Jump to content

Kjøpe 15-17 fot- 20-40HK, ca 100k, anbefalinger? Er nybegynner

StigHA

Recommended Posts

Hei.

Jeg er en relativt uerfaren båtmann og trenger noen tips fra dere som er mer erfaren enn det jeg er. Jeg har hatt en 15 fots Rana i to år nå. En gammel båt som vi kjøpte for å se om det å ha båt var noe for oss. Med en gammel båt og en motor som ikke alltid har vært samarbeidsvillig har jeg fått litt erfaring, både på godt og vondt. Vi er nå klar for å ta et lite steg videre og ønsker å kjøpe en dyrere og moderne båt. Det vi i utgangspunktet ser etter er en ny daycruiser/ landstedsbåt som skal brukes både til kortere turer innenskjærs og til fiske- Problemet er at det er så mange merker å velge i.. Derfor spør jeg om det er noen som har et tips eller erfaringer på hvilket båtmerke ® man bør se nærmere på. Vi har sett litt på Terhi, Quicksilver, Sandstrøm, Bella. Snakker om båt på rundt 15-17 fot- 20-40HK motor og til rundt 100.000 kr. Ny fra forhandler ser jeg også på som et pluss, med tanke på garantier og lignende. 

Håper det er noen som kan gi meg noen tips/ fordeler-ulemper med båttypene slik at det tilslutt ikke er så mange merker å konsentrere/ velge blant.

Hilsen Stig

Redigert av StigHA (see edit history)

Hei og takk for respons!

Tanken var kun en åpen "dagsturbåt" uten overnattingsmuligheter.

Jeg har ingen preferanser utover dette egentlig. Har registrert at de fleste modellene i segmentet er regn-lensende, er mer eller mindre praktisk innredet både for  korte/mindre turer og til litt fritidsfiske, i tillegg er standard-utrustningene egentlig ikke så forskjellig. 

Min utfordring er at det er veldig mange merker i dette segmentet. Er det noen merker jeg ikke bør ta meg tiden til å sjekke nærmere ut?

Stig

20-40 hk er litt beskjedent på en 17-foter iallefall.

50-60 hk er som regel en helt annen verden. Slipper å tyne motoren på maks om dere er flere i båten.

Og slipper å daffe rundt i 18-20 knop  :smiley:

Dvs. det er jo ulike klasser 40 hk.

Yamaha F40 har minst sylindervolum (samme blokk som 30 hk), mens f.eks. den nye Tohatsu MFS40 har veldig bra forhold mellom sylindervolum og vekt.

Honda 40/50 er samme grunnmotor og det gjelder også nye Tohatsu 40/50.

Mens andre 40 hk-motorer er basert på 60 hk utgaven og er noe tyngre og litt sterkere med mye last. Gjelder Mercury, Suzuki og Evinrude.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...