Jump to content

Anker, Vulcan fra Rocna. Noen som har testet det?


Bitteliten

Recommended Posts

I baugen på Reginaen min (43 fot, 12 tonn) har jeg et 45 lbs/20kg CQR anker og 40 meter kjetting.

 

Har svært gode erfaringer med Rocna anker selv (har hatt et 10kg Rocna i hekken på Nimbus 30S), men pga bøylen passer det nok ikke i baugrulla mi

 

Rocna har lansert Vulcan som et alternativ til Rocna om det skal passe i baugruller. Er det noen som har erfaring med Vulcan ankeret?

Jeg tenker et 25 kgs bør holde greit hos meg?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke til Vulcan konkret, men synes 25 kg. er i underkant av det jeg ville hatt på langtur på en 12 tonns båt. Ville hatt en skikkelig lang kjetting (min 80 m. 10mm) og heller 30-35 kg.  Men da må du ha kjettingboks og vinsj som takler det. Nå er jeg tilhenger av å ankre med et anker og at dette er skikkelig, ikke surre for mye med forkatting og to ankre i V etc. Det blir fort mye ekstra mekk, og når kulingen setter inn fra en ugunstig retning og båten hopper i 2m. bølger er det greit at det ikke er for mye rigg ute i sjøen man skal ta opp for å flytte seg. 

 

Har du vurdert om Plastimo Kobra eller spade-anker passer?  De har fått mye positiv testresultat iaf. 

Link to post

Our sizing is conservative

Unlike other manufacturers, our sizing recommendations are intended to provide an anchor adequate for use in most all conditions. We base our calculations on 50 knots of wind, associated surge, and poor holding bottoms. For more on our philosophy and rationale, please consult our Knowledge Base article on our sizing recommendations.

Link to post

Me gjekk fra cqr til rocna. 

Merka stor forskjell. rocnaen setter seg med ein gang, og har ikkje dredget ein einaste gang. 

 

Før var eg avhengig av anker alarm. No bryr eg meg ofta ikkje om å setta den på ein gang. Så eg sover definitivt betre med rocnaen.

 

Men ser jo problemet med baugen din ja.......

Vulcan er vel forhåpentligvis lika bra som rocna.

Link to post

Er 12t maks deplasement? Hvis du tar utgangspunkt i 14m lengde i tabell, så er 25kg anker anbefalt opp til 13t. Over det anbefales 33kg. Så det virker ikke veldig overkill å gå opp til 33kg som foreslått her.

Anbefaler å lese hva Rocna skriver med liten tekst under tabellen :-). Der står det hva de legger til grunn

 

Båten min er 13,2m lang, depl12 tonn. Da ligger jeg mellom 20 og 25 kg anbefalt vekt.

 

Skal prøve 25kg rocna i dag

Bilder av CQR

.

bilde

bilde

 

Vulcan ankeret ble låst mot gjengene på strekkfisken.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Anbefaler å lese hva Rocna skriver med liten tekst under tabellen :-). Der står det hva de legger til grunn

 

Båten min er 13,2m lang, depl12 tonn. Da ligger jeg mellom 20 og 25 kg anbefalt vekt.

 

 

Jeg har lest under tabellen :) Og der står det at du først skal gå ut fra lengden av båten. Siden det ikke er noe oppføring for 13m, er 14m nærmest. Så skal man bortover til man finner vekt. 25kg anker spesifiseres for 6-13t. Og da var mitt poeng at din båt er helt i overkant av dette. Og at det dermed ikke er en helt crazy overkill å gå opp en vektklasse. Spesielt når langtursbruk er det mer krevende enn for mer turseiling. Men for all del, jeg ser forutsetningene de har lagt til grunn også i vind etc. Jeg ville fremdeles gått for 33kg :)

 

EDIT: Eller leser jeg noe feil? Jeg kan ikke se at du er i nærheten av 20kg som du skriver. Selv hvis du går for 12m lengde, er anbefalt vekt for 20kg anker 6-10t. 

Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post

Jeg har lest under tabellen :) Og der står det at du først skal gå ut fra lengden av båten. Siden det ikke er noe oppføring for 13m, er 14m nærmest. Så skal man bortover til man finner vekt. 25kg anker spesifiseres for 6-13t. Og da var mitt poeng at din båt er helt i overkant av dette. Og at det dermed ikke er en helt crazy overkill å gå opp en vektklasse. Spesielt når langtursbruk er det mer krevende enn for mer turseiling. Men for all del, jeg ser forutsetningene de har lagt til grunn også i vind etc. Jeg ville fremdeles gått for 33kg :)

 

EDIT: Eller leser jeg noe feil? Jeg kan ikke se at du er i nærheten av 20kg som du skriver. Selv hvis du går for 12m lengde, er anbefalt vekt for 20kg anker 6-10t. 

Tegnet en graf med lengde langs en akse og vekt langs den andre aksen. For størrelse 25 får vi en i praksis rett linje, så da ville det i en linje for 13 m stått inntil 15,5 tonn. Med de betingelsene som er oppgitt med tanke på vær og bunnforhold bør dette ankeret være tilstrekkelig. Om du finner disse betingelsene tilfredsstillende, hadde jeg ikke gått for større anker.

Link to post

Det handler vel om hvordan man selv velger å tolke data og forholde seg til tabeller. Jeg har vel tilgode å finne en seiler i bruksklar stand som ikke, til dels vesentlig, overstiger designvekt. Korrekt deplasement får man først ved kontrollveiing med fulle tanker. Jeg vil anta at omdiskuterte Regina vil ha depl. rundt 14+ tonn når den slipper anker og har bruk for holdekraften. Skulle jeg slanket ned Hulda til designvekt, ville det forsvunnet 2500 kg. For meg ville det blitt 33 kg anker til den svimlende summen av kr. 11 000 (omtrent). I dag er Hulda utstyrt med 100 meter 10 mm kjetting og 20 kg Brucekopi (til en tusenlapp, drøyt).

Link to post

Tegnet en graf med lengde langs en akse og vekt langs den andre aksen. For størrelse 25 får vi en i praksis rett linje, så da ville det i en linje for 13 m stått inntil 15,5 tonn. Med de betingelsene som er oppgitt med tanke på vær og bunnforhold bør dette ankeret være tilstrekkelig. Om du finner disse betingelsene tilfredsstillende, hadde jeg ikke gått for større anker.

 

 

Du kan jo selvfølgelig interpolere deg frem til et resultat for 13m på den måten. Betingelsene er jo forsåvidt greie, men er ikke helt overbevist om den nøyaktige vitenskapen her. Dette er umulig å regne på nøyaktig, og de kan umulig ha testet alle kombinasjoner. Og hva er "poor holding bottom"? Hva om bunnforholdene er "very poor" den dagen det virkelig blåser opp og båten er fullastet? Hva om det er for trangt til at du får lagt ut så mye kjetting som du skulle ha ønsket? Nå snakker jeg ikke om valg av anker for en normal turbåt, men skulle jeg utrustet båt for langtur så er anker en av de tingene jeg ville overdimensjonert. Det er et meget viktig sikkerhetstiltak.

Link to post

Sånn ser det ut i baugen på Velocità.

 

bilde

 

Ankeret er utformet sånn at det bare velter ut av ankerrulla uten å røre baugen. Samme på returen. Genial ingeniørvirksomhet fra Rocna her.

 

bilde

 

For å hindre eventuelle skader i gelcoat har jeg montert en 30 cm lang "Bow shield" fra Gator Guard på styrbord side der ankeret henger. Vises såvidt. Denne beskyttelsen trengs antakelig ikke, men i tilfelle rottefelle osv.

 

PS: Beklager møkk på ankeret. Tok bildene før spyling. :)

Redigert av tor_ef (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...