bergetun Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 (edited) Hei, Har oppdaget at jeg har fått en sprekk i varmeveksleren på en av mine D9-500 motorer, så den lekker litt kjøleveske (Er visst nok et kjent problem på tidlige utgaver av D5-500.- Ny varmeveksler koster 50 båtpenger, så funderer på om det er mulig å få den sveiset opp. Det er vel støpegods, som ikke akkurat er det letteste å sveiset. Edited August 15, 2016 by bergetun (see edit history) Quote Link to post
Taremakken Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Ja det kan sveises, men det krever kunnskap. Resultatet er ikke bestandig vellykket. Quote Link to post
Christel III Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Jeg sølv-loddet en frostsprengt eksospotte på en saltvannskjølt Sabb-diesel for 20 år siden. Det skulle egentlig bare være en provisorisk løsning, men det holder tett fremdeles. Du skal ikke se bort fra at varmeveksleren kan repareres med sølvlodd, og fungere i mange år til. Quote MvhSimon Link to post
bergetun Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Det er jo kanskje verdt et forsøk. 50 lapper er mye peng. Noen som vet om det er noen i Bergen som er flinke med slikt arbeid ? Quote Link to post
Hulda Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Vet ikke om noen i det hele tatt i Bergen. Men rent teknisk er det ikke noe problem. Quote Link to post
Morten:) Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Kan være verdt å høre med Metalock a/s i Drammen. Quote Link to post
beauty of aqua Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Mulig west team i godvik?? Quote mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Teerex Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Hvis du skal få en varig og god utbedring må hele sprekken fjernes før den sveises. Det innebærer at sprekken slipes vekk og kontrolleres med sprekksøking. Visuelt kan man overse en sprekk. Deretter må fugen sveises iht. en godkjent prosedyre for det aktuelle grunnmaterialet. Dersom hele sprekken ikke blir slipt vekk før sveising er det stor sannsynlighet for at du får ny sprekkvekst. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bergetun Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Var visst ikke så lett å få noen i Bergen til å gjøre dette.. Metalock i Oslo derimot kunne fikse dette. Noen med erfaring med Metalock ? Quote Link to post
asunde Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Reptec kunne nok gjort det men dessverre legges all auto23 virksomhet ned. Vi burde ha protestmarsj i Bergen. Kan ikke være slik at vi må til Oslo eller Stavanger for å få utført slikt arbeid. Quote Link to post
dude Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 du kan prøve å ringe: Lampe sveis 94420852 eller verktøy mekanisk as 90181875 så får du sikkert hjelp til sveising/rep. Quote Link to post
zooper Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 (edited) Kanskje kjemisk metall kan fungere? Bare å rengjøre, kna "plastelinaen" og trykke den på plass. Det kan slipes og borres, fungerer på blant annet støpejern og tåler både høyt trykk og høye temperaturer. Skulle det fungere dårlig kan du alltids slipe det vekk og sveise. http://www.torshovbil.no/permatex-permapoxy-kjemisk-metall Edited August 15, 2016 by zooper (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.