Cral Startet 25.August.2016 Link til dette innlegget Startet 25.August.2016 Skal montere en elmotor i baugen på båten, denne trenger 36V 36V ladere er ikke det som det finnes mest av. Om jeg lager to kabler, en som kobler batteriene i serie for å bruke elmotoren, og en som kobler batteriene i parallell for å lade, kan jeg da greie meg en en stor 12V lader, eller bør jeg lade et og et batteri med sin egen lader. Hvordan har dere som har store batteripakker gjort det? En eller flere ladere? Batteriene vil jo bli gjevnt belastet på 36V og burde derfor tåle lik lading, eller vil dette forvirre en stakkars lader? Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
StorStas Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Hvis du i utgangspunktet har tre 12V batterier så kan du fint parallellkoble de for å lade. Det blir som å lade en tre ganger så stor batteribank ift. å lade de enkeltvis, og ikke noe mer mystisk enn det. Men du må koble om for hver gang og holde styr på kablene så du ikke lager kortslutning . Ellers så tror jeg du finner 36V ladere om du leter litt på internett. Fant denne på ebay ihvertfall, kanskje den kan være noe :http://www.ebay.com/itm/Boat-Marine-PROMARINER-PROSPORT-20-PLUS-20A-2-3-Bank-BATTERY-CHARGER-12-24-36V-/360912007779?hash=item5408083263:g:ZkQAAOSwDk5T38Bx&vxp=mtr Jeg ville lagt litt innsats i å finne en 36V lader, for å slippe å måtte koble om for hver lading. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Dette å kobla sammen 3 batterier for å lada med ein lader på 12 volt, og so kobla om for bruk med 36 volt er heilt greit for batteria sin del, men arbeidet med å kobla om blir noka #&¤¤"## plukk. Eg meiner at om ein 36 volt lader er umulig å finna, so bør det gå greit å kobla batteria sammen til 36 volt og setja ein 12 volt lader på kvart av batteria. Desse ladarane må då ikkje koblast til anna enn "sitt" batteri, og det må vera tre separate ladere, ein lader med fleire utganger går ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Planen var å bruke koblinger tilsvarende koblingene på truckene slik at jeg hadde 2 kabelsett, et som var koblet til elmotoren og et som var koblet til laderen, på den måten kan man ikke koble feil... Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
StorStas Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Ser nå at den laderen jeg lenket til var 120V, så det var et dårlig forslag... men jeg ser det ligger 220V alternativer der. Du kan helt sikkert også løse det på den måten du tenker, hvis du har løse kontakter ved hvert batteri. Og så lager du to løse "kabelstokker" som enten parallellkobler eller seriekobler batteriene. Men å bare ha to uttak på batteribanken samtidig, ser jeg ikke helt hvordan du mener skal fungere. Om du prøver å parallellkoble batterier som allerede er seriekoblet så lager du jo bare en kortslutning. Vet ikke hvilket strømtrekk vi snakker om her, men kontaktene må være kraftige nok til å tåle det da. Og så trenger du en tre ganger så kraftig lader om du går for 12V enn 36V. En 20A 36V lader vil være like kraftig som en 60A 12V lader. Det ser ut for meg som det kan bli rimeligere å gå for en 36V lader om du ikke allerede har en 12V lader du ønsker å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 (redigert) Du kan jo handle en rimelig 36V lader: http://s.aliexpress.com/iamIb6ne Om du velger løsning med 12V ville jeg valt en 'idiotsikker' løsning der lader kopler fra ved innkopling av motoren. BEP og sikker mange andre har slike fjernopererte hovedbrytere som kan brukes. Redigert 25.August.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 (redigert) Planen var å bruke koblinger tilsvarende koblingene på truckene slik at jeg hadde 2 kabelsett, et som var koblet til elmotoren og et som var koblet til laderen, på den måten kan man ikke koble feil... og det vil enda opp med eit støpsel pr batteri på den eine sida, og ein kabelstokk drå motor, med 3 motsvarende støpsel i seriekobling, slik at der er eit til kvart batteri, samt lader med kabelstokk med 3 motsvarande paralellkobla støpsel. Men ALDRI meir enn eit støpsel tilkobla kvart av batteria, då smell det. Men eg trur framdeles at det greiaste er enten ein 36 volt lader, til heile batteribanken, eller 3 stk 12 volt lader, som forsyner eit batteri kvar. Redigert 25.August.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 http://unibatt.no/lader/ Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Cral Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Fort og gæli laget skisse. Men jeg er enig, en ting er når jeg bruker det... En annen ting er om andre skal bruke det. Leter ltit mer etter en *liten* søt 10-15A 32V lader.Unibatt sine ladere, virket litt store :) Vi snakker om en 21 fots WA båt her, batteripakkene tar plass nok, og de små båtene er ikke 100% tørre. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Cral Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 HF2-UI 36-15 fra spechargers.com ser jo lovende ut http://www.spechargers.com/prodotto/carica-batterie-ad-alta-frequenza/sigillati-ip/hf2-ui-it/ Og unibatt er norsk forhandler. Sender avgårde en mail Ellers så har vi jo Becker som har laderen PSP12203 12V 20A PFC 3 out, men denne gir vel bare 6,3A, og med 80Ah - 100Ah som skal lades opp.... Har ikke helt valgt batterier enda, blir enten gel (rimeligere) eller lithium (dyrt, og enda vanskeligere å finne lader) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Fantino Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Ikke noe problem å finne Lithiumlader heller på Aliexpress: https://m.aliexpress.com/item-desc/32650147847.html Denne gir 12A v/36V og fås med støpsel og plukker en ber om (se nederst under beskrivelse). (Blir alltid tysk ved linking, men språk kan skiftes til engelsk). Sitér dette innlegget Link to post
C75CC Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Jeg har vært i samme situasjon som deg, men presterte å handle feil. Det du vil ha er en 3 bank lader med "floating ground". Dette betyr at du har helt isolerte utganger slik at du kan lade batteriene mens de er koblet i serie for 36V. Jeg trodde at laderen jeg handla innenlands på nettet hadde dette, men den var dessverre feil i beskrivelsen på nettet. Laderen min har 3 separate utganger med felles minus. Har lært meg å leve med dette, så nå kobler jeg om for lading. Har ikke funnet brukende lader her til lands men det finnes mye over dammen. Flere av disse er spekket som 120V AC men leser du nøye viser det seg at flere støtter 230V. Ett eksempel er denne; http://www.marinco.com/en/28330 Søk litt på "onboard charger", "floating ground" og "3 bank charger" så finner du flere. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Fantino, jeg har også sett på ladere til golfbiler, men jeg vil helst ha noe som har ip66 eller bedre. Ettersom en lithium batteribank havner på 11000 kr 3*57Ah og en gel batteribank 3*80ah havner på 5300 kr, da med mer tilgjengelig strøm i gelbanken (Gel batteriene tåler 90% utlading = 72Ah) Men på vekt vinner lithium batteriene. 7,9 kg vs 27kg.. Denne 12V til 36V konverteren så jo grei ut http://www.yandina.com/troll36info.htm C75CC: http://www.specharge...i-ip/hf2-ui-it/ unibatt kunne levere denne, men det tar et par uker. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Komodo Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Jeg ville helt klart gått for en 36V lader. En 12V lader på hvert batteri har jeg dårlig tro på. Når du har tre batterier seriekoblet til 36V er det viktig at alle batteriene har så like egenskaper som mulig. Hvis du lader hvert batteri med sin lader er jeg redd du kan få noe avvikende lading på batteriene. Det kan medføre at batteriene etterhvert blir litt forskjellige i karakteristikk. Hvis du så har planer om å tyne batteriene så hardt som du indikerer under er det en overhengene fare for at et av batteriene legger på røret ganske kjapt. Ettersom en lithium batteribank havner på 11000 kr 3*57Ah og en gel batteribank 3*80ah havner på 5300 kr, da med mer tilgjengelig strøm i gelbanken (Gel batteriene tåler 90% utlading = 72Ah) Hvilke GEL batterier tåler forresten 90% utlading? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cral Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 http://sonnak.com/batteri/es900-exide-equipment-gel/ FIkk 90% servert på mail første gangen fra Sønnak Exide, men ser nå at det står 85% når jeg spurte nå, men så står det i dataarket til batteriet på 80Ah at det kan belastes med 900Wh (som jo er 75A ved 12V75) eller 93,75% Åkkesom, 85% er jo 68Ah, fortsatt 9Ah timer mer enn pakken som er dobbelt så dyr, (med en fjerdedel av vekten) og ladehastigheten jeg går glipp av. Har ikke funnet en lader som utnytter den. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
StorStas Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Imponerende av det Gel batteriet. Det er snart på høyde med lithium hva angår dyputladingsegenskaper. Skal man regne hjem lithium batterier så må man imidlertid ta med forventet levetid (antall ladesykluser). Det er vanlig å regne et par tusen sykluser og fremdeles 80% gjenværende kapasitet for lithium. Skulle gjerne visst hva forventet levetid er for de Gel batteriene ved 85% utlading. Sånn sett så gjetter jeg på at det går minst 4-5 sett med Gel batterier på ett sett med lithium. Men du skal jo ha den båten en stund før du tjener det inn da. Ang. ladetid så kan du vel regne en ti-tolv timers ladetid på Gel batteriet uansett hvor stor lader du har. Ihvertfall hvis du skal være sikker på å få toppet batteriet helt, fordi lademottakeligheten synker etter hvert som batteriet fylles. Lithium batterier tar til seg like mye lading til de er nesten helt fulle. Om du f.eks. skal fylle på 70Ah, vil en 20A lader bruke rundt fire timer på et lithium batteri. Hvis hurtig opplading blir et viktig poeng, kan man bruke flere ladere hvis man ikke finner én som er stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) 400-420 sykluser ved 85%, under er det jeg fikk fra Exide, merk at de "de andre" er ES900 og ES650, henholdsvis Gel med 80Ah og 56Ah, tallet i navnet, er hvor mye man kan belastet batteriet med i Wh Når det gjelder hvor mye bedre Gel er enn vanlig bly/ syre er jo utladingsevnen størst på ET650 kan du ta ut 50% 330 ganger mot 85% 400-420 ganger på de andre Vil si når du tar ut 50% av ET650 er batteriet tomt, ergo er dette en cycling som du har rundt 330 av før batteriet er oppbrukt. Og da det samme med resten. Så, ja, det varer kortere. Prisene jeg har brukt på Lithium er fra alterantivenergi, de har ikke lagt ut datablad for batteriet, men jeg går utifra at det er 57Ah med tilgjengelig kraft. For selv ikke et Lithium batteri skal tømmes helt. Derfor har jeg heller ikke noen ide om antall ladingen det tåler, men utifra andre lithium batteri går jeg ut i fra at det er flere tusen. (Hvilket jeg heller ikke har fra Exide, men der fikk jeg svar på e-posten jeg sendte, har ikke prøvd å sende alterantiv energi en e-post enda, så jeg har ikke verifisert informasjonen.) Lithiumbatteri.no sier at batteriene deres holder 2000 ladingen ved 80% utlading. http://lithiumbatteri.no/page4.html Makspower.no sier det samme "Levetid for LiFePO4 1500 – 2000 cycler når du tar ut 80%" http://www.makspower.no/images/Last_Ned_filer/MakspowerLiFePO4_Lithium_Iron_Phosfate_Batteries_1_mb.PDF lithiumbatterier.no er de som har brukt mest tid på skrive opp informasjon og har følgende info: Levetid ved 80%DOD: >3000 utladinger Levetid ved 70%DOD: >5000 utladinger http://www.lithiumbatterier.no/12v-100ah-lithium-batteri-fra-clayton-power.html Men det er en grunn til at jeg ikke bryr meg så veldig om antall ladinger. 400 ganger fra 10% til 100% og enda mer om jeg ikke benytter 90% hver gang jeg er ute.. 400 ganger, da vil batteriet vare for meg, med mitt bruk i minst 5 år. 5*80 = 400, 80 fulle ladesykluser, tror jeg aldri at jeg blir i nærheten av i løpet av et år. Båten blir ikke bruk hver helg, det er tross alt havfiskefestivaler flere ganger i året. Det skal mye til for å tømme batteriet på en kveldstur, denne elmotoren skal brukes til gpsanker, styrte drift over et området, eller for små forflyttingen, alt under fiske. Den gamle båten, med 12V motor, og ca halvevekten, men litt mindre vindfang, greide seg med et 100 ah AGM batteri, på en to dagers fisketur. Ladetid: 10-12 timer, jeg regner egentlig med å kunne bruke båten en helg med ankring og styrte drifting, på batteripakken jeg har sett på. Ligger jeg i tillegg på en gjestebrygg, hjemmebryggen eller i nærheten av et strømuttak, så kan jeg lade batteriet mens vi er i land å spiser eller sover. Og på 5 år kan mye skje, godt mulig det blir lithium da. Eller at jeg har en helt annen båt, uten elmotor i front. Så for min del, er det vekten, som er det jeg føler at jeg mister. Redigert 27.August.2016 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Fantino Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Du får også enkle LiFePO4 celler på Aliexpress fra ca 70 USD for 1 X 3.2V celle på 50 Ah. Er vel råbillig i forhold. Det selges også komplette pakker med batteri/lader/bms. En på 36V/60 Ah ligger på ca 800 USD. Men IP-klasset lader har jeg ikke sett. Men de vifteløse går det vel an å montere litt 'IP' aktig i egen regi? Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 800 USD, antar ink frakt, eks mva. 1000 usd, ca 8500, joda, det er grei pris, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg har lyst å kjøpe noe som skal stå tilkoblet 220V, i en båthavn, når jeg ikke er der. CE merking må det i alle fall ha, og da ikke China Export merket... Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Fantino Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Pleier å bli lite mva også.. Ser den med pålitelighet, men battericellene burde være safe med en skikkelig lader vil jeg tro, de kommer vel fra deromkring mesteparten av de uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Pleier å bli lite mva også.. Ser den med pålitelighet, men battericellene burde være safe med en skikkelig lader vil jeg tro, de kommer vel fra deromkring mesteparten av de uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 http://sonnak.com/batteri/es900-exide-equipment-gel/ FIkk 90% servert på mail første gangen fra Sønnak Exide, men ser nå at det står 85% når jeg spurte nå, men så står det i dataarket til batteriet på 80Ah at det kan belastes med 900Wh (som jo er 75A ved 12V75) eller 93,75% Går Sønnak ut med dette? Det ville jeg tatt med en klype salt. Har vondt for å tro at et gel-batteri kan tappes så langt ned og fremdeles trives. En annen faktor er at du skal ha tre i serie. Det er mye mer kritisk enn tre i parallell. Dersom et batteri har noe avvik fra de andre vil det bli tappet helt flatt før de andre er nede på kritisk nivå. Når dette har skjedd noen ganger er det batteriet dødt. Neste gang du lader ut er det det dårligste av de to som fremdeles lever som blir "rævkjørt" (for å si det på godt norsk). Etter kort tid har du bare ett batteri som lever. Det siste batteriet blir da karnøflet ganske fort, da du nå har en kapasitet som er langt under det du forventer. Hvis det ikke allerede har blitt ladet i filler pga. de to andre defekte batteriene de er koblet sammen med. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cral Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) http://exide.nu/wp-content/uploads/Exide_EXIDE_GEL_ENG.pdf Ta en titt her. Over 20 timer, skal batteriet på 80Ah kunne belates med 900Wh, når jeg gikk på skolen tilsvarte det 75Ah, nå belaster jeg nok batteriet litt mer opp og ned enn jevn 3.75A i timen i snitt men... Men du skriver jo slik at man får et inntrykk av at du vet litt mer enn de fleste om batterier, og derfor, kan du kanskje utdype svaret ditt litt, og kanskje fortelle litt om fordelene med å lade batteriene som tre enkelstående batterier i stedet for å lade batteriene som en 36V bank. C75CC er jo innpå å en mulig løsning som delvis vil eliminere det problemet du nevner. For meg vil det jo være en enkel løsning å koble fra elmotoren for å unngå at jeg får felles jord. (Og siden den ikke vil være koblet på når båten ligger i (hjemme) havn så slipper jeg jo stort sett det problemer han nevner. (Og vil jeg gjøre det "bombesikkert" kan jeg montere en kontaktor som bryter forbindelsen med elmotoren så fort det laderen får strøm på 220V siden. )) Men først, siden jeg ikke kan nok om batteri, og du uttaler deg som en som har peiling, så kan du sikkert forklare meg hvorfor jeg ikke bør lade batteriene i serie, og heller koble opp tre 12V ladere (som C75CC har forklart at ikke må ha felles jord) Redigert 27.August.2016 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Komodo Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Vel, det er nok mange her inne som kan mer om batterier og lading enn meg. Du får se om flere kommer på banen etterhvert. Uansett. Det kan virke som om jeg har uttrykt meg på en måte som kunne misforstås. Men først, siden jeg ikke kan nok om batteri, og du uttaler deg som en som har peiling, så kan du sikkert forklare meg hvorfor jeg ikke bør lade batteriene i serie, og heller koble opp tre 12V ladere (som C75CC har forklart at ikke må ha felles jord) Jeg mente ikke at du ikke skal lade i serie. Det jeg forsøkte å få fram er at når du tapper batteriene så langt ned som du antyder kan batteribanken få et kort og kanskje ikke så lykkelig liv. Forslaget om å sette opp tre 12V ladere kom fra en annen. Jeg har derimot tidligere kommet med en innvending mot også det forslaget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.