Puntern Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Holder på med en 1987 modell suzuki 9.9. Motoren har vært lagret i årevis siden sist den var i bruk. Har hatt forgasser åpen og rengjort grundig flere ganger. Både staking, blåsing og ultralydbad. Tror den skal være ren. Fikk etterhvert start på den og den svev bra både på tomgang og når jeg ga på(i en stamp). Var tungstartet når den var varm også. Måte jobbe med på gass og choke for å starte den. Nå får jeg ikke start på den i det hele tatt. Pluggene blir våte så den får bensin. Ser at gnisten er ganske svak. Så jeg begynner å mistenke noe er feil med cdi uniten eller tennspolen. Er der noen måter å teste de på? Tennplugger er nye, et merke jeg ikke kjenner til, men regner med det er rett type. Kompresjonen er tilnærmet lik på begge sylindere. Er det vanlig at cdi uniten blir ødelagt? Håper noen har noen tips, begynner å gå tom for ideer. Quote Link to post
Diddn Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Hvis cdi unit er ødelagt er det ikke gnist på plugger. Hvis det er brudd i tennspole derimot vil det være gnist, men ikke sterk nok til å antenne bensinen. Da er det ikke nok motstand (ohm) i tennspolen. Dette kan måles med et multimeter og sammenligne verdien med det tennspolen skal være som står oppført i servicemanualen for motoren. Hadde samme problem med en 5 hester og en 9.9 tohatsu. Quote Link to post
Puntern Posted September 4, 2016 Author Share Posted September 4, 2016 Har nå målt motstanden i tennspolen og den er 259 ohm. Ifølge service manual skal den være mellom 240 - 306 ohm. Da sitter jeg egentlig bare igjen med mulig problem i cdi unit eller magneter i svinghjulet. Kan magnetene bli dårlige? De er tross alt 30 år gamle. Ønsker å eliminere alle andre mulige feil før jeg eventuelt bruker 1-2 tusen på ny cdi. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.