Jump to content

Anker, Vulcan fra Rocna. Noen som har testet det?

Bitteliten

Recommended Posts

Kombinasjonen dyneema sjakkel i ankerkjettingen og rustfri sjakkel i dekksbeslag ble helt perfekt :-) nå sitter ankeret fast uten å legge press der det ikke skal. Og løsningen er enkel i bruk.

Men jeg oppdaget at galvaniseringen på ankeret mitt flasser

bilde

Seatronic har videresendt til importør. Som vel sender til produsent for uttalelse..

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja det så jo ikke bra ut. Tipper de har hatt for lav temperatur under galvaniseringen, da kan det der skje. Sørg for å få byttet det med det samme, det ankeret der kommer til å bli fort stygt. Det spiller forresten liten rolle hva produsenten mener om saken. Så lenge du har handlet hos Seatronic er det de som skal skaffe deg et nytt. Hvem som må betale det bør ikke være din hodepine.

Da er 15 kg Vulcan levert på døra fra Seatronic, og montert på baugen av en bavaria med 'peke' og badetrapp. Ankeret gled rett på plass det Biltema-Bruce har bodd, badetrappa kommer borti når den er nede, men det går greit. Foreløpig ikke winch foran, så prøver med 8 meter 8 mm kjetting og blytau/tau videre. så får vi se hvor lenge jeg gidder dra dette opp... :-) Prøvde nytt og gammelt anker fra stranda med RIB'en, og helt klart favør Vulcan. Bruce får ikke ner feste enn det den samler inne i 'neven', Vulcan drar seg bare mer og mer ned.. fikk det nesten ikke opp igjen :-)

1472560837.jpg

Redigert av Code0 (see edit history)

Jeg ble litt påvirka her jeg, så jeg bestilte et slikt 15 kg Rocna.

Men så ble jeg i tvil om dette passer som dregg bak? OG om det passer i rulla som blir igjen etter det Engbo 23 kg som står der nå?

Håper ikke jeg har dummet meg ut nå, for det var virkelig dyrt nok.

Bytta ut 15 kg Engbo-slede med 20 kg Rocna akterut for noen år siden. Passer perfekt i rulla. Og for et feste. Superfornøyd
  • 2 uker senere...

Ser at jeg har en jeg har en svivel merket med 2000kg. Ekstremt lik denne

http://www.kong.it/en/2-products/items/f41-sailing-accessories/p622-swivel-anchor-connector

2000kg er jo lite synes jeg, men er det det?

Ankeret blir 33 kg. Kjettingen er 8mm og blir etterhvert blir 10mm

Noen tips om hva som er bra svivel eller om det jeg har er ok?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Krimart; det blir ikke torsjon  ankeret selv om båten vrir seg noe under ankringsprosessen. Skal det overføres torsjonskrefter til ankeret må båten ta seg en 360 graders turn eller mer. Hvis ikke virker bare kjettinglenkene som en hel haug med hengsler. Kjettingen oppfører seg ikke som en stang.

Komodo: enig i det.,Tenker at når kjettingen strekkes er den noe stivere. Antagelig er det helt unødvendig. Vi kjøpte svivelen dengang vi hadde CQR, fordi dette ofte bare lå på siden og ville ikke grave, men det hjalp ikke med svivel. Byttet til Delta og da ble det en annen verden, men lot svivelen sitte på. Det skader i alle fall ikke så lenge man har svivel som tåler sidebelastning.

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...