Jump to content

Hekkbølgegeneraler ved Eidsbukta båthavn, Kristiansand


sandman1

Recommended Posts

Hei

 

Nok ett lite oppgulp om hekkbølger, legger inn stedet slik at det eventuelt kan leses av noen som har nytte av det. Men det gjelder sikkert andre steder også... Jeg har brygge utenfor denne havna, og båt... Vi må fortøye med baug mot øst, siden det er derfra været blir verst (øst nordøst).

 

Kristiansand Kommune anla ei lita båthavn inne i bukta her, nokså koselig syntes vi (fremdeles).

 

Men; her er det også skiltet med 5 knop etter at den havna kom. Nå er vi vel de fleste av oss litt lemfeldige med dette kravet, men endel mennesker i båt, kan ha godt av å sjekke hekkbølgene innimellom, det koster deg ingenting. Og de må lære seg å holde øye med bølgene helt til de treffer båter eller land.

 

Jeg startet med bøyer, kjettinger, og uttrekk. men hver vipp ifra siden (forårsaket av hekkbølger over en viss størrelse) trekker båten inn mot brygge, 10 cm mindre pr vipp og så treffet båten bryggekanten med 20 grader sideveis vipp, dvc fender er langt nede.. Så etter å ha sjekket pris på ny fenderlist til UrNimbusen, så oppgraderte jeg til utriggere. Mye sveising under brygge og helt umulige kroppsstillinger for en mann på min alder, og ikke så gøy når hekkbølgene kommer og en ligger der med sveiseapparat, nesten så spennende at plombene smelter isammen...  Da var det lykke i litt tid, men så knakk den ene utriggeren (utmatting), mere sveising (godt med egen kran gitt). Nå har det holdt godt en stund, og muligens vil det holde. Men det er uansett grassat irriterende med å være nervøs for båter til folk som kommer på besøk, eller å kunne parkere egen båt kloss langs brygga for arbeid og vedlikehold, siden endel ikke greier å skjønne det med å ta hensyn (5 knop, vil faktisk hjelpe, for de fleste). 

 

Men; jeg savner at noen faktisk tar seg litt mere tid. 5 knop er nettopp det; 5 knop. (selv om jeg muligens foretrekker "No wake zone"). ca 80% (grovt anslag) er hensynsfulle, mens ca 20% er helt uten sosiale antenner, og/eller evner til å ha noe annet enn en robåt (og selv da ville de nok greie å irritere andre,men antakelig på en annen måte). 

 

Innimellom, så kjører jeg også litt for fort, jeg er ikke noe engel på sjøen (derfor jeg har en Paycruiser med v8?)... Men jeg prøver å sette ned farta innimellom, jeg prøver å holde litt øye med hva som skjer bak båten. Dette er ikke alltid helt vellykket, men iallefall; jeg tror at jeg svært, svært sjelden irriterer andre med hekkbølgene mine. Det er faktisk ikke rakettforskning vi snakker om her. Og om noen av dere som leser dette, holder til i Eidsbukta, kjør i halvplan, sving inn til brygga mi, før bølgene treffer, og prøv å ligge langs den, når bølgene treffer... Jeg holder kaffe etterpå, om jeg surrer rundt der nede :-) 

 

Unger med småbåter i 10-15-20 knop, er unntatt dette oppgulpet, de lager små bølger, og skal lære seg å oppføre seg i båt, eller ikke minst; hvordan en båt vil oppføre seg. Og det er langt bedre at de er på vannet, enn at de sitter inne på PC'er og spiller.

 

Så; nå er det helg. Ha en god helg!

 

 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

På nordvestlandet bygger vi ikkje en flytebrygge uten at vi har en molo eller en form for bølgedemper til brygga. Min meining er at om enn velger å sette ut en flytebrygge uten noen form for bølgedemping, så må bryggeeier ta fult ansvar for at eventuelle hekkbølger og lignende kan skade bryggeanlegg og båter. Ja, så klart må hekksjøgeneraler prøve å vise hensyn med sin hekkbølge, men den siste idiot er fortsatt ikkje født, så det er praktisk talt ikkje mulig å unngå at en slik surrebukk med store hekkbølger passerer brygga di.

Link to post

Skjønner ikke helt. Hekkbølger gjør at båten slår i brygga? 

 

Selvsagt bør folk ta hensyn, men det burde være mulig å lage en fortøyningsordning som holder båten

tilstrekkelig ut fra brygga uten for mye styr? Jeg lå på ytterste bås i gjestehavna på jomfruland i ferien, og der

var det veldig mye bølger fra siden. Riktignok lå jeg på innsida, men lå feldig pent med en fender og tre tau brukt på riktig vis

så fikk både båt og brygge bevege seg uhindret.

 

Høres ut som du trenger en moring? Ferdigmørtel, øyekrok, murerbøtte fra Biltema, kjetting, blåse...

Link to post
  • 1 måned senere...

Ja ja. Sist torsdag, så ble det tydelig å være 16 år med 40 års erfaring i å være det... Båttur på ettermiddagen, nydelig vær, flatt vann, vel hjemme igjen. Tømmer båt for folk og utstyr, ligger da kloss i brygga. Så kommer det en bår med mann, i godt driv innover, passerer med 15-20 knop, mye bølger. Får da en bitteliten ide... Ikke så veldig god, jeg innrømmer det.

Sparker ifra og bakker ut.

Venter til han er nesten i båsen og kjører etter, passerer han, der han ligger i båsen i et greit koselig trav, 10-12 knop...

Vi er tydeligvis ikke venner. Lenger. Og ut av "samtalen" vi hadde etterpå, (om jeg forstod rett) så tolker han reglene i Kristiansand som at det er i sommermånedene det er 5 knop (om det er merket) innenfor 50 meter ifra land og ellers fritt, og jeg kan bare dra til helvete osv. Unntatt er de områder  hvor det er 5 knop, men de er da merket. (han passerte et skilt med 5 knop, rett før, og det med helvete har jeg faktisk tenkt på er et brukbart alternativ selv, siden jeg er forhenværende kjelkontrollør (og marin ingeniør)),

 

Så, med tanke om å opplyse verden, så sjekket jeg det store internettet. Jeg bør muligens vurdere å gi han en ørliten unnskyldning, selv om jeg gjorde det samme mot han, som han gjorde mot meg.. Alternativt, så kan han kjøre i den farta han vil, ta en u-sving og ligge på brygga mi, når bølga hans treffer og finne den farta som han mener burde være ok.

 

Den pdf folderen som Kristiansand kommune har lagt ut/ utgitt, viser ikke alle områder, i Kristiansand,  og kan faktisk om en ønsker det, tolkes slik han sier.

Den viser et 5 knop skilt, og viser til sommermånedene og 50 m ifra land.

 

De færreste gidder å ta seg bry med å sjekke lovdata/ forskrifter, legge inn kartposisjon og "rettvisende kurs" i retningen, og vest for denne linja. (og hvorfor skal de det, de har jo denne folderen?)

Og om en legger den inn på google/ norgeskart/ finn Kart, så ender en faktisk opp langt inni skauen ved Vennesla. Du skal være rimelig ivrig for å få en båt inni der. Og å finne ut hva slags kartdata som Lovdata legger til grunn, er ikke noe som lyser rett imot en stakkar. Selv om jeg, som er lokalkjent ikke har noe videre problem med tolkningen. (Det er nok sjøkartdataene som ligger til grunn, men de koordinatsystemene er ikke alltid lett å finne (unntatt på papirutgaven).

 

(Videre lesning; Forskrift om fartsbegrensning i sjøen, sjøkart nr 9 og 459, Kristiansand kommune, Vest-Agder. §1, i )

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Hørtes plagsomt ut.  Er vel dessverre trenden når det gjelder båtliv. Større og større båter, og mennesker som aldri har satt sine ben i en båt før. 

Som roer på elven Otra i sculler har jeg samme problemet. Maks 5 knop, men få som respekterer det.

Peker på bølgene og roper, men de ser bare rart på meg.

Med 5-10cm fribord blir det fort vått...

Link to post

Min opplæring på emnet er at man skal fortøye for storm.

 

Jeg skjønner at det må være kjekt å ha en mer parkettlignende fortøyning. Der bølger og gynging ved land er en sjeldenhet og våt brygga er uvant.

 

Her regner vi med å finne alt vi har bygd av brygger revet vekk av sjøen med jevne mellomrom. Det er slett ikke hekkbølger som er problemet. Men naturen.

 

Forskriftene om fartsbegrensning er nyttig å ha satt seg inn i før man oppnevner seg til politi. For respekt for disse skal man ha. Det er godt sjømannskap.

 

Men det er det også å alltid fortøye for storm.

Link to post

Forskriftene om fartsbegrensning er nyttig å ha satt seg inn i før man oppnevner seg til politi. For respekt for disse skal man ha. Det er godt sjømannskap.

 

 

Jeg vil anbefale at alle i tillegg til å ha satt seg inn i forskriftene også å "praktiserer" godt sjømannskap ved å ta hensyn slik at man ikke volder skade.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
  • 7 måneder senere...

Mouche:

"Jeg vil anbefale at alle i tillegg til å ha satt seg inn i forskriftene også å "praktiserer" godt sjømannskap ved å ta hensyn slik at man ikke volder skade."

En god og riktig kommentar.

Løfter denne tråden igjen. Normalt så er vi som bor langs denne bukta godt fortøyd. Den eneste vind og bølgerretningen, som normalt kan skape problemer for oss, er øst, nordøst. Og akkurat den senker faktisk båter, og river i  filler brygger og utriggere når den er bøs nok. Når den vindretningen ikke er tilstede, og vi eventuelt har besøk, eller bedriver "båtplundring" så er innimellom båt fortøyd longside brygge. Folk som kommer på besøk, når det er flatt vann, hiver ut et par-tre fendere og to liner, det bør liksom holde, og så er det kaffe. For ikke å nevne hvordan ungene fortøyer her, når det er nokså flatt vann. Men bølger ifra båter inn og ut av Eidsbukta båthavn, kan da skape endel plunder med fendere som løfter seg over fenderlist, og båter som hekter i treverket. Med tilhørende språkbruk... 

Bukta her er ikke akkurat evig lang, i 5 knop fart, eller en hvilken som helst annen hensynsfull fart, så det bør gå an å ta normalt hensyn. De aller fleste tar godt med hensyn, men det er muligens en liten andel på 10-20% som faktisk ikke gjør det. Og de irriterer. Mye.

Og _de_ vil ikke få låne krana mi, eller få hjelp av meg for å få tau ut av propellen...?

Men kanskje de andre..

?

 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Kunne man bare benyttet samme skilt som de gjør "over dammen" så hadde man kunnet synliggjøre disse reglene om ikke å volde skade bedre.

 

NO WAKE !

591564751b246_NoWake.jpg.863149eedc8bfadda6ddf0c6b0d68ab8.jpg

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Eller som ved innløpet til Fiskebäckskil i Sverige?

 

5-knop.jpg.2e1ef8e68c4f32bf35c4eb303a5f7498.jpg

 

 

Eller i hjemmehavnen min Son?

skilt_son.jpg.aeebb42198d97b1d29fc191906d8bf01.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Støtter tanken om sakte fart slik at man ikke får bølgeslag, det er langt bedre enn en fastlåst og statisk fartsgrense på 5 knop:thumbsup: 

 

Husker for et par år siden det kom en større cabincruiser på 64 fot inn i havna. Den kan ha ligget i maks 3-4 knop der den seig rolig forbi flytebryggene. Så ikke i mine villeste fantasier for meg at den cabincruiseren skulle føre til reneste ragnarok! Min båt på nærmere 45' kastet på seg som en elg i paringstiden og rykket kraftigere i fortøyningene enn jeg har opplevd selv i full storm. På grunn av skrogform og størrelse (mye fortrengt vann) skulle det ikke rare farten til før cabincruiseren gjorde mer ut av seg enn skipperen ombord så for seg (tok en prat med ham etter ting hadde roet seg på brygga). Ja, han kunne godt ha lagt merke til hva han stelte i stand langs flytebryggene, men så er jo 64 fot en del å holde kontroll på, så forstår forsåvidt at han hadde mest fokus på hvor han skulle og ikke hvor han hadde vært. Disse uskyldige 3-4 knopene med fart fra 64-foterens side førte til flere skader både på båter og folk ombord i disse. Heldigvis bare småkutt og slikt, men så vidt jeg husker fikk en båt rykket løs et kryssholt, andre fikk ødelagt fortøyninger. Hos meg datt ting ned fra hyller de har ligget stødig i gjennom flere vinterstormer. Kontrasten når andre mer langstrakte deplasementskrog siger forbi i nærmere 5-6 knop er stor. Da merkes knapt bevegelsene i båtene rundt.

 

Så hadde havner og sund kjørt regelen no wake sone (og dette hadde blitt fulgt) hadde folk måtte justere farten etter hvilken skrogform og størrelse de har. 

Link to post
22 hours ago, VannTro said:

Kunne man bare benyttet samme skilt som de gjør "over dammen" så hadde man kunnet synliggjøre disse reglene om ikke å volde skade bedre.

 

NO WAKE !

591564751b246_NoWake.jpg.863149eedc8bfadda6ddf0c6b0d68ab8.jpg

 

En akkurat slik bøye kom på plass rett utenfor båtplassen min i Hankøsundet i fjor, der det er 5-knop grense. Det har ikke endret forholdene en døyt. Selv om de aller fleste større båter tar det med ro, nå som før.

 

Men vi er ikke amerikanere her. Det er fartsgrense vi praktiserer, ikke bare "no wake"- grense. Og det forstår de aller fleste som kjører store båter, men ikke de fleste i småbåter. Det ser ut til at noen tror de kan kjøre så fort de vil, vil bare de ikke lager bølger når de ligger i plan. Dette har ikke bare å gjøre med bølger, men også bråk og sikkerhet. Og jeg ligger i ytterste bås på brygga, akkurat der de går ned fra plan når de entrer marinaen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Svart (redigert)

Quote:

". Og jeg ligger i ytterste bås på brygga, akkurat der de går ned fra plan når de entrer marinaen . .."

Føler med deg på den..

Et av de tidligere innleggene nevnte vel sånn halvveis at en kunne skylde litt på seg selv, når en ikke hadde ordnet med molo... Det er ca 9 meter rett ved brygga (årsak til nyinnkjøp av brukt dykkerutstyr...) Og går raskt ned til 15 m... Om jeg plutselig skal lage en molo på den størrelsen, så tror jeg det ville ha blitt litt ampert ved frokostbordet. 

Det er normalt ikke så mye problem, vi har normalt fortøyd for storm.. men problemet blir tydelig på rolige sommerdager, der en surrer rundt med småpell i båt og er opptatt av kort vei mellom båt og brygge pga verktøy ( ref. Til tidligere omtalte vanndybde...) og kaffe, og kaffegjester på besøk, med båt...

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...