Jump to content

Volvo Penta AQ271 bøyd ventil


000

Recommended Posts

Nå er jo dollaren dyr, men det første jeg hadde gjort var å sjekke eBay, Summit osv. og sett hva de tar for nye topper, med frakt til Sunnmøre, deretter ringt Sarpsborg (kun "Motor" denne gangen, ikke "Motorverksted"), Minge og disse, for å ha noen priser å sammenligne med på jakten etter et par brukte topper. Så er det jo slik at nytt er nytt, man vet hva man får ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti et tilsvarende tilfelle på samme motor. Jeg vet ikke hvorfor men det var en eksosventil som hang litt i styringen, mulig rust eller noe gummi el.l. som har kommet i mellom....

Vel, resultatet var bøyd ventil, bøyd støtstang, deformert vippearm, stud til vippearm var trukket ut noen mm. samt et lite merke i stempel. Et kjapt drag med en brosj i styringen var alt som trengtes i tillegg til å bytte de nevnte deler som jeg hadde liggende på hylla.

Disse motorene har temmelig slappe ventilfjærer originalt og det er vel og bra for en motor som går på moderat turtall. Skal du kjøre en sånn motor hardt er det etter min mening litt jobb å gjøre for å få ventilene til å følge kammen. Comp Cams har stivere fjærer, doble fjærer og masse annet snacks. Jeg liker litt stivere fjærer på marinemotorer som skal ha litt turtall. Brukte fjærer kan fort måle 60lb i lukket stilling og da er det ikke mye friksjon som skal til før en ventil henger.

Toppen må av og hvem som helst klarer å kjenne om en ny ventil går lett. Merke i stempel må inspiseres. Ventilsete også. Styringen på disse motorene er maskinert rett i stålet og klarer seg normalt fint.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...