Jump to content

20-30 hk, 2 eller 4-takt, hvilken motor er mest pålitelig?


Fanafjorden

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en rimelig  landstedsbåt / skjærgårdsjeep på 13-16 fot. Motor mellom 20 og 40 Hk.

Hvilken motor er mest pålitelig ? 2T eller 4T ?

Hvilke fabrikat holder lengst, og hva bør være maks alder for motor for en "problemfri" bruk ?

 

Skal hovedsaklig bruke den til garnfiske på vinterstid.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hvilken påhengsmotor hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Den motoren som er nyest og/eller best vedlikeholdt er mest pålitelig.

Motorer eldre enn 10 år kan være mindre pålitelige, men ingen fast regel egentlig.

Men en gammel 2-takter kan jo være pålitelig men den bråker, lukter og bruker mye bensin.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Skal båten ligge ute hele sesongen? Langt å gå til der bruket står? Hvordan er forholdene der du skal sette garn? Tenker på vind, bølger etc.. Skal båten brukes til kun dette eller er det andre bruksområder? Det kan bli mange spørsmål :-) Kaldt og mørkt på vinteren så lanterner og kanskje en form for arbeidslys er noe å tenke på? Da forutsetter det at du har en motor som leverer strøm.. El start? Brukt gammel 2 takter rusler nu stort sett å går men alt som er gammelt er jo nettopp gammelt... Nyere motor om det er 2 eller 4 takt innenfor 5 år er det jo garanti på så en godt holdt motor med service historikk osv Bør vel Være tryggere enn en 7 år gammel 2/4 takter.

Link to post

Det finnes flere merker som stort sett går minst like bra/lenge som Yamaha.. men evig eies kun et rykte  :saint:

 

Men til eldre båter ønskes det ofte tidsriktige motorer og motorer med lav vekt.

Derfor er nyere tradisjonelle 2-taktsmotorer i god stand ganske etterspurt.

Men ikke til nyttebruk, bare til ustilling  :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Garnfiske og småturer. Viktig at motor ikke "surner" og da er 4-takt riktig valg. Kanskje Suzuki som har injection helt fra 9.9 og oppover. Lettstartede og uten choke. 20 hk veier bare 44 kg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...