Jump to content

Tips&Triks til behandling av rusten "rist" over kokeapparat?

.Torstein.

Recommended Posts

Jeg trenger Tips&Triks til behandling av rusten "rist" over kokeapparat?

Får ikke kjøpt denne rista ny nå som jeg har letet over alt og koster 4-5 lapper ny.

Er eneste mulighet å bare slipe det helt ned med eventuelt stål børste og drill ?

Finnes det noe å behandle med etterpå, eller vill det bare koke/gasse etterpå? ?

Om det er håp fikser jeg det, ellers blir der rett å slett kjøpe en ny.

bilde

bilde

bilde

Redigert av .Torstein. (see edit history)

Stålull med såpe...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Forslag: Finn et flatt kar. Bad den først i plumbo/kaustisk soda et døgn for å fjerne alt organisk. Høytrykksspyl om du har tilgang til det. Kjøp en flaske klinkerrens (fosforsyre). Ha evt også i en pose sitronsyre som du finner i bakehylla på dagligvarebutikken. La den ligge i dette badet et døgn eller to. Vask ren og gni inn med litt matolje. Har gjort dette på tilsvarende skitne grillrister og det har virket fint.

La syra jobbe så forsvinner nok mye av rusten. Oksalsyre er et annet alternativ. Finnes typisk i vannlinjerens og enkelte typer terrassevask for treterrasser/teakrens. Ville prøvd å få vekk mest mulig uten å slipe da dette vil gjøre overflaten mindre motstandsdyktig etterpå. En slik grov skotch-brite av typen som ikke sliper pleier gjøre jobben. Kom også på at det ikke skal være mat på denne rista så da kan du jo polere den med Autosol eller lignende til slutt og 'brenne' den av etterpå med god utlufting.

Fy søren så omfattende dette her blir da. Det er en kokeplaterist! -som brukes daglig på tur, slikt blir seende slik ut med litt matsøl, spagettigryte som koker over etc etc. Ser motorrommet ditt like strøkent ut? :)

Jeg har ihverfall nok av andre deler av båten som hadde fått høyere prioritet på glansgraden. Skrubb rent, skrap om så rust. Kok mat og vær glad. Den kommer til å bli slik igjen.

Fy søren så omfattende dette her blir da. Det er en kokeplaterist! -som brukes daglig på tur, slikt blir seende slik ut med litt matsøl, spagettigryte som koker over etc etc. Ser motorrommet ditt like strøkent ut? :)

Jeg har ihverfall nok av andre deler av båten som hadde fått høyere prioritet på glansgraden. Skrubb rent, skrap om så rust. Kok mat og vær glad. Den kommer til å bli slik igjen.

Motorrommet er ny sprøytet og installert i ny motor så ja motorrom er mer strøkent en den kokeplata mi. ?

Men det er litt morro å sjekke alternativer til vedlikehold isteden får å kjøpe nytt vær gang da, når man får 10 forskjellige måter å gjøre dette på.

Strøkent skal det bli ??

Redigert av .Torstein. (see edit history)

Mye gode forslag her men uansett hva man gjør vil den jo fort bli like rusten og stygg igjen. Overflatebehandlingen har jo for lengst brent vekk og det samme vil skje om den fornyes.  Rusten vil komme igjen som et resutat av varme og salt miljø.

Det beste du kan gjøre er jevnlig å pusse den med stålull.

Alternativt kjøpe ny ovn, slutte å lage mat om bord og spise på restaurant.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Kan jo gjøre som i videoen, og deretter galvanisere/forsinke den. Er samme prosessen, men bruker en zink-anode som ofrer seg over på delen som skal forsinkes.

Usikker på polariteten her, og om oppvaskmaskinsåpe egner seg som "elektrolytt". Han som fortalte meg denne metoden brukte svovelsyre...

Dvs, en zink-anode koblet til ett batteri, med en fille rundt, ble dyppet i svovelsyre, og ført mot bart metall som skulle behandles. Dette metallet var koblet til den andre batteripolen. Virker sikkert fint med batterilader også.

TA

Den rista er jo ødelagt.

Jeg ville laget en ny. Kjøp en lengde med syrefast stang i rett diameter hos Norsk Stål (f.eks.) og bøy til de delene du trenger. Så oppsøker du en mann som kan sveise tig og får nestet delene sammen.

Den nye kommer antagelig til å vare lenger. Tipper på at den orginale har ganske kjip legering.

Edit: Imponerende engasjement for en kokeplaterist...

Redigert av Komodo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...