Jump to content

forebygging av synking med selvlensing


Superkul

Recommended Posts

Det er sant, men kanskje du slipper at den synker igjen? Har du trekt noen konklusjon på hvorfor båten egentlig sank? At bølger slår inn bakfra skal vel ikke være nok i seg selv på en selvlensende båt der motoriseringen er i henhold til anbefalinger.

Link to post
Share on other sites

Båten er godkjent for opp til 150 hk og det satt en 70 hk så jeg er nok innenfor  :giggle:

Konklusjon er nok rett og slett den perfekte rettning og høyde på bølger 

Han som dro opp min har reddet opp mange så dette er noe som skjer i hytt og pine 

Redigert av Superkul (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sant, men kanskje du slipper at den synker igjen? Har du trekt noen konklusjon på hvorfor båten egentlig sank? At bølger slår inn bakfra skal vel ikke være nok i seg selv på en selvlensende båt der motoriseringen er i henhold til anbefalinger.

 

Jo, det har jeg sett en del eksempler på.

 

Små skjærgårdsjeeper med godkjent motor som får tung grov sjø rett i hekken,

 

De har for liten høydeforskjell mellom dørken inne i båten og havflaten utvendig..

 

Slingringen på fartøyet fra bølgene gjør at den slipper vann innover dørken..

 

Når det først har begynt, akselerer det pga av vekten på sjøen som er kommet inn...

 

Men båter som er godkjent for 160 hk, de er ikke liten, og da er jeg mer i tvil...

 

Hvilken produsent er dette ?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Små skjærgårdsjeeper med godkjent motor som får tung grov sjø rett i hekken,

 

De har for liten høydeforskjell mellom dørken inne i båten og havflaten utvendig..

Akkurat. Og da er det i tilfelle det som er årsaken. Slike båter er jo rett og slett ikke sjødyktige dersom det skvalper litt.

 

Spørsmålet er jo hva man gjør. Skal man heve båten og vente på at det skjer en gang til, eller skal man gjøre noen tiltak?

 

Det har blitt nevnt å legge båten i en retning slik at den ikke får sjø inn bakfra. Et annet tiltak er å plugge selvlensingen. Et tredje er denne "flytedokken". Et fjerde kan være å legge ut en bølgebryter. Et femte kan være å legge 30mm divinycell i hele dørken og støpe over. Da har man fått litt mer klaring fra vannspeilet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet vertfall hva jeg starter med på min og det er :

 

gummilist / tetting og hengsle på luke i dørken bak  ( org er løst lokk  :sweat:

Kraftig lensepumpe i bunn 

enveisventil 

Ta vekk alt som veier noe bak og legge det i baugen 

 går den ned da skjønner jeg lite  :giggle:  :thumbsup:

Redigert av Superkul (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vanlig med en begrepsforveksling når det gjelder selvlensing/selvdrenering. Selvlensing er når man har automatisk lensesystem med nivåbryter. Selvdrenering er dreneringsrenner som gjør at vannet skal renne ut av båten. Det er stort sett disse båtene som synker. Selvdrenerende systemer krever jevnlig ettersyn da dreneringskanalene har lett for å bli tettet igjen av løv og andre forurensninger. Løsningen må derfor bli å montere automatisk lensesystem og/eller ha ett jevnlig tilsyn med båten.

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig med en begrepsforveksling når det gjelder selvlensing/selvdrenering. Selvlensing er når man har automatisk lensesystem med nivåbryter. Selvdrenering er dreneringsrenner som gjør at vannet skal renne ut av båten. Det er stort sett disse båtene som synker. Selvdrenerende systemer krever jevnlig ettersyn da dreneringskanalene har lett for å bli tettet igjen av løv og andre forurensninger. Løsningen må derfor bli å montere automatisk lensesystem og/eller ha ett jevnlig tilsyn med båten.

 

Tror de aller, aller fleste bruker selvlensende om båter som har et fungerende dreneringsystem.

Lense betyr vel strengt tatt bare "å tømme" så det er vel ikke feil å bruke begrepet om en båt som tømmer seg selv gjennom hull i døren eller på sidene.

Link to post
Share on other sites

Tror de aller, aller fleste bruker selvlensende om båter som har et fungerende dreneringsystem.

Lense betyr vel strengt tatt bare "å tømme" så det er vel ikke feil å bruke begrepet om en båt som tømmer seg selv gjennom hull i døren eller på sidene.

 

Er jo eventuelt bare ordkløveri hva en kaller det...

 

Mange større skjærgårds jeeper har dette selvlensende,drenerende systemet, og det funker utmerket..

 

Jeg har selv hatt en Yanmarin bigg ride tidligere, funket fint uansett vær og vind..

 

Men høydeforskjellen på dekket på disse båtene er mye større til vannflaten, dermed funker det..

 

Er mulig det enkleste er å plugge det igjen, når det ikke funker, eller sette inn en enveisventil..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...