Jump to content

Jolle ... kan billig lekebåt gå an?


tobixen

Recommended Posts

Vi har i dag to joller, men begge er modne for utskifting.

 

Fruen vil ha én god jolle som er stor nok for hele familien. Jeg ønsker også jolle som er såpass god og har såpass med motorkraft at vi kan bruke den for litt lengre turer enn bare rett til nærmeste land.

 

Jeg ønsker to joller, slik at det er mulig å splitte familien uten å måtte svømme i land, og slik at de minste barna kan få ro i liten båt uten motor. Jeg lurer nå på om et mulig kompromiss kan være å satse på en god jolle for hele familien, samt ha en eller to billige badebåter ombord ... noe slikt som dette: http://www.biltema.no/no/Fritid/Lek-og-hobby/Utendors/Vann-og-strand/Badebat-2000031073/

 

Nå, jeg har vel forsåvidt tatt i billige badebåter før - og erfart at de går veldig lett i stykker. Det er jo selvfølgelig en ulempe dersom man kommer seg i land, badebåten ikke tåler strandingen og man ikke kommer seg tilbake til moderskipet. Badebåten tilbyr heller ikke noe særlig sikkerhet, den kan bare brukes dersom det er et reelt alternativ å svømme tilbake til moderskipet (eller at noen på moderskipet følger med og kan berge ungene). Bruk av noe slikt vinterstid utgår jo dermed, såfremt man ikke har svært kort vei til redning og varm dusj. Er det andre ting å tenke på?

 

Ellers ... dersom vi kjøper en litt større, "skikkelig" jolle - for at den skal kunne brukes av de største barna på egenhånd må det være maks 10 hk og maks 10 knops fart - men da utgår vel planing? Og 10 hk med en jolle som er stor nok for hele familien, da får man neppe særlig med fart? Kan dette trikses til på noe vis, motor som kan låses på noe maksturtall når den brukes av barn, men som kan låses opp til å yte mer når det er voksne ombord? Eller er 10 hk nok for en god familiejolle? Vi hadde jo 10 hk i den gamle seilbåten ... og det var jo tilstrekkelig til at vi kom oss fremover.

 

Jolleparken vår i dag består av en liten jolle m/ 2.5 hk motor og en litt større blå Biltemajolle.

 

På den minste jolla har vi mistet én åre og ødelagt en annen åre, og ettersom den har spesielle årefester har jeg ikke lyktes å finne tak i nye årer. I tillegg er dørkplatene gjennområtne, og tofta har forsvunnet ... bare for å nevne noe. Denne var aldri behagelig å ro, den har blitt svært lite brukt inntil vi fikk motoren slengt etter oss. Det går ikke særlig fort med motoren, men jeg merker at vi har fått vesentlig større "jollerekkevidde" nå sammenlignet med tidligere. Selve jolla er moden for å kasseres, og 2.5 hk er såpass knapt at det er på grensen av det meningsløse.

 

Den blå Biltema-jolla - den finnes ikke i sortimentet lengre, men jeg har vært svært fornøyd med den. En fin ting er at den har gummiring hele veien rundt, det gjør det nok utfordrende å feste på motor (det fulgte med noe slags løsning, men har ikke prøvd), men uten motor tillater den større last (bl.a. er det komfortabelt å sitte bakpå ringen). Oppblåsbar dørk funker fint for formålet. Jolla var lett nok til at den enkelt kan bæres på land av to personer, eller ikke fullt like enkelt av én sterk person. Nå er den lappet opp og ned i mente, men lekker fortsatt litt luft enkelte steder ... ett av årefestene er blitt ødelagt, jeg har forsøkt å lime, delvis med hell, men den varer aldri særlig lenge før limingen går opp igjen ... og nå har en av årene forsvunnet, irriterende.

 

Vi har også prøvd å slepe på en hard Walker Bay seiljolle ... og konkluderte vel med at vi ikke ønsker hardjolle.

 

Vi har også erfart at daviterløsningen vi har ikke er særlig velegnet for tung last, særlig ikke under rufsete forhold, samt at det er utfordrende å holde jollene tomme for vann når de henger på daviter.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Kjøp en RIB på 330-360cm og 2 motorer. En 20hk og en 4-5 hk. Da bør du også ha motorfeste/motorkran på moderskipet.

Om du så har en "bade-båt" i tillegg så er jo det småpenger i forhold.

Erfaringen min er at 10hk er for liten motor på ei jolle du skal bruke på litt lengre strekk med mer enn 2 om bord.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kjøp en RIB på 330-360cm og 2 motorer. En 20hk og en 4-5 hk. Da bør du også ha motorfeste/motorkran på moderskipet.

Kan høres fornuftig ut. Vi har motorfeste både på rekka og på badeplattformen. Noe skikkelig kranløsning har vi ikke utover noen taljeløsninger ... men det holder kanskje. Dette høres ut som en større investering, så da blir det lett utsatt til neste vår ... med mindre det dukker opp noe på Finn. Jeg tror også vi må få forsterket davideren om vi skal ha mulighet til å heise opp en RIB.

 

Vil 10 hk føre til langt mer enn 10 knop på en slik båt, derfor man trenger 4-5 hk? Jeg ønsker strengt tatt å ha færrest mulig motorer som må håndteres. Da høres det bedre ut å begynne med en ti-hk-motor og på sikt planlegge to motorer. Kanskje vurdere noe elektrisk som minste motor ... men sist jeg sjekket var de elektriske valgene mellom såpass lav kraft at det er helt meningsløst (brøkdelen av en hestekraft, mindre enn rofart), eller så dyr motor at det er helt uaktuelt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Alene i båten får du fort 16-17 knop med en 10 hk. Med 3 i båten samt litt varer brøyter du sjø i 5 knop.

Erfaringen min er at det er helt greit å dra en RIB bak båten når det ikke er en halv- eller helplanende moderskip. Har du taljer så heiser du lett opp en 20 hk.

Suzuki veier 44 kg. og det er samme vekt som de aller fleste 10 hk. Markedets letteste 10 hk er Tohatsu 9.8 og den veier 37 kg.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har denne kombinasjonen(testet motoren første gang i går / Hadde Tohatsu 9.8 tidligere) her og er knallfornøyd så langt:

http://www.govi.no/produkt/brig-falcon-tender-f330/  (fåes i 300 - 330 - 360)

http://www.westsystem.no/p/17062/suzuki-df-20-hk-4-takt  West System tar 23.990,- for den nå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Men da er den 10 år gammel :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg har en Highfield Classic 310 Alu-Rib på ca.50 kg. Med en Yamaha 5hk to-takter på 21 kg gjør jeg 10 knop med én voksen, og 5 knop med to voksne og to barn. Neste innkjøp blir en 8hk to-takt på 27kg for å se om vi kanskje planer med alle ombord, samt at den da vil gå litt mer stille siden den har 2 sylindere. (Mer fart enn 10 knop har jeg ikke behov for).

Link to post

Har selv Mercury Dynamic 300. Den går 12,5 knop med bare meg ombord (80+ kg). Med de to minste på tilsammen drøyt 50 kg, planer vi fortsatt og holder ca 10 knop. Motoren er 6 hk Suzuki 2012 firetakt. Har skrevet mer i tidligere tråd. Båten veier kun 51 kg og er godkjent for 15 hk. Møtte en med samme rib som hadde byttet 9,9 Suzuki ut med 15 hk av samme merke. Det gjorde at han kunne plane fint med to voksne og to barn.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post

Jeg hadde med en badebåt på min forrige båt, en Uttern D66, 22-foter. Idet jeg skulle over fra badebåten til båten kom den borti en skarp kant, og det ble hull umiddelbart. Fort gjort igrunn...så de tåler ikke så mange skarpe ting fant jeg ut. En "ordentlig" jolle hadde selvsagt tålt det.

 

Men badebåtene koster jo nesten ingen ting, så det er en stor fordel!

Link to post

Kjøpte en badebåt på Clas ohlson. Type blå og ganske stor(til badebåt og være) den føles mye mere solid enn de små tynnplastbåtene. Har hatt den to år, brukt den svært lite, men den har tålt litt. Den hang over påhengsmotoren i 25 knop, har dratt den over sand og Stein.

 

Den har lastekapasitet på 300 kg om jeg ikke husker feil..

 

Jeg er selv 106 kg og den er overraskende stabil;)

 

Årene derimot tåler ikke å brukes til roing;)

 

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Nå var jo litt av formålet med en badejolle nettopp at ungene skulle ha noe å ro i, så da bør årene i allefall tillate litt roing :-)

 

300 kroner er jo ingen stor investering, kanskje best å bare få det unnagjort (kjøpe en badejolle og se hvor mange dager den holder før den går i stykker) mens det fortsatt er såpass med varme i vannet at det ikke er forbundet med livsfare at badejolla punkterer ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Maritim-båten til 600 kroner markedsføres jo ikke som "badejolle", men faktisk som jolle ... med to luftkamre og alt. Mistenkelig billig - men mulig vi har en vinner. Men årene til 200 kroner er ikke inkludert, og må kjøpes separat? Da er vi oppe i åttehundre. Så spørs det, dersom kvaliteten er såpass dårlig at den går i stykker ved første forsøk på å komme seg i land eller tilbake til moderskipet, så har man jo faktisk tapt 800 kroner, som jo er litt mer enn 300.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

.. men kjøper du Clas O jolla så må du likevel kjøpe nye årer om man leser brukeranmeldelsene.  Så ut til at nærmere 90% klagde på at årene gikk istykker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

.. men kjøper du Clas O jolla så må du likevel kjøpe nye årer om man leser brukeranmeldelsene.  Så ut til at nærmere 90% klagde på at årene gikk istykker

Forbrukerkjøpsloven gjelder like fullt uansett om varen er dritbillig. Dersom en vare rett og slett er under pari, pleier jeg som regel å reklamere. Det skal ikke lønne seg å selge søppel.

 

Det gjelder forsåvidt også jolla til Maritim. Så lenge den markedsføres som "jolle", bør den tåle litt berøring med sand og stener når man skal opp og ut på land.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Dersom en vare rett og slett er under pari, pleier jeg som regel å reklamere. Det skal ikke lønne seg å selge søppel.

 

:thumbsup:   der har jeg ikke vært flink nok 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Litt feil å si at årene var så dårlige kanskje. vi var to voksne menn som rodde hver vår båt, så ble litt ivrig;). For barn som ror, tror jeg nok de holder greit;) tror også den har to luftkamre rundt+2 i bunn, så den er ganske bra selve båten;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Etter min mening er det ingenting som slår denne Sevylor T250/280 (T for tender) Bygget av Zodiac materiale og fleksibel som få men ingen racebåt, max rundt 2.5 hk eller så. Den kan foruten seil og årer benytte original elmotor huket direkte på eller inntil 2,5 hk bensin på egen brakett. Utstyr/ekstrautstyrsnivået er formidabelt.

De fantes i bla T250 og T280 versjoner men disse er nå erstattet av nyere modeller bla Hunter mfl.

 

En av fordelene er at den kan blåses opp / suges sammen på rekordtid med originalpumper og puttes i en bag når en ikke bruker den. Veldig robust i forhold til badebåter.

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
  • 3 uker senere...

600-kroners-jolla er bestilt, mottatt, hentet på posten og blåst opp.  Etter å ha sjøsatt den og testet den bittelitt ut, så jeg på hele jolleparken min og tenkte ... "uff, nå har jeg tre problemer i stedet for bare to".  Vel, dersom jeg skal si noe positivt om denne jolla, så er det at den får plass i en relativt liten eske og kan stues vekk, noe jeg antageligvis kommer til å gjøre ganske snart.  Vel, hvilke forventninger har man egentlig til en sak til 600 kroner ... velja, jeg forventer vel at jeg skal kunne ro den!

 

Jolla kan utvilsomt benyttes for å komme seg i land, og jeg skal få ungene til å myse på den før jeg evt pakker den ned.  Problemet mitt er først og fremst med årene; det ser og føles mer ut som leketøy enn årer ... og det skal ikke være ubehagelig å ro.  Mulig jeg rett og slett er nødt til å bestille aluminiumsårene som ble promotert som "ekstrautstyr".

 

En av tingene jeg liker med Biltemajolla er at den har luftring hele veien rundt, slik at man kan sitte komfortabelt på hekken.  Kanskje et lite barn kan sitte på ringen på 600-kronerssaken, men denne farkosten er helt klart ikke beregnet for slikt.

 

Det står i manualen at jolla ikke er beregnet for å løftes eller slepes, og det stemmer vel ... men baugen har faktisk separate fester for slepetau og for løfting.  Jeg har prøvd å slepe den etter moderskipet, det går i lave hastigheter, men den graver seg ned i sjøen om farta blir for stor ... holder jeg 4 knop skal det ikke store bølger til før vannet fosser inn i jolla.  Så fasit blir vel å pakke den ned.

 

Jeg brukte forholdsvis lang tid på å blåse den opp, men det var antageligvis fordi jeg forsøkte å fylle reservekammeret med medfølgende pumpe.  Det er bare å gi opp og blåse, går raskere og er enklere.

 

Jolla er lettvekter, til tross for at jeg har prolaps har jeg ingen problemer med å løfte den eller håndtere den.  Det er et stort pluss.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...