Jump to content

Havrafting - uten vest / flyteplagg?

fleggis

Recommended Posts

Hei

Var en tur på fiskebrygga i Kristiansand i går og la merke til at Agder Havrafting dro avgårde med båten full av kunder uten at en eneste var utstyrt med flyteplagg/vest. Tenkte at de sikkert skulle stoppe i havnebassenget å kle seg opp, men den gang ei. På facebooksiden dems ligger det massevis av bilder fra den turen både til og fra Verftet i Ny-Hellesund og ikke et eneste flyteplagg er å se.

At det ikke er forsvarlig å kjøre hverken på dag eller nattestid (jepp, hjem i mørket) med lekebåt og hvitvinsmarinerte kunder er en ting, men er det lov?

Tror båten er en 36fots sak, noe som skulle bli 11 meter så den er jo over fritidsbåtregelen på 8 meter.

Hei

At det ikke er forsvarlig å kjøre hverken på dag eller nattestid (jepp, hjem i mørket) med lekebåt og hvitvinsmarinerte kunder er en ting, men er det lov?.

Ikke forsvarlig? Jaja, sikkert noen ikke svømmedyktige som har lyst til å hoppe ut av båten. Blir stadig overrasket over hvor farlig enkelte mener alt er.

Og hvorfor er det ikkje forsvarlig å kjøre lekebåt og hvitvinsmarinerte kunder? Hva er problemet ditt? tror du mangler noe vetugt å ta deg til eg siden du har påtatt deg rollen som lekepoliti. Det er som regel slik

Det var da voldsomt, beklager om jeg ødela ettermiddagen din :giggle:

Det er nok lov ...men at de ikke utstyrer passasjerene sine med vester er vel mere betenkelig med tanke på hva de driver med (les HMS)

Tror du har rett LALUNA II

Jeg er ikke spesielt skvetten av meg, ikke sitter jeg på første benk på HMS kurset heller men jeg syntes det var litt drøyt og derfor stilte jeg spørsmålet. Hva man gjør med seg og sine er en ting, men når man tar betalt for tjenestene syntes jeg det var pussig at de ikke tredde en vest over hodet på deltagerne.

Men slapp av, jeg skal ikke anmelde til politiet eller skrive sure leserinlegg i avisen eller poste på Facebook. Men siden dette var et båtforum trodde jeg det var takhøyde nok til å ta opp ting man stusser på :confused:

Redigert av fleggis (see edit history)

Om det er under 18grader i vannet skal alle ha på seg flytedress med minimum 150nm oppdrift, eventuelt flytedress kombinert med vest så oppdriften overstiger 150nm. Er vanntemperaturen over 18grader holder det med kun vest.

Om det er redningsflåte ombord gjelder litt andre regler, men regner nesten med at det ikkje er ombord der.

Tror du må lese litt mere Ultra 1

F.eks punkt 1
Ingen krav til at utstyret skal være på kun med

Kapittel 5. Redningsmidler

§ 13.Redningsredskaper

(1) Alle fartøy skal minst ha følgende redningsredskaper om bord:

a. Redningsflåte med kapasitet til alle om bord, som minst tilfredsstiller standarden ISO 9650-1.

b. Egnet CE-merket flyteutstyr med minst 100 N oppdrift til alle om bord. Barn skal ha tilgang på egnet CE-merket flyteutstyr tilpasset barnets størrelse.

c. En livbøye med lys.

d. En flytende kastering festet til minst 30 meter flytende line.

e. Tre fallskjermlys og tre håndbluss.

f. En redningsgrind eller tilsvarende innretning som gjør det mulig å plukke opp en person fra vannet.

(2) Første ledd bokstavene a til c gjelder ikke for:
a. fartøy hvor alle om bord er iført egnet CE-merket heldekkende flytedrakt som alene, eller i kombinasjon med annet CE-merket flyteutstyr, gir en oppdrift på minst 150 N.
Passasjerer som skal dykke kan under seilas være iført dykkerdrakt som alene, eller i kombinasjon med CE-merket flyteutstyr, gir en oppdrift på minst 150 N. b. fartøy under 15 m største lengde som opererer i hastigheter under 10 knop i fartsområde 2 og mindre i perioden 15. april–15. september når alle om bord er iført egnet CE-merket flyteutstyr med minst 50 N oppdrift.

(3) Flyteutstyr, herunder heldekkende flytedrakter, som kreves etter denne paragrafen skal minst tilfredsstille standardene ISO EN 393, ISO EN 395, ISO EN 396, ISO 12402-3, ISO 12402-4 eller ISO 12402-5. Heldekkende flytedrakter skal i tillegg gi termisk beskyttelse klasse D i henhold til standarden ISO 15027. 0 Endret ved forskrift 7 juli 2010 nr. 1080 (i kraft 1 jan 2011), 22 feb 2012 nr. 175 (i kraft 1 mars 2012).

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...