DagOtto Startet 8.August.2016 Del på Facebook Startet 8.August.2016 God morgen, kjære båtvenner! Jeg ønsker å installere hekkthruster i min båt, men har dårlig plass innvendig. Tenker jeg må bygge meg litt ut på utsiden av skroget, under badeplattform. Jeg tenker at det må være mulig å ta hull i skroget, for deretter å bygge en kasse utenpå hullet = forlenget skrog og plass til thrusteren. Men hvordan gjør jeg dette på best mulig måte? Jeg vil jo ha det solid og sikkert. Noen som har gjort tilsvarende, eller har tips og råd? Mvh, Dag Otto. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Velkommen til forumet! Det finnes trustere som er ment for montering utenpå akterspeilet slik at det eneste du må ha plass for innvendig er kablene. Jeg mener at bl.a. Sleipner tilbyr denne typen. Kanskje dette kan være en hensiktsmessig løsning i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
VannTro Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 http://sleipner.no/kategori/1831/ex-serien/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
DagOtto Svart 8.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2016 (redigert) Hei, og takk for svar! Den utenpåliggende er nok ikke noe alternativ. I følge Sleipner, som jeg har vært i kontakt med, må skroget uansett bygges ut for å komme klar av hindringer, bl.a rorstamme på akterspeil. Håper noen kan komme med innspill på hvordan dette skal bygges ordentlig. Mvh, Dag Otto Redigert 8.August.2016 av DagOtto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 NB Ardea 34 har en løsning der hekktrusteren er bygd inn i skroget/badeplattformen over propelltunellen. Kanskje det finnes bilder av dette f.eks. på båter til salgs på Finn. For øvrig vil det være enklere å gi konkrete råd om du legger ut et bilde av akterspeilet på båten din. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NovaMan Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Jeg lå nylig ved siden av en eldre Windy som hadde montert en Sleipner Ex modell i en syrefast brakett hengende under badeplattformen. Den eneste utfordringen han hadde hatt var å få en vanntett overgang der kabelen gikk ned i trusteren, og det hadde han løst ved å lime på et plastrør som stakk opp til plattformen og fylt det med sika. Braketten hadde han montert så langt bak på plattformen han greide for ikke å komme i konflikt med drevet når dette skulle heises opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Hei, og takk for svar! Den utenpåliggende er nok ikke noe alternativ. I følge Sleipner, som jeg har vært i kontakt med, må skroget uansett bygges ut for å komme klar av hindringer, bl.a rorstamme på akterspeil. Håper noen kan komme med innspill på hvordan dette skal bygges ordentlig. Mvh, Dag Otto Hva slags båt har du? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Eureka Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 -så er det et merke som heter exturn. Sett om de har noe som passer? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Jeg har gjort noe lignende. Skal se om jeg finner tråden :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Kan denne hjelpe? https://baatplassen.no/i/topic/48179-hekkthruster-p%C3%A5-viksund-bravo-rorproblem/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
KARILLA Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 NB 32 Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Eg har vurdert hekkthruster. Vist eg skal ha det, så lager eg ei vanntett kasse som eg bolter under badeplattform. Vidare har eg tenkt på om eg skulle hatt eit 3-4 tommer rør mellom skrog og kasse slik at alle kabler kan gå tørt og skjult ut til thruster. Så må det være service-lokk oppå badeplattform. I dag var det bra vind på vestlandet, brukte 3 forsøk på å komme meg fra kai...skurte båten langs brygga..off.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Tenker jeg må bygge meg litt ut på utsiden av skroget, under badeplattform. Jeg tenker at det må være mulig å ta hull i skroget, for deretter å bygge en kasse utenpå hullet = forlenget skrog og plass til thrusteren. Men hvordan gjør jeg dette på best mulig måte? Jeg vil jo ha det solid og sikkert. . Vaagen har en slik løsning på sine båter som du skisserer. Nå er jo det verftet konk, så der er det ingen info å hente. Tror ikke det ligger noen ute til salgs nå heller. Uansett. De har et skrog med en propelltunell tilsvarende NBen i innlegg #11. Slik jeg forstod det fant de fort ut at skroget hadde for lite bæring i hekken, og ble derfor forlenget med en kasse som målte ca 2x3 fot (hvis jeg husker rett). Denne ble støpt fast som en forlengning av skroget under badeplattformen. Det ble tatt ut hull i akterspeilet lik åpningen på kassa slik at det ble full adkomst i denne. Gjennom kassa ble det montert et vanlig glassfiberrør for baugtruster. På den måten slapp de altså det utenpåliggende T-røret for hekktrustere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kronidiot Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Har også dårlig med plass innvendig, og lurer på om å støpe på litt er eneste løsning. Noen som har erfaring med hekkthruster på Wiking 28? Legger ved et bilde av hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Eg har vurdert hekkthruster. Vist eg skal ha det, så lager eg ei vanntett kasse som eg bolter under badeplattform. Vidare har eg tenkt på om eg skulle hatt eit 3-4 tommer rør mellom skrog og kasse slik at alle kabler kan gå tørt og skjult ut til thruster. Så må det være service-lokk oppå badeplattform. I dag var det bra vind på vestlandet, brukte 3 forsøk på å komme meg fra kai...skurte båten langs brygga..off.. Hvordan tenker du å lage denne vanntette kassen, og hvordan bolter du den fast? Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 (redigert) Kan denne hjelpe? https://baatplassen.no/i/topic/48179-hekkthruster-p%C3%A5-viksund-bravo-rorproblem/?fromsearch=1 Ja, denne er studert nøye. Du har ikke tilfeldigvis støpeformen liggende? Dag Otto Redigert 9.August.2016 av DagOtto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 En slik forlenger er jo enkelt å maskinere av en aluminiuminiumsbolt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viksund Bravo Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Ja, denne er studert nøye. Du har ikke tilfeldigvis støpeformen liggende? Dag Otto Beklager, men den ble kastet etter bruk.... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
DagOtto Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 En slik forlenger er jo enkelt å maskinere av en aluminiuminiumsbolt ??? Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Beklager, men den ble kastet etter bruk.... Hvordan lagde du støpeformen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Ok, jeg skal uttdype forslaget mitt. Man kjøper en bit av en aluminiumsbolt (aksel dreieemne eller kall det hva du vil) http://astrup.no/sok?q=bolt Man kapper bolten til passelig lengde i en sag og spenner emnet opp i en dreiebenk: https://www.youtube.com/watch?v=swufz4hLxBs Vips, så har man en forlenger av aluminium For å unngå tæring er det greit å male den med etse-primer + noen strøk 2 komp. epoxyprimer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viksund Bravo Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Jeg fant en bit av et avløpsrør som passet til innerdiameter. Ytterdiameter er en skjøtemuffe til spirorør (Ventilasjonsrør) som ble laget litt mindre ved å kappe og poppe sammen slik at at den passet ytterdiameter. Fuget det fast på en plate til slutt. Men det er kanskje lettere å bare ha et rør som er lik innerdiameter, med en plate på hver side. Så bygger du deg bare utover til du har ønsket ytterdiamater. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
DagOtto Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Ok, jeg skal uttdype forslaget mitt. Man kjøper en bit av en aluminiumsbolt (aksel dreieemne eller kall det hva du vil) http://astrup.no/sok?q=bolt Man kapper bolten til passelig lengde i en sag og spenner emnet opp i en dreiebenk: https://www.youtube.com/watch?v=swufz4hLxBs Vips, så har man en forlenger av aluminium For å unngå tæring er det greit å male den med etse-primer + noen strøk 2 komp. epoxyprimer. Så du tenker at skroget kan forlenges med en slik aluminiumsgreie? Hvordan feste den i skroget og få tett? Hvem gjør slikt arbeide, jeg har jo ikke slikt utstyr...? Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Eg har vurdert hekkthruster. Vist eg skal ha det, så lager eg ei vanntett kasse som eg bolter under badeplattform. Vidare har eg tenkt på om eg skulle hatt eit 3-4 tommer rør mellom skrog og kasse slik at alle kabler kan gå tørt og skjult ut til thruster. Så må det være service-lokk oppå badeplattform. I dag var det bra vind på vestlandet, brukte 3 forsøk på å komme meg fra kai...skurte båten langs brygga..off.. Tenker du å montere kassen fast i badeplattformen og thrusteren inni kassen, og så la kablene gå i røret mellom kassen og skroget? Da trengs vel ikke så stort hull i skroget heller? Hvordan lager du den vanntette kassen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Tenker du å montere kassen fast i badeplattformen og thrusteren inni kassen, og så la kablene gå i røret mellom kassen og skroget? Da trengs vel ikke så stort hull i skroget heller? Hvordan lager du den vanntette kassen? Jepp det er slik eg har tenkt. Då trengs berre ei 50-60mm hullsag for å komme igjennom hekken. Støpe eit rør med 2 flenser og bolte i mellom. Kasse kan man plastre og legge epoxy på. Boltet lokk med pakning, sveise litt ekstra støtte på muttrer og plastre de fast inni kassen. Oppå badeplattform monteres en kjøpt pen luke som skjuler lokket. Om dette er bra patent med tanke på hvilken sjø som treffer i fart veit eg ikkje. Det vil nok variere fra båt til båt. Eg kjenner en båt som har slik løsning, dog med hydraulisk thruster. Eg har aluminiumsbåt, så dersom eg går i gang med slik så blir det sveist saman av alu. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.