Gutenberg Startet 24.August.2016 Del på Facebook Startet 24.August.2016 Har nylig kjøpt båt med en 2007 modell Mercury Verado. Selger informerte meg om at motoren nå er moden for en 3-års service.Sendte epost til en forhandler og spurte om prisen på en slik service. Fikk oppgitt pris, men han skrev også at "På Mercury 4-takt bruker vi 5 års service". Jeg forklarer da at jeg ikke har erfaring med de store 4-takterne fra før, og spør om dette teoretisk betyr at man kan vente to sesonger til før denne store servicen må tas.Dette svarer han bekreftende på. Han understreker at normalt sesongettersyn uansett må tas årlig. For ordens skyld presiserer jeg og spør om det da ikke er noen forskjell på disse "storservice-intervallene" på Verado kontra de øvrige store 4-takterne fra Mercury. Forhandleren svarer da: "Vi praktiserer ikke det". Og her sitter jeg da, ikke spesielt klokere. Vet at håndboken sier 300 timer eller hvert 3. år, mens et autorisert mercuryverksted sier; vi praktiserer 5 år. Når vi snakker om en servicekost på rundt 9000,. så er det jo et interresant regnestykke om denne kostnaden skal deles på 3 eller 5. Betraktninger eller erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) Kommer litt an på timetallet også da, vedr. tennplugger osv. Kompressor-reim og slikt skal jo inspiseres årlig uansett. Impeller skal byttes hvert 3. år men i praksis varer de som regel dobbelt så lenge uten problem. Impellere ser som regel ut som nye etter 5-6 år med moderat fritidsbruk. Er timetallet moderat og motoren forøvrig tas godt vare på forstår jeg godt at noen kan velge å praktisere 5 år på storservice. Nå er det jo egentlig ingen store arbeidsmomenter involvert i storservice siden det bl.a. ikke er noen ventiljustering på disse, og heller ikke registerreim. Vedlikehold fra side 122 her https://dmna.ny.gov/nynm/manuals/Mercury_Verado_Manual.pdf Redigert 24.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.