Jump to content

Måler på septiktank reagerer ikke - forslag til kvikk fiks?


Fantino

Recommended Posts

Jeg prøvde med silikonspray rundt omkretsen. Den 'boblet' og så ut til å 'krype' innover, men neida.. Det er overrettmerker på lokket så det er vel i prinsippet dratt til riktig. Siden tanken er stående i skutesida, under dollbord, så må tanken ut for å få ut sensoren. Det synes jeg er mye kjas :-D Tar med i aftenbønnen at Tore B's erfaring er løsningen for meg også..

 

Alternativt så blir det vinterprosjekt å lage kapasitiv sensor basert på Arduiono :-)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å teste instrumentet kan du koble ledning fra giver rett til jord. Da skal du få fult utslag på instrument. Tror ledning er blå.
For å rengjøre må giver skrues av.

På bunnen er der en låsering du må ta av for å trekke av hylsen rundt giver.

Vask rent og sjekk at flotør glir lett.

Sett sammen igjen.

En enkel og grei jobb forutsatt at du får skrudd av giveren.

Redigert av asunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg målt. Leser 175 Ohm over sensor uavhengig om tank er tom eller full, så at sensoren sitter fast er nok ikke mye mer å lure på. Instrumentet står på low-streken eller en tøddel over i utgangspunktet, og dropper ned under skalaen når jeg kopler fra sensor. Når jeg jorder sensorpinnen slår det ut til max. Mao antakelig ikke noe feil da spennet vel Nominelt er 240-33 Ohm.

 

Spenning på instrumentet var 13V og det ser ut som om er lik motstand i begge spolene på ca 81 Ohm da jeg måler 6.5V mellom + og sensortilkopling og det samme mellom sensortilkopling og jord når sensor er frakoplet og hhv 7.7 og 5.3V når sensor var tilkoplet. Via 2-3 mislykkede og ett forhåpentlig vellykket forsøk på anvendelse av Ohms lov på baksida av Dagbladet fikk jeg tallet 81 Ohm (162 Ohm fra + til jord, sensor på midtpunkt). Dette stemte og bra med strømtrekk når jeg målte med/uten sensor tilkoplet (grov måling med tangamperemeter, men i størrelsesorden litt under og litt over 0.1A).

 

Mulig jeg tar jobben med å ta ut tanken, men ikke før jeg har en realistisk plan for å slippe å gjøre det på årlig basis. Enten monterer jeg en BEP ultrasonisk sensor i hullet, evt slikt system som kan klistres på sida av tanken, eller så kan det bli hjemmemekk på Arduino. Fant en oppskrift som så interessant ut, og det var derfor jeg målte så mye på selve instrumentet da det hadde vært kult å bruke det som output. Settes på lista over veldig spennende prosjekt som jeg trolig aldri får somlet meg til å realisere. Må vel bare fordøye prisen på 'kjøpesystem' først..

Link to post
Share on other sites

Jeg har også montert Globius sensor, og det var når jeg koblet fra instrumentet på badet at ting plutselig begynte å virke, dvs. at instrumentet ved styreposisjonen virket igjen. Jeg får åpnet lokket på tanken min og sensoren ser like fin ut. Kan det bli noe krøll når to instrumenter er koblet til samme sensor?

Link to post
Share on other sites

Kom over disse sensorene/panelene som vel er de mest prisgunstige jeg har sett for ekstern septikmåling: http://www.newprovidencemarine.com/product_display.html

 

Det var der jeg handlet. Du kan velge mellom innvendig giver for metalltank, eller utvendig giver for plasttank. De har også forskjellige paneler for display. Mitt display har dioder for tom, 1/4, 1/2, 3/4 og full tank pluss varsellampe for full.

 

Kjempefornøyd etter ett års erfaring. Som sagt før slapp jeg også å trekke nye ledninger til det nye panelet og den gamle fastgrodde giveren lot jeg bare sitte.

Flotørgiver i septiktank er bare håpløst.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er i gang med Arduino-prosjekt. Plan er å lage kapasitiv måler som konverterer måleresultatet til resistans. Det funker bra i labben, men hadde en liten nedtur i dag da jeg skulle begynne å lodde. Ble test av jolle for å kjøle meg ned, og så lodding _uten_ å bruke slike små kretskort.. Koden er halvferdig. 'Kjernen' funker helt fint og konverterer frekvens/tid til resistans som skrives ut på 8 utganger der jeg skal henge på motstander og reed-reléer slik at måleren 'ser' rett motstand.

 

'Tanken' med saltvann og alufolie som sensor/kapasitans:

1471212028.jpg

Etter nesten å ha drept 555-kretsen med klønelodding koplet jeg den opp provisorisk igjen - og den var i live. Så gikk jeg for 'fritthengende' lodding. Ser grusomt ut, men funket fint når den ble koplet til Arduinoen/'tanken'. Skal bakes inn med epoksy i en liten Oliver Twist-eske og henge på selve tanken.

 

1471212422.jpg

Link to post
Share on other sites

Bøyer meg lett for den også jeg! Men hvor mange liter tank er den tilpasset for?

 

:)

Kjenner ikke antall liter men all erfaring tilsier tømming etter oppnådd 500 poeng.

Forbigåelse av dette kan få uante følger.

 

Ville vurdert å legge inn 24 ekstra skylledrag under gjester. Tror det er store mørketall her :-D

Mørke og mørke fru Blom. Store brunetall er det i hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på noe rundt dette med urinstein.

 

Kan Systemrens som man rengjør kjølevannskretsen, brukes til å fjerne urinstein?

Systemsrens er basert på fosfor- og sitronsyre så jeg ville tro at det virker. Men det blir dyrt. Klinkervask på 5 liters kanne er i alle fall rimeligere. Men jeg fikk jo aldri opp mannlokket så resultatet forblir hemmelig ;-D Så dog store mengde hvite flak i sjøen hver gang jeg skylte tanken.

Link to post
Share on other sites

Er kommet litt videre på Arduino-måler. Sensor er støpt inn i epoksy og testet OK. Har laget en utgangskrets basert på 8 reed relé med motstander på 1, 2, 4, 8, ... 128 Ohm slik at jeg kan 'sende' ut 0-255 Ohm til instrumentet. Mye læring her, bla at prototypeprintkortet kortslutter nesten uansett hvor lite loddetinn jeg bruker. Løsningen ble litt uforsiktig omgang med en 'Fein'-sag.. Irriterende nok så er tydeligvis spennet på instrumentet større en 0-255 Ohm selv om det Nominelt skal være 33-240. Mangler en millimeter eller tre på å få det til null hvis det samtidig skal gå helt til full. Blir båttur og pause i helga så får jeg sove på om jeg aksepterer det eller lager ett 'bit' til på utgangskretsen slik at jeg kan sende 0-511 Ohm...

 

1471599494.jpg

Pent loddet syntes jeg, men full kortslutning.

 

1471599702.jpg

Kortslutning fjernet..

 

1471599729.jpg

Testing av instrument
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var faktisk prototypen innstallert og kalibrert ved å fylle tanken med sjøvann. Ser ut til å virke greit foreløpig, men får forske litt på påliteligheten. Jeg ser at den er treig med å gå helt i null når tanken tømmes. Tror det har med at innsida av tanken er våt og at dette renner ned/tørker etterhvert. Behovet er jo stort sett når en ligger i ro så jeg lot det nedre settpunktet være urørt til jeg har fått litt erfaring. Det ble i aller høyeste grad en prototype... Ref bilde. Om den må ut for reparasjon må jeg lage den litt smekrere, men gidder ikke det før jeg ser at den funker. Det har i alle fall vært veldig lærerikt, og jeg er i full gang med prosjektering av nye Arduino-prosjekter, bla div overvåking og evt styring via nett/app. De som er interesserte i slikt bør ta en kikk på blynk.cc

 

Om noen er interesserte kan jeg legge ut skisser og Arduino-sketch (dvs koden for Arduino-mikrokontrolleren).

 

bilde

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvorfor skrudde du ikke bare ut WEMA måleren? Det er gjenger på den. Setter bare skiftenøkkelen på firkanten på toppen og vrir. (Medmindre noen har gjort noe helt hjemmesnekret her.)

 

Hadde samme type på mine vanntanker, der var sonden i plast så den feilet etter en stund. Kjøpte ny av samme fabrikant i rustfritt, den har kjørt helt problemfritt siden. Dette er vel et par-tre år siden.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tanken må ut for å få ut måler. Og den ser ut til å være limt i tanken da den der falsen under mangler. Jeg regner med at den klogger seg til igjen ila noen få år, så gidder ikke ta den 'drittjobben'. Og så fikk jeg et påskudd til å kjøre et lærerikt prosjekt med Arduinoen som jeg har hatt liggende noen år på pulten.. Skal få rasket sammen noen skisser og sketch og legge ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...