Jump to content

DIY: Vedlikehold av oppblåsbare redningsvester


Brigg

Recommended Posts

Mange av oss foretrekker å bruke oppblåsbare redningsvester, også kalt pølsevester. Disse krever noe vedlikehold for at man skal være sikker på funksjonen. I følge enkelte oppslag i media i agurktiden hevdes det at mange ikke er klar over at disse vestene har behov for vedlikehold og at andre ikke vedlikeholder vestene selv om de er klar over vedlikeholdsbehovet.

 

Det er ingen stor kunst å vedlikeholde vestene sine selv. Jeg vil her beskrive hvordan jeg gjennomfører vedlikehold av våre to Baltic Winner 150 vester. Disse vestene begynner å bli noen år gamle, og nyere vester kan ha litt andre løsninger. Men prinsippene for hvordan de skal vedlikeholdes er mye det samme uansett hvilken type oppblåsbar vest man har.

 

Beskrivelsen her tar utgangspunkt i at man skal gjennomføre "kalendervedlikehold", dvs. at vesten ikke har vært utløst først. Om en vest utløses er det viktig å skylle godt med ferskvann og la vesten tørke før man gjennomfører en tilsvarende prosess som jeg har gjort her. Har vesten vært utløst vil det imidlertid være nødvendig med ny CO2-patron, ny bobbin og i mitt tilfelle den lille grønne plastklipsen som viser om den manuelle utløseren har blitt betjent.

 

Nødvendig utstyr: Nye bobbiner, en vekt med gram-nøyaktighet (f.eks. en digital kjøkkenvekt) og noe og vaske med om vesten er skitten.

 

Planlagt vedlikehold starter med en utvendig inspeksjon av trekk, reimer, spenner, sømmer osv. Er vesten skitten tørker man av dette med mildt såpevann.

 

Deretter åpnes vesten forsiktig. På våre vester er det borrelås rundt kanten, andre vester har en type glidelås. Åpne vesten uten at blæra foldes ut. Legg så merke til hvordan blæra er pakket, ta gjerne bilder/video som kan være til hjelp når vesten skal pakkes igjen.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Neste trinn er innvendig inspeksjon. Se over trekk, blære, innfestninger, reflekser, fløyte/annet utstyr. Det skal være rent inne i vesten, om det finnes sand eller annen skitt skal dette vaskes bort med mildt såpevann.

 

Demonter (skru av) CO2-patronen. Inspiser patronen for korrosjon og se til at tuppen ikke har vært i berøring med utløsernålen. Kontrollvei CO2-patronen. Minumumsvekt er stemplet på, og vanligvis veier patroen noen få gram mer enn minimumsvekten. Legg så patronen til side frem til vesten skal monteres igjen. Er patronen korrodert eller at den ikke holder minimumsvekten skal den byttes ut.

 

bilde

 

bilde

 

Demonter (skru av) den gamle bobbinen. Trykk på stedet er bobbinen presser mot utløseren (hvitt plaststykke på bildet under) og kontroller på andre siden av utløseren (der patronen skal sitte) at nålen beveger seg fritt og at den kommer langt nok ut til å punktere patronen. Sjekk også at gummipakningen som CO2-patronen skal tette mot er hel og på plass.

 

bilde

 

Blås så opp vesten gjennom munnstykket til den er passelig stram. Jeg anbefaler å bruke en pumpe, f.eks. gummibåtpumpa. Om man blåser opp med munnen vil det komme fuktighet inn i blæra som vil være umulig å få ut igjen. La så vesten ligge over natta og kontroller deretter at den ikke har mistet noe trykk.

 

bilde

 

Tøm vesten ved å snu lokket på munnstykket og bruk dette til å trykke inn ventilen, Klem ut all luft av blæren.

 

bilde

 

Monter ny bobbin og noter datoestemplingen på denne. Sjekk så at nålen ikke har blitt presset ut før montering av CO2-patronen. På våre vester skal det nå være grønn klips der snoren for manuell utløsning går inn på utløseren, og det skal være grønt i enden av bobbinen. Dersom en eller begge disse  grønne merkene mangler er ikke vesten klar for pakking. Andre typer vester har som regel lignende "varselsystem" for om utløsermekanismen er klar til bruk

 

bilde

 

Legg/fest fløyte og annet utstyr på riktig plass. Fold sammen blæra på samme måte som den lå før utpakking. Jeg foretrekker å begynne med de to nedre delene av vesten og lukke borelåsen langs kanten av disse, og så ta nakkedelen til slutt. Pass på at blæra ligger fint sammen uten noen bulker som over tid kan gi slitasje på både trekk og blære. Se til at snoren for manuell utløsning ligger slik at den uhindret kan løse ut vesten. Lukk så borelåsene skikkelig slik at det ikke blir unødvendige skrukker langt kantene.

 

Nå skal vesten være klar for en ny periode. Nødvendig ettersyn mellom hvert periodiske vedlikehold begrenser seg til å oppbevare den så tørt som mulig og følge med at vesten er ordentlig lukket og at reimer m.m. ikke har fått slitasje eller skader. I tillegg bør man fra tid til annen åpne kanten på vesten forsiktig slik at man kan stikke hånden inn for å kontrollere at patronen er skikkelig godt fastskrudd. Om en slik vest skulle feile ved bruk vil dette som oftest skyldes at patronen ikke sitter skikkelig på plass.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Bra beskrivning av underhållet! Jag håller på med montering av säkring (Retainer) på gaspatronen som Baltic har tagit fram, detta sker i SXK Västkustkretsens regi, sker något liknande i Norge? Jag har gjort ca 500 västar sedan i våras och det är ca 20 st där gaspatronen suttit löst i några fall helt lossat, har man inte monterat säkringen är det viktigaste att känna så patronen sitter fast. I samband med monteringen gör jag också de moment som är beskrivet i förra inlägget. Västar skall också ha grenband.  http://www.vastkustkretsen.se/Arrangemang/2016-08-24

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post

Jag håller på med montering av säkring (Retainer) på gaspatronen som Baltic har tagit fram, detta sker i SXK Västkustkretsens regi, sker något liknande i Norge?

 

Jeg er ikke kjent med at det er noe organisert rundt denne oppgraderingen i Norge, og har heller ikke hørt om denne oppgraderingen tidligere.

 

Utfordringen med at gasspatronen kan skru seg ut gjelder alle vester som ikke har en eller annen form for sikring mot dette. De fleste vester ment til fritidsbruk har ikke slik sikring, jeg har kun sett dette på enkelte profesjonelle vester der patronen er sikret med en settskrue. Men jeg mener at vester som utsettes for normalt fritidsbåtbruk vil være sikre å bruke dersom man fra tid til annen sjekker at patronen sitter tight.

 

Jeg hørte en historie om ansatte på i et oppdrettselskap på trøndelagskysten som var på sikkerhetskurs. Da ble fikk de beskjed om å ta på den samme vesten som de brukte til daglig ute på oppdretssanlegget og hoppe ut i stedets svømmebaseng. Om lag halvparten av vestene blåste seg ikke opp, og årsaken var at gasspatronene hadde skrudd seg ut. Jeg kan tenke meg at dette ble en vekker for disse som bruker vest hver dag i sitt arbeide.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Putter oppblåst vest i en balje med vann for å se etter bobler. Ingen bobler=tett.

 

 

Jeg foretrekker å holde vesten tørr. Om man lar den ligge oppblåst noen timer ser man raskt om det er noen lekkasje. Og om vesten dyppes i vann må den uansett rekke å tørke skikkelig før den pakkes, og da må den gjerne ligge over natta uansett.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg er ikke kjent med at det er noe organisert rundt denne oppgraderingen i Norge, og har heller ikke hørt om denne oppgraderingen tidligere.

 

Utfordringen med at gasspatronen kan skru seg ut gjelder alle vester som ikke har en eller annen form for sikring mot dette. De fleste vester ment til fritidsbruk har ikke slik sikring, jeg har kun sett dette på enkelte profesjonelle vester der patronen er sikret med en settskrue. Men jeg mener at vester som utsettes for normalt fritidsbåtbruk vil være sikre å bruke dersom man fra tid til annen sjekker at patronen sitter tight.

 

Jeg hørte en historie om ansatte på i et oppdrettselskap på trøndelagskysten som var på sikkerhetskurs. Da ble fikk de beskjed om å ta på den samme vesten som de brukte til daglig ute på oppdretssanlegget og hoppe ut i stedets svømmebaseng. Om lag halvparten av vestene blåste seg ikke opp, og årsaken var at gasspatronene hadde skrudd seg ut. Jeg kan tenke meg at dette ble en vekker for disse som bruker vest hver dag i sitt arbeide.

 

Det har gått ut till återförsäljarna att montera säkringen för ca 2 år sedan. Då detta inte fungerade hos oss tog jag kontakt med Baltic och fick instruktioner och utrustning som säkringar och momentnyckel, nya västar har denna säkring monterad. Det är också väldigt bra att vi gör detta medan kunden ser på så man vet vad man skall göra själv med västen i fortsättningen.

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post

Når jeg googler finner jeg ingen tegn på at det har vært en tilsvarende kampanje i Norge. I tilfelle er den dårlig kommunisert. Kanskje Baltic regner med at alle leverer inn sin vest til godkjent forhandler for årlig service, og at en oppgradering skal skje i denne forbindelse?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Når jeg googler finner jeg ingen tegn på at det har vært en tilsvarende kampanje i Norge. I tilfelle er den dårlig kommunisert. Kanskje Baltic regner med at alle leverer inn sin vest til godkjent forhandler for årlig service, og at en oppgradering skal skje i denne forbindelse?

 

Som jag sagt tidigare så fungerar detta dåligt, inte ens de som lämnat in västar för kontroll hos återförsäljare har fått säkring monterat. Det är bra om många stöter återförsäljarna.

Hälsningar Ove

Link to post

Jeg pleier å blåse opp vesten manuelt og lar den ligge over natten. Neste morgen vet man greit nok hvor tett den er, eller ikke.

 

Har også latt alle familiens medlemmer etter tur hoppe i sjøen med en slik vest for å oppleve i praksis hvordan denne oppfører seg ved et uhell, en nyttig læring å ta med seg. Gjør da dette når det allikevel er tid for bytte av bobin da denne jo koster alene omtrent det samme som et fullt sett med gassflaske, merkelig nok.i

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Flott gjennomgang. Samtidig en vekker som gjør meg mer sikker enn noengang i forhold til å ikke bruke oppblåsbare vester ombord. 

 

Jeg mener at det med fornuftig ettersyn og vedlikehold ikke er noen grunn til ikke å stole på oppblåsbare vester. Samtidig er det fordeler med å bruke f.eks. seilervester også, så her må man selv gjøre seg opp en formening om hva man ønsker å bruke.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Noen som har en kvalifisert mening om hvilken utløsermekanisme som er mest driftssikker ? Et google-søk avslørte flere typer utløsermekanismer som er bruk av ulike vestprodusenter, 2 varianter av "salt-tablett", en basert på en hydro-mekanisk trykkventil, og en type som brukte vannløselig papir istedetfor salt til å utløse "tennstiften".

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post
  • 5 måneder senere...

Om det et 0,3 gram gass for lite har dette liten praktisk betydning, vesten blir kanskje ørlite mindre stram etter at den er utløst. Om patronen er fri for korrosjon og at tuppen ikke er beskadiget vil det ikke være noe i veien for å bruke den. Om en patron først lekker vil all gass forsvinne, og da er patronen gjerne 30 gram for lett.

 

Men dog, patronene koster ikke veldig mye så det gjør jo heller ikke noe å kjøpe ny. Da kan du løse ut vesten med den gamle patronen så får du prøvd hvordan det oppleves.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hej

Baltic säger i sin instruktion till service att gaspatronen får väga max +/- 2 g i förhållande till angiven vikt. http://www.baltic.se/m/info_inflatable_sv.pdf Är det inga klubbar i Norge som startat med montering av säkring (retainer)? I Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets har vi monterat mer än 1000 säkringar hittills.  Vi tror att ca 5-7% har haft en defekt som gjort att de inte hade fungerat, i 90 % av dessa 5-7 % är det gaspatronen som varit lös, resten är eftersatt underhåll och kontroll i många år.

Hälsningar Ove

Link to post

Jeg synes faktisk at disse patronene er ganske så dyre og er vesten blitt noen år så kan man nesten vurdere å bytte til en ny vest da disse til stadighet er på salg og til overraskende lav pris!

 

Forøvrig skjønner ikke jeg at en slik patron kan lekke ut kun 0,3 gram og vil nesten hevde at da er den full, uten lekkasje.

 

Uansett, ikke glem å skru til patronen og sjekk regelmessig at den er fastskrudd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ser det står gross weight på den som var litt under stemplet vekt, minimum weight på de som var over, så da er det OK :-)

 

Det var en bra pdf du lenket til Ove. Hvordan kan jeg få tak i sikring til gasspatron? Det var det ingen av vestene som hadde.

 

Hej

Baltic gick ut för ca 3 år sedan att säkring skulle monteras till sina återförsäljare. Detta fungerade inte så i våras tog jag kontakt med Baltic och frågade om inte vi i SXK-V kunde få göra detta för våra medlemmar. Vi har ändå nästan 14 000 medlemmar i Västkustkretsen. Det var inga problem, vi fick information hur detta skulle göras och verktyg för monteringen. Vi får dock inte lämna ut säkringar utan monteringen skall göras av de som fått utbildning och verktyg. Vi får säkringar av Baltic och köper gaspatroner, bobiner och grenband av Baltic ifall de behöver bytas eller kompletteras.Tala med återförsäljarna, annars är ni välkomna till oss i Göteborg eller Uddevalla.

Hälsningar Ove

Link to post

Vi gjør denne jobben hvert år. Men som barnefamilie har vi funnet ut at dette er en ypperlig måte å venne barna til oppblåsbare vester. Så hos oss er det på med vest og hopp i sjøen. Deretter er det på land, spyle, tørke og sette igang med vedlikehold, nye utløsere og nye patroner. Ja, det er kanskje dyrt, men så vet man at ting fungerer og hvordan de fungerer.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...