Tony bekkestad Startet 29.August.2016 Del på Facebook Startet 29.August.2016 Hei jeg har en liten rib det står max 6 hester men går det greit med en 9.9 (15)?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 (redigert) Du kan evt. bruke 8 eller 9,8 med ca samme vekt som 6. Men det blir jo på eget ansvar. En Tohatsu 8/9,8 hk 2-takter veier 26 kg, mens en 4-takt 9,9 hk kan veie dobbelt så mye. Redigert 29.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dajan79 Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Mitt råd er nei, ikke gjør det. Husker tilbake at noen utstyrte minste Steady jolle fra tidlig 90-tall med 10 hk, den var absolutt ikke 'steady' mer. Sitér dette innlegget Link to post
Tony bekkestad Svart 29.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2016 Mitt råd er nei, ikke gjør det. Husker tilbake at noen utstyrte minste Steady jolle fra tidlig 90-tall med 10 hk, den var absolutt ikke 'steady' mer. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Min steady 260 er Max 6 hk. Har på en 15 hk mercury med rustfri race propell. Gjør 23 kn. Forsterket akterspeilet med to alu plater. Har herja med den i 6 år og den en like fin. Trygg og god for unga også. Tut å kjør ! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Jeg hadde en 2003 modell Steady 260 med 8 hk, og det var max. tillatt motor også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hakkannen Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Jeg har en Valiant D270 (~ 9 fot) som er beregnet for maks 6hk. Har en 5hk totakts Yamaha som båten gjør 12-13 knop med meg ombord. Har også en 15hk Yamaha totakt, da har jeg klart å komme opp i 27 knop (snittfart målt med gps ved å gå fire retninger i samme område). Fordelen med den minste motoren er at den er en svært lett motor, den har også innebygget tank som holder et godt stykke. Bakdelen med 5-hesteren er at den må gå på maks for å holde båten i plan med meg ombord. Selve prosessen opp mot fullt plan er også en historie for seg selv, med den motoren bruker jeg rokultforlenger slik at jeg kan sitte lengre framme (veier mine 0,1 tonn, så motoren har litt å jobbe med). Motoren er kjempekjekk for kortere fisketurer, turer inn til land ved fortøynig av moderskipet i blåse/svai og andre kortere ekspedisjoner, men så stopper det der. Skal jeg et lengre stykke avgårde velger jeg 15-hesteren. Den har mulighet for å kunne gå farlig fort for en såpass liten båt, men det at man kan gå fort betyr ikke nødvendigvis at man trenger gå så fort. Selv koser jeg meg fint i 14-15 knop. Der som er så herlig med såpass med motor at den ikke anstrenger seg for å holde meg oppe i plan. Akslerasjonen er også grei, det er ikke lengre en langvarig prosess med mye "jokking" og styr for å få båten opp i fart. Og skulle hjemlengselen bli stor er det fint å kunne gi bare bittelitt mer gass for så cruise i pene 20 knop hjemover. Faren er at man kan komme utfor farlige situasjoner om man ikke har vett til å tilpasse farten etter forholdene. Det nytter ikke å ligge på maks med 15-hesteren i bølger fra bris om man er glad i seg selv om man har en Valiant RIB på 9-fot, den har ikke verdens skarpeste V-bunn akkurat.. 15-hesteren veier bare litt mer enn flere firetakts 6-hestere, så vekta trenger ikke være den største utfordringen. En større utfordring er vridningskreftene som oppstår i akterspeilet når man gir full gass med en motor som er større enn båten er beregnet for, selv om produsenten gjerne har vært svært konservativ med tanke på anbefaling av maks motorstørrelse. Ofte tåler båten mer enn oppgitt, men så kan det virke som produsenten "sikrer" seg mot reklamasjon og ulykker med å ikke tillate motorer større enn mindre enn det båten egentlig tåler. Det er ikke sikkert akkurat din RIB tåler kraften fra en 15-hester, gjerne smeller det med en gang du gir på eller så kan det utvikles delamineringer over tid med stor og langvarig belastning. For min del virker akterspeilet på Valianten solid nok til å klart belastningene fra 15-hesteren godt med min bruk. Men klart, jeg følger med, har lite ønsker om at aktespeilet skal vrenges av i fart. Med litt fornuft og vettig akslerasjon kan man unngå de verste belastningene. Slik jeg opplever skroget på Valianten er 15hk motor i overkant av hva det er bygget for, så noe mer enn det vil jeg aldri satt på. Skroget trives bedre mellom 15-20 knop enn over 20. Så for din del; prøver du 15hk på jolla di bør du være klar over at det kan gå galt. Det kan også gå fint slik som det har gjort for min del, men bruk nå for all del vett! Rolig akslerasjon, kun toppfart på flat sjø for testing og vær svært forsiktig med høy fart og sving. Med tiden kommer erfaringen med både skrog og motor og du lærer mer om hva båten tåler og hvor grensene går. Vær for forsiktig og bruk vett! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.