ko-stens Startet 7.August.2016 Del på Facebook Startet 7.August.2016 Det er ikke bare jeg som grubler på motor for tiden (jfr en plagsom tråd om emnet). En kamerat av meg kjøpte seg en Skibsplast 550 HT 1986-modell for en tid tilbake. Her sitter den en like gammel Evinrude 90 V4 på hekken. Denne ser ut som om den er droppet fra stor høyde over Hiroshima, men den starter og går. Imidlertid har den vært litt ustabil, så han vil ha ny motor. Brukt motor er uaktuelt, har jeg skjønt. Evinrude E-tec 90 er nok det han har planlagt å kjøpe, blant annet pga enklere vedlikehold, og det er neppe noe dårlig kjøp heller. Men, hva med Mercury F100? Litt fakta: Prismessig ligger de ganske likt. En E-tec 90 får en pr i dag for 83 000,- hos Ravns. F100 koster 88 000,-. E-tec'en er tresylindret. F100 er firesylindret. E-tec har volum på 1294 ccm. F100 har 2064 cmm. E-tec veier 145 kg. F100 veier 163. Båtens vekt er ca 470 kg. Bruken er komfortabel cruising, gjerne under planefart, da en til to av de som som regel er med ikke liker særlig fart. Når han er alene, blir det mer morokjøring, men det skjer neppe ofte. Hovedbruken er altså rolig kjøring opp mot planefart. Er E-tec fremdeles det rette valget? Han har egentlig bestemt seg for denne, men om F100 passer bedre, er det jo dumt ikke å se nærmere på den. 2,1 liter og fire sylindret motor høres jo rimelig solid ut. Må da ha ganske bra med krefter på lavere turtall da? Hvilken motor kan være sprekest på denne båten? Vil han egentlig merke noen forskjell mellom dem? Nå er det jo veldig enkelt vedlikehold og vinterkonservering på E-tec. Service hvert tredje år høres jo veldig kjekt ut. Samtidig hører jeg at denne servicen koster like mye som tre servicer på firetakter. Stemmer dette? Båten brukes kun i ferskvann, om det har noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 etter det jeg har sett her på bp om etec 90 her så er den ikke av de sprekeste i 90-klassen. Jeg tror jeg ville gått for F100 på denne båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chrisrik Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 I lav fart tror jeg forskjellen er minimal mellom motorene. Etec bruker nok mindre drivstoff i dorgefart, men har litt mer lyd. F100 er roligere, og litt mer futt. Hva jeg ville valgt? Jeg hadde valgt den motoren som har en forhandler i nærheten du har trua på... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ko-stens Svart 7.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2016 Her omkring går det stort sett i Yamaha og Suzuki. Ikke veldig mange forhandlere rundt Hamar! Begge disse merkene koster uforholdsmessig mye mer enn Evinrude og Mercury. De ligger jo ca tjue tusen over i pris. Hva som finnes innenfor rimelig avstand, vet jeg lite om. Det mest praktiske med tanke på service hadde jo vært de to man får tak i lokalt, men jeg tviler veldig på at de er verdt den ekstra prisen, og man kan ta mange servicer hos Ravns før man sparer noe lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 (redigert) Liten tvil om at F100 er det beste valget så lenge prisforskjellen er overkommelig. Enklere vedlikehold på en 4-takter finner man nok ikke. Det er faktisk lagt opp til at man kan ta service selv, men det er jo naturligvis opp til hver enkelt å vurdere ut ifra antall tommeltotter. Slangetilkobling for avtapping av motorolje og fra oppsamlingskar under oljefilter er to av genistrekene. Er vel kun impellerskift som kanskje går utover det den vanlige mannen i gata behersker. Men det er jo kun hvert tredje år (tror jeg strekker den litt lengre ut fra erfaring). Støynivå og kraft er to andre grunner som man nok bør vektlegge. Smartcraft instrumentering er også veldig kjekt. Redigert 7.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ko-stens Svart 7.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2016 Dette så jo relativt overkommelig ut... Men en må vel på verksted for å beholde garantien? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 (redigert) I lav fart tror jeg forskjellen er minimal mellom motorene. Etec bruker nok mindre drivstoff i dorgefart,.Hvorfor tror du det? Jeg ville tro det var motsatt. Du er forøvrig ikke nødt til å ta service på et verksted for å beholde garantien. Ellers så har vel den Mercen registerkjede, så service er vel stort sett bare oljer og filter. Redigert 7.August.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
chrisrik Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Hvorfor tror du det? Jeg ville tro det var motsatt. Du er forøvrig ikke nødt til å ta service på et verksted for å beholde garantien. tidligere brukte etec minst hvertfall. minm 300 bruker 0,7 liter i timen for eksempel. F115 tror jeg bruker litt over litern. Uansett ubetydelig forskjell. Menneh, må man ikke på sertifisert verksted for å beholde garanti? Det var nytt for meg . Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
LM 605 Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 Hvorfor tror du det? Jeg ville tro det var motsatt. Du er forøvrig ikke nødt til å ta service på et verksted for å beholde garantien. Ellers så har vel den Mercen registerkjede, så service er vel stort sett bare oljer og filter. For å opprettholde 5 års garantien på Mercury, må årlig service utføres hos en autorisert Mercury forhandler, i følge H.K. Motorservice (Kr.sand). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 (redigert) For å si det slik, du mister ikke garantien på f.eks. en defekt trim/tilt enhet om du har skiftet impeller eller girolje selv. Men dette emnet kan sikkert diskuteres opp og i mente. Det tryggeste er nok å overlate det meste til godkjent verksted. De skal jo tross alt også overleve. Men ikke dermed sagt at alle verksted/forhandlere alltid gjør en god nok jobb. Ja den nye Mercuryen har registerkjede, og justeringsfrie ventiler. Ikke hydrauliske men trenger ingen justering i motorens levetid. En Mercury fordel E-tec bruker forøvrig ekstremt lite bensin på tomgang/dorgefart. Men ellers noen få % mere enn gjennomsnitts 4-takter. Og det er jo da forskjellen kan merkes i praksis. Redigert 7.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
is_620 Svart 7.August.2016 Del på Facebook Svart 7.August.2016 jeg har hatt Skibsplast 550 HT med 70 hester Evinrude 2-takt etter mitt skjønn var dette plenty nok motor Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 For å opprettholde 5 års garantien på Mercury, må årlig service utføres hos en autorisert Mercury forhandler, i følge H.K. Motorservice (Kr.sand). Jeg har akkurat kjøpt en ny Merc. 100hk. Spurte da forhandleren spesifikt om jeg måtte ta servicen på et merkeverksted eller om jeg kan bruke et annet verksted og allikevel opprettholde garantien. Han svarte meg noe overraskende at jeg godt kunne ta servicen selv dersom jeg kjøpte orginale deler. Om min faglige bakgrunn hadde noen betydning vet jeg ikke. Jeg har forøvrig ikke handlet hos forhandleren du nevner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LM 605 Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Jeg har akkurat kjøpt en ny Merc. 100hk. Spurte da forhandleren spesifikt om jeg måtte ta servicen på et merkeverksted eller om jeg kan bruke et annet verksted og allikevel opprettholde garantien. Han svarte meg noe overraskende at jeg godt kunne ta servicen selv dersom jeg kjøpte orginale deler. Om min faglige bakgrunn hadde noen betydning vet jeg ikke. Jeg har forøvrig ikke handlet hos forhandleren du nevner. Det er jo greit nok hvis forhandleren går god for dette, det er jo han som må utføre reparasjoner/reklamasjon etc. hvis noe går galt, men han skal jo også ha dekket sine kostnader, i fra Mercury. Der er det vel "strengere" at servicen er gjennomført hos godkjent forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 (redigert) Man trenger ikke bruke "original" olje så lenge den oppfyller motorprodusentens kravspesifikasjon. Samme gjelder vel f.eks. tennplugger så lenge de har korrekt overgangsnummer. Filter og anoder er jo som regel enklest å kjøpe originalt da. Og ellers er det ikke mye man trenger for vanlig service på en ny Merc. F100/115, utenom impeller en sjelden gang. Kvitteringer og en servicelogg er vel uansett greit å ha for evt. dokumentasjon. Men hvordan man reelt skal kunne dokumentere at man har gjort forskriftmessig service selv aner jeg ikke.... (F150 har beltedrevet dynamo) Redigert 8.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Man trenger ikke bruke "original" olje så lenge den oppfyller motorprodusentens kravspesifikasjon. Samme gjelder vel f.eks. .... Mulig. Jeg ble i hvert fall bedt om å kjøpe orginaldeler. Men hvordan man reelt skal kunne dokumentere at man har gjort forskriftmessig service selv aner jeg ikke.... Kanskje på samme måte som et verksted dokumenterer dette? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ko-stens Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Mange gode innspill her. Ser ut som om han er i ferd med seriøst å vurdere denne Mercuryen. Har jo hørt så ymse om servicer på firetaktere, at det er svindyrt, at det er massevis å gjøre osv, men det ser jo rimelig basic ut her da. Dette såkalte smartcraft-instrumentet, hva er det? Er det ett instrument med flere funksjoner? Hva er greia med det? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Smartcraft kan være ett eller flere instrumenter. Finnes i forskjellige utførelser og gjerne kombinasjon av analog og digital visning. Gir mye informasjon om hva som foregår i motoren og ellers i båten. Alle instrumenter er koblet til Smartcraft nettverket. Redigert 9.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 En annen ting jeg ville tenkt på. Hva er sylindervolumet på disse to motorene? Stort volum gir ofte mer bunndrag og roligere gange. E-tech syns jeg bråker for mye på lav fart og tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) 1,3 liter 3-syl 2-takt mot 2,1 liter 4-syl 4-takt (står i første innlegg). 2-takt trenger ikke like mye kubikk for å yte like mye bunndrag da, men allikevel en viss forskjell. Redigert 9.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 etter min erfaring så har 4t en flatere momentkurve og oftest mer trøkk helt i bunn, mens 2t har sin styrke i mellomregisteret Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Ja, når man går over i 150 hk klassen har E-tec plutselig kraft i overflod, for de har satt to stk 75/90-hk motorer sammen til en V6 på 2,6 liter og 150-200 hk. Redigert 9.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.