joshua Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Ahh, beklager. Jeg så den med CQR. Vet du om det er Northern Light som ligger i Ljungskile nå? Det är en OR 40 som ligger i Ljungskile. http://pakryss.se/anders-vill-segla-jorden-runt-solo-non-stop/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Ok, flott båt! Ser til forveksling ut som en Joshua i 120 km/t. Dvs. når båten ligger stille og bilen beveger seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Det är en OR 40 som ligger i Ljungskile. OR40 det er Ralph Osborn ikke sant ? flott båt såg en som som byggdes i Fiskebäck, ngn gång i början på 80-talet....menar att det var en sånn sen låg det vel en til salgs oppi Gävle eller på ostkusten for ett par år sen...... (sorry for avsporingen fra ankere ! ) Redigert 17.August.2016 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Stradivarius Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Som sagt tar jeg alt som Peter Smith skriver med en klype salt. Kjetting er selvsagt bedre enn tau med unntak av vekten i baugen når du seiler. 100% stram blir den aldri - uansett hvor mye det blåser, det vil alltid være noe bue på kjettingen - men at buen er veldig liten når det blåser storm, det er så. Jeg hekter uansett alltid på en taustump med en rykkdemper på og avlaster vinsjen. Hvis jeg ligger på svai vil jeg dessuten heller ha en kjetting enn et tau som sveiper frem og tilbake over bunnen. Les denne og se videoen: http://www.yachtingworld.com/features/skip-novaks-storm-sailing-part-10-anchoring-159 Ved moderate belastninger er kjetting overlegent med tanke på å dempe ut rykk og minimere risikoen for at ankeret skal slippe. Men ved ekstreme belastninger kan tau være bedre. Det man ønsker å oppnå er å dempe ut rykk mest mulig. Du har helt rett i at ankerkjettingen aldri vil rette seg helt ut, men hvis man ser på kraft-forskyvningskurven til en båt for anker med kjetting, ser man at denne blir ekstremt bratt ved høy belastning. Jeg har i en annen tråd regnet på noen slike kurver og jeg kan ta tilfellet med 44 meter kjetting (8 mm) og 11 meter dybde (innlegg 65) som eksempel. Hvis man deriverer kraften med hensyn på forskyvningen, får man stivheten og denne går opp til 25 kN/m i dette tilfellet. Et polyestertau har på sin side en mye mer lineær stivhet. Tall jeg har sett sier at et polyestertau vil forlenges med 12% ved bruddgrensen. Ser vi da f.eks. på et polyestertau med bruddstyrke på 3600 kg (15 mm) vil dette ha en stivhet på 6.7 kN/m. Denne er nok ikke helt konstant, men det er åpenbart at tauet vil kunne absorbere mye mer energi enn kjettingen ved svært høye belastninger. I det eksempelet jeg viser til vil stivheten til kjettingen være større enn for 15 mm polyestertau før belastningen har kommet over 10% av bruddstyrken. Jeg har forresten et vulcan anker og er svært fornøyd med det på alle måter, men jeg har aldri brukt det under ekstreme forhold. Redigert 17.August.2016 av Stradivarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 interessante refleksjoner Stradivarius vad som også er interessant er forhållandet Working Load Limit (WLL) / Proof Test Load (Proof Load) / Breaking Strength og hur langt det er mellom disse i ett stress/strain diagram for både tau o kjetting eller på en annen måte...du ligger med tau ute og tauet ligger o flekser/absorberer energi, ganske behaglig inne i båten, og så merker man ikke att tauet er belastet langt over Proof Load....så smeller det bare av kanskje bedre o få ett par hugg av en strekt kjetting så man våkner....... jeg innbiller meg att passerer du Proof Load på kjetting, så har du hatt huggen i båten, som advarsel, skulle tippe att kjettingen også er deformert (gjenstående) innen du når Breaking Strength, men kan ta feil har googlet men finner veldig litt på dette. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Både ja og nei. Problemet er at om man 'overstrekker' en kjetting, så setter man opp en kornvekst. I korthet fører dette til at bruddstyrken reduseres. Man har altså ikke samme kjettingen lenger, og det vet man ingenting om. Det ideelle er kanskje å sjakle inn et tau på kjettingen, la oss si 20 meter kjetting ut. Så lar man tau og kjetting gå parallelt ut en 30 meter til. Og lar tauet ta lasten, og resten av kjettingen har en slakk og blir reserve/sikring. Redigert 17.August.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Både ja og nei. Problemet er at om man 'overstrekker' en kjetting, så setter man opp en kornvekst. I korthet fører dette til at bruddstyrken reduseres. Man har altså ikke samme kjettingen lenger, og det vet man ingenting om,,,,,, finner du noen link til dette Hulda...har googlet men finner ikke noe når du sier 'overstrekker', dette bør vare att du kommet inn i 'plastiske' området, dvs du har gjenstående deformasjoner i stålet....det går ikke tilbake Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Korrekt oppfattet. Vi hadde en del prosedyrer på denslags offshore (sikringskjettinger). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Blir det ikke motsatt da Hulda? Når man får en plastisk deformasjon får man vel gjerne en deformasjonsherdning på kjøpet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bay_liner Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Bitteliten, kjøp de 3 ankerene du liker best, test de på alle mulige vis, behold de 2 du liker best og selg eller lagre det 3. OG, selvsagt benytter man ankerline. Kommer man i en klemme er det bare å kappe dritten i en fei og gi full gass derifra med motor eller seil avhengig av hva som gikk galt. My 2 €uro Centavos.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Code0 Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 ...satte på mitt nye 15 kg Vulcan i dag, 8 m 8mm kjetting, så 14 mm blytau. Prøver dette, før jeg evt kjøper winch... Testet det gamle 15 kg motortema-bruce på stranda, og det nye Vulcan. Vulcan grov seg mer og mer ned, og holdt RIB'en fast, og lot seg ikke trekke opp igjen. Bruce tok tak, men ble tauet utover av RIB'en. Lett å dra ombord igjen. Jeg beholder Vulcan :-) Vi driver ferieseiling i Skagerak med 36 fot Bavaria seilbåt, så i orkan tar jeg jolla til land og lar If bekymre seg for båten... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Blir det ikke motsatt da Hulda? Når man får en plastisk deformasjon får man vel gjerne en deformasjonsherdning på kjøpet? deformasjonsherdning eller ikke, vet ikke men det (lille !!) jeg husker fra skolen 35 år tilbake så etter flytspenningen er oppnådd så fortsetter stålet at ta enn mer kraft (tross varaktig deformasjon), ...opp til en 'breaking point'..........men ved dimensjonerings beregninger fikk man bare vare i det linjærelastiske området en kurve som denne gjeller for varmvalset stål........ kallvalset, hvis jeg husker rett har ikke dette flyteområdet.....uten går til brudd direkte Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 (redigert) 25kgs Vulcan montert i går. passer helt fint i rulla - men spenner seg mot wiren under bauspydet - så denne kommer under press. Må finne en eller annen løsning som hindrer det. Enten flytte rulla eller sette en kloss på dekk som ankerets stokk stopper mot før det presser på swiren under spydet. Eller få laget en eller annen kile som hindrer ankeret å gå så høyt opp. Angående størrelse på anker. Regina Laska (www.reginasailing.com) er en Hr 46. Regina Laska er svært tungt utstyrt - en flott båt. Har 33 kgs Rocna med 80 m 10mm kjetting http://reginasailing.com/the-boats/regina-laskas-equipment/. Leon er nok regnet for en relativt grundig og erfaren langturseiler. Mahina Tiare er også en HR 46 - de har seilt mer enn 150.000 nm med denne båten - de har CQR på 34 kg. Hr 46 har LOA 48 fot og tom vekt på 16,5 tonn. Vil anta 18-19 tonn med fulle tanker og utstyr ombord. Jeg er komfortabel med at 25kgs anker holder godt på mine 12,5 tonn og 43 fot. Redigert 19.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Angående rustfritt vs galvanisert: mener å ha lest noe om at rustfri kjetting ikke nødvendigvis trives i varmt vann over tid. Hvor, og hvorfor? Aner ikke, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Bitteliten vad tror du; ville ett Vulcan passe hos meg også ....uten modifiseringer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 (redigert) Ser likt ut som hos meg. Utfordringen er bredden på ankeret - det er siden på ankeret som presser mot wiren under baugspydet hos meg. Ser nesten ut som om Rocna kan passe hos deg. Det passet fint hos meg - bortsett fra at enden på stokken dunket borti trommelen til kutterstaget. Og der ville den blitt ødelagt. Her er bilder med CQR. Vulcan er kanskje 15cm bredere Redigert 19.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Ser likt ut som hos meg. Utfordringen er bredden på ankeret -.......... er veldi likt.....tror (vet!) det er samme folk som gjort mitt...... det jeg sa er att jeg ønsket ett som Regina 43.....men att det skall vare bredere....for att jeg skulle ha plass til stige....ved lave flyterygger og sen har jeg ett peke...jeg kan trekke ut ved genakkerseiling jeg får se om jeg kan låne ett Vulcan i vinter o teste om det får plass....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 (redigert) Jeg har stige på mitt :-) Den vippes opp. Du ser festene på nederste bildet. Hvem har lagd dette? Lurer på om jeg skal modifisere det for å tilpasse det til ankeret. Redigert 19.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) Løsningen på presset på staget til baugspydet dukket opp i morges Noen som har forslag på bedre sjakkel? Jeg kan bruke begge hullene i dekksbeslaget. Fornøyd med å få sikra ankeret i samme slengen Redigert 26.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) jeg setter fast mitt med en bit 6 mm tau mot en pad-eye like bak toppen av ankeret. Etter at jeg har knyttet slipper jeg ut et par cm på vinsjen. Syns det fungerer fint. Slipper verktøy. (Løsningen vises på det ene bildet tidligere i tråden.) Redigert 26.August.2016 av tor_ef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 jeg bruker også tau, da slipper man å ha noen løse deler som kan fomles overbord... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Løsningen på presset på staget til baugspydet dukket opp i morges Noen som har forslag på bedre sjakkel? Jeg kan bruke begge hullene i dekksbeslaget. Fornøyd med å få sikra ankeret i samme slengen Tau er foreslått. Det er en fleksibel og grei løsning som ikke skrangler eller er hard å sparke i med tåa Hvis du vil ha en løsning av stål kan du skru en vinkelbrakett i de to hullene. Braketten lar du gå ut til styrbord så langt og høyt at den blir liggende rett under ankeret. I denne braketten kan du ha en bøyle e.l. som holder ankeret på plass. Skjønte du hva jeg mente? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) Skjønte det. God tanke det. Slik som det funker med de to sjaklene i dag så strammes både anker og kjetting slik at ingenting skrangler. Men løsningen er ikke superenkel i bruk. En tanke jeg har å montere en bøyle som dette: http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Beslag/Stevnboyle-2000017711/ Som jeg så kan sjakle ankeret til Eller kan jeg bruke dynerma sjakkel? Det er kraft i vinsjen når alt strammes til Det ideelle hadde vært en lang og sterk sjakkel i tynt matriale, feks 6mm som kan tres gjennom anker og hullet i dekksbeslaget Redigert 26.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Bitteliten....ett annet 'problem'..... du bør ha en lyrsjakkel mellom ankaret og sviveln........ fastner ankaret mellom ett par steinblokk og du får ett drag/trekk vinkelrett ankaret så ryker sviveln..... ligger flere bilder på nettet på svivler som brekkt........ http://www.mantusanchors.com/swivels/ er ikke så på Gunga enn....men er med på 'to do'-listen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Takk for tipset. Lyrsjakkel? Så anker-sjakkel-10cm kjetting-svivel-kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.