StigHA Startet 1.August.2016 Del på Facebook Startet 1.August.2016 (redigert) Hei. Jeg er en relativt uerfaren båtmann og trenger noen tips fra dere som er mer erfaren enn det jeg er. Jeg har hatt en 15 fots Rana i to år nå. En gammel båt som vi kjøpte for å se om det å ha båt var noe for oss. Med en gammel båt og en motor som ikke alltid har vært samarbeidsvillig har jeg fått litt erfaring, både på godt og vondt. Vi er nå klar for å ta et lite steg videre og ønsker å kjøpe en dyrere og moderne båt. Det vi i utgangspunktet ser etter er en ny daycruiser/ landstedsbåt som skal brukes både til kortere turer innenskjærs og til fiske- Problemet er at det er så mange merker å velge i.. Derfor spør jeg om det er noen som har et tips eller erfaringer på hvilket båtmerke ® man bør se nærmere på. Vi har sett litt på Terhi, Quicksilver, Sandstrøm, Bella. Snakker om båt på rundt 15-17 fot- 20-40HK motor og til rundt 100.000 kr. Ny fra forhandler ser jeg også på som et pluss, med tanke på garantier og lignende. Håper det er noen som kan gi meg noen tips/ fordeler-ulemper med båttypene slik at det tilslutt ikke er så mange merker å konsentrere/ velge blant. Hilsen Stig Redigert 1.August.2016 av StigHA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 (redigert) Hei, Stig (Stig her også:-)) Velkommen på forumet ! Har du flere kriterier ? Viktig å bestemme seg for om det skal være overnattingsmulighet. Det krever som regel også en mulighet for å kunne gå på do, kokemulighet, vann osv. Har du noen tanker om det, eller er det kun kortere turer på dagsbasis ? Redigert 1.August.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oledole4 Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Det går jo an å ta med seg telt og sovepose, og basere seg på "campingliv" selv om man befrakter seg selv sjøveien. Man skal ha en veldig stor og komfotabel båt før man vil foretrekke å overnatte i den., fremfor i et lunt telt foran et leirbål.... Sitér dette innlegget Link to post
StigHA Svart 1.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2016 Hei og takk for respons! Tanken var kun en åpen "dagsturbåt" uten overnattingsmuligheter. Jeg har ingen preferanser utover dette egentlig. Har registrert at de fleste modellene i segmentet er regn-lensende, er mer eller mindre praktisk innredet både for korte/mindre turer og til litt fritidsfiske, i tillegg er standard-utrustningene egentlig ikke så forskjellig. Min utfordring er at det er veldig mange merker i dette segmentet. Er det noen merker jeg ikke bør ta meg tiden til å sjekke nærmere ut? Stig Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 Jeg ville kjøpt størst mulig motor. Noen grunn til maks 40 hk? Mange båter med 50-70 også.. Jeg har hatt en Askeladden 475 med 50 hk. Fin båt, men liten motor på en så tung båt. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 1.August.2016 Del på Facebook Svart 1.August.2016 (redigert) 20-40 hk er litt beskjedent på en 17-foter iallefall. 50-60 hk er som regel en helt annen verden. Slipper å tyne motoren på maks om dere er flere i båten. Og slipper å daffe rundt i 18-20 knop Dvs. det er jo ulike klasser 40 hk. Yamaha F40 har minst sylindervolum (samme blokk som 30 hk), mens f.eks. den nye Tohatsu MFS40 har veldig bra forhold mellom sylindervolum og vekt. Honda 40/50 er samme grunnmotor og det gjelder også nye Tohatsu 40/50. Mens andre 40 hk-motorer er basert på 60 hk utgaven og er noe tyngre og litt sterkere med mye last. Gjelder Mercury, Suzuki og Evinrude. Redigert 1.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.