Bitteliten Startet 9.August.2016 Del på Facebook Startet 9.August.2016 (redigert) I baugen på Reginaen min (43 fot, 12 tonn) har jeg et 45 lbs/20kg CQR anker og 40 meter kjetting. Har svært gode erfaringer med Rocna anker selv (har hatt et 10kg Rocna i hekken på Nimbus 30S), men pga bøylen passer det nok ikke i baugrulla mi Rocna har lansert Vulcan som et alternativ til Rocna om det skal passe i baugruller. Er det noen som har erfaring med Vulcan ankeret? Jeg tenker et 25 kgs bør holde greit hos meg? Redigert 9.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Siden du planlegger en båt for langtur er jo dette med et godt anker veldig viktig. Hadde det vært en ide å modifisere rulla slik at et Rocna passer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Da må hele baugspydet endres. Eventuelt kommer bare halve Rocna ankeret inn i rulla. Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Har Vulcan 12 på min Bavaria 31 sport (5,5 t, 10 m) for andre sesong og er storfornøyd. Det setter seg med én gang og sitter veldig godt bare ved å la ankeret sette seg i moderat vind. Har hatt delta tidligere, og Vulcan er merkbart bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Kjenner ikke til Vulcan konkret, men synes 25 kg. er i underkant av det jeg ville hatt på langtur på en 12 tonns båt. Ville hatt en skikkelig lang kjetting (min 80 m. 10mm) og heller 30-35 kg. Men da må du ha kjettingboks og vinsj som takler det. Nå er jeg tilhenger av å ankre med et anker og at dette er skikkelig, ikke surre for mye med forkatting og to ankre i V etc. Det blir fort mye ekstra mekk, og når kulingen setter inn fra en ugunstig retning og båten hopper i 2m. bølger er det greit at det ikke er for mye rigg ute i sjøen man skal ta opp for å flytte seg. Har du vurdert om Plastimo Kobra eller spade-anker passer? De har fått mye positiv testresultat iaf. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Jeg vurderte Rocna Vulcan, men fikk en utfordring med at den stakk litt langt ut foran "stammen", og kom i konflikt med baugstigen. Ble derfor et Spade 30kg, som har litt rettere stamme enn Vulcan; Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 http://www.rocna.com/product-range/sizing-guide Tror nok 25 kg holder. Forkatting mm er uaktuelt. Mer kjetting kommer etterhvert. Mtp de erfaringene jeg har med Rocna selv er det enten Rocna eller Vulcan som er aktuelt, så sant jeg får det i rulla :-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Jeg vil absolutt anbefale deg å gå opp en størrelse. Hvis vinsjen takler det, og du har plass på baugen er det ikke tvil. Ja 25 kg. holder sikkert til vanlig bruk, men på langtur må du ofte ligge på svai på ugunstige steder. 7 kg mer og du sover bedre om natta. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Tror nok anbefalingene fra Rocna stemmer ganske godt. Det er ikke poeng å ha -for- stort anker. Vi har 25 kg Rocna på ca 9 tonn båt. Det følte vi var i overkant. Men så dregget vi ikke en eneste gang på to år på langtur, heller... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Our sizing is conservative Unlike other manufacturers, our sizing recommendations are intended to provide an anchor adequate for use in most all conditions. We base our calculations on 50 knots of wind, associated surge, and poor holding bottoms. For more on our philosophy and rationale, please consult our Knowledge Base article on our sizing recommendations. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Har du dårlig erfaring med CQR ankeret ditt? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 (redigert) Aldri prøvd CQR. Men erfaringene med Rocna er ekstremt gode Vulcan passa ikke noe særlig pga stag til baugspydet. Prøver Rocna i morgen Redigert 10.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Er 12t maks deplasement? Hvis du tar utgangspunkt i 14m lengde i tabell, så er 25kg anker anbefalt opp til 13t. Over det anbefales 33kg. Så det virker ikke veldig overkill å gå opp til 33kg som foreslått her. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 CQR er et dårlig anker, har fått oppleve det selv, og det bekreftes av mange tester. Har selv 25 kg Delta på en 10 tonns båt. Føler de er riktig for vanlig cruising, men skulle jeg på langtur ville jeg opp til rundt 30. Men enda viktigere er god lengde på kjettingen. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Lest mye om anker og pratet med en haug langturseilere. Er ikke i tvil om at det er Rocna vi skal ha i baugen når vi legger ut. Etter første sesong med seilbåt hvor jeg har gått fra å være skeptisk til å svaie til å elske det, så må jeg også få si at Bruce ankeret har sittet som et skudd hver eneste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Me gjekk fra cqr til rocna. Merka stor forskjell. rocnaen setter seg med ein gang, og har ikkje dredget ein einaste gang. Før var eg avhengig av anker alarm. No bryr eg meg ofta ikkje om å setta den på ein gang. Så eg sover definitivt betre med rocnaen. Men ser jo problemet med baugen din ja....... Vulcan er vel forhåpentligvis lika bra som rocna. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2016 (redigert) Er 12t maks deplasement? Hvis du tar utgangspunkt i 14m lengde i tabell, så er 25kg anker anbefalt opp til 13t. Over det anbefales 33kg. Så det virker ikke veldig overkill å gå opp til 33kg som foreslått her.Anbefaler å lese hva Rocna skriver med liten tekst under tabellen :-). Der står det hva de legger til grunn Båten min er 13,2m lang, depl12 tonn. Da ligger jeg mellom 20 og 25 kg anbefalt vekt. Skal prøve 25kg rocna i dag Bilder av CQR . Vulcan ankeret ble låst mot gjengene på strekkfisken. Redigert 11.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Jeg har et 15 kg Vulcan i baugen. Har bare brukt det en gang foreløpig, på 9 meters dybde og med en "skog" av tang og leire. La ut rundt 35 meter (kjetting påspleiset tau.) Ankeret satte seg med det samme og der satt det! Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 (redigert) Anbefaler å lese hva Rocna skriver med liten tekst under tabellen :-). Der står det hva de legger til grunn Båten min er 13,2m lang, depl12 tonn. Da ligger jeg mellom 20 og 25 kg anbefalt vekt. Jeg har lest under tabellen :) Og der står det at du først skal gå ut fra lengden av båten. Siden det ikke er noe oppføring for 13m, er 14m nærmest. Så skal man bortover til man finner vekt. 25kg anker spesifiseres for 6-13t. Og da var mitt poeng at din båt er helt i overkant av dette. Og at det dermed ikke er en helt crazy overkill å gå opp en vektklasse. Spesielt når langtursbruk er det mer krevende enn for mer turseiling. Men for all del, jeg ser forutsetningene de har lagt til grunn også i vind etc. Jeg ville fremdeles gått for 33kg :) EDIT: Eller leser jeg noe feil? Jeg kan ikke se at du er i nærheten av 20kg som du skriver. Selv hvis du går for 12m lengde, er anbefalt vekt for 20kg anker 6-10t. Redigert 12.August.2016 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Jeg har lest under tabellen :) Og der står det at du først skal gå ut fra lengden av båten. Siden det ikke er noe oppføring for 13m, er 14m nærmest. Så skal man bortover til man finner vekt. 25kg anker spesifiseres for 6-13t. Og da var mitt poeng at din båt er helt i overkant av dette. Og at det dermed ikke er en helt crazy overkill å gå opp en vektklasse. Spesielt når langtursbruk er det mer krevende enn for mer turseiling. Men for all del, jeg ser forutsetningene de har lagt til grunn også i vind etc. Jeg ville fremdeles gått for 33kg :) EDIT: Eller leser jeg noe feil? Jeg kan ikke se at du er i nærheten av 20kg som du skriver. Selv hvis du går for 12m lengde, er anbefalt vekt for 20kg anker 6-10t. Tegnet en graf med lengde langs en akse og vekt langs den andre aksen. For størrelse 25 får vi en i praksis rett linje, så da ville det i en linje for 13 m stått inntil 15,5 tonn. Med de betingelsene som er oppgitt med tanke på vær og bunnforhold bør dette ankeret være tilstrekkelig. Om du finner disse betingelsene tilfredsstillende, hadde jeg ikke gått for større anker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Det handler vel om hvordan man selv velger å tolke data og forholde seg til tabeller. Jeg har vel tilgode å finne en seiler i bruksklar stand som ikke, til dels vesentlig, overstiger designvekt. Korrekt deplasement får man først ved kontrollveiing med fulle tanker. Jeg vil anta at omdiskuterte Regina vil ha depl. rundt 14+ tonn når den slipper anker og har bruk for holdekraften. Skulle jeg slanket ned Hulda til designvekt, ville det forsvunnet 2500 kg. For meg ville det blitt 33 kg anker til den svimlende summen av kr. 11 000 (omtrent). I dag er Hulda utstyrt med 100 meter 10 mm kjetting og 20 kg Brucekopi (til en tusenlapp, drøyt). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2016 (redigert) Også har jeg ikke tenkt å bygge om hele baugen for å få plass til ankeret Så vi får se hvordan 25kg Vulcan blir i baugen. Håper det passer. Og gjør det det er jeg sikker på at jeg blir fornøyd med det . Forøvrig har jeg bare 8mm kjetting - ikke 10mm som Rocna anbefaler Redigert 12.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Tegnet en graf med lengde langs en akse og vekt langs den andre aksen. For størrelse 25 får vi en i praksis rett linje, så da ville det i en linje for 13 m stått inntil 15,5 tonn. Med de betingelsene som er oppgitt med tanke på vær og bunnforhold bør dette ankeret være tilstrekkelig. Om du finner disse betingelsene tilfredsstillende, hadde jeg ikke gått for større anker. Du kan jo selvfølgelig interpolere deg frem til et resultat for 13m på den måten. Betingelsene er jo forsåvidt greie, men er ikke helt overbevist om den nøyaktige vitenskapen her. Dette er umulig å regne på nøyaktig, og de kan umulig ha testet alle kombinasjoner. Og hva er "poor holding bottom"? Hva om bunnforholdene er "very poor" den dagen det virkelig blåser opp og båten er fullastet? Hva om det er for trangt til at du får lagt ut så mye kjetting som du skulle ha ønsket? Nå snakker jeg ikke om valg av anker for en normal turbåt, men skulle jeg utrustet båt for langtur så er anker en av de tingene jeg ville overdimensjonert. Det er et meget viktig sikkerhetstiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Som sagt, det blir en vurdering. Skulle jeg begynne å dregge i drittvær, vil jeg slenge ut en 20 kg Bruce til med 50 meter blytau. Og så lever jeg i håpet om at det kommer et pent brukt Vulcan til salgs i Moss, til under halv pris. Legger du ut bilde av testen? Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 (redigert) Sånn ser det ut i baugen på Velocità. Ankeret er utformet sånn at det bare velter ut av ankerrulla uten å røre baugen. Samme på returen. Genial ingeniørvirksomhet fra Rocna her. For å hindre eventuelle skader i gelcoat har jeg montert en 30 cm lang "Bow shield" fra Gator Guard på styrbord side der ankeret henger. Vises såvidt. Denne beskyttelsen trengs antakelig ikke, men i tilfelle rottefelle osv. PS: Beklager møkk på ankeret. Tok bildene før spyling. :) Redigert 12.August.2016 av tor_ef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.