Jump to content

Vannkjølte akslinger som skriker

Fat Molly

Recommended Posts

Har prøvd å dreie akslingene, men der kom jeg til kort gitt. Det er ikke lett å komme ned til akslingene å få ordentlig tak heller. Jeg har heller ikke stor nok tang til å bite over heller tilgjengelig her i båten. 

Hvis du ikke klarer å tørne akslingen med gearet frikoblet tipper jeg du har et opprettingsproblem, med det som følge at noe kniper i akslingen.

Mulig jeg har spurt og det tidligere, men har du ett eller to cutlesslager?

Nix, Komodo. Grunnen til mitt kryptiske spørsmål er på sett og vis to-delt. Hvis talgreima kniper, så greier ikke et vanlig menneske å dreie akslingen rundt for hånd. Det samme gjelder for cutlesslageret, selv on dette som regel ikke klemmer så hardt når det begynner å bråke. Teflon (PTFE) tåler ikke mer varme, men det gir langt mindre friksjon. PTFE passer bedre en karbon, som i bunn og grunn ligger helt i toppen av spenningsrekken ©.

Tåler ikke teflonlissene mer varme enn talglissene?

Hvis talgreima kniper, så greier ikke et vanlig menneske å dreie akslingen rundt for hånd.

Det har du selvsagt rett i. Men jeg mener nå allikevel at det er grunn til å stille spørsmål til opprettingen dersom akselen kniper.

Det du nevner om at cutlesslageret kan knipe er jo også en faktor. Det gjelder å eliminere alle faktorer. Det er vi vel enige om :wink:

Husker ikke, utenfor mitt fagoråde. Men de forskjellige materialene ble gjerne brukt i f.b. med forskjellige drifter som pumpedes produkts agressivitet, temperatur, periferihastighet på akslingen etc. En propellaksling er så sedat og snill at man kan bruke hva som helst. Poenget mitt er at noen reim-materialer har lavere friksjonskoeffisient enn andre. Og friksjon = arbeide = temperatur.

Ok, uansett. Pri en må være å få slakket på pakkingen av ringene slik at det kommer inn vann, hvis ikke får man ikke kjøling. Er problemet der fremdeles da ville jeg sjekket cutlesslagrene. Problemet er at man da antagelig må på land. Det første jeg ville sett etter er om akselen løper på linje i lageret. Gjør den det kan det tyde på svelling. Gjør den ikke det står den altså skjevt i cutlesslageret, og da kan vi ha forklaringen der. Det har fremdeles ikke framkommet om det er ett eller to cutlesslager

Jeg har lagt ut bilde av slik det ser ut inne i båten med aksling/cutlesslager. Dette smøre-kjølesystemet har ikke jeg vært borti før da jeg tidligere har hatt båt med drev. Jeg kan heller ikke skru ting fra hverandre når jeg ligger på vannet etter det jeg har skjønt. Jeg har også gitt slakk i koblingen, men det er ikke mer å gå på om låsemutteren skal ha noen funksjon.

Så jeg må vel bare innse at jeg må opp på land og få kyndig hjelp.

Uansett så har jeg blitt noe klokere og takker for innspill. :thumbsup:

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...