Jotomatic Startet 16.August.2016 Del på Facebook Startet 16.August.2016 Heisann! Ute med båten her om dagen, kjøpt brukt i Mai i år, og oppdaget plutselig at oljelampa på instrumentpanelet hadde begynt å blinke. Har googlet meg frem til at dette antakeligvis er varsling om at intervallet for oljeskift er nådd - men har ikke sjekket oljenivå enda (er nybegynner på båt - men vet jeg burde, og skal gjøre dette asap). MEN - jeg tenkte å kjøpe inn litt olje jeg kan ha liggende i båten for sikkerhets skyld og lurer nå på: - Er det viktig at jeg benytter samme olje som allerede står i motoren dersom jeg skal/må etterfylle? Eksempelvis bruke denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30-2000023444/ uavhengig av hva som er fylt på tidligere? - Og er det farlig å utsette oljebytte/service til jeg får båten på land i høst? Er ikke snakk om så mange timene ekstra... Og kan jeg eventuelt nulle ut varslet om oljebytte, eller er dette dumt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Ja du kan nulle ut varslet. Det skal stå i instruksjonsboka hvordan. Det var vel slik at du skrur på tenninga uten nødstopp innsatt, napper ut nødstoppknappen 3 ganger, får kvitteringssignal og så er det gjort. Ikke noe direkte stress med å ta oljeskift, så lenge du ikke skal bruke båte mye i tiden framover. Jeg bruker den Biltema-oljen, og den er blandbar med andre slike oljer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Varsel for oljeservice pleier og ule en del også, ikke bare blinke en lampe. Mulig det er lite olje da om bare lampa blinker. Tar ca 1 min å peile olja, så ville gjort det før neste tur;) er den over minimum, ikke hvit/grå er det bare å kjøre;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Jotomatic Svart 16.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2016 Takker for svar.. Neimen ikke lett å være nybegynner i dette gamet :D Men hvis jeg da forstår dere rett kan jeg fint fylle på med biltema oljen (10 W30) hvis det er lite på tanken, selv om tidligere eier kan ha fylt olje med annen viskositet (eksempelvis 10W-40 FC-W Semi-synthetic engine oil eller lignende...) - og så heller bytte all olje når jeg får den på land til høsten.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.August.2016 Del på Facebook Svart 16.August.2016 Og pass på at du ikke fyller for mye olje for lett å tenke at heller for mye enn for lite, men det er ikke bra! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.