nik0lai Startet 29.August.2016 Del på Facebook Startet 29.August.2016 Jeg har ett PRM 601 gir, som når det står i fri eller i gir på turtall under 1000rpm, lager en "summelyd" som minner meg om lyden som ett slitt utløselager i ei girkasse på bilen lager. Lyden er det bare på tomgang fra 800rpm til ca 1000rpm, og deretter forsvinner det helt, og er uten noe som helst ulyd. Jeg her nettopp byttet olje på giret, uten at det hjalp noe nevneverdig. Ikke vet jeg spessielt mye om girkasser generelt, og iallfall ikke om hydrauliske marine girkasser. Men hva kan det være? Dette MÅ fikses, vist ikke klikker jeg i lengden. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Hulda Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 Går du på hjemmesiden til Newage (UK), finner du sikkert tegninger av gearet, pluss beskrivelser. Gearet har ikke 'utløserlager'. Det er kun to hydraulisk opererte clutchpakker. På utgående hub sitter det et trykklager. Har ikke hørt om at dette har gått i styker, men det kan naturligvis skje. Som et eksempel. Forutsatt at du er sikker på at det er gearet som lager støy. Disse kassene er ikke kompliserte, men du vil trenge en 20 tonn presse for demontering, muligens også varme for demontering av nav. Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 31.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2016 Nei, jeg er ikke 100% sikker på at det er girkassa ennå, men alt tyder på det. Skal få undersøkt det nøyere før jeg evnt. demonterer den. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
nik0lai Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Kan det være ei dårlig oljepumpe som er grunnen til at "slipe/summelyden" kommer når olja er varm? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Hulda Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Mye spon i oljen, mye som har festet seg på magnetpluggen? Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Nope, olja ser helt fin ut den.. Og girkassa høres også helt fin ut på tomgang med kaldt olje, og på varm olje ved turtall over 1100rpm. Både i fri, og i gir. =/ Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
larsern87 Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Slitt demperplate? Kan lage slike lyder da fjørene med tiden blir slappe med tiden, og drev i kassa "klaprer" litt mot hverandre før man belaster gearet litt. Har samme problemet selv på mitt velvet drive gear, så blir ny demperplate her. Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 24.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2016 Godt tips. Men hos med kommer problemet bare når girolje blir varm, og giret står i fri.. Ved kald motor/gir, har jeg ingen ulyd. Hva er egentlig disse demperplatene laget av? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
index Svart 24.November.2016 Del på Facebook Svart 24.November.2016 Stål og fjærer. Ved slitasje blir fjærene kortere og rasler ved lav belastning eller tomgang. Jeg skiftet til demperplate med gummi i stedet for fjærer for en del år siden, herlig å slippe raklelydene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 24.November.2016 Del på Facebook Svart 24.November.2016 Som index beskriver. 'Vanlige' demperplater er stålskive med 'sprialfjærer'. Andre har byttet fjærene med plast eller gummi. Poenget med disse demperplatene er å dempe torsjonssvingningene fra motoren. Når det gjelder hva som du opplever, så er det ikke så lett å fortelle deg det. Du finner tegninger av kassen på nettet, eller muligens her i dokumentarkivet. Alle PRM (Newage) i 600-serien (og for så vidt andre) er bygget over samme lesten. Det er to hydrauliske clutcher, en for forover og en for revers. Skal se om jeg har et bilde. I kassen er det er trustlager, det kan muligens lage bråk. Der er en oljepumpe, den kan muligens lage bråk. Men generelt går disse steinalderkassene 20 000 timer uten problem. Og hvis du ikke har stålpartikler på magnetpluggen, tviler jeg på at problemet ligger i kassen. Forutsatt at den har hatt sin smøring og kjøling. Som du ser av bildet, her er det ikke mye som kan lage bråk. Og er bilde fra 'andre enden' med oljepumpen i bakgrunnen, på dette bildet er det bare topplokket som mangler: Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Drar denne opp igjen nå, fikk på sist kjøretur varsel på oljetrykk på girkassa.. Kan dette ha sammenheng? Jeg har ikke oljetrykksmåler så jeg kan se trykket, kun alarm. Og aner ikke hva den er innstilt på. Vist jeg forstår det riktig å bruker girkassa oljetrykket for å gire. Og dette fungerte greit. Det var ingen andre ulyder fra girkassa. Oljenivået ser greit ut. Kjørte i etter tilfelle de siste 10 minuttene til havn uten problem. Startet båten dagen etterpå, og kjørte 10 min, uten noe varsel. Er det oljepumpa som holder på å svikte, eller kan det være så enkelt som at sensoren tuller? Og hva slags oljetrykk skal det være på ei slik girkasse? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
nik0lai Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Ingen som har noen tips eller idéer? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Grimme Elling Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Min erfaring er at det ikke er så store konsekvenser av sviktende oljetrykk, bortsett fra at du ikke får skiftet gir. Så dersom du kunne koble greit inn og ut av gir, men alarmen ulte, ville jeg sjekket sensoren. Men dersom du merket treghet eller nøling ved gir-skifte, til tross for ok oljenivå, så har du kanskje sviktende oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Jeg tror kanskje jeg ville ha begynt med å sjekke oljepumpa. Uansett enklere enn å ta ut gearet, og siden du ikke har spon I olja er nok lagrene I gearet mest sannsynlig OK. Mener jeg fikk opplyst tidligere at arbeidstrykket her var I størrelsesorden 20-30 bar. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.