Jump to content

Princess - Sunseeker - Fairline ?

Grønlihamna

Recommended Posts

Hei

Av disse så er Sunseeker nr1 med tanke på byggekvalitet. Alle er gode båter, så det handler vel om hva den enkelte synes om design layout osv. Noen princesser i V-klassen har hatt problemer med lekkasje i "luken" i hardtoppen. Sunseeker har skyveluke som er et bedre alternativ. Utvalget av Sunseeker i Norge er mer begrenset enn Princess, så det er lettere å finne et eksemplar. Synes mange Princesser er overpriset i dagens marked. Lykke til med spennende jakt.

Interssant Chiefen. Kan du utdype dette litt?

Ikke at noe har vært dårlig men at finish, tekniske installasjoner etc. har vært utført et hakk høyere på de to andre merkene når man snakker båter produsert på midten/slutten av 2000-tallet. Princerss har mange flotte modeller, var selv ombord i den nye V48 for et par år siden og ble ganske imponert over hva de har fått til med denne båten.

Styrken til Princess er vel utvilsomt merkets forhandler/importledd i Norge. Her tror jeg nok Sunseeker kommer klart dårligst ut. Det har vel også vært diskutert på dette forumet at det har vært erfart problemer med å skaffe deler til eldre/utgåtte modeller av Sunseeker. Slike ting ville jeg nok vektlagt ved en evt. vurdering av anskaffelse.

Princess er helt klart førstevalget. Desidert lettest å omsette. Vår venn solgte akkurat nå en P40 2002 mod. Du kunne fått en fått en F 40 Fanthom rimelige som var 5 år nyere. Kvalitet på de 3?. Kan sikkert diskuteres, men det hjelper ikke når markedet skriker etter Princess.

Har en venn nå som legger ut en V42 med aksling. TAMD 74 motorer, bruker mere drivstoff, men rimeligere å serve. Slipper drev som kan være en kostnad. Går på skinner i vannet.

Vi sees!

Jeg hadde valgt Princess.
Av to grunner. 1. Deler til Princess er lett å få tak i. Ny Norsk Båtsenter eller Vollen båtsenter skaffer det meste, selv til eldre modeller. 
2.  Du skal mest sannsynlig selge igjen og da er det lettest å få omsatt en Princess. 

Jeg ville i utgangspunktet ha meg en Phantom 46, men valgte P45 nettopp på grunn av argumentene over. 

Redigert av bergetun (see edit history)

Hadde valgt fairline eller princess selv.

Og en av de blir også neste båt for min del.

Når det gjelder salg så trur jeg det er like lett å omsette disse to.

Meget populære båter begge merker.

Derimot er det nok ett tyngre marked for sunseeker slik jeg har oppfattet det.

Uansett lykke til med båtkjøp misunner deg prosessen nå

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Har hatt Sunseeker fra mitdten av 90 tallet og Princess V42 fra 2001.

Sunseeker regnes for å være "state of the art", med gjennomførte løsninger og "alltid" gode kjøreegenskaper.

Princess har god finish, bra tekniske installasjoner, men slurver på steder du normalt ikke ser. Når jeg ville utnytte et stort rom i Princess til lagring, stakk og kuttet jeg meg på bust fra glassfiberstrier. I hulrom/bak skot du ikke benytter kan du finne avkapp fra tidligere el. installasjon.. Dette finner du ikke i Sunseeker, alle hulrom er pusset og malt. Dette gjelder også Fairline etter det jeg har hørt.

Jeg gikk fra Sunseeker på 36 fot til Princess på 42fot, lengde og vekt hjelper nok Princess i litt stor sjø, men kan ikke si sjøegenskaper ligger etter Sunseeker, Princessa overbeviser synes jeg, utrolig god i sjøen.

Har "krabbet" litt rundt i Fairline 40 Phantom 2006, teknisk installasjon og finsh er overbevisende av det jeg fikk se, muligens hakket over Princess.

Som andre her nevner, Princess navnet står utrolig godt i Norge, og for min egen del, det du ikke ser (bak skott osv) eller vet, har ikke den store betydingen :wink:

Sunseeker sluttet nesten å lage "små" båter etter 2000, ikke mange i markede, men ligger en nydelig 35 foter på finn.no nå fra 2004. Er vel først de siste årene de har båter ned mot 40fot igjen. Sunseekere har en "hard kjerne" av entusiaster tror jeg, som kun vil ha det, når jeg jeg la ut vår Sunseeker for salg, ble den solgt etter svært kort tid, nesten 5000 visninger på finn.no i løpet av 1 uke.

Båter vi vurderte sist var Princess V40/42 og Fairline 39/40 Targa. Fairline 40 Targa er en nydelig båt synes jeg, men jollegarasjen tar mye uteplass, valget falt derfor tilslutt som nevnt på V42 (uten garasje) Løsninger på layout ble tilslutt avgjørende. Skal bo og leve med båten, ikke bare se bak hulrom :lol:

2.  Du skal mest sannsynlig selge igjen og da er det lettest å få omsatt en Princess. 

Jeg ville i utgangspunktet ha meg en Phantom 46, men valgte P45 nettopp på grunn av argumentene over. 

I den litt mindre/lavere prismessige gruppa 2-2,5 mill. omsettes det en hel del båter av både Princess og Fairline. I gruppa på ca. 50 fot, 3,5-4,5 mill. slites det ganske mye mer for begge merkene men det gjelder jo generelt. Man kan finne Princess 50 av siste modell (2009) annonsert i et år uten å ha oppnådd salg. Observerte en 2010 modell som gikk for rett over 4 mill. Det er et voldsomt verditap og det er faktisk slik at disse modellene er billige i Norge kontra utlandet. Denne modellen er forsåvidt en flott båt men ble aldri noen storslager uansett. Designmessig er den etter min smak for kort i forhold til høyden på skroget. Plass har du derimot mye av.

Det samme gjelder Squadron 58 som det er solgt en hel del båter av og som fortsatt annonseres høyt prismessig uten noen særlig bevegelse i de objektene som ligger til salgs. For dyrt når man legger seg på 4,5-5 mill. for en 10 år gammel båt som begynner å bli litt utdatert designmessig.

Sunseeker ville jeg rett og slett ikke turt å satse på pga. den vesentlig svakere markedsposisjonen/tilliten enn de to andre merkene i Norge.  Fairline og Princess i prisklasse 2-2,5 mill. er vanligvis kurante, salgbare varer her på berget. Litt vil det svinge med markedet uansett. Dyr båt gir stort verditap uansett merke.

Sunseeker har ikke samme posisjon som Princess i Norge men det skylles ikke kvaliteten på båten. Hvorfor det skal være svakere tillit til den forstår jeg ikke.

Sunseeker bygger stort sett båter i CE-kategori A, mens de andre er i Kategori B i den størrelse det er snakk om her. Utstyr ellers er mye likt i alle de tre fabrikatene. Tenker da på pumper, thrustere, tanker, elektronikk osv. En er ikke så veldig avhengig av merkeforhandler sånn sett. Princess er vel lettest omsettelig pga. et godt utvalg og at det er en veldig godt kjent båttype her til lands. Designmessig er de også flotte.  Min neste båt ???? Princess P42, ene og alene for at Sunseeker ikke har noe tilsvarende. Skulle jeg hatt åpen båt ville det blitt Sunseeker Portofino 46, men det blir nok med drømmen.

Princess er helt klart førstevalget. Desidert lettest å omsette. Vår venn solgte akkurat nå en P40 2002 mod. Du kunne fått en fått en F 40 Fanthom rimelige som var 5 år nyere. Kvalitet på de 3?. Kan sikkert diskuteres, men det hjelper ikke når markedet skriker etter Princess.

Har en venn nå som legger ut en V42 med aksling. TAMD 74 motorer, bruker mere drivstoff, men rimeligere å serve. Slipper drev som kan være en kostnad. Går på skinner i vannet.

Dette blir vel ganske individuelt ift. båt og tilstand. Ser der ligger en P40 (meget bra iht. annonse) som eier har forsøkt å annonsere flere ganger til 2,15 mill. (2003) mod. Kan vel ikke akkurat si at markedet skriker etter båten da. Ble vel solgt en PH40 (2005) for ca. 2,4 mill. tidligere i vår så tenker disse er ganske jevne når tilstand/modell er sammenliknbar.

Dumpingpriser på middelhavsblekede importeksemplarer med ukjent historikk og ikke-nordiske utstyrspakker vil man alltid komme ut for.

Absolute og Atlantis er flotte båter. Azimut har vi selv, og er meget godt fornøyd. Azimut har gode tekniske løsninger, avanserte, mer kostbare som vacuum toaletter, ferskvannspyling i toalettene, stor gråvannstank med elektronisk switch for automatisk tømming. El vinduer osv. Men mer elektrisk, er det delte meninger om. Med faste akslinger som vi har går eksosen ut under båten som gir båten ekstra løft. Dette  resulterer i høy fart, og mindre forbruk. Store innvendig, går godt i sjøen. Ofte ingen lettvektere.

Subjektivt vil jeg si at det er "tøft" og ikke ha en mainstream båt, ser ut som at de holder seg prismessig godt og. Vi valgte Azimut, synes den var tøff, pen, praktisk. Men det kunne like gjerne vært en Princess, Fairline,  Rodman, osv. Mange flinke som kan lage båter.

Men Princess er det mest populære merket.

Vi sees!

Enig med baatsman. Vi er godt fornøyd med vår Azimut 42. Bedre romfølelse i salongen i forhold til Princess og Fairline. Går fint i plan, ikke så baktung som spesielt Princess kan se ut...

Det er vel et av ankepunktene med Princess, de går veldig baktunge og blir ikke for ingen ting kalt for "fjordploger". Her ligger Azimut og Fairline lengre fram. Det merkes på drivstofforbruket der nok plogingen faller noe ugunstig ut for Princess. Gode sjøegenskaper forøvrig uansett.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...