Jump to content

Måler på septiktank reagerer ikke - forslag til kvikk fiks?


Fantino

Recommended Posts

Joda ser den, jeg hadde akkurat nok høyde til å demontere/montere ny måler så det gikk greit. Med måler som ikke er i kontakt med mediet slipper du forhåpentligvis mer krøll på septiksida.

 

Har hatt ute septikføleren et par-tre ganger. En kjapp jobb å ta den på kaia for å spyle av ulumskhetene, tar vel ikke mer enn 5 minutter. Men ikke det mest takknemmelige man utfører ombord...

Link to post
Share on other sites

Tankmåleren består av diverse komponenter:

 

1. 40 mm bred kobbertape kjøpt på Jula (beregnet for å skremme brunsnegler). Loddet på 2 ledninger og satte på 2 vertikale striper som kan sees på bildet. Dette blir en kondensator med kapasitans som varierer med væskenivået. En mulig forbedring kan være å heller bruke den gamle septikmåleren som ene "plata" i kondensatoren og kobberstripe/striper som den andre. Jeg kuttet tapestriper ca. 1 tomme fra topp og bunn da jeg har sett dette i bruksanvisning på kommersielt system. Antar flaten i bunn/topp kan gi upålitelige målinger.

 

2. En oscillatorkrets basert på en 555-IC. Disse kjøpes til "ingenting" på f.eks Aliexpress. Betalte 0.63 USD for 20 stk fritt levert (tok sin tid). Koblingsskjema/beskrivelse for denne kretsen finner en her: http://ehelion.net/projects/digitalclock/555timer.html. Etter litt prøving og feiling endte jeg opp med å lage den på et lite hjørne av et såkalt "protoboard" (samme som jeg brukte til utgangsreleer som er vist i bilder lenger opp i strengen). Kretsen får strøm fra Arduinoens stabiliserte 5V strømforsyning, og utgang fra oscillator ble koplet til digital pin 2. De to stripene med kobbertape ble da kondensator C1 i skjemaet, koblet med så korte ledninger som mulig for å unngå unødvendig "strøkapasitans". Jeg valgte R1 og R2 til hhv. 1MOhm og 10 MOhm basert på at jeg så at diverse andre DIY'ers hadde målt kapasitans på siden kobberstriper til mellom 10 og 100 pF. For disse verdiene vil kretsen gi en frekvens på mellom 670 Hz og 6.7 kHz (ca). Arduino-funksjonen jeg hadde tenkt å bruke for måling av svingetid funker opp til max. 50 kHz, så jeg måtte passe på å ligge under det.

 

3. Universal 12V til 12/9/7.5/6/.../1.5 V strømforsyning med plugg som passet til Arduino, kjøpt på Clas Ohlson. Unødvendig dyrt, men jeg var ivrig. Mye billigere å bestille passende "buck/step-down" strømforsyning fra Aliexpress/Dx.com el. Satte den på 9V etter anbefaling jeg fant på div. forum (Arduino regulerer selv ned til 5V) og hentet 12V fra + og - på Wema-instrument/tankindikator. Et par vippebrytere nappet jeg også med meg, samt at jeg hadde liggende to "tactile switches" i Arduino-boksen. Disse 4 ble betjeningsbrytere. Hadde også en 5 mm RGB LED i Arduinoboksen som ble brukt som indikatorlys (Rød-Grønn-Blå LED). Den vanntette boksen kjøpte jeg også på CO.

 

4. 9 stk Hamlin SIP reed-rele med passende inngangsimpedans slik at de kunne koples direkte til Arduino-utganger. Kjøpt fra Elfa til 157 for 10 stk. Nok en gang unødvendig dyrt pga iver.. Mer info her: Reed-relé 5VDC 500 Ohm 50mW Hamlin HE 3621 A 0510. Disse ble montert på en stripe protoboard i en "kjede" med motstander på hhv. 1-2-4-8-16-32-64-128-256 Ohm koplet over utgangene på releene slik at mostand ville være 0 hvis alle releene var på og 511 Ohm (summen av alle motstandene) når alle releene var av. På den måten kunne jeg via digitale utganger på Arduino "skrive" en 9-bits verdi (mellom 0 og 511) som ble direkte omsatt til en resistans. Denne resistansen ble koplet til sensorinput på Wema--instrument/tankindikator og erstatter den gamle 240-33 Ohm elektromekaniske sensoren som var grodd fast.

 

5. En stk Arduino UNO R3 (kompatibel, tror min heter "Funduino"):

 

F6RIPAPHQF9H5IO.MEDIUM.jpg

 

Tilkoplinger:

 

Digital pin 2: Utgang fra Oscillatorkrets (555 pin 3).

Digital pin 3-11: Til rele-inngang på Reed-rele nr. 1-9 (dvs. pin 3 til Reed-rele 1/minst signifikante bit, osv..)

Digital pin 12/13: Input fra "tactile switches". Disse måtte også forsynes med hver til 10k "pull down" motstand som trekker de til 0V for å unngå feilaktige lesninger. Når bryter trykkes får de +5V via bryter og blir "high".

 

Analog pin A0-A2: Utganger til hhv. rød/grønn/blå katode på RGB-lysdiode. Hver inngang ble også forsynt med en motstand på 220 Ohm for blå/grønn og 330 Ohm for rød for å få noenlunde samme intensitet på hver farge.

Analog pin A4/A5: Input 0V eller 5V fra vippebrytere.

 

Merk at den analoge pinnene ble brukt som digitale inn/utganger - ikke som analoge.

 

Nødvendige 5V/0V tilkoplinger ble hentet fra 5V/GND på Arduino, inkludert strøm til oscillatorkrets og 0V jord til alle releene.

 

 

6. Selve Arduino-sketchen. Har lagt inn en del forklarende kommentarer, så de som er interesserte får heller spørre. Jeg husker sikkert ikke på å nevne alt likevel. Jeg kan ikke alle konvensjoner mhp innrykk osv for lesbarhet, og jeg valgte å bruke "direkte portmanipulering" da jeg følte dette var enklere (er vant med assembly-programmering i en fjern fortid). Arduino-veteraner ser ut til å fråde over dette, men det får så være :saint: .

Dette betyr at sketchen blir kortere og raskere å eksekvere, men at den ikke kan brukes på andre utgaver av Arduino som bruker en annen mikrokontroller.

 

Betjening:

 

1) Normal modus: Begge vippebrytere oppe. Ett kort blink pr. måling. Grønt blink = måling under nedre setpunkt, Gult = måling over nedre/under øvre setpunkt, Rødt = måling over øvre setpunkt, Blått = ingen måling, dvs. oscillator pulser ikke.

2) Juster nedre setpunkt for Wema-indikator. Venstre vippebryter nede. Juster opp/ned med tactile switches. Ny verdi lagres i EEPROM når vippebryter settes tilbake til Normal modus/indikert med 3 blå blink. Defaultverdi 5 Ohm.

3) Juster øvre setpunkt for Wema-indikator. Høyre vippebryter nede. Juster opp/ned med tactile switches. Ny verdi lagres i EEPROM når vippebryter settes tilbake til Normal modus/indikert med 3 blå blink. Default verdi 330 Ohm.

4. Kalibrer sensor høy/lav. Begge vippebrytere nede. Hold venstre tactile switch til 3 grønne blink kvitterer for at verdi for tom tank er satt. Høyre tactile switch tilsvarende for full tank (røde blink kvitterer). Nye verdier oppdateres i EEPROM når vippebrytere settes tilbake til Normal modus/indikert med 3 blå blink.

 

Sketch:

 

 

#include <EEPROM.h>

long gaugehigh; //initially 5
long gaugelow; //initially 330

long timefull; //initially 500
long timeempty; //initially 100

long time;
long gaugex100;
long level;

unsigned int mode;
unsigned int tactile;

unsigned int error;
unsigned int LED_flashes;

 

void setup() {

 

//Serial.begin(9600); //for testing only

 

DDRD = DDRD | B11111000; //set pins 3-7 as outputs, don't change 0-2/left as inputs, pin 2 input for oscillator
DDRB = DDRB | B00001111; //set pins 8-11 as outputs, don't change 12-13/left as inputs for tactile switches
DDRC = DDRC | B00000111; //set pins 14-16 as outputs for RGB LED, dont change 17-19/left as inputs, 18/19 used for input from 2-pos switch

 

  for (int i=0; i<=3; i++) {gaugehigh = gaugehigh + (EEPROM.read(i)<<(24-i*8));} //Read back 4-byte long from EEPROM address 0 through 3
  for (int i=4; i<=7; i++) {gaugelow = gaugelow + (EEPROM.read(i)<<(24-(i-4)*8));}
  for (int i=8; i<=11; i++) {timefull = timefull + (EEPROM.read(i)<<(24-(i-8)*8));}
  for (int i=12; i<=15; i++) {timeempty = timeempty + (EEPROM.read(i)<<(24-(i-12)*8));}

 

//  for (int i=0; i<=3; i++) {EEPROM.update(i, (gaugehigh >> (24-i*8))); } //Write 4-byte long from EEPROM address 0 through 3 - used in SEPARATE sketch to initialize eeprom
//  for (int i=4; i<=7; i++) {EEPROM.update(i, (gaugelow >> (24-(i-4)*8))); }
//  for (int i=8; i<=11; i++) {EEPROM.update(i, (timefull >> (24-(i-8)*8))); }
//  for (int i=12; i<=15; i++) {EEPROM.update(i, (timeempty >> (24-(i-12)*8))); }

 

}

void loop() {

 

mode=(PINC & B00110000)>>4; //reads pin 18/19 to mode. 0 = normal, 2 = adjust_gauge_empty, 1 = adjust_gauge_full, 3 = calibrate_tank_sensor
tactile=(PINB & B00110000)>>4; //reads pin 12/13 to tactile. 0 = no buttons pressed, 2 = right button pressed, 1 = left button pressed, 3 = both buttons pressed

 

switch (mode) {
     case 2: {adjust_gauge_empty();}
       break;
     case 1: {adjust_gauge_full();}
       break;
     case 3: {calibrate_tank_sensor();}
       break;
     case 0: {measure();set_gauge((gaugex100+50)/100);time=0;}
       break;
              }
}

 

 

void adjust_gauge_empty(){

  set_gauge(gaugelow); //set gauge to gauge low reading value
  PORTC=2; //set LED green
  delay(1000);
  while (mode==2) {

    mode=(PINC & B00110000)>>4;
    tactile=(PINB & B00110000)>>4;
    if (tactile==1) {gaugelow++; flash_LED(4,1);} //increase gaugelow if left button pressed, flash red x 1
    if(gaugelow>511) {gaugelow=511; flash_LED(1,3);} //force value to 511 and flash blue x 3 if exceeded
    if (tactile==2) {gaugelow--; flash_LED(2,1);} //decrease gaugelow if right button pressed, flash green x 1
    if(gaugelow<250) {gaugelow=250; flash_LED(1,3);} //force value to 250 and flash blue x 3 if exceeded
    set_gauge(gaugelow); //set gauge to new value
    delay(200);
   
    }

  for (int i=4; i<=7; i++) {EEPROM.update(i, (gaugelow >> (24-(i-4)*8))); } //update eeprom with adjusted value upon exit
  flash_LED(2,3); //flash green x 3

}

 

 

void adjust_gauge_full(){

  set_gauge(gaugehigh); //set gauge to gauge high reading value
  PORTC=4; //set LED red
  delay(1000);
  while (mode==1) {

    mode=(PINC & B00110000)>>4;
    tactile=(PINB & B00110000)>>4;   
    if (tactile==1) {gaugehigh++; flash_LED(4,1);} //increase gaugehigh if left button pressed, flash red x 1
    if(gaugehigh>25) {gaugehigh=25; flash_LED(1,3);} //force value to 25 and flash blue x 3 if exceeded
    if (tactile==2) {gaugehigh--; flash_LED(2,1);} //decrease gaugelow if right button pressed, flash green x 1
    if(gaugehigh<0) {gaugehigh=0; flash_LED(1,3);} //force value to 0 and flash blue x 3 if exceeded
    set_gauge(gaugehigh); //set gauge to new value
    delay(200);
   
    }

  for (int i=0; i<=3; i++) {EEPROM.update(i, (gaugehigh >> (24-i*8))); } //update eeprom with adjusted value upon exit
  flash_LED(4,3); //flash red x 3
}

 

 

void calibrate_tank_sensor(){

  PORTC=1; //set LED blue
  delay(1000);
  while (mode==3) {

    measure();
    mode=(PINC & B00110000)>>4;
    tactile=(PINB & B00110000)>>4;
    set_gauge((gaugex100+50)/100);
    if (tactile==1 && error!=1) {timeempty=time/4096; flash_LED(2,3);} //calibrate empty reading if left button pressed and there is a valid reading, ie error is not one, flash green x 3
    if (tactile==2 && error!=1) {timefull=time/4096; flash_LED(4,3);} //calibrate full reading if right button pressed and there is a valid reading, ie error is not one, flash red x 3
    time=0; //reset time

    }

  for (int i=8; i<=11; i++) {EEPROM.update(i, (timefull >> (24-(i-8)*8))); }//update eeprom with adjusted value upon exit
  for (int i=12; i<=15; i++) {EEPROM.update(i, (timeempty >> (24-(i-12)*8))); }//update eeprom with adjusted value upon exit
  flash_LED(1,3); //flash blue x 3
}

 

 

void flash_LED(int color, int flashes) {

  for(int i=1; i<= flashes; i++) {PORTC=color; delay(100); PORTC=0; delay(200);}
}

 

 

void measure(){

   for (int i=0; i <= 4095; i++)  {time += pulseIn(2, HIGH, 10000);} //take 4096 samples of pulse time on pin 2

error=6; //gives yellow flash indicating succesful reading within setpoints
LED_flashes=1; //1 yellow flash indicates normal measurement

level = ((100*time)/(4096*(timefull-timeempty)))-(100*timefull)/(timefull-timeempty)+100; //calculate level in % based on average of time vs. setpoints

   if (level > 100) {level=100; gaugex100=100*gaugehigh; error=4; LED_flashes=1; } //1 red flash indicates level above setpoint
   if (level < 0)   {level=0; gaugex100=100*gaugelow; error=2; LED_flashes=1; } //1 green flash indicates level below setpoint
   if (time==0) {error=1; LED_flashes=5;} //5 blue flashes indicates no reading

map_gaugevalue();
  
//Serial.print("Time:"); //for testing only
//Serial.print(time/4096, DEC);
//Serial.print("       Timefull:");
//Serial.print(timefull);
//Serial.print("       Timeempty:");
//Serial.println(timeempty);
//Serial.print("Level:");
//Serial.print(level, DEC);
//Serial.print(" %      Gauge:");
//Serial.println((gaugex100+50)/100, DEC);

 

flash_LED(error,LED_flashes); //flash with indicated error code/number of flashes

 

if (time/1000<5000) {delay(5000-time/1000);}

 

}

 

 

void set_gauge(long gaugevalue) {

PORTD = ~(gaugevalue << 3); //write lower 5 bits of value to pins 3-7 - inverted
PORTB = ~(gaugevalue >> 5); //write upper 4 bits of value to pins 8-11 - inverted

}

 

 

void map_gaugevalue() {

  if(level >= 75) {gaugex100 = level*100L*(gaugehigh-57L)/(100L-75L)-100L*100L*(gaugehigh-57L)/(100L-75L)+100L*gaugehigh;} //calculate gauge resistor value x 100 based on top/bottom setpoints and mapped readings as gauge has non-linear response
  if(level < 75 && level >= 50) {gaugex100 = 100L*level*(57L-105L)/(75L-50L)-100L*75L*(57L-105L)/(75L-50L)+100L*57L;}
  if(level < 50 && level >= 25) {gaugex100 = 100L*level*(105L-150L)/(50L-25L)-100L*50L*(105L-150L)/(50L-25L)+100L*105L;}
  if(level < 25 && level >= 4) {gaugex100 = 100L*level*(150L-233L)/(25L-4L)-100L*25L*(150L-233L)/(25L-4L)+100L*150L;}
  if(level < 4) {gaugex100 = 100L*level*(233L-gaugelow)/4L-100L*4L*(233L-gaugelow)/4L+100L*233L;}
 
  //330 Ohm = 0% (gaugelow) - mapped readings
  //233 Ohm = 4%
  //150 Ohm = 25%
  //105 Ohm = 50%
  //57 Ohm = 75%
  //5 Ohm = 100% (gaugehigh)
}

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville forsøkt med et digitalt potentiometer, f.eks. Analog Devices AD5258, med 1kΩ range (0-1000). Disse har 64 steps (min-max) og det gir ca. 15 Ω pr step. Reléer og motstander er helt klart mer robust, men tar litt mer plass.

Link : http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/AD5258.pdf

 

vet ikke hvor effektivt dette hadde fungert, men dette har jeg også veldig lyst til å prøve på. Artig med kapasitans på den måten.

 

Flott prosjekt, Fantino!

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, jeg var på det sporet en stund, men etter å ha lest maaange datablad så fant jeg ut at ingen slike potensiometere hadde max strømrating i nærheten av det som var nødvendig (dette har vel 5 mA kontinuerlig, mens det kan gå flere hundre mA gjennom Wema-instrumentets spoler). I tillegg hadde alle (?) en ganske stor wiper resistans Rwb slik at en ikke kommer helt til 0 og da ville jeg ikke få til å sette feks 5 Ohm på full tank. Så da ble det 'sleggeelektronikk' i stedet. Jeg kunne/burde erstattet Wema-instrument med en enkel LCD-skjerm eller LED-skala slik at jeg bare kunne gjøre hele konverteringen i Arduinoen, men syntes det var litt kult (og lærerikt) å bare endre det som ligger på 'baksida' :-). Og så slapp jeg å flikke/mekke på hullet til Wemaen..

Link to post
Share on other sites

Brukte du samme koblings skjema for 555-kretsen som i innlegg #36 (side2) uten modifikasjoner ? Hvilke verdier brukte du på R1 og R2 (og evt. C'en på pinne 5), regner med at C1 ble erstattet med kobber tape på tanken. Kjøpte tape i dag, og tenkte jeg skulle prøve selv også. Har dessverre tank uten måler i vår båt.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Foretok noen tester i kveld. Hentet saltvann i sjøen (35 minutter, tur/retur, ofret for vitenskapen), og testet litt med 12L kanne og 4L kanne (typisk vindusspyler væske kanne).

Målte kapasitans med 1 remse kobbertape, og 3 remser kobbertape :

 

Testet med ferskvann og saltvann, men ser ut som om resultatene ikke er så forskjellige i så måte. Målte også på forskjellige steder på kannen (ved hvert nivå), øverst, midten, nederst, diagonalt, men ingen nevneverdig forskjell.

 

4 liter kanne, 1 remse kobbertape (1 på hver "smalside", topp til bunn), ferskvann :
Tom :
Nederst : 0,04nF
Midten : 0,04nF
Øverst : 0,04nF
Diagonalt : 0,04nF

Full :
Nederst : 0,1Nf
Midten : 0,1nF
Øverst : 0,1nF
Diagonalt : 0,1nF

 

Ved å utvide til 3 paralelle remser med tape, ble kapasitansen tydeligere og vil sannsynligvis gi en mere stabil frekvens fra 555-chip'en. Her brukes 4L kannen :

4L i kanne, 3 remser kobbertape, saltvann :
Midten : 0,205nF

2L i kanne, 3 remser kobbertape, saltvann :
Midten : 0,125nF

Tom kanne, 3 remser kobbertape, saltvann :
Midten : 0,042nF

 

4L i kanne, 3 remser kobbertape, ferskvann :

Midten : 0,205nF

 

2L i kanne, 3 remer kobbertape, ferskvann :

Midten : 0,117nF

 

Tom kanne, 3 remser kobbertape, ferskvann :

Midten : 0,04nF

 

Noen resultater målt på 12L kannen :

12L kanne, saltvann, 2 remser kobbertape :
Full :
Midten : 0,115nF

ca. 8L i kanne, saltvann, 2 remser kobbertape :
Midten : 0,1nF

ca. 4L i kanne, saltvann, 2 remser kobbertape :
Midten : 0,066nF

Tom kanne, saltvann, 2 remser kobbertape :
Midten : 0,04nF

 

Her er det nok en del faktorer som spiller inn, som f.eks. hvor ren kannen er ("lekkasje/krypstrøm" på utsiden), og også hvor/hvordan den står. Det var ingen stabil kapasitans måling på instrumentet, men vandret litt rundt de målingene jeg har notert (midling med amerikansk øyemål).

 

Tror jeg har en 555-chip liggende et sted, så får frekvens målinger komme etterhvert.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Brukte du samme koblings skjema for 555-kretsen som i innlegg #36 (side2) uten modifikasjoner ? Hvilke verdier brukte du på R1 og R2 (og evt. C'en på pinne 5), regner med at C1 ble erstattet med kobber tape på tanken. Kjøpte tape i dag, og tenkte jeg skulle prøve selv også. Har dessverre tank uten måler i vår båt.

C1 er tapen ja. R1/R2 hhv 1/10 MOhm. Det står beskrivelse for valg av disse i linken jeg la ved. Og C en på pinne 5 som på tegningen (0.01uF). Med litermålet jeg lekte med fikk jeg typisk ca 10pF på lavt nivå og 100pF på max nivå. Det lønner seg nok med bredere striper for å få stabil oscillasjon på 555 kretsen. Under 10pF virket det som den ble lite stabil. Og lange ledninger gjorde det mye verre. Hadde ca 40 pF på tom tank på stripene jeg limte på tanken i båten. Og så er nok strøkapasitans fra hendene en mulig faktor når du måler hvis du ikke har rigget deg slik at du slipper å flytte målepinner for hver måling. Det virker også som om mye strømning i vannet gir økt kapasitans så det er lurt å la det roe seg først. Tapen jeg brukte ga dårlig kontakt mellom striper limt over hverandre så de bør kanskje koples sammen med påloddede ledninger. Jeg har også fundert litt på skjerming og evt 'referansesensor' og referansesvingekrets for å øke nøyaktigheten men jeg vil først se om de funker 'godt nok'. Skal jo ikke allverden til for å danke ut den originale sensoren. Fant et interessant paper fra TI. Skal se om jeg finner linken igjen.

 

Red - link: http://www.ti.com/lit/ug/tidu736a/tidu736a.pdf

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lano2, det kommer som en feature på måle systemet. Den kobles da bare til AIS, mAIS, eller lignende, og kommer opp med eget felt hvor ofte toalettet tømmes, hvor ofte tanken tømmes, og, ikke minst, med GPS lokasjon der den ble tømt.

Dernest er det kun statistiske beregninger som forteller deg om do-vanene til brukeren.

 

Fantino er kjappere på Arduino sketch enn jeg, så regner med at han fyrer opp kompilatoren nærmest umiddelbart siden det er fredag og ingen ordinær tidstyv (jobb) i veien før tidligst mandag.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ble litt inspirert av Fantino:

Bestilt meg en Arduino UNO og 3stk av denne: http://www.ebay.com/itm/401183712187?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Målet er at det skal gi beskjed når tanken er 1/2 full, 3/4 full og helt full.

 

Sensoren og programmet fungerer fint på vannbeholderen til kaffemaskinen.

Skal bli spennende å teste på septiktanken, regner med at plasten er tykkere der.

 

bilde

bilde

 

Tenkte også å koble meg inn på den originale føleren på vanntanken i båten, må bare finne ut hvilke verdier motstanden har på tom og full tank.

(Den kan da angi resterende liter på tanken)

Link to post
Share on other sites

Fantastisk kreativitet her. For alle som ikke er elektroingeniører så er likevel enkleste måte å rense innvendig i septiken fortsatt å bruke syre i rikelige mengder og styrke. NB - du må bruke mye og la det stå lenge.

 

Hvorfor ? Ettersom de fleste bruker saltvann i toalettet vil dette dels kondensere og dels reagere med det man fyller tanken med. Da oppstår steinharde krystaller av salt. (Natriumklorid mm). Det enkleste middelet å løse opp med er syre. Det finnes en rekke varianter, noen enkle og billige andre farlige, kostbare og vanskelig å få tak i.

 

Fra matbutikken kan alle få eddik eller fosforsyre (cola). Skal du ha mer effekt går du i fargehandleren og kjøper saltsyre. Har du tilgang til sterkere saker så vil både svovelsyre og salpetersyre (nitric) gjøre jobben enda raskere.

 

Forutsatt at du ikke har tank av aluminium, så vil tank og målere tåle disse syrene. De er ufarlige mot syrefast stål og spiser heller ikke gummi eller plast. NB - pass på å skylle godt til slutt og bruk hansker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...