Jump to content

Båtsertifikat nå !


olews

Recommended Posts

Båtsertifikat nå.

 

Etter å ha lest tråden om vikeplikt for nyttetrafikken og sett hvor dårlig

det står til med kunnskapene burde nok båtlappen innføres ganske snart.

Tror teoripensum til båtførerprøven som allerede finnes holder, det er

jo svært lite som egentlig kreves.

 

Man kan jo forsøke å diskutere rundkjøringer på land og se hvor mye

kunnskap bilister har om dette, nesten alle kan reglene og gjør dette helt

korrekt, og teoriprøven til bilførerkort er heller ikke mange timene.

 

Så la oss håpe det blir krav om båtlappen nå. Kanskje det burde kreves

praksisopplæring også ? Det kan virke sånn når folk skal legge til ved

brygga.

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

minst 99.9% av alle båtførere vet nok at de skal vike for Kiel-ferga, de som ikke gjør det blir nok ikke noe bedre selv om de eventuelt har "lappen".

Men alikevel er jeg av den oppfatning at båtfører lappen burde være obligatorisk, men jeg ser jo at mange andre er av en annen oppfatning.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den praktiske opplæringen, tar jeg 790 kroner timen pluss moms for å lære folk å legg inntil brygga. I tillegg kommer leie av båt hvis du ikke kan stille med egen båt.

 

Lotus

 

PS: Du har lov å trene litt i forkant. Hvis du trener mer enn bare litt, kan du det før jeg lærer deg det. Likevel skal jeg ha 790 kroner timen pluss moms. 4 timer er obligatorisk uansett hva du kan.

Link to post
Share on other sites

Blir nok ikke innført lappen på en stund men jeg skal nå avlegge prøven alikevel (når jeg får tid)Syns det burde være lettere og få avlagt prøven, f.eks online.

Hei Bastard30000 :seeya:

Hvis du mener at du har kunnskapene er det ikke noe i veien for at du kan avlegge prøven online. Du må bare gjøre det på en godkjent testestasjon. Du finner mer informasjon på www.sjovett.no

Båtvenner fra Baatplassen, som bor i rimelig nærhet, er også velkommen til å ta Båtførerprøven som privatist hos oss i KNBF. Det er bare å ringe og avtale tid.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer for at båtførerprøven bør bli obilgatorisk. Vet om svært mange som har lært mye nytt på et slikt kurs.

 

En kan diskutere om det egentlig er obligatorisk med henblikk i sjøveisreglene. Med båtførerbevis eller fritidsbåtskipper står du mye sterkere i forbindelse med forsikringsoppgjør eller anmeldelse.

 

Husk forresten Regel 54. Reglene skal finnes om bord

 

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

Link to post
Share on other sites

En ting er 40(++) år gamle menn som nettopp har funnet ut at de skal ha seg båt. Kjøper seg en bavaria til 1 mill. og skal ut å seile. Selvfølgelig har de aldri vært på sjøen før.

Disse kunne det gjerne vært obligatorisk "båt-lapp" på.

 

En helt annen ting er oss unge- oppvokst ved sjøen, alltid vært i sjøen og veit at vi skal vike for kiel ferja.

Jeg har nettopp kjøpt meg båt til 8000, kjøper kanskje motor i morra til 20000, Pluss jeg har brukt 3-4 tusen i reperasjoner/oppussing.

 

Skal jeg i tillegg bruke mange tusen kroner på å ta et kurs som skal "lære" meg å kjøre?

 

Hvis vi innfører båtlapp på alle båter vil det ihvertfall for meg bli veldig vanskelig å komme meg ut på sjøen :smash:

 

(ser for meg glattkjøringa :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

En kan diskutere om det egentlig er obligatorisk med henblikk i sjøveisreglene. Med båtførerbevis eller fritidsbåtskipper står du mye sterkere i forbindelse med forsikringsoppgjør eller anmeldelse.

Det må da være den mest spenstige påstanden jeg har hørt på lenge. Kan du utdype dette?

 

Husk forresten Regel 54. Reglene skal finnes om bord

Nå vet jeg ikke helt hva som menes med dekket norskt fartøy, men på mitt kurs ble ikke dette nevnt med et ord. Mener du at alle fritidsbåter med unntak av åpne joller skal ha alle sjøveisreglene med seg? Eller er det Lov av 26 juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter som gjelder for fritidsbåter?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår litt av skepsisen mot båtførerprøven, da jeg regnet meg selv som ganske så "fullbefaren", men meldte meg etterhvert på et kurs, og angrer ikke! Det var nyttig, og faktisk ganske morsomt (syntes nå jeg). Man kan jo begynne med å lese en av bøkene, og se om det er noe å hente....

Vet ikke hva det koster i dag, men de fleste bruker jo litt penger på båtlivet, og da er det vel ikke helt ufornuftig å investere et par tusenlapper på reell og godkjent kompetanse?

Noen lider kanskje av eksamensskrekk? :cryin:

Da kan jeg berolige.... den er ikke på noen måte uoverkommelig.

Link to post
Share on other sites

Har vært i båt siden 5 års alderen, med VG jolle som første båt.

 

Er klar over at ikke alle har samme erfaring å vise til, dog i dette landet blir det lagt inn krav om det ene etter det andre uten å vise til hvorfor ??.

 

Hva er grunnen til at vi skal ha obligatorisk båtførerprøve ??. Er det noen statistikk som beviser dette ?.

 

Dersom det ikke er noen statistikk å vise til. Da er det heller ingen grunb til å innføre nye kompliserte ordninger som sansynligvis ikke har noen effekt. Jeg kjenner flere som skryter av at de har båtførerprøven. Legge til brygga klarer det klare de ikke. Ikke klarer de å navigere heller.

 

Nå bør vi ikke innføre noenting før det viser seg å være grunnlag for det. :flag:

Link to post
Share on other sites

Skal jeg i tillegg bruke mange tusen kroner på å ta et kurs som skal "lære" meg å kjøre?

Hei Trym :seeya:

Hvis du har kunnskapene, så kan du bare stikke innom en av testestasjonene som har avtale med Sjøfartsdirektoratet (se www.sjovett.no) og avlegge prøven på PC. Det tar deg en times tid! Det er ikke noe krav om at du må gå på kurs!

En annen sak er at intensjonen var at båtførere som kunne dokumentere at de hadde ført fritidsbåt på over 8 meter i mer enn 5 år skulle få "amnesti", men vi kom dessverre aldri så langt at dette ble realitetsbehandlet. Stortingsflertallet (med Høyre i spissen og med støtte fra Fremskrittspartiet) valgte å stoppe utredningsarbeidet i Sjøfartsdirektoratet, basert på politisk synsing, i stedet for å vente til utredningen var avsluttet slik at de kunne fatte et vedtak basert på viten!

Vi går en spennende sommer i møte. Jeg håper at vi får en ulykkes- og skadefri sommer, og at jeg slipper å måtte konfrontere politikerne med konsekvensene av synsingen deres...

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare se en eneste grunn til å innføre båtsertifikat; muligheten til å ta det fra den det gjelder, og følgelig få hindret vedkommende i å ferdes på sjøen.

 

OT: Hva rundkjøringer angår, er jeg helt uenig i at folk kan dette; det syndes over en lav sko. Hva årsaken er vites ikke, men så er det, i hvert fall i mitt distrikt (Tønsbergomr.). Så hvis dette var en analogi til sjøkunnskaper så henger jeg ikke helt med :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Så hvis dette var en analogi til sjøkunnskaper så henger jeg ikke helt med :-)

mvh

M.

 

Kanskje det var nettopp der analogien lå?????

 

... at alle mener å vite med 100% sikkerhet hvordan man forserer en rundkjøring - og så går det over stokk og sten, med blinking og trusler i hytt og pine, allikevel.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kanskje det var nettopp der analogien lå?????

 

... at alle mener å vite med 100% sikkerhet hvordan man forserer en rundkjøring  -  og så går det over stokk og sten, med blinking og trusler i hytt og pine, allikevel.....

<{POST_SNAPBACK}>

Antagelig har du helt rett Poseidon. I et øyeblikks uoppmerksomhet så jeg ikke den mulige ironi :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei

Med så tett trafikk det er på sjøen nå vil jeg påstå at det er nødvendig

med opplæring i fremførsel av fartøy.

Alle er vel enige om at "jeg" trenger det ikke, det er alle de andre

som burde ta mer hensyn og se konsekvensene av av sin oppførsel. :smash:

En annen ting er at uten sanksjonser (les straffereaksjoner) har det ingen

hensikt å innføre båtførerbevis på linje med sertifikat for bilkjøring.

Hverken båtførererbevis eller sertifikat (for bilkjøring) er noen garanti

for at man følger alle regler.

Jeg har faktisk brutt fartsgrensen opptil flere ganger, :wink:

og kjører fortsatt bil lovlig.

 

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Man kan jo forsøke å diskutere rundkjøringer på land og se hvor mye

kunnskap bilister har om dette, nesten alle kan reglene og gjør dette helt

korrekt,

Tja, mon tro det da. Det er jo faktisk ikke så lenge siden en sak om kjøring i rundkjøring og vikeplikt for rundtkjøring var oppe som sak for høyestrett for å bli avklart. Og da var det helt sikkert en part med advokat og hele pakka som hadde et annet syn enn det som ble fastslått som korrekt kjøring i rundkjøring av høyesterett
Link to post
Share on other sites

Stortingsflertallet (med Høyre i spissen og med støtte fra Fremskrittspartiet) valgte å stoppe utredningsarbeidet i Sjøfartsdirektoratet, basert på politisk synsing, i stedet for å vente til utredningen var avsluttet slik at de kunne fatte et vedtak basert på viten!

Vi går en spennende sommer i møte. Jeg håper at vi får en ulykkes- og skadefri sommer, og at jeg slipper å måtte konfrontere politikerne med konsekvensene av synsingen deres...

<{POST_SNAPBACK}>

Til det kjedsommelige er det skrevet og uttalt at myndighetene ikke fant grunnlag for å gå videre med forslaget om obligatorisk båtsertifikat fordi det ikke var påvist en klar sammenheng mellom manglende teoretisk kunnskap og uhell/ulykker, heller ikke farefull adferd. Eventuell effekt av en eventuell obligatorisk sertfikatordning var heller ikke påvist.

 

Man må si seg fornøyd med at vi har såvidt ansvarlige myndigheter at de ikke trer forordninger nedover hodene våre når det ikke foreligger et grunnlag for det! Vi lever heldigvis ikke i en bananrepublikk!

 

Sjøfartsdirektoratet innhenter faglig råd og beslutningsgrunnlag bl.a. fra sakkyndige råd for de enkelte fartøytyper, i båtsertifikatsaken fra Sakkyndig Råd for Fritidsfartøy hvor KNBF er representert.

 

Alle som har fulgt med i timen vet at nevnte råd ikke evnet å skaffe tilveie et eventuelt beslutningsgrunnlag i sertifikatsaken, som f.eks å påvise en sammenheng mellom manglende teoretisk kunnskap og uhell/ulykker/farefull adferd. Det utredningsarbeidet som nå er avbrutt, ble satt i gang av direktoratet i mangel på faktainformasjon fra rådet og for bl.a. å få en konklusjon på om en sammenheng som nevnt, finnes eller ikke. Isolert sett har Syvert rett i at det var uheldig at denne utredningen ble stoppet.

 

Syvert konkluderer med at stansen i utredningarbeidet medfører mangel på viten. Denne mangel kan i så fall ikke bare berøre direktoratet, men må omfatte hele "klyngen", KNBF inkludert iom. deres representasjon i Rådet.

 

Logisk resonnert vil det si at når også KNBF mangler viten i båtsertifikatsaken, kan ikke KNBFs bastante proklamasjoner om alle "problemene" til sjøs med alt fra nyrike til bøllete 16-åringer, være basert på viten, men i beste fall kun på synsing.

 

Politikerne er nok ikke alene om å bedrive synsing i denne saken, Syvert :wink: På tide å dementere litt?

Link to post
Share on other sites

Logisk resonnert vil det si at når også KNBF mangler viten i båtsertifikatsaken, kan ikke KNBFs bastante proklamasjoner om alle "problemene" til sjøs med alt fra nyrike til bøllete 16-åringer, være basert på viten, men i beste fall kun på synsing.

 

Jeg synes det er god grunn til å bekymre seg over retorikken slik den utøves av forkjemperne for sertifikatkrav. Det uttales oppetter stolper og nedad vegger at "ulykker med fritidsbåter stadig øker" og liknende formuleringer. Men hver eneste gang noen gidder å analysere statistisk materiale, blir det tydelig at virkeligheten er en ganske annen.

 

Jeg skal ta et godt eksempel her; ett som stadig irriterer meg: Det påstås igjen og igjen at en hvilken som helst 16-åring fritt frekt og freidig kan sette seg til rors i en hvilken som helst stor båt, som han deretter kan kjøre galning med. Underforstått noe i retning av en 49-foter med 2000 hk som gjør 90 knop.

 

Men dette er jo fullstendig feil, og de som kommer med denne påstanden, VET det inderlig godt.

 

Kvalifikasjonskravet er nemlig et annet og betydelig viktigere enn bare minstealderen. Det er nemlig også krav til nødvendig ferdighet i bruk av båt. Dvs. at en hvilken som helst person på over 16 år har lov til å føre en hvilken som helst båt under 50 fot/25 tonn som han har nødvendige ferdigheter til å føre. Har han ikke ferdighetene, så har han heller ikke lov til å føre båten. Og ferdighetene inkluderer nødvendige ferdigheter innen navigasjon og forståelse av sjøveisreglene.

 

En annen sak er den underforståtte og noen ganger uttalte ideen om at folk -- enten det er båtfolk eller folk i båt -- bruker en million eller tre eller fire eller mer på å kjøpe båt, og så gir de blaffen i om de makter å håndtere sitt eget fartøy. Denne undertonen finner vi mange steder, f. eks. i tråden om Princess-eiere i Bergen. Men denne ideen er neppe i kontakt med virkeligheten. Dersom man kjøper svindyr båt og setter i gang oig håndterer den uten å kunne det, må man nemlig være så pill hakke kørka dum at man aldri hadde hatt pengene til å kjøpe båten in the first place.

 

Gadd vite, forresten, hvordan det står til med den nautiske kompetanse blant deltakerne her? HVor mange har båtlappen og hvor mange baserer seg minstealder og nødvendig ferdighet?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kvalifikasjonskravet er nemlig et annet og betydelig viktigere enn bare minstealderen.  Det er nemlig også krav til nødvendig ferdighet i bruk av båt

Hei Skipper Worse,

 

Her har du selvfølgelig fullstendig rett!

 

Men 'Spørsmål B' blir nødvendigvis ".... og hvem skal vurdere denne ferdigheten....?"

 

I praksis er det jo den 16-åringen som du selv omtalte i eksemplet, eller eventuelt hans stolte(?) pappa.

 

Av en eller annen merkelig grunn tenker jeg på alle disse 18-åringene som kommer ut på veiene med flunkende nye førerkort :wink: I egne øyne er de tilsynelatende fantastisk flinke bilførere, men samtidig så viser all statistikk at de er belemret med påfallende mange ulykker.

 

Kunne ikke her være en viss sammenheng?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...