Jump to content

Installere hekkthruster

DagOtto

Recommended Posts

Så du tenker at skroget kan forlenges med en slik aluminiumsgreie? Hvordan feste den i skroget og få tett? Hvem gjør slikt arbeide, jeg har jo ikke slikt utstyr...?

Løsningen blir helt lik den til Viksund Bravo, men alu istedenfor plast. Da slipper du støpejobben (som ikke er gjort på fem minutter)

Et maskinverksted fikser dette. Jeg hadde gjort det selv hjemme i garasjen.

Forstod du forresten løsningen til Vaagen? Jeg tror det er den beste løsningen jeg har sett.

Redigert av Komodo (see edit history)

Interessant tråd! Hvis man støper eller skruer fast en kasse under bade-plattformen så må vel den, avhengig av hvor høyt underkant av plattformen ligger over vannflaten, gå ganske dypt ned i vannet. Ser av Sleipners monteringsanvisninger at trusteren bør sitte minimum 30 cm. under vannflaten. Hva tror folket om hvordan denne vil bli påvirket av vannstrømmen ved litt hastighet? Den bør selvsagt monteres så nær akterspeilet som mulig samtidig som kassen bør være strømlinjeformet, men hvor langt bak akterspeilet kan kassen egentlig henge uten å bremse eller bli utsatt for store krefter på en planende båt?

Hvis kassen blir støpt som en forlengelse av skroget er jo litt av poenget at den skal tåle kreftene da bæring er en del av poenget.

Hvis det er et poeng at kassen ikke skal bremse i vannet bør den løftes 1/6 på et planende skrog.

Hvor langt bak kassen kan komme vil da bli begrenset av hvor dypt man vil ha tunellen.

Redigert av Komodo (see edit history)
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

For å montere hekkthruster må jeg bygge ut skroget ca 10 cm for å få thrusterens propellstrøm klar av hindringer. Jeg har tenk og tenkt, og har kommet fram til en løsning. Om den er god eller dårligvet jeg ikke, derfor håper jeg dere he på forumet kan komme med synspunkter.

Jeg tenker å skjære til en passe stor bit av 2 plater styrofoam, tykkelse blir da 10 cm. Disse skjærer jeg et passe stort hull i, så stort at thrusteren får plass i hullet. Oppå platene legger jeg en hel treplate, og deretter plastrer jeg hele greiene med duk/vev og epoxy. Konstruksjonen blir da bestående av to lag styrofoamplater og en treplate som er plastret inn.

Deretter skjærer jeg hull i akterspeilet, likt hullet i styrofoamplatene. Konstruksjonen boltes fast til skroget og tettes med sika.

Nå har jeg fått bygd ut skroget og får thrusterens motor lenger bakover. Jeg skjære så et nytt hull, gjennom den plastrede treplara, for thrusterens utvendige del.

Kan dette fungere, og hvor mange lag med duk/vev bør jeg ha?

Om jeg forstår rett vil platene i første omgang fungere som en slags støpeform. Med god støp rundt ville jeg fjernet platene i etterkant. Da har du muligheten for å komme til med verktøy for installasjon og eventuell feilsøking.

Prinsippet med en slik kasse vil sikkert fungere, men angående tykkelse så vet nok andre mer enn meg. Legg heller på for mye enn for lite. Akterspeilet på min båt er ca en cm. Det er da glassfiber hele veien gjennom. Kanskje det er en passelig tykkelse å satse på også her. Er noe skeptisk til treplate under vannlinjen. Om det gjøres skikkelig, går det bra. Om du ikke får det helt tett, vil treplaten være helt ødelagt etter noen år. Skal platen ha best mulig funksjon må den være støpt helt inn på begge sider.

Hvorfor ikke legge ut bilde av hekken på båten din? Og gjerne hva slags båt dette er. Også skisse om hva du tenker.

Da er det mye lettere for "konstruksjonshjelperne" på bp å hjelpe deg.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Dette er en tråd jeg følger med stor interesse, da jeg har lyst til å installere hekkthruster selv. I likhet med trådstarter er jeg avhengig av å bygge ut skroget for å få thrusteren langt nok ut, men har ikke sett noen løsning på hvordan jeg skulle få det til. Helt fram til nå. Likte ideen til ts om å bruke styrofoam og treplate. Jeg tenker videre at jeg først plastrer ei treplate (for å ha noe å skru thrusteren fast i) helt inn i glassfiberstrie og epoxy. Gjør det samme med styrofoamen, før jeg plastrer disse sammen til en enhet. Kommer til å skjære hull i styrofoam og skrog så thrusteren får plass, og et mindre hull i ytterste del (plastret treplate) til thrusterens ytre del. Hele greia fester jeg til skroget med masse sikaflex og gjennomgående bolter.

Dette er hva jeg har tenkt, men aner jo ikke om det er fornuftig... ? Tar veldig gjerne imot innspill!

Båten det er snakk om er en Wiking 28 og jeg tenker å ha thrusteren på styrbord side. Jeg kommer til å ofre trimflapsen for å få plass.

Legger selvsagt med et bilde av hekken, samme bilde som jeg la ut tidligere i denne tråden. Som dere ser av bildet bør jeg bygge meg ut forbi rorstammen i tillegg til at skroget går innover på aktuellt sted for montering ?.

Gi meg gjerne deres synspunkter på mitt forslag og kom gjerne med andre innspill!

bilde

Ingen som kan svare på om dette er fornftig eller ikke?

Legg ut et bilde av hekken på båten din, og som Wallas sier, lag en skisse av konstruksjonen du ser for deg, så kommer nok rådene :yesnod:

Men uansett: Støpe inn treplate er jeg ikke fan av. Jeg ville heller bygget opp tykkere lag med glassfiber slik at det blir bærende og sterkt nok til å skru i. Det går også an å støpe inn en aluminiumsplate. Innstøpt treverk under vannlinja har en tendens til å ta til seg vann før eller siden.

Du kan bruke styrofoam (XPS)  til å støpe på, men den tåler ikke polyester, så du må støpe med epoxy. Hvis du skal ha mange lag kan du evt. bygge videre med polyester CSM på epoxyen. Til et så lite prosjekt blir imidlertid ikke epoxykostnadene noe å snakke om. Du kjøper billig og bra epoxy hos Svas Kjemi.

Legg ut et bilde av hekken på båten din, og som Wallas sier, lag en skisse av konstruksjonen du ser for deg, så kommer nok rådene :yesnod:

Jeg har dessverre ikke bilde av hekken på båten. Tror jeg begynner å se for meg hvordan jeg skal gjøre dette nå. Men er det ok å bolte fast, eller må en slik forlengelse støpes fast i skroget? Det er en operasjon jeg i så fall ikke er kompetent til å utføre.

Roret mitt sitter i en boks som er boltet fast på baksiden av skroget, så ser ikke problemet med å gjøre det samme med en hekkthruster om det gjøres skikkelig. Det benyttes gjennomgående bolter og rause mengder tetningsmasse slik at det tyter ut på begge sider ved montering. Sørg for at boksen er godt tilpasset formen på skroget slik at det ikke er store rom som må fylles med tetningsmasse.

Jeg har dessverre ikke bilde av hekken på båten. Tror jeg begynner å se for meg hvordan jeg skal gjøre dette nå. Men er det ok å bolte fast, eller må en slik forlengelse støpes fast i skroget? Det er en operasjon jeg i så fall ikke er kompetent til å utføre.

Du hadde gjort det letter for deg selv om du hadde lagt ut båttype alder osv. så kanskje andre har blider  :thumbsup:

Blir mye snakking rundt grøten, når det mangler viktig data.  :smiley:

Og en skisse av konstruksjonen. Det tar vel neppe mer en 2-3 minutter å lage en slik på et papir. Så tar du et bilde av den og legger inn her. Du kan nok ikke forvente at folk legger seg i selene med å komme med gode råd og tips hvis du ikke ofrer noen minutter selv :wink:

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...