Jump to content

Prosjekt: Fra turbåt til fiske/dagstur båt


Vågen89

Recommended Posts

Hei

Då er det tid for et nytt fint prosjekt.

Båten er en 24 fots turbåt av ukjent merke som jeg fikk av min svigerfar. Båten har vert under vann og tatt mye skade av dette, med tanke på innredning, maskin og overbygg. Maskinen som stod i var en parkins 4.108, denne er tatt ut og solgt.

Båten har jeg tenkt å bruke til fiske og dagsturer

 

Planen er:

- Fjerne overbygg

- Lage ny selvlensende dørk

- Lage nytt lite styrhus fremme

- Lage liten fiskebrønn

- Ny brukt maskin (får sjå ka som dukker opp på finn.no)

- Nytt el-anlegg

- Og masse masse meir

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Broder fikk bygd seg en fiskebåt av en Nidelv 26 som noen hadde ribbet så mye at bare skroget var igjen. Denne hadde det vært drev på, men nå står det en 115 utenbords på en hjemlaget brakett og farten er nærmere 30 knop. Så det er bare å prøve å få kjøpt seg divinicell og begynne å støpe.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Fått gjort en del i dag, nå er båten ferdig malt i maskinrom og oppbevaringsrom under den fremtidige dørken. Så nå neste prosjekt på lista å starte byggingen av ny dørk. Kjekt å se forandring.

 

Er det noken som kjenner til Bennett sin styringsenehet for hydraulisk flaps?

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av Vågen89 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For et pågangsmot :thumbsup:  Er imponert over arbeidet så langt.

Et lite spørsmål bare: Hvor går dreneringen fra lukekarmene? Nå er ikke jeg den skarpeste gaffelen i skuffen, men for meg ser det ut som om vannet blir liggende i karmen rundt luken?? På mitt dekk, går det "renner" fra lukekarmen bak til drenet hvor vannet går over bord.

 

Stå på videre, og lykke til. Blir bra dette :clap:

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for god tilbakemelding:) det har seg sånn at det står igjen 3stk 3/4" skrog gjennomføringer under dekk som skal kobles til gjennomføring i rennene til lukekarmen. Så slipper jeg å ta de vekk å plastre hullene i skutesiden, som er over vannlinjen

Redigert av Vågen89 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samtlige gjennomføringer blir byttet til nye. Nei har ikkje heilt landet på hvilken motor eg skal ha, usikker på kor stor fart eg kan oppnå. klarer eg 10-12 knop med en yanmar 34? Er ikkje ute etter den store farten, så lenge eg klarer over 10 er eg nøgd

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...