Fat Molly Startet 6.August.2016 Del på Facebook Startet 6.August.2016 Undertegned har to stk vannkjølte akslinger som skriker/hyler etter belastning og siden jeg ikke er noen ekspert og er ute på ferie håper jeg å få noen råd/tips her hva som kan være grunnen og hvordan jeg kan løse dette, om ikke annet midlertidig da jeg ikke kommer hjem før om 14dg. Planen er Portør i morgen og være i området noen dager. Ett tips jeg har fått er å gi akslingen litt tyntflytende smøremiddel som trenger inn i pakningen. Jeg har brukt WD-40, men etter turer på 4-6 timer er ulyden der igjen når jeg går ut av gir. Akslingene sitter i en 89- mod. Grand Banks Råd og tips taes imot med takk Frode Ræder https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57461/img_1319.jpg Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Er det hele tiden, eller bare ved tomgang / lav hastighet på alslingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Forholdet er kanskje ikke vannkjøling, men vannsmøring. Og er det ikke plass til vannet, så går det tørt og skriker på visse turtall. Og grunnen er at vannfilmen ikke opprettholdes. Så man må heller fundere på hvorfor så skjer. Om akslingen går i bend, kan være en årsak. Om området der lageret, tetningen, eller hva det nå er som skriker ligger, går tørt under visse hastigheter, er en annen mulighet. Å smøre med middel som muligens ikke er kompatibelt med materialet som skriker, kan forverre situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fat Molly Svart 8.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2016 Jeg kan forsåvidt høre det når jeg er i gir, men da er det lavt. Jeg har prøvd å lese gjennom tråder her og en ting som er nevnt er lufting, men kan jeg ta sjansen på det når jeg ligger i sjøen?? Jeg har heller ikke anelse om hva slags materiale som er innv. Måtte gå fra Portør til Kragerø da det blei for tøft å ligge der jeg lå, turen varte maks 1/2 time og lyden var den samme som om jeg hadde kjørt i flere timer. Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Ja, det er umulig å lufte når du ligger på land. Et bilde ville hjulpet for at baatplassen skal få bedre innblikk i problematikken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Når hulda skriver lufte så er det for å få luft ut, ikke inn. Normalt vil en akseltetning som kjøles med vann fra motoren ikke ha behov for lufting, men det kan samle seg luft et sted hvor vannet ikke klarer å presse det vekk. Kommer litt an på hvor nippelen for vannet sitter og hvordan konstruksjonen av tetningen ser ut, derfor vil et bild hjelpe. Selv har jeg denne typen: http://www.shaftseal.com/en/categories/300000001/preview Her sitter gummibelgen i spenn mot metall-ringen som igjen er festet med sett-skruer. Et tak rundt gummibelgen og presse den vekk fra metall-ringen så fosser vannet inn og eventuell luft er borte. Nå kan vel også denne lyden komme fra problemer med cutless-lager. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Nå er jeg spesialist blant annet på mekaniske tetninger. Akkurat det VannTro henviser til. I industrien finnes det slike tetninger beregnet for tørre drifter. De ha lett for å skrike noe jævlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Tipper det er mye hjelp og info å hente på GB- forumet.... Om du behersker engelsk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fat Molly Svart 8.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57461/img_1319.jpg Hmm, mente jeg la ut dette bildet i første mld. Er mulig at jeg ikke fiksa det, noe som helt sikkert kan stemme med mine kunnskaper med dette forumet. Har forøvrig fått høre att jeg bør ha fler slangeklemmer også. Siden jeg skal ligge i ro til onsdag lar jo det seg ordne, værre er bekymringen for at jeg kjører ting i filler slik at utgiftene blir større enn både nødvendig og lommeboka. I motsettning til mange andre båteiere så er båten også bostedet mitt slik at jeg ikke kan låne på en leilighet, ett hus el. så man må jo håpe på en enkel løsning i så måte. Ellers så kan jeg melde at teknisk engelsk på GB forumet får jeg ta med litt hjelp når jeg kommer til hjemmehavna i Oslo og andre som kan hjelpe er ferdig med ferien. Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Du la det ut i første melding, men det var bare som link og da er det fort gjort å overse det. Det ble en link av det nå også så jeg legger det ut slik at det kommer rett i nettleseren. For meg ser det ut som en vannkjølt tetning med talgpakning, men jeg har aldri hatt disse selv så jeg skal ikke forsøke meg på noe mer enn å bemerke at de er en lekkasje som du ser rett under tetningen. Det skal vel normalt ikke bli så mye forurensning der selv om det drypper noe(som det vel skal av disse). Kan det være at det er strammet alt for mye på mutterne ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fat Molly Svart 8.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2016 Vel noe av det kan vel komme fra WD-40 som jeg etter råd spruta på, uten at det hjalp. Jeg har ikke rørt disse akslingene siden jeg hentet båten i nov. 2014. Den har vært på land en gang i mitt eie og det var i juli/aug i fjor. Planen er å ha den opp igjen neste år om jeg ikke må før. Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 (redigert) Konfigurasjonen på bildet kalles 'soft packing' eller 'gland packing', og det har vært skrevet om den siden starten av forumet. Dette er den gammeldagse måten å tette rundt en roterende aksling, og har vært brukt så lenge det har eksistert pumper og propellakslinger. Altså: Hitterst på bildet er det en 'dings' som det går to bolter gjennom, dette er på engelsk en 'gland'. Denne glanden komprimerer en 'soft packing' som ligger inne i hylsen, som i dette tilfellet henger i gummislangen som forbinder systemet til hylserøret. Denne glanden skal ikke strammes mer enn at det lekker et drypp eller to i minuttet når akslingen går rundt. Strammes det for mye, mister 'soft packing' (folkelig ord er talgreima (men den kan også være grafitt og en rekke andre materialer)) smøringen og brenner mot akslingen. Og det dannes slitespor i akslingen. I hylsen, på vannsiden av talgreima (bruker det ordet), sitter det et hvitmetallager. Dette lageret er der for å rette inn hylsen som holder talgreima og for å sørge for at hele systemet følger propellakslingen. Lageret trenger smøring, og dette skjer ved at man gir det et drypp fett nå og da. Jeg har lagt ut bilde tidligere, skal se om jeg finner det. Her var det: Ser annerledes ut, prinsippet er det samme. Her er de to boltene som presser glanden erstattet med et gland som skrus inn med gjenger. Og det er ikke slange- men rørtilkobling. Men hvitmetallageret og smørekoppen vises. Så det er prinsippet. For å starte i akterkant av båtbildet. Slangen bør ha to slangeklemmer i hver ende. Den sorte slangen som kommer inn på toppen av hylsen kan jeg ikke umiddelbart se hvilken funksjonen til. Men jeg antar at det i andre enden sitter et smøreapparat av et eller annet slag. Om det på denne båttypen er en annen konfigurasjon, så er det uvanlig, men ikke umulig. Uansett, talgreima må smøres med vann. Når dette systemet er korrekt, skal det ikke gi noen lyd. Så hvis vi eliminerer denne delen, og sier at alt er korrekt inne i båten, så er det nærliggende å anta at lyden kommer fra et lager som sitter på sjøsiden. Et vanlig cutless-lager kan lage mye støy om det går for stramt. Og da hyler det som regel på lave turtall. Funksjonen til cutless er at propellakslingen skal vannplane mot lageret. Skjer ikke det, går lageret tørt, det varmes opp og det krymper rundt akslingen. Den samme gjelder lagre i kunstfibermaterialer. Redigert 8.August.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Det der minner litt om en Highline Pro vannsmurt pakkboks. Jeg tipper slangen vi ser på bildet er vann inn for vannsmurning. Pakkboksen er utstyrt med talgpakinger og integrert cutlasslager. Jeg tipper det er cutlasslageret som forårsaker ulyden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Da er dn trolig årsak at cutless-lageret en eller annen gang har gått med for lite vann og svellet. Kniper rundt akslingen og akslingen vannplaner ikke før enn at den kommer opp i litt hastighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Nå kan vel også denne lyden komme fra problemer med cutless-lager. Og jeg quoter meg selv.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Da er dn trolig årsak at cutless-lageret en eller annen gang har gått med for lite vann og svellet. Kniper rundt akslingen og akslingen vannplaner ikke før enn at den kommer opp i litt hastighet. Jeg tror du treffer panna med spikeren her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Du la det ut i første melding, men det var bare som link og da er det fort gjort å overse det. Det ble en link av det nå også så jeg legger det ut slik at det kommer rett i nettleseren. For å gjøre en lang historie kort: Løsne på de to mutrene og press flensen litt ut, slik at det begynner å dryppe fra åpningen mellom akslingen og flensen. 2 - 4 drypp i minuttet holder. Mengden reguleres med de to mutrene. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fat Molly Svart 8.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2016 Ok, det prøves når vinden løyer her i Kragerø.Dvs jeg er klar da, men som dere skjønner får ikke prøvd før det. Har skyvelær så det ikke blir ujevn avstand på hver side.Uansett så blir det litt kål med en fyr som meg som må prøve og feile litt før jeg skjønner eksakt hva, hvor og hvordan. Mann lærer underveis ihvetfall, håper jeg. Takker så meget så langt og gir tilbakemelding om hva jeg får gjort, rett eller galt, det vil tiden vise om jeg har forstått Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Jeg har samme vannsmurte innretning. Vannet som kommer inn på pakkboksen kommer direkte fra ladeluftkjøleren på D4. Jeg hadde en slik skrikelyd i en periode på 2 dager nå i ferien og ikke hørt den siden. Lyden kom fra BB aksling når jeg satte giret i fri. Jeg mistenker at noe sjøgress eller annet har surret seg rundt akslingen foran braketten til cutlesslageret og hindret vanngjennomstrømning. Aner ikke men lyden forsvant etter to dager. Skal ha opp båten om noen dager for understellsbehandling så får sjekke nærmere da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Kanskje motorlabbene er slitt slik at du har fått bend i cutlesslagrene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Mener å huske å ha hørt at fiskesene I cutlesslageret lager en hylelyd. Om det forvant plutselig kan det jo være en mulighet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fat Molly Svart 12.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2016 Da har jeg kommet meg til Hvaler etter å ha justert som forskrevet ved å løsne litt på mutterene slik at det ble ca 1mm slakk på hylsene. Det kom ikke noe vann ved belastning som jeg kunne se. Lyden var der som før fra styrbord aksling om kanskje litt lavere, vannskelig å si egentlig da jeg ikke har decibel målt den. Jeg fikk heller ikke slakket hylsa mer, da det ikke var lengde på gjengestaget til det, om låsemutteren skulle ha noen funksjon. Ut fra hylsa på styrbord aksling kommer det en anelse av noe rødt. Vannskelig å se utifra bildet som er linket. https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57461/img_1320.jpg Jeg takker for innspill, men vil ta imot fler m takk. Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Er 'talgreima' knøvla helt dønn, så hjelper det ikke omgående om det slakkes litt på glanden. Kan du dreie akslingen rundt for hånd når du ligger stille? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fat Molly Svart 13.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2016 Har prøvd å dreie akslingene, men der kom jeg til kort gitt. Det er ikke lett å komme ned til akslingene å få ordentlig tak heller. Jeg har heller ikke stor nok tang til å bite over heller tilgjengelig her i båten. Betyr dette kanskje at båten må opp og akslingene ut for å bytte ?? Sitér dette innlegget Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 13.August.2016 Del på Facebook Svart 13.August.2016 Kommer du til kan du bytte talgpakkning mens du ligger på vannet. Det kommer inn en bøtte vann. Finn ut hvilken dimmensjon du skal ha. Til info så hadde jeg gått for teflon istenden for talgpakkning holder lengr og tåler mye mere varme. Av erfaring med skriking så tror jeg du må bytte cutlesslager, får håpe for din del at du ikke har tæring på akselen i gjennomføringen.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.