Jump to content

Batteri isolator, defekt?


Joltus

Recommended Posts

Hvorfor kan eg slutte å mistenke det da Komodo?

 

Eg lader med en 8A lader. Har to identiske batterier på start og forbruk. Start lades helt fint opp, forbruk kommer med feilmelding etter noen timer. (Lurer her på om det er fordi laderen sier det tar for lang tid å lade opp. Derfor skal eg prøve en større lader for å se.

 

Så hvordan kan du konkludere at batteri er ok basert på denne informasjonen?

Motsatt (som obersten sier). Når du måler 10V på batteriet er det bare å kaste. Det er ganske sikkert flatt + en defekt celle. Du kan bare kjøpe en kiste til det batteriet der og begynne å grave.

Link to post

Tror eg har funnet ut av det.... Idiotisk feilkobling slik eg ser det. Med forbehold om at eg ikke har misforstått hvordan isolatoren fungerer. Trodde den fungerte slik at lading fra dynamo kommer inn port A og fordeler seg via dioder inn på port 1 og 2.

 

Se skisse (bær over skrift og rot, gikk i en fart her :) ) slik det er koblet her så vil jo eg ved å koble inn startbryter legge plusspolen til startbatteriet inn på port A og dermed starte å lade forbruksbatteriet med startbatteriet. Dette forklarer jo også hvorfor forbruksting ikke fungerer med kun startbryter innkoblet. Eneste fordel slik det er koblet nå er at lading til startbatteri går utenom isolator, og dermed mister man ikke litt spenning over isolatoren.

 

Såg ikke dette umiddelbart, men når eg gikk mer over hvordan det var koblet synes eg det ser åpenbart ut, så håper dere er enige :) Usikker på om dette er originalt fra uttern. Men kan se ut som de har gjort det slik fordi ledningene var for korte eller noe fra dynamo.

 

Eg tenker jo at det som her skal flyttes er den svarte fra motor som er merket med "connect to + POST" da dette vel er lading fra dynamo? Denne skal kobles direkte inn på port A på isolator og ikke via startbatteri bryteren? Kan bare koble sammen den svarte POST kabelen med den rosa som går inn på port A tenkte eg.... Nå er jo dette ingen krise da eg nå vet hvorfor det er slik. Så ikke umulig at eg lar det være, men hadde vært greit å teste for å være sikker. Pluss at den kvelden eg glemmer startbryter så risikerer eg jo å stå uten strøm dagen derpå. Og da kunne eg liksågreit fjernet hele isolatoren. (Noe eg på sikt kommer til å gjøre og bytte med en DVSR tenker eg)

 

Men en ting eg finner litt rart er koblingen av kabel som er merket DTS power harness. Den står merket klart og tydelig at skal kobles direkte til startbatteri. Den er i dag koblet til minus på forbruksbatteriet (har jo ingen praktisk betydning) og etter startbryteren. Er det noen som har noen formening om denne SKAL kobles utenom bryter? Da vil jo DTS power harness evt ha spenning hele tiden... Trekker mye strøm? Eller er denne advarselen kun pga at man ikke skal skjøte den eller koble til langt fra batteriet for da kan man få for lav spenning? Heller mot sistnevnte....

 

Spent på svar nå :)

 

Koblingsskjema: https://www.dropbox.com/s/nuzitebssqpk2m8/koblingsskjema3.pdf?dl=0

 

bilde

bilde

bilde

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Motsatt (som obersten sier). Når du måler 10V på batteriet er det bare å kaste. Det er ganske sikkert flatt + en defekt celle. Du kan bare kjøpe en kiste til det batteriet der og begynne å grave.

Hehehe! Forstår! Misforstod helt det du skreiv :D Det har vært paddeflatt ved en anledning. .Men det er da ikke automatikk i at det da skal kasseres? Men etter x antall ladeforsøk så er det min tanke. Eneste grunnen til at eg ikke har kjøpt nytt er at eg skal få to av min svigerfar  :)

 

Det er forøvrig AGM batteri både på start og forbruk. Det er kanskje også litt relevant....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Du kan jo forsøke å lade det opp. Prøv å sette på en gammeldags lader uten elektronikk, da kan du vekke det til live. Men forvent ikke at det blir som nytt. Du bør uansett gjøre en kapasitetstest hvis du klarer å få ladet det opp. Jeg mistenker da at du vil avdekke at kapasiteten er så lav at det er lite å ta vare på.

 

Antagelig er batteriet kraftig sulfatert. Tipper at det aldri har blitt ladet skikkelig pga. spenningsfall i den skilledioden du har. Jeg hadde også en slik skillediode i båten når vi kjøpte den. Fant fort ut at batteriet ikke ble ladet skikkelig og var defekt. Kastet den ut til fordel for et rele. Bruker ikke VSR, kun et vanlig rele styrt av dynamo. Når jeg ligger med landstrøm har jeg separate ladere til start og forbruk.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Du kan jo forsøke å lade det opp. Prøv å sette på en gammeldags lader uten elektronikk, da kan du vekke det til live. Men forvent ikke at det blir som nytt. Du bør uansett gjøre en kapasitetstest hvis du klarer å få ladet det opp. Jeg mistenker da at du vil avdekke at kapasiteten er så lav at det er lite å ta vare på.

 

Antagelig er batteriet kraftig sulfatert. Tipper at det aldri har blitt ladet skikkelig pga. spenningsfall i den skilledioden du har. Jeg hadde også en slik skillediode i båten når vi kjøpte den. Fant fort ut at batteriet ikke ble ladet skikkelig og var defekt. Kastet den ut til fordel for et rele. Bruker ikke VSR, kun et vanlig rele styrt av dynamo. Når jeg ligger med landstrøm har jeg separate ladere til start og forbruk.

Ja eneste fordelen med DVSR er da at man kan få litt ekstra juice fra startbatteriet? Ellers er det vel helt samme funksjon? Og noe greier med at den lader start litt først for å sikre juice i det batteriet...?

Link to post

Nei, det er ikke helt slik. VSR rele lukker og bryter på en viss spenning. Hvis det bryter på 12,8V får man i praksis ikke noe energi fra startbatteriet til forbruk. Det er heller ikke ønskelig.

 

Det med ladingen er også en misforståelse. Når du starter motoren går det bare noen sekunder før spenningen er over 13V ut fra dynamo til batteriene. Både VSR og et vanlig rele vil da laske sammen batteribankene til en bank. Ladingen blir da identisk forutsatt at ledninger er dimensjonert iht. strømmen. Eneste fordel slik jeg kan se det med VSR er at spennignen holder seg normal på den ene banken dersom man bruker utstyr som trekker ekstremt mye strøm (truster, vinsj etc.) med påfølgende spenningsfall. Det har imidleritd ikke vært noe tema hos meg. Tror aldri jeg har hatt under 12V selv med trusteren i gang. Aldri vært noe problem med spenning til kartplotter etc. Men det er mulig dette er mer viktig på en båt med moderne motor der alt er elektronisk (grøss...)

Link to post

Skisser og bilder er din venn som sagt. Du løste det jo selv med en gang det var på plass! :yesnod:  :yesnod:

 

Teorien din holder definitivt vann. Forbruk fores via A til utgang skillediode, og så over forbruk hovedbryter - når start hovedbryter er på. Slik det er nå vil all ladestrøm til startbatteri gå via start hovedbryter og ikke via skillediode, mens lading til forbruk går over diode. Dette fører til at forbruk vil se 0.7-1.1 V lavere ladespenning enn startbatteri. Og startbatteri trenger normalt nesten ikke lading, men forbruk trenger myyye... Når du kopler all lading via A vil de få lik ladespenning. Jeg ser ikke bort fra at DTS harness også senser ladespenning og evt kompenserer for fall gjennom skillediode - dette finner du ut når du har koplet om og sjekker ladespenning mens motor går. Om ladespenning da blir for lav og det ikke er noen mulighet for ekstern sense til dynamo-regulator er nok VSR en løsning.

 

Angående hvilken ledning fra motor så er sannsynligvis den feiteste til start og ladekabel noe tynnere. Kortversjonen er at du må sørge for at det _kun_ er lading som går til A. Resterende kabling til motor må gå til hovedbryter startbatteri.

 

_Dersom_ det viser seg å være felles ledning til startbatteri/lading fra dynamo fra motor så må du enten skille dette på motoren eller velge et annet oppsett. I så fall er nok et VSR være et bedre valg enn diode-ladeskille (kople alt til start, og la et VSR sjalte forbruk inn på kretsen når spenning er høy nok).

 

Og: Deler din skepsis til amerikanske bruksanvisninger (som alltid sier hva, men aldri hvorfor) og ville koplet DTS harness via bryter slik den er i dag. Og lensepumpa mener jeg likesågodt kunne vært koplet direkte til forbruk. Så får du i alle fall start uansett.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Det ser ut som det går separat ledning til start og lading. Noe annet går vel ikke?

 

Se det første bildet i innlegget over her. Det viser en rød og en svart som kobles sammen. Den svarte tror eg er ladestrøm fra dynamoen. Har lett litt etter dokumentasjon som forteller dette, men sliter litt.

 

Litt bekymret for å koble fra og herje uten å være helt sikker. Men det kan nesten ikke være noe annet.

Link to post

Flott at du fant ut av det Joltus!  En bra ting med dette "problemet" er at du nå har skaffet deg mye bedre oversikt over de elektriske koblingene enn du hadde fra før.  Og det er bare bra :thumbsup:

 

Du har forstått virkemåten til dioden, og effekten av den ekstrakoblingen, det er det ingen tvil om.  Og som du sier så er den ekstrakoblingen litt skummel fordi du kan tappe startbatteriet om du glemmer å skru av hovedbryter for start.  I ditt tilfelle med defekt batteri så blir det jo veldig synlig, for om du hadde glemt hovedbryteren på i en uthavn nå så hadde du fort tømt startbatteriet uten at du var klar over det. 

 

Det må gå separate kabler fra dynamo og starter, ellers ville resten av opplegget med to forskjellige "batteribanker" vært bortkastet fra produsentens side.  Men samtidig er det ingen stor grunn til å flytte dynamokabelen nå, annet enn om det blir mer oversiktlig for deg.  Slik den er koblet nå så har den jo i prinsippet direkte forbindelse mot A på dioden uansett.

 

Mulig at DTS power harness føler på batterispenningen slik at den kompenserer for spenningsfall over dioden.  I så fall vil den ekstrakoblingen din ødelegge for det opplegget fordi spenningsfallet over dioden til forbruk, ikke blir synlig for dynamo-regulatoren.  Og samtidig så vil jeg påstå at et VSR ikke vil gi særlig mye bedre lading hvis dynamoen allikevel kompenserer for spenningsfallet i dioden. 

 

Ladespenningen måler du enkelt med et multimeter, med fulladede friske batterier og motoren på litt turtall (og frakoblet den ekstrakoblingen).  Hvis spenningen over batteripolene da er rundt 14,4V så er det ganske ideelt og ikke stort mer å tenke på.  Da kan du bare fjerne den ekstrakoblingen og la resten være som det er.  Er ladespenningen under ca. 14V så kan det bli vanskelig å få toppladet batteriene, og du bør måle spenningen over "A" på dioden.  Er den type 0,5V eller høyere ift. over batteripolene så har du et spenningstap VSR vil være en bra løsning på.

 

Edit: Trekker tilbake det jeg har strøket over...  Flytte dynamokabelen rett til A og fjerne koblingen mellom hovedbryter-start og A er fornuftig det...

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post

Men samtidig er det ingen stor grunn til å flytte dynamokabelen nå, annet enn om det blir mer oversiktlig for deg.  Slik den er koblet nå så har den jo i prinsippet direkte forbindelse mot A på dioden uansett.

 

Dette skjønte eg ikke helt. Eg vil jo ved å ikke gå innom startbryteren, men heller direkte til A unngå problemet med tapping av startbatteriet?

 

Eg tror DTS power harness er strøm til hjernen i Veradoen. Og det er ikke umulig at den bruker spenningen som en referanse til regulatoren og ladespenningne...

 

Tusen takk for gode svar så langt! Har tenkt på dette lenge å få oversikt over det elektriske, men det har vært mer "pressing" subjects til tider. Så nå måtte eg bare hoppe i det siden ting sluttet å fungere. Håper nå med "nye" batterier og en mer permanent lading at wallas og kjøleskuff vil holde en helt tur.

 

Og bare vent, kommer nok flere spm. Lager en skisse snart for å se om dere er enige med omkoblingen eg har tenkt å gjøre. Det som bekymrer meg litt er dynamokabelen/ladekabelen. Liker ikke å koble om og tro at det er den svarte, må vite. Google vet det sikkert... Men den har vært litt vrien med meg.

Link to post

Tror jeg ville gjort som anvisningen sier og koplet DTS direkte til startbatteriet. Etter hva jeg forstår er dette for å sikre motoren spenning ved evt strømfeil. Bør ikke trekke strøm når alt er stengt av.

 

Jeg ville også ha skiftet ut skilledioden med en VSR. Men det er nå meg da..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Joltus : Det som bekymrer meg litt er dynamokabelen/ladekabelen. Liker ikke å koble om og tro at det er den svarte, må vite. 

 

Nettopp, koblingsfeilen var jo akkurat den jeg beskrev i innlegg 7, da med VP diesel som utgangspunkt, og det skulle ikke undre meg om montøren har støtt på lignende problem her også. Den svarte kan være ekstra ladekabel han selv har lagt opp og forsøkt og strekke rett til A, for så og oppdage at etter eller annet ved motor ikke lenger fungerte, og derfor koblet den sammen igjen med de andre ledningene.

Den originale ladekabel tipper jeg har gått fra dynamo til starterens store + kontakt slik at den store + kabelen er både startkabel og ladekabel. Det er det mest vanlige.  Men siden montøren hadde koblet den originale i fra, og strekt en ny kabel, koblet han den inn på hovedbryter da det blir akkurat det samme som koble den tilbake til starterens + kontakt.

Nå skjøt jeg fra hofta igjen, så ikke ta dette for god fisk. Den originale ladekabelen kan være der fremdeles, og den sorte kan være noe helt annet. Fantino etterlyser koblingsskjema for motor og det er nok det beste.

Link to post
Komodo : Er det noen som kan fortelle meg om den store fordelen med VSR kontra et alminnelig rele?

 

Jeg skrev vel at diode hadde fordel fremfor VSR. 

Det har jo vært diskutert en del ganger hvor VSR primær kontakt skal tilkobles for å unngå tripping, stadig ut og innkobling på releet. Denne trippingen forplanter seg jo til regulator og dynamo også. Problemet er vel ved bruk av truster eller vinsj hvis primærkabel ikke er på det batteriet som er tilkoblet disse. Om slik tripping er skadelig aner jeg ikke, men med dioder slipper man det.

Fordel eller ikke, vet ikke, men ihvertfall en forskjell.

 

Men ulempen er spenningsfallet på dioder. Jeg har sensekabel rett på forbruksbatteri og 14,8 volt på inngang, 14,4 på de to utgangene og dermed er spenningsfallet null problem på min.

 

Fordel VSR fremfor vanlig rele ? Tja, et vanlig vil jo være innkoblet så lenge motor er i gang og må da tåle all strøm som kan passere. Men mye strøm på vandring betyr spenningsfall slik at et VSR kobler ut, og av den grunn kan jo VSR være en fordel, eller her også, ihvertfall en forskjell.

Link to post

Fordel VSR fremfor vanlig rele ? Tja, et vanlig vil jo være innkoblet så lenge motor er i gang og må da tåle all strøm som kan passere. Men mye strøm på vandring betyr spenningsfall slik at et VSR kobler ut, og av den grunn kan jo VSR være en fordel, eller her også, ihvertfall en forskjell.

Det har jeg tenkt på. Det betyr jo at man må dimensjonere releet og ledningene, i forhold til den strømmen man kan få.

 

For min del er det når jeg kjører trusteren. Det er en SE80, og er kapabel til å sluke mye strøm. Hvor mye strøm som kan finne på å gå fra forbruksbatteriene via start og til truster avhenger av størrelsen og tilstanden på startbatteriet og forholdet mellom start og forbruksbatterier. Jeg opplevde i fjor at jeg brant releet. Det var ved en situasjon hvor det ble mye trusterkjøring for å få med fortøyninger og kone uten å skade båten. Resultatet var da at jeg mistet lading på startbatteriet. Jeg hadde heldigvis loddebolt om bord, og klarte å dele releet og lodde på en ledning der det var brudd. I år ble releet erstattet av to like koblet i parallell.

 

For min del er imidlertid denne strømmen ønskelig. Den kraftige forbruksbanken bidrar godt med strøm slik at spenningen på trustermotoren holder seg bra. Jeg ser ingen grunn til å montere VSR.

Link to post

Koblet den nye laderen til det antatt defekte batteriet. Blir litt spennende hva den klarer. Skal teste den med en hjemmelaget tester en kompis har (ja eg vet du ser dette :) ) 

 

Så får vi se. Får så to batterier av svigerfar. Disse blir den nye forbruksbanken min. Dobler effekten. Såfremt begge disse består testen også.

 

Spurte seatronic hvordan eg skulle stille inn laderen siden disse to batteriene ikke er AGM, men det er startbatteriet. De anbefalte å stille inn på AGM. Det er eg enig i. Er verre om det ryker enn om de to brukte fra svigerfar ryker.

 

Men er det noe annet eg må tenke på i den forbindelse? Eg tror eg ender opp med å spandere på meg en DVSR.....

Link to post

Hvis du vurderer DVSR av 'dyr' type ville jeg heller sett på FET-basert ladeskille som koster noenlunde det samme. Da slipper du alle diskusjoner om 'tripping' av relé, spenningsfall på forbruksbank ved thrusterkjøring, utfall av kartplotter osv. FET-basert ladeskille fungerer akkurat som diode, men har helt neglisjerbart spenningsfall, slik at en ikke brenner av masse effekt i varme i dioden men heller bruker den til å lade batteriet. Hvis vi snakker om Biltema-VSR er jo dette rimelig, og behørig testet i andre tråder. Seatronic har Quick FET-baserte ladeskiller.

Link to post

Men... En ting som gjenstår uansett hva eg velger er følgende:

 

Hvordan unngå denne sammenkoblingen av batteripluss og lading fra motor hvis det er som nevnt over her at det kun er to kabler av samme sort...

 

Hvordan kan eg på en ufarlig måte teste at den ene er lading, mens den andre er bare pluss til startmotor?

Er det ikke noe greier med at en dynamo som ikke har noen plass å kvitte seg med strømmen har det litt bad? Så derfor tar eg ikke sjansen bare på å koble fra for å se om ladingen da forsvinner.....

 

Noen ideer her?

 

Igjen, hvorfor VSR?

Fordi eg har noen ekstra kroner eg bare MÅ få svidd av.

 

Problemstillingen over her er den samme. Du har vel kanskje fått fram poenget ditt vedr. kontaktor vs VSR? :)

 

Noen løsning på det andre problemet? For hvis eg ikke finner det så vil jo bare startbatteriet trigge kontaktoren og eg er like langt ;)

 

Altså: Hvis den nevnte + POST kabelen er ladespenning fra dynamoen er saken biff. Da er det bare å koble denne direkte inn på "samma hva jeg velger av utstyr". Men hvordan finne ut det? Finner ingen tegninger som viser mer enn pluss og minus til startmotor.....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Det er jo bare å følge ledningene og se hvor de kommer fra da...

 

Prøv å få det til å virke med skilledioden først, så kan du heller skifte til VSR/rele når du forstår hvordan det henger sammen.

 

Hvordan er dioden din merket? Normalt er det vel den I midten som er strøm fra dynamo?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...