Jump to content

Båtsertifikat nå !


olews

Recommended Posts

Den nye regjeringen er nok for obligatorisk opplæring og obligatorisk registrering, dette koster jo noen skillinger.... det er nok vi dødelige som må betale hele kaka.....

 

De er jo også kjappe i vendingen, kjøper jo fine "uthavner" midt i tigerstadens aller beste vestkant eller vare det sjøkant, til gode priser som ingen andre var villige til å betale, og det allerede før de er startet sin gjerning for kongeriket..... :puke:

 

Her tror jeg nok vi kan vente både det ene og det andre, og regningen tar vi oss av som vanlig... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene her, men har oppfattet at enkelte er skeptisk mot båtføreropplæring.

Selv tok jeg båtførerprøven for 12 år siden (samtidig som jeg bygde opp min båt) og har ikke angret på det. Når man tenker på at det finnes båtførere med raske båter uten kjennskap til f.eks vikepliktsreglene på sjøen, blir man jo betenkt når man er i tett trafikk. Man vet jo aldri hvilke basiskunnskaper de har. Det jeg imidlertid savnet på det kurset jeg gikk, var mangel på praksistimer. Det kunne gjerne vært noen timer hvor man fikk prøvd manuvering i trange farvann, legge til brygge etc.

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner etter hvert å mykne litt på dette, jeg, ikke av prinsipielle grunner, for de står fast, men fordi det åpenbart hadde vært kjekt om en del drivende fiskere hadde hatt et minimum av kunnskaper om sjøveisregler ogalminnelig godt sjømannskap. Slik det er nå, tror de tydeligvis atde er i sin fulle rett til å legge seg drivende til midt i leden. Akkurat det hadde det vært greit å få slutt på, uten å måtte renne dem i senk eller drukne dem i hekksjøene. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det hadde nok ikke skadet endel å lære en ting eller to om sjøen og hvordan man færdes der.

Men man har samma problem der som man har til lands med lappen til bil..

Det vil alltids finnes bedrevitere o.l som mener de og bare de vet hva de driver med og resten er bare tullinger som tror de vet noe...

Tok båtførerbeviset da jeg var 15 og Sjømannskolen i Bergen da jeg var 16..

Så lærte å navigere osv osv, men desverre er dette et nokså bleket minne nå etter mange år på land og uten egen båt..

Var på ferie forrige sommer til middelhavet og leide en seiler der med kaptein, sammen med samboer og svigerforeldre..

De tok båtførerprøven alle 3 utenom jeg da, jeg har den som sagt fra før...

At svigers og samboer tok en teoretisk test var greit nok det, men hva hjelper det egentlig når de setter seg på bakbeina og blir sure om du korrigerer sjømannskapen i praksis??

Vel hjemme i Norge tok vi seilbåten til svigers ut på tur og svigermor som ei dronning plasserte seileren midt i en kanal og sendte nesten alle båtene som kom i mot på tørre land, men som hun sa hu kunne båtreglene, her var det ikke snakk om å vike en tomme for å slippe noen igjenom ved siden av seg nei!!!stø kurs midt i!!:)

 

Kort fortalt så er det folk som ikke burde kjøre bil ei heller båt!!! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har liten tro på at Båtsertifikat har noen særlig betydning for folks adferd på sjøen.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke så sikker på DET. Mye av den dumme adferden på sjøen ville sikkert bedre seg med mere kunnskap. Tror nå JEG.

 

Sjansen for å bli tatt er minimal.

<{POST_SNAPBACK}>

Jooaaa... Greit nok DET, og likeledes sjansen for å bli tatt med GSM-en på øret under bilkjøring, er også liten... Men den ER der. Naboen ble tatt i forrige uke, hørte jeg; 1300 strake måtta han ut med. Og DET forteller han til halve bygda! --- Sprer seg sånt! Sjøl HAR jeg handsfree... Må visst begynne å BRUKE den også... "Naboen ble jo tatt"...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er enige med PanPan. Tror ikke adferden på sjøen blir særlig bedre med Båtførerbevis. Det dreiser seg om teoretisk kunskap som desverre ikke hjelper inn på den praktiske delen.

 

Vi ser det samme på landeveien, mange farlig forbikjøringer, selv om folk stort sett har førerkort. Tror heller en fokusering på holdningsendring bør være stikkordet. Etterhvert begynner det å bli like naturlig for folk å ha båt som bil, det sier seg selv at fokusering på hekkbølger, hjelpsomhet og vennlighet på sjøen vil ha større innvirkning enn noe teoretisk.

 

Kan heller ikke se at ulykkes statistikken viser noen nødvendighet av å ta lappen på sjøen.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se er erfaringene med rene holdningskampanjer nokså begredelige, ref. røyking. Kampanjer hjelper ikke hvis de ikke treffer folk rett i dødsangsten eller eventuelt frykt for andre ting, for eksempel tap av livsnødvendige rettigheter (for eksempel til å føre en båt...). Det betyr nok dessverre at det bare er forbud og sanksjoner som egentlig kan endre adferd i vesentlig grad.

Så kan vi jo diskutere med det som utgangspunkt...

Link to post
Share on other sites

Fenix-jeg ser poenget. Problemet er bare at sjøen er vesentlig anderledes en røyking og bilkjøring. Det kreves vesentlig større erfaring og praksis. Det kan ikke teorien ordne. De fleste som kjører bil har førerkort men betyr det at de ikke er idiot kjøring ?

 

Ulykker kommer det bestanding til å være men la oss nå få fred et sted på jorden, sjøen. :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Fenix-jeg ser poenget. Problemet er bare at sjøen er vesentlig anderledes en røyking og bilkjøring. Det kreves vesentlig større erfaring og praksis. Det kan ikke teorien ordne. De fleste som kjører bil har førerkort men betyr det at de ikke er idiot kjøring ?

 

Ulykker kommer det bestanding til å være men la oss nå få fred et sted på jorden, sjøen.  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ærlig talt ikke se noen prinsipiell forskjell på bilkjøring og båtføring. At det skal "vesentlig større erfaring og praksis" til for å føre en båt, må jo eventuelt bare tale for at det må være betydelig høyere krav til båtførere. Nå tror ikke jeg at det vanskeligere å føre båt enn å kjøre bil, men jeg er ganske sikker på at veldig mange bilførere holder seg i skinnet i frykt for å miste lappen. Selv er jeg glad i å kjøre fort, men jeg skjønner jo hva en uheldig fotobokspassering kan gjøre med min mulighet til å flytte på meg. Og sånn er det vel med de fleste.

For kriminelle som kjører notorisk uten førerkort/båtførerkort gjelder andre straffereaksjoner.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende du har rett mht holdningskampanjer Fenix, men det er forsåvidt ikke så rart. En kampanje har jo gjerne en start og en slutt, og ofte er det nok slik at en tid etter kampanjens slutt så har folk mer eller mindre glemt den og den innhold. Det som må til er kontinuerlig arbeid med holdninger på sjøen. Og det er et arbeid som må bedrives uansett om bårførerprøven bli obligatorisk eller ei!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det som må til er kontinuerlig arbeid med holdninger på sjøen. Og det er et arbeid som må bedrives uansett om bårførerprøven bli obligatorisk eller ei!

<{POST_SNAPBACK}>

Bevares, ja. Men bare se på antall røykere før og etter skjerpelsen av røykeloven, i forhold til utviklingen gjennom mange års kontinuerlig og velment holdningsskapende arbeid...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ærlig talt ikke se noen prinsipiell forskjell på bilkjøring og båtføring. At det skal "vesentlig større erfaring og praksis" til for å føre en båt, må jo eventuelt bare tale for at det må være betydelig høyere krav til båtførere. Nå tror ikke jeg at det vanskeligere å føre båt enn å kjøre bil, men jeg er ganske sikker på at veldig mange bilførere holder seg i skinnet i frykt for å miste lappen. Selv er jeg glad i å kjøre fort, men jeg skjønner jo hva en uheldig fotobokspassering kan gjøre med min mulighet til å flytte på meg. Og sånn er det vel med de fleste.

For kriminelle som kjører notorisk uten førerkort/båtførerkort gjelder andre straffereaksjoner.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi gamle har vokst opp med sjøen siden vi var små. Flere reguleringer medfører at det blir vanskeligere for de unge. Da jeg var 7 hadde jeg VG jolle, 10, en with 10 ft med 9,5 hk, 14 samme båt med 25 hk (ulovlig). 14 år- Yngling og seilte til Kristiansand fra Oslo. 18, Albin express. Poenget er at vi som er foreldre nå må ta oss tid til å forklare ungene hvordan oppføre oss på sjøen og slippe de til !. Uten den grunnleggende holdningen vil ingenting fungere. Jeg har nevnt det titalsganger. Har folk lappen for bil, går det like fort uansett. Kjøp kano til ungene og de velter når hekkbølgene skylder inn. Det lærer DE av og gjør ikke det samme selv når de får større båt.

 

 

Det kan godt hende du har rett mht holdningskampanjer Fenix, men det er forsåvidt ikke så rart. En kampanje har jo gjerne en start og en slutt, og ofte er det nok slik at en tid etter kampanjens slutt så har folk mer eller mindre glemt den og den innhold. Det som må til er kontinuerlig arbeid med holdninger på sjøen. Og det er et arbeid som må bedrives uansett om bårførerprøven bli obligatorisk eller ei!

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig, og der må foreldre inn i bildet også. :cheers:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...