Jump to content

Verstinger på sjøen


pacuare

Recommended Posts

1) Mye rart her. 

 

2) Når de unge og nye generasjonene på sjøen sine holdninger tar over for de sure gubbene sine, som er mot det meste av endringer, så skjer også endringene. Uten mer politi og høyere bøter.  Dette er bare historien som gjentar seg. Sure gubber som var mot fargefjernsyn, bilbelter, kjørelys, mobiltelefon. Sure gubber som er i mot internett, facebook, elektroniske betalinsløsninger, vestpåbud osv. 

 

3) Historien gjentar seg, er sure gubber i mot så er det kommet for å bli. Garantert. Og resten av verden går sin gang med folk som ikke engang bryr seg og bare gjør det som skal gjøres. De bruker bilbeltet, kjørelys, mobilen, internett, er på facbook, betaler med kortet sitt og vipps, tar på vesten når de er i båten og holder seg edru. 

 

 

1) Ja og du bidrar i ditt siste innlegg stor grad til det. 

 

2) Her generaliserer du i hytt og pine og henger ut en aldersgruppe uten noen form for belegg. Hvor er alle disse sure gubbene som du snakker om? jeg treffer dem sjelden eller aldri.

 

3) Eldre er til en viss grad overrepresentert mht. ulykker. Men, det er jo ikke eldre,  men tvert i mot unge menn, som dør i trafikken, gjerne påvirket av rusmidler og uten bilbelte.  De er den mest overrepresenterte gruppen. Det er også unge og middelaldrende menn som i størst grad bryter fartsgrensene. Så her tar du feil.

 

Motstand mot vestpåbudet har ikke noe med alder å gjøre. Det har noe med å ønsket om å gjøre egne vurderinger samt erkjennelsen av at behovet for vest er situasjonsbetinget og ikke generelt slik de som laget påbudet synes å tro. 

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har et forslag , lag en haug med regler om alt mulig , men begrens gyldigheten til indre oslo fjord,

der det er mest tullinger som ikke kan oppføre seg og ta hensyn.

 

la deretter resten av kysten slippe unna , de har klart seg fint som det  er i mange generasjoner og der er heller ingen

som kan håndheve ev påbud.

 

dette er basert på frustrasjonen med å ha kommet hjem fra øy i havet på trøndelagskysten, med fullkommen fred og ro ,

og tilbake til andedammen i indre oslofjord hvor jeg bor , og hvor folk virrer rundt med altfor stor fart, men for all del

 - de fleste av dem av dem bruker vest.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke fiskerne på kysten har den aller beste statestikken. De er kanskje de sureste og tar ikke alltid sikkerhet eller påbud til etterretning.

 

Lovgiver derimot må tenke helhet og leser statestikker om hvorfor og hvem som forårsaker redningsaksjoner og dødsulykker. Lovgiver foretar en nøye risikovurdering og finner at vestpåbud er et enkelt og billig tiltak som gir god effekt. Da må man overse feite 50 åringer som mener de kan alt og er udødelige. Det er til å leve med.

Link to post
Share on other sites

Uglesett, 

 

1) I følge redningsselskapet er antall redningsaksjoner tredoblet fra 80-tallet og til i dag. I samme periode er antall kystfiskere redusert. Hvordan forklarer du det?

 

2) Fra all operativ drift så ansees mengdetrening (og recurrent trening) som det viktigste tiltaket for sikker utførelse. Hvor mange timer tror du en kystfisker er på havet i løpet av et år?

 

3) En kystfisker er en profesjonell utøver (i kraft av at han daglig drar ut i båten sin for å tjene penger) og tilegner seg i løpet av få år mer erfaring og kunnskap om å ferdes på havet enn du (med forutsetning om at du hører inn under fritidssegmentet) gjør i løpet av et helt liv.

 

Jeg synes du skal holde deg for god til å slenge ut udokumenterte påstander og nedverdigende synsing om en yrkesgruppe som gjør en viktig jobb. 

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før det blir flere pålegg og regler må noen bli i stand til å følge dem opp! En lov uten mulighet for oppfølging vil bli en lov ingen respekterer og følger! Fornuften i innholdet er også  særs variabellt!

 

Det som mangler på generelt grunnlag er vanlig god høflighet og evnen til å ta hensyn til hverandre. Dette synes jeg svikter mer enn før.

 

Desto større er gleden når man opplever det motsatte.

 

Lover og regler bør settes ut i livet for å hindre at man skader hverandre og seg selv.

 

Jeg er tilhenger av praktisk båtføreropplæring med innlagt skolering i "På sjøen hjelper vi hverandre og viser hensyn!"

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Arne O. skriver:

 

 

Jeg synes du skal holde deg for god til å slenge ut udokumenterte påstander og nedverdigende synsing om en yrkesgruppe som gjør en viktig jobb.

 

Uglesett skriver:

 

Tror ikke fiskerne på kysten har den aller beste statestikken.

 

 

http://www.arbeidsmiljo.no/fiskere-mest-utsatt/

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/baat/ae-betale-faan-ikkje-naa-bot-foerr-ikkje-aa-ha-vaest/a/10106206/

 

 

Andre yrkesgrupper risikerer sparken hvis de ikke bruker sikkerhetsutstyr. ( som feks vernevest , hjelm osv på industr/anleggsområder osv)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal bekymre deg Arne O..

 

Ugle/Gaaapet er det ikke mange som tar på alvor her inne, han leser statistikk som fanden leser bibelen..

 

En 90 år gammel pensjonist tar Ugle for å være yrkesfisker...sier jo mye..

 

I tidligere tråder har det kommet frem at Uglen ikke kjenner til forskjellen på flo å fjære ...nei det vanskelig når alt må Gogles

 

Ugle har nok aldri sett en fisker i hele sitt liv, og knapt nok sett havet...muligens fra Danskebåten...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke har lest hele tråden.

 

Jeg ser ofte at det vises til vannscootere og små riber med ungdommer/større barn i som "bråkebøtter", "hensynsløse" og "bøllete" på sjøen. I rolig gli i går ettermiddag inn mot Kjapp Marine i Dolviken for de som er kjent, så kom en slik liten gummibåt i jevnt driv i ca. 20+ knop glidende forbi på min babord side. I båten satt ingen ungdom, men en skjeggete kar i 50-60 årene. Han legger brått om til styrbord, krysser foran meg på ca. 10 meters hold (som ikke er det største problemet da jeg kjørte i 4-5 knop som er fartsgrensen på stedet), men tar sikte på en større familie med ender som svømmer rolig avgårde godt ute på styrbord side. Idioten vrenger altså båten over og pløyer gjennom denne familien med ender med vilje. Jeg plystret høyt, fikk øyekontakt, gav ham et skjellsord og "fingeren". Pga støy oppfattet han nok kun fingeren. Sånn idiotoppførsel gjør meg skikkelig forbannet og hadde det ikke vært fordi jeg hadde både unger og frue i båten så hadde jeg lagt etter ham for å stille ham et par spørsmål. Generelt kan regler være bra dersom opplæring, bevissthet og holdninger ikke er nok til å oppnå ønsket effekt, men de har ingen nytte dersom de ikke blir håndhevet. Regler må derfor komme sammen med ressurser slik at samsvar med regelen kan kontrolleres. 

Link to post
Share on other sites

Ja, så tok denne tråden en vending mot kjekling mellom det som skal forestille voksne folk.

 

Lykke til på ferden...

Jeg synes du skal ta deg tid til å lese overskriften på tråden jeg, Erikda. Hensikten er å snakke opp kompetansen til båtfolk og snakke ned påbud , lovverk og nødvendigheten av dette . Det skaper ikke et bærekraftig båtliv.

 

Alle som bedriver en form for aktivitet som kan medføre en viss risiko tenker sikkerhet. Innen veitrafikken har man jobbet aktivt med sikkerhet i over 50 år. Påbud om sikkerhetsbelte, hjelm, mer sikkerhetsutstyr, sikrere kjøretøy,økt opplæring og holdningsskapende arbeid. Det er utformet et krevende lovverk man må forholde seg til og folk vet hva som kreves og hva som forventes.

 

Litt underlig at slike motsatte holdninger gir respons på sjøen. Så går en erfaren seiler ut og er oppgitt over regler og lovverk. Ingen god rollemodell.

Link to post
Share on other sites

Ja, så tok denne tråden en vending mot kjekling mellom det som skal forestille voksne folk.

 

Lykke til på ferden...

Jeg leste en fin artikkel, og håpet flere ville ha glede av den. Men angrer nå på at jeg postet linken. Beklager at jeg startet tråden, for meg kan den godt bli stengt, tviler på om vi kommer noe lenger.

 

Hadde en hyggelig tur på fjorden i går, uten både promille og redningsvest. Det klart mest farlige jeg gjorde var å hoppe ombord i båten. Der hadde både vest og hjelm vært påkrevd, noen av uthavnene har dodgy tilkomst. Håper flere koser seg på sjøen utover høsten.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste en fin artikkel, og håpet flere ville ha glede av den. Men angrer nå på at jeg postet linken. Beklager at jeg startet tråden, for meg kan den godt bli stengt, tviler på om vi kommer noe lenger.

 

Hadde en hyggelig tur på fjorden i går, uten både promille og redningsvest. Det klart mest farlige jeg gjorde var å hoppe ombord i båten. Der hadde både vest og hjelm vært påkrevd, noen av uthavnene har dodgy tilkomst. Håper flere koser seg på sjøen utover høsten.

Kanskje tråden var ment mer som kos med misnøye og så kom det noe å ødela? Husk at kidsa bruker vest da og ha nok fuel på tanken og pass opp for dodgy brygger da pacuare . Have a good time

 

Helt ærlighet var tråden god og et viktig tema du tar opp.

Link to post
Share on other sites

STOPP!

Bruker pacuare startet en god tråd her.  Les tilbake - til side 1.  Ikke angre på den!

 

Ikke noe å gjøre med "sutring" - men heller å gjøre med hvordan man beholder "Sivil Oppførsel" på vannet -

og ikke gjør båtlivet livet "surt" for andre.

 

Men som i alle andre emner her (here, there and everywhere), har vi jo små-troll, masse Smurfer, som føler at de er så viktige mennesker, at de MÅ skrive ting, som tar det originale emnet fullstendig "Off Topic."

Og slik er det.

:-)

God Helg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...