Nysgjerrigper Startet 16.August.2016 Link til dette innlegget Startet 16.August.2016 På vår Marex Holiday smøres rorakse vha. fett som legges på undersiden av et skrulokk. Man skrur av lokket når man ikke kan skru lenger, legger på litt fett på innsiden av lokket og skrur det forsiktig på plass. Etter en del kjøring skrus lokket litt til, gjentas inntil man ikke kan skru mer. Jeg må vel innrømme at det kanskje ikke er behov for å legge på mer fett bare en gang pr. sesong, men jeg synes prosedyren er fomlete og noe svineri. En gang hendte det meg at jeg ikke hadde fått satt lokket skikkelig på plass i gjengene og oppdaget etter noe tid at det hadde falt av. Det var kommet inn et par liter vann også. Er også litt redd for at gjengene skal slites. Er det noen av dere som har samme opplegg, men som har fått montert en fettnippel på lokket, eller byttet til et lokk med fettnippel? I en gammel snekke jeg hadde fantes en fettnippel for pakkboksen, noe som fungerte greit. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Dette er et tema som er flittig diskutert på forumet. Selv synes jeg at løsningen til Ingar i innlegg #17 i denne tråden er en god og rimelig løsning. https://baatplassen.no/i/topic/1767-smøring-av-aksel/ Ellers er jo dette for mange rene vitenskapen skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 Dette skrulokket som du beskriver er vel ein smørekopp, eller fettkopp. Det bør vera heilt kurant å skru den ut og setja inn ein feittnippel i holet. Å setja feittnippel i ein feittkopp, syns eg blir litt rart. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2016 Link til dette innlegget Svart 16.August.2016 (redigert) Eg har nippel på lokket. Skrur lokket nesten av og pumper til det føles fullt. Enkel og grei patent. I tilleg er greasekoppen flyttet opp en servicevenlig plass med slange ned til rorhylse. Redigert 16.August.2016 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nysgjerrigper Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Takk for svar! Det høres jo kurant ut å bytte ut "fettkoppen" med en smørenippel. Mitt problem er imidlertid at skrulokket (fettkoppen") har diameter ca. 50 mm. Det har invendige gjenger og plass for litt fett på innsiden. Kanskje løsningen kan være å få et verksted til å bore et passende hull til f.eks. Biltemas fettnipler (6-8 mm gjenger). Biltema tilbyr ser jeg 110 (ethundreogti) nipler (ha-ha) til 219 kr. Kanskje løsningen vil være å kjøpe en vanlig smørenippel med utvendige gjenger, kanskje et par forskjellige gjengediameter og ta med dem og skrulokket (fettkoppen) til en rørlegger som kan lage til noe passende med sine messing rørdeler? Vil da nippelen passe til f.eks. Biltemas fettpresse mon tro? For ordens skyld: Det er roraksen, ikke motorakselen (pakkboks) vi diskuterer. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Kjøp heller en nippel i messing. Veldig mye dyrere, men fortsatt innenfor et greit budsjett. Ikke ruster den heller.. http://kcl.no/kcl-produkter/smore-og-oljeutstyr/smorenipler/smorenipler-med-metriske-gjenger/smorenippel-m10x1-messing Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart 25.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2016 Som nevnt har smørekoppen innvendige gjenger 50 mm. Alle smørenipler jeg har funnet er relativt små med utvendige gjenger (eks. 10 mm). Har ikke funnet noen messing overgangsmuffe 50 mm - 10 mm eller lignende. Er det noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.