Jump to content

Hentetråd Princess 414 fra Stavanger til Moss

Chilli Solbris

Recommended Posts

Da er vi i gang med henting av en 1987 Princess 414. Den skal gå sjøveien fra Stavanger til Moss. Vi er i det store og hele klar men opplever at babord motor ikke vil opp i mer enn 1500 omdreininger under belastning. Over det så gir den fra seg sort røyk. Turboen går fint. Legger vi oss på 1450 omdreininger er det ingen røyk og den går fint. Motorer er Volvo Penta TAMD70B.

Takknemlig for gode råd fra de mange kunnskapsrike innpå her!

bilde

bilde

bilde

bilde

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Gøy å se enda en hentetråd i dag :-)

Ang manglende turtall og punch i BB motor så indikerer vel svartrøyken at motoren ikke greier å forbrenne dieselmengden den får av pumpa. Om turbo sviver fint, så kan det jo være at ladeluften lekker ut et sted? Verdt å sjekke hvertfall.

Som oftest er det litt olje i ladelufta på eldre motorer, så man ser ofte hvor det har blåst ut. Evt må man kjenne etter trykkluft, men fordrer en mann nede i maskinrommet når du gir på... Vær i så fall forsiktig...

Ang båten så så den fin ut, men jeg får ikke helt motoriseringen til å rime med p414 og årstall. Med det har kanskje vært byttet motorer underveis?

Trodde P414 ble produsert frem til '86, og da med TAMD 60 motorer. Først 60b på 235 hk, så 60c med 255 hk fra 83/84 og på slutten muligens 61A på 306 hk som kom i '86.

Har ikke sett de med 70 motorer tidligere. 70B ble vel også produsert første halvdel av 70 tallet og hadde 250 hk? Siste 70 motor var vel TAMD 70E (fra 83/84) med 300 hk som ble erstattet av TAMD 71A i '86/87?

Uansett, steike gode steinknusere av noen motorer alle sammen.

Har dere mAIS på telefonen så vi kan følge med?

God tur hjemover :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

SAP det var turboen som stod. Nå sviver begge maskinene helt uten røyk! Går som to digre katter. Vet at dette er båter som du har meget god greie på! Vet ikke mer enn det eier sa men skal sjekke opp!Virker som m dette er et kupp! Alt virker ombord og den er fullt utstyrt med plottere og autopilot av nyere dato. Går virkelig fint!

WorryII nå speller det så fint at det er bare moro!

Sitter på Fly i t-skjorte og shorts og blir solbrent! Det er bare nydelige forhold og motorene ryker ikke i det hele tatt!

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Mvh

Chilli Solbris

Var det den som lå i Hommersåk? I så fall har jeg båsen rett foran. Har sett på den noen ganger. Ser ut til å være en stor båt med mye innvendig volum i forhold til det jeg er vant med.

Ja. Denne lå i Hommersåk. Veldig godt holdt! Meget god plass. Fin båt synes jeg.

bilde

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Gøy å se enda en hentetråd i dag :-)

Ang manglende turtall og punch i BB motor så indikerer vel svartrøyken at motoren ikke greier å forbrenne dieselmengden den får av pumpa. Om turbo sviver fint, så kan det jo være at ladeluften lekker ut et sted? Verdt å sjekke hvertfall.

Som oftest er det litt olje i ladelufta på eldre motorer, så man ser ofte hvor det har blåst ut. Evt må man kjenne etter trykkluft, men fordrer en mann nede i maskinrommet når du gir på... Vær i så fall forsiktig...

Ang båten så så den fin ut, men jeg får ikke helt motoriseringen til å rime med p414 og årstall. Med det har kanskje vært byttet motorer underveis?

Trodde P414 ble produsert frem til '86, og da med TAMD 60 motorer. Først 60b på 235 hk, så 60c med 255 hk fra 83/84 og på slutten muligens 61A på 306 hk som kom i '86.

Har ikke sett de med 70 motorer tidligere. 70B ble vel også produsert første halvdel av 70 tallet og hadde 250 hk? Siste 70 motor var vel TAMD 70E (fra 83/84) med 300 hk som ble erstattet av TAMD 71A i '86/87?

Uansett, steike gode steinknusere av noen motorer alle sammen.

Har dere mAIS på telefonen så vi kan følge med?

God tur hjemover :-)

Hei SAP,

Skal sjekke hele registeret når vi kommer til Egersund. Vi kan følges på mAIS på Solbris LL3997. Prøver å få laget på eiers navn når vi kommer til Egersund.

Vi satser på å komme oss rundt Lindesnes i kveld/natt. Er meldt mye vind i morgen.

Fint at du følger! Vi kommer garantert til å trenge råd underveis!

Mvh

Chilli Solbris

En turbo har to sider. Det kan også være att feilen ligger eksossiden med f,eks utslitt turbinhjul.

Ingenting slitt og ingen slark! Bare stått for lenge. Nå har vi vært avgårde et par timer og maskinene spiller flott musikk!☺☺. Dette er bare moro!

Mvh

Chilli Solbris

Gratulerer med nydelig båt! Jeg har sansen for disse av litt eldre årgang.

Hva skjer med Solbris nå da?

God tur hjemover!

Solbris har det helt supert! E rett så heldig at jeg får være med å hente en annens båt! Kjell har gjort et glimrende kjøp mens jeg gleder meg over min!

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...