Jump to content

Anker, Vulcan fra Rocna. Noen som har testet det?


Bitteliten

Recommended Posts

Det är en OR 40 som ligger i Ljungskile.

 

OR40 det er Ralph Osborn ikke sant ?

 

flott båt såg en som som byggdes i Fiskebäck, ngn gång i början på 80-talet....menar att det var en sånn sen låg det vel en til salgs oppi Gävle eller på ostkusten for ett par år sen...... 

 

(sorry for avsporingen fra ankere ! :saint: )

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Som sagt tar jeg alt som Peter Smith skriver med en klype salt. Kjetting er selvsagt bedre enn tau med unntak av vekten i baugen når du seiler. 100% stram blir den aldri - uansett hvor mye det blåser, det vil alltid være noe bue på kjettingen - men at buen er veldig liten når det blåser storm, det er så. 

 

Jeg hekter uansett alltid på en taustump med en rykkdemper på og avlaster vinsjen. Hvis jeg ligger på svai vil jeg dessuten heller ha en kjetting enn et tau som sveiper frem og tilbake over bunnen.

 

Les denne og se videoen: http://www.yachtingworld.com/features/skip-novaks-storm-sailing-part-10-anchoring-159

 

Ved moderate belastninger er kjetting overlegent med tanke på å dempe ut rykk og minimere risikoen for at ankeret skal slippe. Men ved ekstreme belastninger kan tau være bedre.

 

Det man ønsker å oppnå er å dempe ut rykk mest mulig. Du har helt rett i at ankerkjettingen aldri vil rette seg helt ut, men hvis man ser på kraft-forskyvningskurven til en båt for anker med kjetting, ser man at denne blir ekstremt bratt ved høy belastning. Jeg har i en annen tråd regnet på noen slike kurver og jeg kan ta tilfellet med 44 meter kjetting (8 mm) og 11 meter dybde (innlegg 65) som eksempel. Hvis man deriverer kraften med hensyn på forskyvningen, får man stivheten og denne går opp til 25 kN/m i dette tilfellet. Et polyestertau har på sin side en mye mer lineær stivhet. Tall jeg har sett sier at et polyestertau vil forlenges med 12% ved bruddgrensen. Ser vi da f.eks. på et polyestertau med bruddstyrke på 3600 kg (15 mm) vil dette ha en stivhet på 6.7 kN/m. Denne er nok ikke helt konstant, men det er åpenbart at tauet vil kunne absorbere mye mer energi enn kjettingen ved svært høye belastninger. I det eksempelet jeg viser til vil stivheten til kjettingen være større enn for 15 mm polyestertau før belastningen har kommet over 10% av bruddstyrken.

 

Jeg har forresten et vulcan anker og er svært fornøyd med det på alle måter, men jeg har aldri brukt det under ekstreme forhold.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post

interessante refleksjoner Stradivarius

 

vad som også er interessant er forhållandet

 

Working Load Limit (WLL) / Proof Test Load (Proof Load) / Breaking Strength

 

og hur langt det er mellom disse i ett stress/strain diagram for både tau o kjetting

 

eller på en annen måte...du ligger med tau ute og tauet ligger o flekser/absorberer energi, ganske behaglig inne i båten, og så merker man ikke att tauet er belastet langt over Proof Load....så smeller det bare av

 

kanskje bedre o få ett par hugg av en strekt kjetting så man våkner.......

 

jeg innbiller meg att passerer du Proof Load på kjetting, så har du hatt huggen i båten,

som advarsel, skulle tippe att kjettingen også er deformert (gjenstående) innen du når Breaking Strength, men kan ta feil

 

har googlet men finner veldig litt på dette.

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Både ja og nei. Problemet er at om man 'overstrekker' en kjetting, så setter man opp en kornvekst. I korthet fører dette til at bruddstyrken reduseres. Man har altså ikke samme kjettingen lenger, og det vet man ingenting om. Det ideelle er kanskje å sjakle inn et tau på kjettingen, la oss si 20 meter kjetting ut. Så lar man tau og kjetting gå parallelt ut en 30 meter til. Og lar tauet ta lasten, og resten av kjettingen har en slakk og blir reserve/sikring.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Både ja og nei. Problemet er at om man 'overstrekker' en kjetting, så setter man opp en kornvekst. I korthet fører dette til at bruddstyrken reduseres. Man har altså ikke samme kjettingen lenger, og det vet man ingenting om,,,,,,

 

finner du noen link til dette Hulda...har googlet men finner ikke noe

 

når du sier 'overstrekker', dette bør vare att du kommet inn i 'plastiske' området, dvs du har gjenstående deformasjoner i stålet....det går ikke tilbake  

S/Y Gunga Din

Link to post

Bitteliten, kjøp de 3 ankerene du liker best, test de på alle mulige vis, behold de 2 du liker best og selg eller lagre det 3.

 

OG, selvsagt benytter man ankerline. Kommer man i en klemme er det bare å kappe dritten i en fei og gi full gass derifra med motor eller seil avhengig av hva som gikk galt.

 

My 2 €uro Centavos....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

...satte på mitt nye 15 kg Vulcan i dag, 8 m 8mm kjetting, så 14 mm blytau. Prøver dette, før jeg evt kjøper winch... Testet det gamle 15 kg motortema-bruce på stranda, og det nye Vulcan. Vulcan grov seg mer og mer ned, og holdt RIB'en fast, og lot seg ikke trekke opp igjen. Bruce tok tak, men ble tauet utover av RIB'en. Lett å dra ombord igjen. Jeg beholder Vulcan :-) Vi driver ferieseiling i Skagerak med 36 fot Bavaria seilbåt, så i orkan tar jeg jolla til land og lar If bekymre seg for båten...

Link to post

Blir det ikke motsatt da Hulda? Når man får en plastisk deformasjon får man vel gjerne en deformasjonsherdning på kjøpet?

 

deformasjonsherdning eller ikke, vet ikke

 

men det (lille !!) jeg husker fra skolen 35 år tilbake

 

så etter flytspenningen er oppnådd så fortsetter stålet at ta enn mer kraft (tross varaktig deformasjon),  ...opp til en 'breaking point'..........men ved dimensjonerings beregninger fikk man bare vare i det linjærelastiske området

 

en kurve som denne gjeller for varmvalset stål........

kallvalset, hvis jeg husker rett har ikke dette flyteområdet.....uten går til brudd direkte

 

image001.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post

25kgs Vulcan montert i går. passer helt fint i rulla - men spenner seg mot wiren under bauspydet - så denne kommer under press. Må finne en eller annen løsning som hindrer det. Enten flytte rulla eller sette en kloss på dekk som ankerets stokk  stopper mot før det presser på swiren under spydet. Eller få laget en eller annen kile som hindrer ankeret å gå så høyt opp.

 

Angående størrelse på anker. Regina Laska (www.reginasailing.com) er en Hr 46.  Regina Laska er svært tungt utstyrt - en flott båt.   Har 33 kgs Rocna med 80 m 10mm kjetting

http://reginasailing.com/the-boats/regina-laskas-equipment/. Leon er nok regnet for en relativt grundig og erfaren langturseiler.

Mahina Tiare er også en HR 46 - de har seilt mer enn 150.000 nm med denne båten - de har CQR på 34 kg. 

 

Hr 46 har LOA 48 fot og tom vekt på 16,5 tonn. Vil anta 18-19 tonn med fulle tanker og utstyr ombord.

 

Jeg er komfortabel med at 25kgs anker holder godt på mine 12,5 tonn og 43 fot.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ser likt ut som hos meg. Utfordringen er bredden på ankeret - det er siden på ankeret som presser mot wiren under baugspydet hos meg. Ser nesten ut som om Rocna kan passe hos deg. Det passet fint hos meg - bortsett fra at enden på stokken dunket borti trommelen til kutterstaget. Og der ville den blitt ødelagt.

 

Her er bilder med CQR. Vulcan er kanskje 15cm bredere

 

bilde

bilde

bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ser likt ut som hos meg. Utfordringen er bredden på ankeret -..........

 

er veldi likt.....tror (vet!) det er samme folk som gjort mitt...... :wink:

 

det jeg sa er att jeg ønsket ett som Regina 43.....men att det skall vare bredere....for att jeg skulle ha plass til

stige....ved lave flyterygger og sen har jeg ett peke...jeg kan trekke ut ved genakkerseiling

 

jeg får se om jeg kan låne ett Vulcan i vinter o teste om det får plass.......

S/Y Gunga Din

Link to post

Løsningen på presset på staget til baugspydet dukket opp i morges

 

bilde

 

 

 

 

Noen som har forslag på bedre sjakkel? Jeg kan bruke begge hullene i dekksbeslaget.

 

Fornøyd med å få sikra ankeret i samme slengen

 

Tau er foreslått. Det er en fleksibel og grei løsning som ikke skrangler eller er hard å sparke i med tåa :giggle:

 

Hvis du vil ha en løsning av stål kan du skru en vinkelbrakett i de to hullene. Braketten lar du gå ut til styrbord så langt og høyt at den blir liggende rett under ankeret. I denne braketten kan du ha en bøyle e.l. som holder ankeret på plass. Skjønte du hva jeg mente?

Link to post

Skjønte det. God tanke det.

 

Slik som det funker med de to sjaklene i dag så strammes både anker og kjetting slik at ingenting skrangler. Men løsningen er ikke superenkel i bruk.

 

En tanke jeg har å montere en bøyle som dette:

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Beslag/Stevnboyle-2000017711/

Som jeg så kan sjakle ankeret til

 

Eller kan jeg bruke dynerma sjakkel? Det er kraft i vinsjen når alt strammes til

 

Det ideelle hadde vært en lang og sterk sjakkel i tynt matriale, feks 6mm som kan tres gjennom anker og hullet i dekksbeslaget

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

 

1472201239.jpg

 

 

 

Bitteliten....ett annet 'problem'..... :smiley:

 

du bør ha en lyrsjakkel mellom ankaret og sviveln........

 

fastner ankaret mellom ett par steinblokk og du får ett drag/trekk vinkelrett ankaret så ryker sviveln.....

 

ligger flere bilder på nettet på svivler som brekkt........

 

http://www.mantusanchors.com/swivels/

 

er ikke så på Gunga enn....men er med på 'to do'-listen :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...