Jump to content

Montere vannvarmer eller kjøpe aggeregat til varming av varmtvann

Inter 9000

Recommended Posts

Som tittelen viser.

Jeg ønsker en enkel måte å få varmtvann på når enn har ligget 1 til 2 dager i uthavn.

Har kraftig solceller på, så trenger ikke strømmen. men tenker at aggrigat er rimeligere enn å montere vannvarmer.

Har også 1000 w innverter, men har ikke tenkt på dette som oppvarming, da går strømmen fort.

hvor lenge må kolben ligge på før vannet er varmt, det har jeg ikke testet.

har lurt litt på et hoda 1000w med eksoshette for å få eksos ut.

(muligengens Kipor)

Noen med samme utfordig, eller erfaringer fra løst problem :-)

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Det er noe det det havner ut på, muligens også bytte VV bereder, slik at enn får to sløyfer.

En til motor og en til Vannvarmeren. da sviver den ikke lenge å sparer stømforbruket..

Ja, har god kontroll på strømmern så lenge sola skinner, hvis ikke blir det fort litt kjøring :-)

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Hei

For å svare på det en spørsmålet ditt så må jeg kjøre aggregatet mitt (fastmontert dieselaggregat) ca 75 minutter for å få varmt vann, men mye avhenger selvfølgelig av bruken på forhånd (om VV bereder er tømt helt for varmt vann)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Har du vannsløyfe til varmvannstank fra motoren så er det bare å starte motoren 30 minutter så har du varmt vann
Aggregat plager omgivelsene mere en motoren i svev en halvtime midt på dagen ...som regel er det også andre og som lader/varmer litt så da er det bare å gjøre det sammen med de andre og ingen klager :wink:
LuftVarmer har du vel fra før tipper jeg ...

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Jeg har en forbruksbank på 660Ah, og varmer vann via inverter. Berederen er på 25 liter. Via batterimonitoren ser jeg det trekkes ca 70A når den står på. Det behøves ikke mer enn 30 minutter med varming før det er langt varmere enn jeg klarer ha hånda under. Tenkte jeg skulle måle hvor varmt det ble men har ikke kommet så langt. Uansett, det er kun 35Ah og belastningen per batteri er relativt lav. Lader opp via solcelle normalt sett.

Ved slunken batteribank gir dynamoene mine 90A på tomgang. Det er mer enn det som trengs for å kompensere for strømtrekket til varmtvannsberederen, og er en løsning hvis vi har ligget lenge og det begynner å bli lite strøm. Enda var jeg ikke hatt det behovet. Ikke selv etter fire døgn med varming av vann hver dag i tillegg til annet normalt forbruk som kjøleskap, lading av diverse padder, samt litt dieselvarmer på kveldene.

Med det så har jeg tenkt at det går så fint at penger til vannvarmer eller lignende kan brukes på annet.

Redigert av diaX (see edit history)

Løsningen til diax er jo egentlig ganske genial  :thumbsup:  Tror muligens jeg setter inn en større inverter slik at jeg kan følge det eksempelet.

Men for å svare på spørsmålet ditt så ville jeg nok helst gått for dieseldrevet vannvarmer. Et bærbart bensinaggregat er jo helt klart en billigere løsning, men det innebærer også mer styr med å bære i land et aggregat, fylle bensin, osv. I tillegg synes jeg det er en uting å kjøre slike aggregater dersom det er andre båter til stede på holmen. Ligger du alene spiller det jo ingen rolle, da kan jo aggregatet bare så å dure.

Løsningen til Laluna vil i hvertfall fungere dårlig på båten vår (Yanmar LHA HTP). Den blir ikke skikkelig varm uten at vi har god belastning på motoren. Dersom det er andre båter i nærheten synes jeg også denne metoden er tabu. Om flere båter ligger og kjører motor på tomgang synes jeg heller ikke er noe argument, tvert i mot. Det måtte i tilfelle være at alle som ligger der er enige om at dette er ok.

Som vi ser her er det tydeligvis delte meninger om dette:

https://baatplassen.no/i/topic/128750-ok-å-bruke-aggregat-i-uthavn/

Jeg har en forbruksbank på 660Ah, og varmer vann via inverter. Berederen er på 25 liter. Via batterimonitoren ser jeg det trekkes ca 70A når den står på. Det behøves ikke mer enn 30 minutter med varming før det er langt varmere enn jeg klarer ha hånda under. Tenkte jeg skulle måle hvor varmt det ble men har ikke kommet så langt. Uansett, det er kun 35Ah og belastningen per batteri er relativt lav. ...

diaX, da har du hatt ganske varmt vann i berederen i utgangspunktet.  Å varme 25 liter vann, opp 40 grader, krever ca. 100Ah hvis man ser bort fra varmetap i berederen mens man holder på.  Med den effekten vil det da ta ca. en time.

Gjorde lignende forsøk med en Quick 15L bereder i sommer.  500 watts kolbe, ca. 50A strømtrekk inkl. inverter.  Startet med "vanntank-kaldt" vann, dvs. snaut 20 grader, og lot den stå på i to og en halv time.  Termostaten slo ikke inn på 80 grader i løpet av den tiden.  Var varmt nok til å ta oppvasken dog :)

Edit:  Og så vil jeg også anbefale vannvarmer her.  Bruker den i uthavn og det er veldig komfortabelt å bare skru på en bryter og vente noen kvarter så er vannet varmt.  Og så kan man også utvide til å forvarme motor og til å fungere som reserve varmesystem om man ønsker.

Redigert av StorStas (see edit history)

Har du gass ombord?

Det finnes vv-bereder som går på gass. ( selv om det finnes de som vil påpeke, med rett, at det ikke finnes gass vv-bereder godkjent for båt)

Diesel vannvarmer er nok en bedre løsning en aggregat. Da kan du jo alltids bygge videre med radiatorer ombord.

Du kan nok kanskje ha rett i at det ikke finnes godkjente vvbereder på gass, men det fantes. Har selv en Truma boatboiler og er kjempefornøyd. Helt lydløs, strømforbruk er nesten ikke målbart og varmt vann døgnet rundt så lenge en har gass. Vet det er noen som har lett etter denne men de har visstnok sluttet å produsere den. Finnes til camping men er litt annerledes når det gjelder eksosutløp.

StorStas, ja jeg har ingen stor mengde data å vise til. Kalorimetrien sier at det skal ta 87 min å løfte temperaturen 40 grader. Så du har nok helt rett i det du påpeker. I praksis er det nok sjeldent vannet i berederen rekker å bli helt kaldt eller å bli oppbrukt. Hele familien har klart å dusje på 25 liter varmtvann så vi er effektive. (Frua, to jenter og jeg)

Komodo, inverteren kjøpte jeg på Ebay til ca 500NOK inkl frakt. Den gir 1000W kontinuerlig. Det er modifisert sinus men til en resistiv last som et varmeelement spiller det jo som kjent ingen rolle. Inverterer kan ikke fjernstyres men jeg satt inn et 100A relé i forkant som styres via en ledig bryter jeg hadde. Har og satt inn en vendebryter (1-0-2) som angir om strømmen kommer fra inverter eller landstrømskontakten. Generator har jeg ikke.

Hmm,ser nesten ut til at de har begynt å selge den igjen. Hørte tidligere at de sluttet pga for lite salg. Kan absolutt anbefales. 10 literen er faktisk bedre enn 14 literen pga mye kortere oppvarmingstid. Når feks flere skal dusje etter hverandre varmes 10 literen nesten opp hele vannet igjen på den tiden det tar å tørke seg og stelle seg litt.

Satt i en eber d3 i vinter, fant fort ut av at jeg ville koble dette utenom motor da den stod på i 3 timer for å få akseptabel temperatur. Monterte på noen kraner så jeg kobler utenom motor ved landligge, da har jeg dusjvann på 30 min og oppvaskvann på en time. Hører varmeren kjører seg ned etter 75 min og har da etter hva jeg skjønner oppnådd en temperatur på 75 grader. Har et Honda eu10 dette må stå på lenge før blir varmt. Har en isoterm 40 liter varmtvannstank .

Jeg har noen vannvarmere i garasjen (Webasto og Eber) og en av dem er vel tenkt satt inn som vannvarmer, men ble veldig inspirert av den WhisperPower saken.

Er det noen som har denne, og kan fortelle om den er så stillegående som "Whisper" vil ha det til ?

Jeg har den ikke, men konklusjonen fra diverse andre tråder om dette har vel vært at de aggregatene på 3000 rpm knatrer litt og at man må opp på et som går på 1500 rpm for å få et som er stillegående.

http://www.whisperpower.com/4/5/products/generators-(low-rpm).html

Ser at det minste på 5kw veier 240 kg, mot det andre som veier 68 kg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...