Jump to content

PRM 601 gir - defekt utløselager?


nik0lai

Recommended Posts

Jeg har ett PRM 601 gir, som når det står i fri eller i gir på turtall under 1000rpm, lager en "summelyd" som

minner meg om lyden som ett slitt utløselager i ei girkasse på bilen lager.

Lyden er det bare på tomgang fra 800rpm til ca 1000rpm, og deretter forsvinner det helt, og er uten noe som helst ulyd.

Jeg her nettopp byttet olje på giret, uten at det hjalp noe nevneverdig.

 

 

Ikke vet jeg spessielt mye om girkasser generelt, og iallfall ikke om hydrauliske marine girkasser.

 

Men hva kan det være? Dette MÅ fikses, vist ikke klikker jeg i lengden.

 

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Link to post

Går du på hjemmesiden til Newage (UK), finner du sikkert tegninger av gearet, pluss beskrivelser. Gearet har ikke 'utløserlager'. Det er kun to hydraulisk opererte clutchpakker. På utgående hub sitter det et trykklager. Har ikke hørt om at dette har gått i styker, men det kan naturligvis skje. Som et eksempel. Forutsatt at du er sikker på at det er gearet som lager støy. Disse kassene er ikke kompliserte, men du vil trenge en 20 tonn presse for demontering, muligens også varme for demontering av nav.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Som index beskriver. 'Vanlige' demperplater er stålskive med 'sprialfjærer'. Andre har byttet fjærene med plast eller gummi. Poenget med disse demperplatene er å dempe torsjonssvingningene fra motoren. Når det gjelder hva som du opplever, så er det ikke så lett å fortelle deg det. Du finner tegninger av kassen på nettet, eller muligens her i dokumentarkivet. Alle PRM (Newage) i 600-serien (og for så vidt andre) er bygget over samme lesten. Det er to hydrauliske clutcher, en for forover og en for revers. Skal se om jeg har et bilde. I kassen er det er trustlager, det kan muligens lage bråk. Der er en oljepumpe, den kan muligens lage bråk. Men generelt går disse steinalderkassene 20 000 timer uten problem. Og hvis du ikke har stålpartikler på magnetpluggen, tviler jeg på at problemet ligger i kassen. Forutsatt at den har hatt sin smøring og kjøling.

 

Som du ser av bildet, her er det ikke mye som kan lage bråk.

 

bilde260206_005.jpg

 

 

Og er bilde fra 'andre enden' med oljepumpen i bakgrunnen, på dette bildet er det bare topplokket som mangler:

bilde190406_001.jpg

Link to post
  • 1 år senere...

Drar denne opp igjen nå, fikk på sist kjøretur varsel på oljetrykk på girkassa.. Kan dette ha sammenheng?

 

Jeg har ikke oljetrykksmåler så jeg kan se trykket, kun alarm. Og aner ikke hva den er innstilt på.

Vist jeg forstår det riktig å bruker girkassa oljetrykket for å gire. Og dette fungerte greit.

Det var ingen andre ulyder fra girkassa. Oljenivået ser greit ut.

 

Kjørte i etter tilfelle de siste 10 minuttene til havn uten problem. Startet båten dagen etterpå,

og kjørte 10 min, uten noe varsel. 

 

Er det oljepumpa som holder på å svikte, eller kan det være så enkelt som at sensoren tuller?

Og hva slags oljetrykk skal det være på ei slik girkasse?

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Link to post

Min erfaring er at det ikke er så store konsekvenser av sviktende oljetrykk, bortsett fra at du ikke får skiftet gir. Så dersom du kunne koble greit inn og ut av gir, men alarmen ulte, ville jeg sjekket sensoren.

Men dersom du merket treghet eller nøling ved gir-skifte, til tross for ok oljenivå, så har du kanskje sviktende oljetrykk.

 

Link to post

Jeg tror kanskje jeg ville ha begynt med å sjekke oljepumpa. Uansett enklere enn å ta ut gearet, og siden du ikke har spon I olja er nok lagrene I gearet mest sannsynlig OK.  Mener jeg fikk opplyst tidligere at arbeidstrykket her var I størrelsesorden 20-30 bar.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...