Gunga Din Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 jepp sorry for dårlig norsk..... heter Lyresjakkel.....og 'lyren' skal sitte mot ankaret. https://www.maritim.no/lyresjakkel-syrefast-10mm http://www.sailaround.info/detaljer/1-aa/1sv/a105.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2016 Forstår nå. Takk:-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 Det ideelle hadde vært en lang og sterk sjakkel i tynt matriale, feks 6mm som kan tres gjennom anker og hullet i dekksbeslaget Det burde ikke være så vanskelig. Det er bare å forlenge en standard sjakkel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2016 Sant nok, for den som kan slikt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 Hvis det er det det står på så kan du komme hit med den, så skal jeg hjelpe deg Det har vært flere baatplassenmedlemmer i garasjen her etterhvert og fått nestet sammen litt greier Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 29.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2016 (redigert) Kombinasjonen dyneema sjakkel i ankerkjettingen og rustfri sjakkel i dekksbeslag ble helt perfekt :-) nå sitter ankeret fast uten å legge press der det ikke skal. Og løsningen er enkel i bruk. Men jeg oppdaget at galvaniseringen på ankeret mitt flasser Seatronic har videresendt til importør. Som vel sender til produsent for uttalelse.. Redigert 29.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Ja det så jo ikke bra ut. Tipper de har hatt for lav temperatur under galvaniseringen, da kan det der skje. Sørg for å få byttet det med det samme, det ankeret der kommer til å bli fort stygt. Det spiller forresten liten rolle hva produsenten mener om saken. Så lenge du har handlet hos Seatronic er det de som skal skaffe deg et nytt. Hvem som må betale det bør ikke være din hodepine. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 30.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2016 Aldri noe problem hos Seatronic Så nå byttes 25kg i et 33kgs - ettersom jeg har funnet ut hvordan jeg kan få det til å sitte i rulla uten å presse på staget til baugspydet Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Flott kundebehandling av Seatronic! Sikkert lurt å gå for 33kg. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 (redigert) Da er 15 kg Vulcan levert på døra fra Seatronic, og montert på baugen av en bavaria med 'peke' og badetrapp. Ankeret gled rett på plass det Biltema-Bruce har bodd, badetrappa kommer borti når den er nede, men det går greit. Foreløpig ikke winch foran, så prøver med 8 meter 8 mm kjetting og blytau/tau videre. så får vi se hvor lenge jeg gidder dra dette opp... :-) Prøvde nytt og gammelt anker fra stranda med RIB'en, og helt klart favør Vulcan. Bruce får ikke ner feste enn det den samler inne i 'neven', Vulcan drar seg bare mer og mer ned.. fikk det nesten ikke opp igjen :-) Redigert 30.August.2016 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 Jeg ble litt påvirka her jeg, så jeg bestilte et slikt 15 kg Rocna. Men så ble jeg i tvil om dette passer som dregg bak? OG om det passer i rulla som blir igjen etter det Engbo 23 kg som står der nå? Håper ikke jeg har dummet meg ut nå, for det var virkelig dyrt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2016 Bildr av rulla? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 Har ikke bilde av rulla nå, men den får jeg eventuelt bytte ut. Men passer slike som dregg bak med feste i land/brygge fra baugen? Sitér dette innlegget Link to post
Dissern Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 Har ikke bilde av rulla nå, men den får jeg eventuelt bytte ut. Men passer slike som dregg bak med feste i land/brygge fra baugen? Det er slik jeg bruker mitt 6kg Vulcan anker iallefall, fungerer langt bedre enn min gamle dregg. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 Jeg ble litt påvirka her jeg, så jeg bestilte et slikt 15 kg Rocna. Men så ble jeg i tvil om dette passer som dregg bak? OG om det passer i rulla som blir igjen etter det Engbo 23 kg som står der nå? Håper ikke jeg har dummet meg ut nå, for det var virkelig dyrt nok. Bytta ut 15 kg Engbo-slede med 20 kg Rocna akterut for noen år siden. Passer perfekt i rulla. Og for et feste. Superfornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2016 Jeg brukte Rocna både som svai anker i baug og helkanker med baug mot land. Helt topp anker. Passet helt fint på rulla der Bruce også passet Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 Da håper jeg Rocna blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2016 (redigert) Ser at jeg har en jeg har en svivel merket med 2000kg. Ekstremt lik denne http://www.kong.it/en/2-products/items/f41-sailing-accessories/p622-swivel-anchor-connector 2000kg er jo lite synes jeg, men er det det? Ankeret blir 33 kg. Kjettingen er 8mm og blir etterhvert blir 10mm Noen tips om hva som er bra svivel eller om det jeg har er ok? Redigert 9.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Har greid meg i alle år uten svivel. Ankeret kommer riktig opp og smekker inn i holderen hver gang. Hva skal jeg så med svivel? Og jeg står som regel i cockpit og kjører inn ankeret. Dessuten, jeg kobler ikke inn en rustfri dings i et galvanisert system. Ikke at det blir noen omgående katastrofe, men allikevel ikke aktuelt hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Det er vel gjerne en forskjell om man tenker ligge på svai kun for en natt og to eller om man ligger for flere dager, gjerne med skiftende vindretning. Jeg har ikke svivel, men har aldri ligget mer enn ei natt etter anker uansett, så har ikke merket behovet enda. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Om ikke båten snurrer mer enn 45 ganger rundt, så snurrer nok kjettingen tilbake igjen når ankeret løfter seg fra bunnen. Men det er klart, skal man ligge for anker i meget lange perioder, kan jeg se muligheten for at det kan bli en utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Vi bruker Wasi powerball med kuleledd. https://www.svb.de/de/wasi-power-ball.html https://www.svb24.com/?t=product&action=gallery&id=1974&select=2 Om man trenger svivel? Tja. Jeg tenker det kan hjelpe ankeret litt mht å vri seg i stilling når det settes eller resettes. I tillegg vrir det seg riktig når ankeret kommer opp i rulla. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Må legge til at jeg bruker kjetting hele veien. Og kjettingen styres av baugrullen. Kjettingen kan ikke vri seg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Krimart; det blir ikke torsjon ankeret selv om båten vrir seg noe under ankringsprosessen. Skal det overføres torsjonskrefter til ankeret må båten ta seg en 360 graders turn eller mer. Hvis ikke virker bare kjettinglenkene som en hel haug med hengsler. Kjettingen oppfører seg ikke som en stang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 (redigert) Komodo: enig i det.,Tenker at når kjettingen strekkes er den noe stivere. Antagelig er det helt unødvendig. Vi kjøpte svivelen dengang vi hadde CQR, fordi dette ofte bare lå på siden og ville ikke grave, men det hjalp ikke med svivel. Byttet til Delta og da ble det en annen verden, men lot svivelen sitte på. Det skader i alle fall ikke så lenge man har svivel som tåler sidebelastning. Redigert 10.September.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.