Jump to content

Vannkjølte akslinger som skriker


Fat Molly

Recommended Posts

Undertegned har to stk vannkjølte akslinger som skriker/hyler etter belastning og siden jeg ikke er noen ekspert og er ute på ferie håper jeg å få noen råd/tips her hva som kan være grunnen og hvordan jeg kan løse dette, om ikke annet midlertidig da jeg ikke kommer hjem før om 14dg. Planen er Portør i morgen og være i området noen dager.

Ett tips jeg har fått er å gi akslingen litt tyntflytende smøremiddel som trenger inn i pakningen. Jeg har brukt WD-40, men etter turer på 4-6 timer er ulyden der igjen når jeg går ut av gir.

 

Akslingene sitter i en 89- mod. Grand Banks

 

Råd og tips taes imot med takk Frode Ræder :smiley:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57461/img_1319.jpg

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Forholdet er kanskje ikke vannkjøling, men vannsmøring. Og er det ikke plass til vannet, så går det tørt og skriker på visse turtall. Og grunnen er at vannfilmen ikke opprettholdes. Så man må heller fundere på hvorfor så skjer. Om akslingen går i bend, kan være en årsak. Om området der lageret, tetningen, eller hva det nå er som skriker ligger, går tørt under visse hastigheter, er en annen mulighet. Å smøre med middel som muligens ikke er kompatibelt med materialet som skriker, kan forverre situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forsåvidt høre det når jeg er i gir, men da er det lavt. Jeg har prøvd å lese gjennom tråder her og en ting som er nevnt er lufting, men kan jeg ta sjansen på det når jeg ligger i sjøen??

Jeg har heller ikke anelse om hva slags materiale som er innv.

Måtte gå fra Portør til Kragerø da det blei for tøft å ligge der jeg lå, turen varte maks 1/2 time og lyden var den samme som om jeg hadde kjørt i flere timer.

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Når hulda skriver lufte så er det for å få luft ut, ikke inn. Normalt vil en akseltetning som kjøles med vann fra motoren ikke ha behov for lufting, men det kan samle seg luft et sted hvor vannet ikke klarer å presse det vekk. Kommer litt an på hvor nippelen for vannet sitter og hvordan konstruksjonen av tetningen ser ut, derfor vil et bild hjelpe.

 

Selv har jeg denne typen: http://www.shaftseal.com/en/categories/300000001/preview

Her sitter gummibelgen i spenn mot metall-ringen som igjen er festet med sett-skruer. Et tak rundt gummibelgen og presse den vekk fra metall-ringen så fosser vannet inn og eventuell luft er borte.

 

Nå kan vel også denne lyden komme fra problemer med cutless-lager.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57461/img_1319.jpg

 

Hmm, mente jeg la ut dette bildet i første mld. Er mulig at jeg ikke fiksa det, noe som helt sikkert kan stemme med mine kunnskaper med dette forumet.

Har forøvrig fått høre att jeg bør ha fler slangeklemmer også. Siden jeg skal ligge i ro til onsdag lar jo det seg ordne, værre er bekymringen for at jeg kjører ting i filler slik at utgiftene blir større enn både nødvendig og lommeboka. I motsettning til mange andre båteiere så er båten også bostedet mitt slik at jeg ikke kan låne på en leilighet, ett hus el. så man må jo håpe på en enkel løsning i så måte.

 

Ellers så kan jeg melde at teknisk engelsk på GB forumet får jeg ta med litt hjelp når jeg kommer til hjemmehavna i Oslo og andre som kan hjelpe er ferdig med ferien.

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Du la det ut i første melding, men det var bare som link og da er det fort gjort å overse det. Det ble en link av det nå også så jeg legger det ut slik at det kommer rett i nettleseren.

bilde

 

For meg ser det ut som en vannkjølt tetning med talgpakning, men jeg har aldri hatt disse selv så jeg skal ikke forsøke meg på noe mer enn å bemerke at de er en lekkasje som du ser rett under tetningen.

Det skal vel normalt ikke bli så mye forurensning der selv om det drypper noe(som det vel skal av disse). Kan det være at det er strammet alt for mye på mutterne ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel noe av det kan vel komme fra WD-40 som jeg etter råd spruta på, uten at det hjalp. Jeg har ikke rørt disse akslingene siden jeg hentet båten i nov. 2014. Den har vært på land en gang i mitt eie og det var i juli/aug i fjor. Planen er å ha den opp igjen neste år om jeg ikke må før.

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Konfigurasjonen på bildet kalles 'soft packing' eller 'gland packing', og det har vært skrevet om den siden starten av forumet. Dette er den gammeldagse måten å tette rundt en roterende aksling, og har vært brukt så lenge det har eksistert pumper og propellakslinger. Altså:

Hitterst på bildet er det en 'dings' som det går to bolter gjennom, dette er på engelsk en 'gland'. Denne glanden komprimerer en 'soft packing' som ligger inne i hylsen, som i dette tilfellet henger i gummislangen som forbinder systemet til hylserøret. Denne glanden skal ikke strammes mer enn at det lekker et drypp eller to i minuttet når akslingen går rundt. Strammes det for mye, mister 'soft packing' (folkelig ord er talgreima (men den kan også være grafitt og en rekke andre materialer)) smøringen og brenner mot akslingen. Og det dannes slitespor i akslingen. I hylsen, på vannsiden av talgreima (bruker det ordet), sitter det et hvitmetallager. Dette lageret er der for å rette inn hylsen som holder talgreima og for å sørge for at hele systemet følger propellakslingen. Lageret trenger smøring, og dette skjer ved at man gir det et drypp fett nå og da. Jeg har lagt ut bilde tidligere, skal se om jeg finner det. Her var det:

stufffing_box.jpg

 

 

Ser annerledes ut, prinsippet er det samme. Her er de to boltene som presser glanden erstattet med et gland som skrus inn med gjenger. Og det er ikke slange- men rørtilkobling. Men hvitmetallageret og smørekoppen vises. Så det er prinsippet.

 

For å starte i akterkant av båtbildet. Slangen bør ha to slangeklemmer i hver ende. Den sorte slangen som kommer inn på toppen av hylsen kan jeg ikke umiddelbart se hvilken funksjonen til. Men jeg antar at det i andre enden sitter et smøreapparat av et eller annet slag.

 

Om det på denne båttypen er en annen konfigurasjon, så er det uvanlig, men ikke umulig. Uansett, talgreima må smøres med vann.

 

Når dette systemet er korrekt, skal det ikke gi noen lyd. Så hvis vi eliminerer denne delen, og sier at alt er korrekt inne i båten, så er det nærliggende å anta at lyden kommer fra et lager som sitter på sjøsiden. Et vanlig cutless-lager kan lage mye støy om det går for stramt. Og da hyler det som regel på lave turtall. Funksjonen til cutless er at propellakslingen skal vannplane mot lageret. Skjer ikke det, går lageret tørt, det varmes opp og det krymper rundt akslingen. Den samme gjelder lagre i kunstfibermaterialer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan vel også denne lyden komme fra problemer med cutless-lager.

 

Og jeg quoter meg selv....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du la det ut i første melding, men det var bare som link og da er det fort gjort å overse det. Det ble en link av det nå også så jeg legger det ut slik at det kommer rett i nettleseren.

bilde

 

 

 

For å gjøre en lang historie kort: Løsne på de to mutrene og press flensen litt ut, slik at det begynner å dryppe fra åpningen mellom akslingen og flensen.  2 - 4 drypp i minuttet holder. Mengden reguleres med de to mutrene. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ok, det prøves når vinden løyer her i Kragerø.Dvs jeg er klar da, men som dere skjønner får ikke prøvd før det. Har skyvelær så det ikke blir ujevn avstand  på hver side.Uansett så blir det litt kål med en fyr som meg som må prøve og feile litt før jeg skjønner eksakt hva, hvor og hvordan. Mann lærer underveis ihvetfall, håper jeg.

 

Takker så meget så langt og gir tilbakemelding om hva jeg får gjort, rett eller galt, det vil tiden vise om jeg har forstått :worry:

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme vannsmurte innretning. Vannet som kommer inn på pakkboksen kommer direkte fra ladeluftkjøleren på D4. Jeg hadde en slik skrikelyd i en periode på 2 dager nå i ferien og ikke hørt den siden. Lyden kom fra BB aksling når jeg satte giret i fri. Jeg mistenker at noe sjøgress eller annet har surret seg rundt akslingen foran braketten til cutlesslageret og hindret vanngjennomstrømning. Aner ikke men lyden forsvant etter to dager. Skal ha opp båten om noen dager for understellsbehandling så får sjekke nærmere da.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet meg til Hvaler etter å ha justert som forskrevet ved å løsne litt på  mutterene slik at det ble ca 1mm slakk på hylsene. Det kom ikke noe vann ved belastning som jeg kunne se. Lyden var der som før fra styrbord aksling om kanskje litt lavere, vannskelig å si egentlig da jeg ikke har decibel målt den.

Jeg fikk heller ikke slakket hylsa mer, da det ikke var lengde på gjengestaget til det, om låsemutteren skulle ha noen funksjon.

Ut fra hylsa  på styrbord aksling kommer det en anelse av noe rødt. Vannskelig å se utifra bildet som er linket.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57461/img_1320.jpg

 

Jeg takker for innspill, men vil ta imot fler m takk.

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å dreie akslingene, men der kom jeg til kort gitt. Det er ikke lett å komme ned til akslingene å få ordentlig tak heller. Jeg har heller ikke stor nok tang til å bite over heller tilgjengelig her i båten. 

Betyr dette kanskje at båten må opp og akslingene ut for å bytte ??

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Kommer du til kan du bytte talgpakkning mens du ligger på vannet. Det kommer inn en bøtte vann. Finn ut hvilken dimmensjon du skal ha. Til info så hadde jeg gått for teflon istenden for talgpakkning holder lengr og tåler mye mere varme. Av erfaring med skriking så tror jeg du må bytte cutlesslager, får håpe for din del at du ikke har tæring på akselen i gjennomføringen..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...