Bitteliten Svart 10.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2016 Så anbefaling er kutt ut svivel og sjakle med lyresjakkel i ankeret? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Så, slutt med jåleriet og monter tilbake CQR ankeret med skikkelig sjakkel, og sell rosadreggen før noen ser den. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2016 Du må gjerne kjøpe cqr ankeret mitt Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 CQR-ankeret mitt (25kg) var riktig så tungsolgt, selv om det var et originalt og forholdsvis velholdt anker. Vurderte en stund å bruke det som daumann, men så kom det heldigvis en eldre kar og plukket det med seg for et par hundrelapper Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 (redigert) Ser at svivelen min er merket SWL 2000kg. Hva tenker dere er maks bruddstyrke? Må ha en ny bolt da hodet sprekker. M6 10mm. Ser kappet ut, men 25mm bør kunne funke. Noen tips om bra bolter i syrefast? Redigert 12.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 jeg fjernet svivel. jeg har litt problemer med at kjettingen hopper av kabularet og vrir seg mens jeg lårer ankeret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Barbaria Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Du må gjerne kjøpe cqr ankeret mitt Det skulle jeg gjerne gjort, så langt må jeg si meg meget godt fornøyd med CQR. Hele poenget er at det sitter fast og det gjør det stort sett. Det har ikke hendt at jeg har måttet forlate en ankerplass pga manglende feste, selv om det en sjelden gang måtte gjøres et ekstra forsøk. Det kunne ikke falle meg inn å bruke tusenvis av kr. på noe som jeg allerede har og som virker utmerket. Jeg har allerede et CQR pluss et i reserve, men om det er noen som trenger et godt "drittanker" til en rimelig peng så burde de slå til, om du også selger det for et par hundre selvsagt ;o) CQR-ankeret mitt (25kg) var riktig så tungsolgt, selv om det var et originalt og forholdsvis velholdt anker. Vurderte en stund å bruke det som daumann, men så kom det heldigvis en eldre kar og plukket det med seg for et par hundrelapper Åpenbart en smart eldre kar som gjorde et godt kjøp. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Komodo Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Ser at svivelen min er merket SWL 2000kg. Hva tenker dere er maks bruddstyrke? Må ha en ny bolt da hodet sprekker. M6 10mm. Ser kappet ut, men 25mm bør kunne funke. Noen tips om bra bolter i syrefast? Maks bruddstyrke skal du egentlig ikke tenke på da. SWL står for safety working load, og er maks sikker last. Differansen mellom SWL og bruddstyrke er en sikkerhetsfaktor. Hva den er for denne svivelen vet jeg ikke, men for nylon løftestropper er den 7. Hvis dette er et sertifisert løfteutstyr skal du ikke skifte ut bolten med en uorginal. Syrefast har generelt lav fasthet, men noen legeringer er høyfaste, så her er det fort gjort å gå i ei felle. Ps: Også ofte tommegjenger på slike sjakler/svivler har jeg sett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 tror denne som Bitteliten, er samme som jeg har........tror den heter Kong SWL(arbeidslast) i dette fallet er brytekraften som er dimensjonerende (dersom ankaret setter seg 90gr mot trekkretning).....da klarer denne 2000kg bruddlast på samme svivel ligger på 5000 kg http://www.kong.it/media/Component/CatalogProduct/p622-swivel-anchor-connector/attachments/I_KONG_SWIVEL_ANCHOR_CONNECTOR.pdf det beste er å unngå 90gr trekk på sviveln, enten med ett lyresjakkel eller en kjettingstump mellom da klarer samme svivel 5 tonn en 10mm galvet HT(High tension) kjetting Arbetslast (kg): 2200 Brottkraft ton: 11 faktor 5,00 en 10mm Rustfri kjetting Arbetslast (kg): 1600 Brottkraft ton: 6,3 faktor 3,94 http://www.italnordic.se/artikel.php?kid=279-311-314&sok=&id=2912 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Swivel problems and solutions https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Swivelconnect.aspx Anchor connector testing https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Connectors.aspx Ser ut som Kong er en av de bedre når man først skal ha en slik. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 takk for linken Barbaria........ interessant om kjetting valg og deformasjoner Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2016 (redigert) 33 kg Vulcan montert i dag Redigert 15.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 joshua skrev On 2016-08-17 at 12.09: Det är en OR 40 som ligger i Ljungskile. http://pakryss.se/anders-vill-segla-jorden-runt-solo-non-stop/ http://pakryss.se/las-palmas-till-ljungskile-solo-pa-25-dygn/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bigmac Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Noe som vet hvor man kan få kjøpt Plastimo Kobra i Norge? (Google hjalp lite)... Sitér dette innlegget Link to post
Tasc Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Har fantastisk god erfaring med et vulcan, 12 kg i baugen og et tilsvarende akter. 32 fot motorbåt. Se for øvrig artikkel i breddegrad.no . Vulcan ble omtalt i 2018 i Practical Boat Owner og også i mars nummeret i år - ref også boka av Blackwell ("Happy hooking - the art of anchoring")? Har i mange år benyttet bruce kopier. Vulcan er betydelig bedre og trolig like godt som spade ankere, som er noe dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Har Vulcan-ankeret du monterte for et par år siden fungert godt for deg, @Bitteliten? Selv har jeg egentlig hatt lyst på Rocna, men baugsprydet gjør det trolig vanskelig. Før mener jeg produsenten hadde en mal på nettsidene, slik at du kunne klippe til en papkartong for å sjekke om ankeret ville passe, men finner ikke dette igjen. Vil nok derfor kjøpe et Vulcan 33 kg utpå vårparten og bruke det gamle 25 kg Bruce som reserve (pluss det som henger i hekken). Blir trolig en god del på svai i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 (redigert) Opplever Vulcan ankeret som solid og setter seg raskt og godt. Har hatt et par tilfeller der vi har lurt på om vi har dregga ved vindskift - men når vi har tatt opp ankeret da har det sitte dønn fast og må kjøres over for å komme opp ... Vi kjører alltid ankeret godt fast når vi ankrer. Og legger ut godt med kjetting Redigert 6.Mars.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Veldig bra! Jeg venter nok til mai med å handle, men da må det på plass. Blir nok Vulcan 33 kg, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Sjekk ut denne "dingsen" som kan gjøre at anker med bøyler passer bedre i ruller https://www.mantusmarine.com/mantus-anchor-mate/ Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Suverent. Hvis dette funker, vil kanskje Rocna også gå i baugen. En potensielt ideell løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Eller Mantus. Flere profilerte langseilere som velger det nå Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Ja, har sett det. Eneste jeg blir usikker på, er at det består av flere deler som monteres sammen og at flere deler representerer flere problemer. Antar jeg tar feil, men det er en naturlig tanke som kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 (redigert) Både Delos og Sailing Ruby Rose har satt på Mantus. Mulig det er et resultat av markedsføring fra Mantus - men de anbefaler dette da. (store nyheter fra Delos i dag - Kazza og Brian skal ha barn i juli. blir interessant å se hvordan det påvirker) Utfordringen med bolter er jo at gjengene er et svakt punkt - men jeg vil tro produsenten har materialberegnet det med margin Redigert 6.Mars.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Enig, de har nok kontroll på det, men mer mikmakk er mer mikmakk. Ja, husker jeg så Ruby Rose montere. Trolig en større markedsføringskampanje vel vitende om disse YouTube-kanalenes målrettede nedslagsfelt. He he, ja, familieforøkelser har hatt en tendens til å påvirke seilplanene for noen og enhver oppigjennom tidene. Så trolig også for Delos. :-) Og det understreker poenget om markedskraften i YouTube. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.