratar vi om framtiden....(som det er nu har vi i Sverige inga krav på sertifikat på fritidsbåtar som er mindre en 12*4m!)

 

 

men kan Tyskland, Frankrike mfl ha krav på oss när vi seglar som utlänningar i deras 'inre'-vatten,

der kan man inte komma o säga att vi inte behöver sertifikat hjemme, så det behöver vi ikke der heller...

 

Så er det sikkert möjligt att införa sådan krav i Sverige oxo, nu tror jag personligen inte att

Sverige går ensamt, utan att det blir noen form av felles nordisk ordning på detta!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ikke båtsertifikat for nordmenn

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...NYHET/341583113

 

Ettersom det ikke er pliktig å ha båtførersertifikat i Norge, vil det heller ikke være pliktig i Sverige!

 

– Det er forståelig at svenske myndigheter drøfter innføring av båtsertifikat. Den samme debatten har vi jo også hatt og har i Norge, sier underdirektør John Aicher i Sjøfartsdirektoratet.

Aicher er leder av sjøvett og fritidsbåtavdelingen i direktoratet.

 

Felles bestemmelser

 

– Jeg tror vi like godt først som sist kan si at det ikke vil være mulig i nordiske farvann å kreve båtførersertifikat/bevis hvis man ikke innfører felles nordiske bestemmelser, sier Aicher.

– Dette må du begrunne?

– Forholdet er følgende: Hvis en engelskmann seiler langs norskekysten med engelsk flagg på båten, så godtar vi at han har sitt Yachtmaster-sertifikat. Vi krever ingen norske sertifikater.

Hvis en svenske eller danske seiler i våre farvann avkrever vi heller ingen sertifikatplikt. Båtføreren tar med seg sitt eget lands sertifikatplikt til det farvann det utenlandske farvann det skal seiles i. Ettersom vi i Norge ikke har noen sertifikatplikt, tar vi heller ikke med oss denne plikten til Sverige, forklarer Aicher.

Link to post
Share on other sites

Alle bilførere i Norge har gjennomgått en særdeles lang og kostbar opplæring for å få førerkort. Mener forkjemperne for "Båtførerkort" at dette gjør ulykkesfrekvensen på veiene lavere ? Videre forteller statistikker fra forsikringsselskapene at over 60 % av utbetalingene skyldes motorproblemer. Dette er noe som berøres i svært liten grad på båtførerkursene. Når det gjelder ungdom under 16 år kan jeg telle på en hånds fingre de gangene jeg har sett uvettig opptreden med småbåter, og jeg er veldig mye på sjøen i egenskap av å være yrkessjømann i tillegg til å være eier av en "flybridgebåt". En båttype som for mange er synonym med "amatørmessig båtkjøring".

Link to post
Share on other sites

Er det noen som jobber i forsikringsbransjen som sitter på tallmateriale hvordan ulykker skjer, for det er vel det en ønsker å forhindre med et evt. sertifikatkrav...

 

Det en neppe forhindrer med obligatorisk båtførerprøve er:

 

Fyllekjøring

Uvettig kjøring

Fart

Drukning

 

Vi må ikke glemme at de fleste drukningsulykker skjer innaskjærs, i rolig vann der den forulykkede er voksen mann, gjerne uten redningsvest, ikke ulik en profil av de fleste brukerne av dette forum.

 

Min påstand for dette er å trekke paralleller til veitrafikken. Samme hvor mye fotobokser og politi det er på veiene kjøres det jfr. div. media fortere og villere på veiene våre. Selv med de kraftige konsekvenser det har for bilførere.

 

Jeg tror en må jobbe med holdninger med brukerne av sjøen samt at myndighetene følger bedre opp med konsekvenser for å ta tullingene (som det heldigvis ikke er så alt for mange av ennå).

Hver enkelt av oss kan også bli mer rundhåndet og storsinnet ved å ikke ødelegge dagen selv om en blir truffetav noen større hekkbølger eller en som ikke overholder vikeplikten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...