BMF Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 @ronald - takker for din vedvarende indsats Nu vil jeg nødigt underkende oberst1 og den andet BP medlem der har fået det at lykkes ,,,,måske deres connect - uvidende - går via en mobil der ligger i inderlommen og som er sat til internet deling ICE bygger på CDMA teknologi og hvis ikke ICE routeren evner at switche over til and teknologi for frekvenser > 450 mhz er der jo i sig selv et problem der. Anyways - tror jeg stadig du skal eksperimentere med og følge APN settings ved forsøg mod ny ISP. Jeg bruger nu en Hauwai B315.s-22 der er testet med SIM & kontant SIM mod TDC, Telia & 3 og alle virker perfekt ved korrekt APN settings. Samme test med NET1 & samme 3 stk SIM her i DK fejler Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
oberst1 Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Tilbake til dette med å bruke den nye ICE-routeren med SIM-kort fra andre enn ICE. Jeg har nå testet dette i det vide og det brede med SIM fra både Phonero (bruker Telenors nett) og NextGenTel (bruker netcom). Jeg får det rett og slett ikke til å fungere. Om en drøy uke prøver jeg med kort fra Telenor, da bør oppsettet være eksakt som det oberst1 har fått til å fungere (ref. innlegg #64 og #70). Men jeg er mer og mer overbevist om at det ligger en form for binding på disse ICE-boksene som gjør at de ikke tillater roaming med andre nett her i landet. Og så har boksen til Oberst1 (og kanskje noen andre?) gått under radaren for å få aktivert denne bindingen. En evt. binding av noe slag stemmer jo for øvrig også bra med svaret fra Ice som noen her tidligere refererte. Men jeg skal vente litt til (les: til test med Telenor-sim) med å konkludere bombastisk... Hei Ronald. Når du logger deg ICE-routeren via web...ser du om den oppretter forbindelse eller ikke? Jeg aner ikke hvorfor jeg fikk det til enkelt og greit, men kan informere om routeren kom bare i posten på et løpende bedriftsabonnement. Om de har "glemt" å låse den vet jeg ikke. Jeg sa opp abonnementet 01.08.16 og den virker med Telenor enda i dag i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 måske https://routerunlock.com Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Ronald Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Hei Ronald. Når du logger deg ICE-routeren via web...ser du om den oppretter forbindelse eller ikke? Med Phonero-SIM (Telenor) får jeg opp signalstyrke, men med Telio/NextGenTel (netcom) så ser jeg ingen signaler (men da var jeg også på annen lokasjon). Nå trenger jeg i og for seg ikke å gå inn på web-konfig'en for å se dette, min boks har lamper for signalstyrke, og har en annen lampe for "connect". Websiden viser det samme som boksen. Mine signalstyrke-lamper på boksen lyser blått, hvilket tilsier at vi ikke er i 450-nettet. For øvrig er det god signalstyrke. Connect-lampen, derimot, tenner ikke - og på web-konfig'en står det "disconnected". Så svaret på ditt spørsmål er vel "nei, jeg får ikke opprettet forbindelse". Siden du spør om hva web'en viser, betyr det kanskje at vi ikke snakker om samme boks? Jeg har det som ICE kaller en "Smartrouter". Jeg har privatabonnement, og fikk boksen etter å ha bestilt den særskilt til kampanjepris for mitt eksisterende (og ganske gamle) kontantabonnement. Kan det være at du har det de kaller en minirouter, og at det er annen oppførsel på denne? Redigert 23.August.2016 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Kan dere fortelle om dere har minirouter eller smartrouter A1 eller W1? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oberst1 Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Med Phonero-SIM (Telenor) får jeg opp signalstyrke, men med Telio/NextGenTel (netcom) så ser jeg ingen signaler (men da var jeg også på annen lokasjon). Nå trenger jeg i og for seg ikke å gå inn på web-konfig'en for å se dette, min boks har lamper for signalstyrke, og har en annen lampe for "connect". Websiden viser det samme som boksen. Mine signalstyrke-lamper på boksen lyser blått, hvilket tilsier at vi ikke er i 450-nettet. For øvrig er det god signalstyrke. Connect-lampen, derimot, tenner ikke - og på web-konfig'en står det "disconnected". Så svaret på ditt spørsmål er vel "nei, jeg får ikke opprettet forbindelse". Siden du spør om hva web'en viser, betyr det kanskje at vi ikke snakker om samme boks? Jeg har det som ICE kaller en "Smartrouter". Jeg har privatabonnement, og fikk boksen etter å ha bestilt den særskilt til kampanjepris for mitt eksisterende (og ganske gamle) kontantabonnement. Kan det være at du har det de kaller en minirouter, og at det er annen oppførsel på denne? Kan dere fortelle om dere har minirouter eller smartrouter A1 eller W1?Har en smartrouter A1. Den kom med nytt SIM fra ICE i konvolutt.Logger inn på routerens webside etter å ha byttet SIM til Telenor. Endret da bare profilnavn og APN til Telenors. Leste av hva Telenor-SIM hadde som APN på forhånd da den satt i en Huawei-USB fra Telenor. I tillegg deaktiverte jeg PIN på SIM-kortet mens jeg var pålogget det Huawei-modemets admin-grensesnitt/programvare. Når man er pålogget websiden til A1 som admin og endrer APN, kunne jeg connecte med en gang og så datapakker gikk begge veier. Lagret denne som ny default profil og virker som bare det. Er dette gjort, men man ikke får connected (webadmin) vet jeg ikke. Kanskje den aktuelle routeren da er sperret for andre operatører? Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Smartrouter er = ATEL ALR-U270 for at være helt presis,,,, fra http://www.asiatelco.com - har kasted dem en mail for dage siden uden svar. Kineserne kommunikerer åbenbart ikke med de Nordiske lande...... Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Lars H. Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Jeg lurer litt på hva som skulle være fordelen med å bruke mitt Sim-kort fra Telia i min ICE-router fremfor å bruke det i min Huawei mini 4G+ router. Begge enhetene har muligheter for eksterne antenner. Jeg har hatt ICE omtrent siden de startet i Norden, og har alltid hatt forbindelse mellom der jeg oppholder meg, Kragerø til Göteborg. Det samme for Telia med deres Huawei minirouter 4G+. Men nå må jeg gi opp/fryse ICE, kan ikke betale dobbelt. Så for dere som får Telia, Telenor eller andre sim-kort til å fungere i routeren til ICE, er det bedre enn med den routeren dere har? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Elise Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 Har kastet på land Ice og testet Minirouter med abo fra Onecall, bruker Telia sitt nett. Testet i Skjærhalden for et par uker siden, testet først med Ice 1,9 Mbps ned og 1,64Mbps opp. Med Onecall 6,98 Mbps ned og 10,92Mbps opp. Håper fortsettelsen er like bra.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Her i Stavern, får jeg nå 33Mbps med Teia, 27Mbps med ICE og 13mbps med havnens gratis WiFi. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Ligger nå i Skagen. Telia kjører som vanlig. ICE 4G, null kontakt, men ICE fungerte i Kungshamn (båt vi er i følge med). Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 (redigert) Jeg lurer litt på hva som skulle være fordelen med å bruke mitt Sim-kort fra Telia i min ICE-router fremfor å bruke det i min Huawei mini 4G+ router.I mitt tilfelle er fordelen at jeg i så fall slipper å kjøpe en ny (mini-)router. Og med Ice'n så er det jo allerede eksterne antenner inkludert. Jeg vet du har slike til Huawei'en, Lars, men for andre må slike kjøpes i tillegg. På minussiden for Ice-routeren ligger en liten mistanke om ustabilitet som i så fall krever factory reset og oppsett med apn osv. på nytt. Dette baserer jeg delvis på egen erfaring og hva andre har skrevet "der ute". Huawei sin miniruter i oppdatert versjon framstår som svært stabil, slik jeg forstår og også selv har erfart. På spørsmålet om hvilken type smartrouter jeg har,så ser jeg at det står A1 i bunnen. Redigert 23.August.2016 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 I mitt tilfelle er fordelen at jeg i så fall slipper å kjøpe en ny (mini-)router. Og med Ice'n så er det jo allerede eksterne antenner inkludert. Jeg vet du har slike til Huawei'en, Lars, men for andre må slike kjøpes i tillegg. På minussiden for Ice-routeren ligger en liten mistanke om ustabilitet som i så fall krever factory reset og oppsett med apn osv. på nytt. Dette baserer jeg delvis på egen erfaring og hva andre har skrevet "der ute". Huawei sin miniruter i oppdatert versjon framstår som svært stabil, slik jeg forstår og også selv har erfart. På spørsmålet om hvilken type smartrouter jeg har,så ser jeg at det står A1 i bunnen. Akkurat slik jeg tenkte også. Ofte gidder ikke leverandøren kreve inn routeren selv om man sier opp abonnementet. Er vel litt enklere og bedre ekstern antennemulighet enn den minirouteren Telia bundler nå. Blir jo mest et lite eksperiment etter fortvilelsen med ICE, fungerer den med annen operatør; javel, da kan jeg bruke det. Skulle de sende ferdig postlapp for å kreve den inn; javel, da bare bestiller jeg minirouter fra Telia. Nå har jeg ikke satt meg inn evt bindingstid etc fra Telia. Har egentlig bare behov for den på sommeren. Skulle det bli et regnestykke som gjør at jeg like godt kan kjøpe en helt annen router; javel, da gjør jeg det. Har en liten magefølelse at andre operatører som for eksempel Talkmore også vil tilby lignende betingelser som Roam-like-home fra Telia innen jeg trenger en løsning neste båtsesong. Mye kan skje innen da ;) Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Roamafgift forsvinder http://www.computerworld.dk/art/235352/saa-kom-beslutningen-endelig-roaming-taksterne-i-eu-bliver-fjernet-i-2017 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
oberst1 Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Roamafgift forsvinder http://www.computerworld.dk/art/235352/saa-kom-beslutningen-endelig-roaming-taksterne-i-eu-bliver-fjernet-i-2017 Stemmer det. Det vi ikke vet før juni 2017 er hvordan abonnementspriser/datapakker etc reguleres. Får se an når den tid nærmer seg... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Huawei sin miniruter i oppdatert versjon framstår som svært stabil, slik jeg forstår og også selv har erfart. Vel, Huawei 4G+ minirouteren min skal sendes inn til Telia for rep/ny router når vi kommer hjem. Den fungerer ikke lenger på 5GHz WiFi, den bryter og kobler opp forbindelsen omtrent hvert 10. sekund. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ronald Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) Vel, Huawei 4G+ minirouteren min skal sendes inn til Telia for rep/ny router når vi kommer hjem. Den fungerer ikke lenger på 5GHz WiFi, den bryter og kobler opp forbindelsen omtrent hvert 10. sekund. Ok, da er det nok en annen (eldre) variant jeg har erfaring fra. Den har nemlig ikke 5Ghz, kun 2,4. Tror også den omtales som "bare" 4G, og ikke 4G+. Redigert 24.August.2016 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) Det stemmer nok det, jeg hadde en slik tidligere, men kjøpte 4G+ varianten på grunn av 5GHz muligheten, og at denne i Sverige kobler seg gratis på Homerun nettene med WiFi der slike finnes slik at en ikke bruker egen datakvote. Jeg har nå den gamle 4G minirouteren som reserve. Forrige år i Sverige brukte jeg den med Simkort fra 3.se. 3.se hadde god dekning og hastighet. Redigert 24.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BMF Svart 10.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2016 Bump! Flere der har fået ICE routeren at virke med et sim kort fra alternativ leverandør? Tråden er tyst som graven.... Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Pettern1972 Svart 14.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2016 Bruker Huawei minirouter jeg fikk kjøpt billig av en kompis, og 20 gb abb fra chess. 229 kr mnd. Fungerer helt ypperlig, faktisk såpass godt at nextgentel hjemme i veggen er sagt opp. Bruker nå kun chess. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Laholm Svart 21.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2016 Mulig jeg er fullstendig off-topic, eventuelt på feil jorde (der har jeg vært før) For en måneds tid siden seilte jeg fra GIjon i Spania til Madeira. Jeg skiftet til Telenor-abonnement med gratis roaming (selvsagt noe de har introdusert i forbindelse med at det blir ulovlig å kreve ekstra betaling for bruk i andre land innenfor EU/ EØS fra neste år). Jeg brukte iPhone som ruter, og hadde iPad tilkoblet (gammelmannssyn gjør det lettere å lese avisen der). Dette fungerte utmerket så lenge vi var innenfor dekning fra land, med god nok opplastning til at jeg kunne sende "live" video langs kysten og så lenge vi hadde mobildekning. Erfaringen fra kysten her er at det samme gjelder. Jeg ser dermed liten grunn til å reaktivere mitt gamle ICE-abonnement. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Terje_F Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Bruker Huawei minirouter jeg fikk kjøpt billig av en kompis, og 20 gb abb fra chess. 229 kr mnd. Fungerer helt ypperlig, faktisk såpass godt at nextgentel hjemme i veggen er sagt opp. Bruker nå kun chess. Har tenkt til å prøve noe slikt, kjøpe en 4g modem/router og et mobildata kontantkort fra f.eks Chess eller annen leverandør som tilbyr mobildata uten binding. Men er tar en minirouter/modem inn signaler godt nok uten ekstern antenne eller bør jeg kjøpe en større med mulighet for tilkobling av ekstern antenne? Tar en minirouter inn signal like bra som mobiltelefon? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 4G+ Huawei minirouteren som Telia leverer har mulighet for eksterne antenner, men så langt har min enhet vært like bra uten jeg kobler til eksterne antenner (som jeg har). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Terje_F Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Jeg er vel ikke så bekymret for dekning langs kysten men skal også bruke den på fjellet. Det tar telefonen såvidt inn 4g men det fungerer. Har en Samsung S5. Har erfaring med samnenligning mot telefonens mottakerforhold, Lars? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Det er neppe relevant sammenligning iom. at jeg kun har en gammel Nokia 225 ren mobiltelefon. Og på fjellet ferdes jeg ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.