simtech Startet 2.September.2016 Del på Facebook Startet 2.September.2016 Snart braker det løs. Balja skal på land og vinter konserveres. Jeg har ett litt prisforespørsler funnet ut at jeg vil lagre den utendørs på tomta. Med presenning og det som er. Eneste bekymringen er motor og kanskje opp til -20C (Dersom det blir reprise fra ifjord). Planen er jo standard service - Altså tennplugger, girolje, motorolje osv... Kjølesystemet står det at skal flushes med vann, men finner ingenting om at det er lurt og bli kvitt alt vannet? Evt bytte det ut med kjølevæske? Er det noen erfaringer? Er det tips til konkrete produkter som er fine til å spraye blokk, utvendige deler med? Motoren er en Yamaha F115 2003 modell. Er dette elektronisk innsprøytning eller forgasser? Isåfall lønner det seg vel og spraye inn litt antifog i hver av forgasserne? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 (redigert) Kjølesystemet tømmer seg selv på en utenbordsmotor, bare å flush og la den renne fra seg i stående stilling (tilt den helt inn til akterspeilet) ellers ser vel planen din grei ut, du kan jo forsøke å google og se om du finner et serviceskjema for din spesifikke motor. vanlige ting er girolje/motorolje/filter, kontroll eller bytt plugger, sjekk/bytte anoder, sjekk/bytte registerreim, smøring av nipler, sjekk/bytte termostat, sjekk av styrevaier/innfesting, lese av diagnoseminne på motoren. Jeg sier ikke at du må gjøre alt dette, kommer an på serviceskjema til din motor og alder/timer den har gått. Din yamaha har forgassere Jon Redigert 2.September.2016 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
simtech Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Kjølesystemet tømmer seg selv på en utenbordsmotor, bare å flush og la den renne fra seg i stående stilling (tilt den helt inn til akterspeilet) ellers ser vel planen din grei ut, du kan jo forsøke å google og se om du finner et serviceskjema for din spesifikke motor. vanlige ting er girolje/motorolje/filter, kontroll eller bytt plugger, sjekk/bytte anoder, sjekk/bytte registerreim, smøring av nipler, sjekk/bytte termostat, sjekk av styrevaier/innfesting, lese av diagnoseminne på motoren. Jeg sier ikke at du må gjøre alt dette, kommer an på serviceskjema til din motor og alder/timer den har gått. Din yamaha har forgassere Jon Suverent. Takk for svar Jon! Kjøpte meg faktisk YDIS i sommer, så har vært inne flere ganger og sjekket feilmeldinger osv :) Veldig kult! Har også servicemanual til motor, står forsåvidt det du beksriver, så det tar jeg når jeg får opp båten. Dessverre står det ikke spesifisert noen spesiell prosedyre ved lagring utendørs i minusgrader? Dette er vel ikke noe problem? eller? Andre ting jeg bør ta hensyn til? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Ingen spesiell prosedyre ved lagring utendørs og ingen av de mange motorer jeg har hatt opp gjennom et par generasjoner snart har tatt noen skade av minusgrader. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Saltværingen Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Simtech, du skriver følgende: "Kjøpte meg faktisk YDIS i sommer, så har vært inne flere ganger og sjekket feilmeldinger osv :) Veldig kult!" Dette gjorde meg nysgjerrig. Hva er YDIS? Oppfatter at det må være noe slags elektronisk instrument for å lese av diagnoser på motoren. Stemmer det? Og hvor får du i så fall tak i dette, og til hvilken pris? Sitér dette innlegget Link to post
simtech Svart 3.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2016 Simtech, du skriver følgende: "Kjøpte meg faktisk YDIS i sommer, så har vært inne flere ganger og sjekket feilmeldinger osv :) Veldig kult!" Dette gjorde meg nysgjerrig. Hva er YDIS? Oppfatter at det må være noe slags elektronisk instrument for å lese av diagnoser på motoren. Stemmer det? Og hvor får du i så fall tak i dette, og til hvilken pris? YDIS/YDS= Yamaha Diagnostic system er diagnoseverkyøet til Yamaha hvor man kan lese av feilmeldinger, timeantall på ulikt turtall osv... Du trenger en PC med USB/COM port. Jeg kjøpte min på Ebay til rundt 500 kr tror jeg http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-Diagnostic-system-Jet-Boat-Outboard-Wave-Runner-/151117934952?hash=item232f54b168:g:SNoAAOSwFnFV70pA&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Etter at jeg har kjørt min motor med ferskvann og trykket "Winterize" slik at den fikser alt dette selv (Etec) pleier jeg å tilte motoren helt opp og ned et par ganger. Da er den helt drenert. Ser enkelte som vinterlagrer motoren tiltet opp. Hvis den står ute kan regnvann fylle opp eksosporten i undervannshuset, for de som har eksos gjennom propellen. Fryser det skikkelig til kan undervannshuset ditt gå. Så tilt den helt ned når den skal lagres ute. Står den inne slik min gjør lar jeg den stå i transportstilling slik at hydraulikken er avlastet. Vet ikke om Yamaha har det. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hansi Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 . Vet ikke om Yamaha har det. Det har de. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.September.2016 Del på Facebook Svart 3.September.2016 Om du har vask eller do ombord, er de viktig å frostsikre den. Motoren derimot tømmer seg selv.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.