Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Hentetråd Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Worry II Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Så velholdt ut. Hva slags maskiner sitter i den. Det er vel ikke du som bytter ut Solbris ? Når starter turen ? Quote Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Da er vi i gang med henting av en 1987 Princess 414. Den skal gå sjøveien fra Stavanger til Moss. Vi er i det store og hele klar men opplever at babord motor ikke vil opp i mer enn 1500 omdreininger under belastning. Over det så gir den fra seg sort røyk. Turboen går fint. Legger vi oss på 1450 omdreininger er det ingen røyk og den går fint. Motorer er Volvo Penta TAMD70B. Takknemlig for gode råd fra de mange kunnskapsrike innpå her! Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kenneth82 Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 En flott dag å hente båt på!! Gratulerer så mye Quote Link to post
tilplan Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Var det den som lå i Hommersåk? I så fall har jeg båsen rett foran. Har sett på den noen ganger. Ser ut til å være en stor båt med mye innvendig volum i forhold til det jeg er vant med. Quote Link to post
sap_2000 Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 (edited) Gøy å se enda en hentetråd i dag :-) Ang manglende turtall og punch i BB motor så indikerer vel svartrøyken at motoren ikke greier å forbrenne dieselmengden den får av pumpa. Om turbo sviver fint, så kan det jo være at ladeluften lekker ut et sted? Verdt å sjekke hvertfall. Som oftest er det litt olje i ladelufta på eldre motorer, så man ser ofte hvor det har blåst ut. Evt må man kjenne etter trykkluft, men fordrer en mann nede i maskinrommet når du gir på... Vær i så fall forsiktig... Ang båten så så den fin ut, men jeg får ikke helt motoriseringen til å rime med p414 og årstall. Med det har kanskje vært byttet motorer underveis? Trodde P414 ble produsert frem til '86, og da med TAMD 60 motorer. Først 60b på 235 hk, så 60c med 255 hk fra 83/84 og på slutten muligens 61A på 306 hk som kom i '86. Har ikke sett de med 70 motorer tidligere. 70B ble vel også produsert første halvdel av 70 tallet og hadde 250 hk? Siste 70 motor var vel TAMD 70E (fra 83/84) med 300 hk som ble erstattet av TAMD 71A i '86/87? Uansett, steike gode steinknusere av noen motorer alle sammen. Har dere mAIS på telefonen så vi kan følge med? God tur hjemover :-) Edited August 19, 2016 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Her er båten på Marinetrafikk (M-AIS) Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Trophy Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Svartrøyk ? Ta av luftfilter..... Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Conquest Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 En turbo har to sider. Det kan også være att feilen ligger eksossiden med f,eks utslitt turbinhjul. Quote Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 SAP det var turboen som stod. Nå sviver begge maskinene helt uten røyk! Går som to digre katter. Vet at dette er båter som du har meget god greie på! Vet ikke mer enn det eier sa men skal sjekke opp!Virker som m dette er et kupp! Alt virker ombord og den er fullt utstyrt med plottere og autopilot av nyere dato. Går virkelig fint! WorryII nå speller det så fint at det er bare moro! Sitter på Fly i t-skjorte og shorts og blir solbrent! Det er bare nydelige forhold og motorene ryker ikke i det hele tatt! Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Ser ut til å bli en flott tur nedover Godt du fikk skikk på turboen Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Worry II Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Godt det løste seg. Så digg ut utpå der. God tur ! Quote Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 (edited) Var det den som lå i Hommersåk? I så fall har jeg båsen rett foran. Har sett på den noen ganger. Ser ut til å være en stor båt med mye innvendig volum i forhold til det jeg er vant med. Ja. Denne lå i Hommersåk. Veldig godt holdt! Meget god plass. Fin båt synes jeg. Edited August 19, 2016 by Erikda (see edit history) Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Gøy å se enda en hentetråd i dag :-) Ang manglende turtall og punch i BB motor så indikerer vel svartrøyken at motoren ikke greier å forbrenne dieselmengden den får av pumpa. Om turbo sviver fint, så kan det jo være at ladeluften lekker ut et sted? Verdt å sjekke hvertfall. Som oftest er det litt olje i ladelufta på eldre motorer, så man ser ofte hvor det har blåst ut. Evt må man kjenne etter trykkluft, men fordrer en mann nede i maskinrommet når du gir på... Vær i så fall forsiktig... Ang båten så så den fin ut, men jeg får ikke helt motoriseringen til å rime med p414 og årstall. Med det har kanskje vært byttet motorer underveis? Trodde P414 ble produsert frem til '86, og da med TAMD 60 motorer. Først 60b på 235 hk, så 60c med 255 hk fra 83/84 og på slutten muligens 61A på 306 hk som kom i '86. Har ikke sett de med 70 motorer tidligere. 70B ble vel også produsert første halvdel av 70 tallet og hadde 250 hk? Siste 70 motor var vel TAMD 70E (fra 83/84) med 300 hk som ble erstattet av TAMD 71A i '86/87? Uansett, steike gode steinknusere av noen motorer alle sammen. Har dere mAIS på telefonen så vi kan følge med? God tur hjemover :-) Hei SAP, Skal sjekke hele registeret når vi kommer til Egersund. Vi kan følges på mAIS på Solbris LL3997. Prøver å få laget på eiers navn når vi kommer til Egersund. Vi satser på å komme oss rundt Lindesnes i kveld/natt. Er meldt mye vind i morgen. Fint at du følger! Vi kommer garantert til å trenge råd underveis! Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 En flott dag å hente båt på!! Gratulerer så mye Skal hilse fra Kjell (som er ny eier) og si takk! Knalltur Kenneth! Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Gratulerer med nydelig båt! Jeg har sansen for disse av litt eldre årgang. Hva skjer med Solbris nå da? God tur hjemover! Quote Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Her er båten på Marinetrafikk (M-AIS) Moro at dere følger med! Godt å ha kvalifisert backup! Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Svartrøyk ? Ta av luftfilter..... Fikset! Det var turboen som hadde satt seg!☺ Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 En turbo har to sider. Det kan også være att feilen ligger eksossiden med f,eks utslitt turbinhjul. Ingenting slitt og ingen slark! Bare stått for lenge. Nå har vi vært avgårde et par timer og maskinene spiller flott musikk!☺☺. Dette er bare moro! Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 En turbo har to sider. Det kan også være att feilen ligger eksossiden med f,eks utslitt turbinhjul. Var heldigvis quick fix! Moro når det løser seg så enkelt! Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Gratulerer med nydelig båt! Jeg har sansen for disse av litt eldre årgang. Hva skjer med Solbris nå da? God tur hjemover! Solbris har det helt supert! E rett så heldig at jeg får være med å hente en annens båt! Kjell har gjort et glimrende kjøp mens jeg gleder meg over min! Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Aha, da skjønner jeg også! Quote Link to post
Chilli Solbris Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Hvor skal vi bunkre i Egersund? Quote Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sylvester Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Dere kan bunkre både på høyre og venstre side etter at dere har passert under broen til Eigerøy, god tur videre Quote Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
tilplan Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Billigst på landsiden. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.