Jump to content

Anker, Vulcan fra Rocna. Noen som har testet det?

Bitteliten

Recommended Posts

Komodo skrev 18 minutter siden:

Det er et argument til for å velge Rocna framfor Mantus. Som frua til REM sa: Det er stygt!

He he, har sansen for det argumentet. Er dessuten helt enig. Nei, hvis denne tilpasningsdingsen også fungerer for Rocna, slik at jeg får det til å passe på mitt eget baugspryd, da blir det utvilsomt 33 kg Rocna.

Redigert av lasmarquezas
Fjerne feilinnsatte bilder (see edit history)
  • 5 år senere...
On 9/15/2016 at 9:54 PM, Bitteliten said:

33 kg Vulcan montert i dag

bilde

Vurderer det samme ankeret. Husker du hva slags lyr sjakkel du brukte her? Er den fra Seatronic? Jeg foretok denne modifiseringen i motorbåten. Nå er det på'n igjen i seilbåten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

• 1 år senere...

Jeg hadde totalt sett ett godt forhold til vår 20 år gamle bruce kopi.  Men i fjor dregget vi for andre gang på 20 år, og da pleier jeg å oppgradere meg ut av problemene. Gikk da for GPS til vårt victron system slik at jeg kan få alarm om båten går ut av en sirkel som jeg plasserer i bukta, samt at jeg byttet ut vår 20 kg brucekopi med 20 kg vulcan.  Vulcan skal jo være en oppgradering fra vår bruce kopi, men etter 4-5 forsøk med det nye ankeret, og ett tilfelle der det ikke resetter seg skikkelig på mudderbunn ved 180 graders vindskifte og 10ms i kastene, så har tvilen begynt å melde seg. Er egentlig dette Vulcan ankeret noe bedre enn en bruce kopi som allround anker? Må man lære seg noen nye teknikker? Hadde ute 3,5x dybden pga. mange båter på ett lite areal, men det er jeg 99% sikker på at bruce kopien ville håndtert fint på dette stedet.  Har også ett annet sted der jeg vet bruce holder båten  med 3,5x dybden, der vulcan slettes ikke etablerer seg i bunnen som forventet.  Jeg skal gi det litt mer tid, men etter å ha ridd av mer enn 20m/s i kastene på bruce kopien,ved 5x dybden, så er det litt overraskende at ett Vulcan ikke klarer det jeg regner som hverdags oppgaver i normalt sommervær.  Mulig jeg på mine 5 ankringsforsøk har vært maksimalt uheldig, men sitter med en følelse av at Vulcan er litt oppskrytt. Mulig det kan løses ved å alltid ha minimum 4x dybden eller mer, men tilliten har fått seg en liten knekk.  Er det flere som har gode eller dårlige erfaringer med Vulcan som svai anker, så kan vi kanskje dele det i denne tråden.    

Seilars skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde totalt sett ett godt forhold til vår 20 år gamle bruce kopi.  Men i fjor dregget vi for andre gang på 20 år, og da pleier jeg å oppgradere meg ut av problemene. Gikk da for GPS til vårt victron system slik at jeg kan få alarm om båten går ut av en sirkel som jeg plasserer i bukta, samt at jeg byttet ut vår 20 kg brucekopi med 20 kg vulcan.  Vulcan skal jo være en oppgradering fra vår bruce kopi, men etter 4-5 forsøk med det nye ankeret, og ett tilfelle der det ikke resetter seg skikkelig på mudderbunn ved 180 graders vindskifte og 10ms i kastene, så har tvilen begynt å melde seg. Er egentlig dette Vulcan ankeret noe bedre enn en bruce kopi som allround anker? Må man lære seg noen nye teknikker? Hadde ute 3,5x dybden pga. mange båter på ett lite areal, men det er jeg 99% sikker på at bruce kopien ville håndtert fint på dette stedet.  Har også ett annet sted der jeg vet bruce holder båten  med 3,5x dybden, der vulcan slettes ikke etablerer seg i bunnen som forventet.  Jeg skal gi det litt mer tid, men etter å ha ridd av mer enn 20m/s i kastene på bruce kopien,ved 5x dybden, så er det litt overraskende at ett Vulcan ikke klarer det jeg regner som hverdags oppgaver i normalt sommervær.  Mulig jeg på mine 5 ankringsforsøk har vært maksimalt uheldig, men sitter med en følelse av at Vulcan er litt oppskrytt. Mulig det kan løses ved å alltid ha minimum 4x dybden eller mer, men tilliten har fått seg en liten knekk.  Er det flere som har gode eller dårlige erfaringer med Vulcan som svai anker, så kan vi kanskje dele det i denne tråden.    

Jeg har hørt lignende historier om akkurat det samme.  

Skifta til Rocna på forrige båt. 25kg for ein 42 bavaria seilbåt. Fantastisk anker! Mangen døgn til anker og aldri problem.

Etter eg skifta båt så passa ikkje Rocna, så det blei eit 55kg vulcan.

52 fot nauticat, ca 30 tonn fullt lasta.

Har ikkje meir en kansje 20 døgn på det enno, og ikkje testa meir en ca 30 knop vind i kasta.

So far so good, men trenger ein god del meir døgn og forskjellige forhold før eg kan anbefala da.

Kjekt å høyra om andre sin erfaring.

Jeg er fornøyd med mitt 32kg vulcan. 

setter det skikkelig godt. Minst 5x dybde med kjetting. Bakker det fast opp til 3000 rpm. 

Lå på det i storm (mener å huske vi så 23ms) i Gibraltar. 5-6 m dyp. Sandbunn. 40m kjetting. Med 180 grader vindskift. Ankeret løsna og satt seg godt og raskt  igjen. bakka litt for å skjekke. Det satt. Hadde kanskje flytta seg 5m. Måtte kjøre det løs dagen etter. 
det blåste så mye at jeg satt ankervakt noen timer. Heldigvis lå vi noenlunde i le av en molo så sjøen var ok. 

er ikke så viktig for meg hva andre bruker av anker så lenge de ankrer langt fra meg. Har sett mange som hekter seg i andres anker fordi de bruker gamle, dårligere anker/de ankrer feil. 

jeg tenker de som har et bevisst forhold til ankeret sitt også kan ankre. 

image.png.65897699c89ce5336e8ca48508a4b5f9.png

Steini skrev On 13.7.2025 at 17.56:

Skifta til Rocna på forrige båt. 25kg for ein 42 bavaria seilbåt. Fantastisk anker! Mangen døgn til anker og aldri problem.

Jeg har også gode erfaringer med 20 kg Rocna på 8 tonn seilbåt, men det har jeg akter, så jeg vet ikke hvordan det fungerer på svai. 

Bitteliten skrev On 13.7.2025 at 19.00:

Jeg er fornøyd med mitt 32kg vulcan. 

setter det skikkelig godt. Minst 5x dybde med kjetting. Bakker det fast opp til 3000 rpm. 

Nå har jeg testet litt på 5x dybden. Ingen harde tester akkurat, men om mine antagelser er riktige, så trenger Vulcan større scope enn vår gamle bruce kopi.  Det kan virke som om 5x dybden er ideelt, men 5x dybden er høyst  upraktisk der andre ruller ut 3x dybden. 3,5x dybden  har feilet to ganger, og nå har 5x dybden vært suksess to ganger.  Spørsmålet da er om noen har erfart suksess med bytte til Vulcan i Skagerak, og bruk av 4x dybden eller mindre? Jeg kan jo ha vært uheldig med mine to stk. 3,5x dybden ankringer, men den gode gamle bruce kopien leverte på 4x dybden i årevis uten å svikte mer enn delvis to ganger, også på de to plassene der vulcan sviktet på 3,5x dybden.  Bruce kunne absolutt si i fra om at den ikke ville bite seg fast, men da sa den ifra under ankringen. Det som har vært tilfelle med Vulcan er at den ikke har resatt seg ved 180 graders vindskifte, og da har båten flyttet seg i 8ms vind.  Ankeret har vært gravd ned i mudder med 1800 rpm, hvilket ville gitt båten 6 knops fart.  Fra nå av blir det 4-5x dybden avhengig av vær, dybde, og nabolag.

Har 25 vulcan på 40 fot båt. Aldri opplevd at det ikke setter seg på første forsøk med unntak av 2 ganger hvor det åpenbart landet på fjellgrunn. Bakker det godt ned og heller ikke merket at det har løsnet og refestet seg ved vindendring. Har vel testet 13-15 m/s en vei og 7-9 m/s med vindendring. Sitter ofte så godt at jeg må kjøre det løs.

Hadde 16 kg delta som fulgte med båten i starten. Det var noe skrot. slet til tider med å få feste og stolte ikke helt på det.

Har 50m 8mm kjetting og legger ut så mye jeg kan. Hadde 13 m/s på koster nå nylig i 12m dybde. Satt fint på sandbunn. 

Ville ikke vært bekymret for vulcan, rocna, eller hvilket som helst av nye moderne ankre. Tror det har vel så mye med kunnskap å gjøre. Så en 50 fot båt som bare slapp ut til det traff bunnen og 3-5 sek kjetting til ut fra vinsjen. Alt i en haug. De dregget men det var neppe utstyrets feil…

Nei, bøylen blir i veien for genaker peke da. Har også hørt at Rocna kan ha problemer med resetting. Vulcan ville vært det beste. Jobber med å bygge tillit til det. Da må jeg tydeligvis lære mer om begrensningene. Har vel lest at 4x dybden eller mer anbefales. Nå skal det testes mer. Supert med tilbakemeldingene i denne tråden. En ting jeg har lært her i livet er at tillit bygges stein for stein. Sammen kan man dele erfaringer og bygge raskere. 

Seilars skrev 8 minutter siden:

Har også hørt at Rocna kan ha problemer med resetting.

Uten å være noen som helst ekspert på ankring, er det ikke slik at Rocna er kongen på haugen når det gjelder å resette seg? Pga. bøylen så vil det bare rette seg opp, og kjøre spissen ned igjen. 

Vi har ligget et døgn+ her (Koster):

image.png.cdd60cbec5a6692fffccee938b08060c.png

Vulcan 33kg og 10mm kjetting. Jeg har ikke merket den, men anslår at vi har ca 35-40m ute på 6m. Satte på et ankerseil også. Slik ser det ut på plotteren som har stått på siden ankomst. Slapp ut litt mer kjetting igår kveld, så det siste stedet er der vi har pendlet siden igår kveld. Ingen stresstest. Maks 5-6 m/s. Herlig liv. 24C i badevannet. 30C i lufta. Har Anchor Pro på telefonen som vakt. Har ikke klart å finne ut av hvordan man setter ankervakt på kartplotteren. Vi har sjelden ligger på svai, så dette er nytt for oss. Men vi liker det. Har undervurdert bensinforbruket til tenåringene i jolla, så dersom noen har litt ekstra, så er jeg klar for å betale et premium.

image.jpeg.e4d4eebc755f38861771466cba86d953.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Ankervakten finner du under settings-menyen på Garmin. For første gang har Garmingreiene mine fungert prikkfritt. Nesten så jeg begynner å bli glad i den svindyre pakka.

Nå har vi ankret oss nedover i Danmark. Jeg får ikke brucekopien til å slippe selv når vinden snur 180 grader. Men den plukker stein, det er noe dritt. Ekstra jobb, men teknikken begynner å sette seg.

dennrick skrev for 2 timer siden:

……-Jeg har ikke merket den, men anslår at vi har ca 35-40m ute på 6m.

jeg bruker vanlige strips fra Biltema…..

ett hvitt hver 5m

ett svart hver 10m

35m = 3 svarte + 1 hvit     (Setter en en hver lenke…..så er det enkelt å telle !)

funker super, går gjenom ankerwinchen uten problem !

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...