KARILLA Startet 3.September.2016 Link til dette innlegget Startet 3.September.2016 (redigert) Bilder av Hekktruster hvordan denne er montert på NB Ardea 32. Håper det er til hjelp om noen flere eiere av denne flotte båt typen skulle ønske å gjøre det samme. Truster er Side-Power baugpropell SE80 Redigert 3.September.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
bjoris Svart Fredag 18:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:03 Drar frem denne tråden. Jeg kjøpte drømmebåten i høst, NB32 og er strålende fornøyd, men det er jo alltid noe som ikke virker i en båt og nå starter jeg med jobben for å få alt på geledd. Det blir nok flere tråder, men nå snakker vi om hekktrøsteren. I denne båten har eier fått ettermontert en spinndyr utenpåliggende trøster SX40 som nå også har tatt kveld. Jeg hørte det var ulyd i den ved kjøp så det er greit og jeg har snakket med Sleipner og de sier at er det giret så er hele greiene boss, er det motor (noe jeg tror siden det først var ulyd og nå bare ett klikk). Jeg tror derfor at det er mulig å fikse, men å bruke penger på en 10 år gml trøster som er for liten tenker jeg er dumt. 40 kg skyvekraft var for lite, det merket jeg, den har fungert helt til nylig så jeg har fått testet dette ganske godt. En SE60 har 20 kg skyvekraft til og jeg tenker at det er egentlig nok, men så er det jo tyngre å flytte hekken på en båt enn baugen og kanskje en bare skulle brukt 12.000 til på en SE80, men drar jeg på meg tykkere kabler og kanskje jeg har for lite strøm til å få utnyttet den? 2*142 ah på forbruk, bly. Neste er denne tunellen, er det egentlig noe poeng med denne "nedviklingen" av propellstrømmen som båten på bildet har. Jeg ønsker minst mulig "streking" under fart... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart Fredag 18:46 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:46 bjoris skrev 41 minutter siden: Neste er denne tunellen, er det egentlig noe poeng med denne "nedviklingen" av propellstrømmen som båten på bildet har. Jeg ønsker minst mulig "streking" under fart... Når båten går i marsfart er den tunellen over vann og vil ikke gi noen motstand. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart Fredag 18:53 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:53 Slik monteringen er vist på bildet så ligger jo thrusteren i ‘skyggen’ av skroget så kan aldri tenke meg den greier å strike så mye. Synes det så bra ut. Selv har jeg SE40 thruster montert vertikalt på veldig grunt akterspeil og den ville ikke fungert uten de skjoldene pga at den lett suger luft med bittelitt urolig sjø så, så de hadde jeg ikke sløyfet. På bildet ser du også at uten skjold så vil propellstrømmen treffe flapsene som fort kan gi mye reduksjon i virkning. Min SE40 vil jeg si kun er til finmanøvrering inn i bås osv, da den vil tape fort mot litt sidevind, så jeg hadde gått for SE80 om budsjettet tillater det. Jeg har heller ikkje kjøl, og det har vel Ardeaen, som også bremser litt. Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart Fredag 19:54 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:54 Hei. Vi monterte en SE80 som hekktruster på Viknes 1030, den virker fremragende på vår båt som er veldig sammenlignbar med Ardea'n din. Vi sto også i valget mellom SE60 og SE80 og er veldig fornøyd med at vi landet på SE80, den virker sterk og selv ved sidevind er det bare bare et kort pådrag som skal til for og flytte på akterenden. Monterte er MAXIMA start-batteri tett ved trusteren, kun 40-50cm kabellengde og har aldri hatt antydning til for lite strøm til trusteren. Vil nok også anbefale skyggeluen på begge sider av tunellen da du kan styre propellstrømmen fra trusteren slik at den går i best mulig rettning. Trustren ligger ikke så dypt (men gunstiger plassert en på Viknes'n) og dersom du sløyfer skyggeluene så er det store muligheter for at endel av skyvekraften går opp i overflaten og ut i luften, = lite effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart Fredag 22:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:58 Takk for tips, når jeg ser på det mer nøye så er det nok helt riktig at ikke noe treffer denne i marsjfart. Disse "skyggene" kan altså vries på for beste vinkel på vannstrømmen? En angrer selvsagt ikke på ekstra kraftig trøster de gangene det røyner på, samtidig vil en SE60 gi 20 kg mer skyvekraft enn den jeg har så det hadde uansett blitt mye bedre. 12.000 ekstra og kanskje noe mer ifht tykkere kabler og evt større behov for eget batteri selv om det selvsagt er smart uansett. Jeg får se nå hvor mye de andre prosjektene drar i veie. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
HRH-Z Svart Lørdag 08:28 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:28 Skyggene er ferdigborret og skruvet fast, tunellen har ikke ferdigborret hull slik at du må borre selv. Derfor står du helt fritt til og velge hvor du styrer propellstrømmen, men selvfølgelig ønsker man og sende den mest mulig sideveis og litt nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart Lørdag 17:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:19 Største du får i 185 tunnel er se 100, derfor tok jeg den på min Viknes 1030. Har aldri angret på det. Den drar baugen godt mottsatt vei, så den må ta seg litt pause ved kjøring sideveis så se80 fremme holder følge, men å snu båten 180 grader, er fort gjort. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart Lørdag 18:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:04 Jeg forstår at større jo bedre, men SE100 blir det ikke. Heller vel litt mot SE60 som "godt nok". 32en er ett hakk mindre enn 1030. Var det bare dette prosjektet nå så hadde jeg nok valgt SE80, men har en del andre potensielt dyre prosjekt på gang, ny vinsj bak, baugstige fremme med stige. Samtidig kødder radaren seg så her ligger det også potensielt store utgifter... Lyskasteren fungerer heller ikke så må droppe "øverste hylle" på alt. Jeg ser jo at hekktrøster er fint, men har klart meg uten i alle år så derfor tenker jeg at SE60 må jo være greit nok. Forstår jo at det i skikkelig heftig vær så trengs mer, men ja, jeg har klart meg uten i heftig vær før så kanskje det er noe med hva en er vant med? Samtidig er det dumt å spare på kronene når en først gjør noe, så har ikke konkludert, hører jo på hva dere sier også:) Ingen med SE60 på tilsvarende båt som kan si noe om det er brukandes? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart Lørdag 18:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:27 @bjoris Hvilken truster er montert framme? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart Lørdag 19:21 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:21 56 minutes ago, Brigg said: @bjoris Hvilken truster er montert framme? SE60, opplever at det er nok selv om jeg neppe hadde klagd om det var mer, men som sagt er det mer futt i denne enn det var i SE60en jeg hadde i 870en så antakelig tykkere kabler her. For å si det slik ble jeg positivt overrasket. Jeg vet selvsagt at hekken er mye tyngre å flytte på. Det jeg trenger hekktrøster til er f.eks å korrigere inn i båsen, der jeg ligger er det ofte strøm som gjør at båten vrir seg. Til slikt fungerte den som står på også, men det tok litt tid så 20 kg mer skyvekraft til 60 kg blir selvsagt bra. Hva har du på Viksunden, det er jo også hakke tyngre og større båt tenker jeg. 32en er vel oppgitt til 4,6 tonn og med noe mindre vindfang enn Viksunden Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart Lørdag 21:16 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:16 Jeg har SP55 framme, dette er samme som SE60 etter at Sleipner endret betegnelsen. På hekken har jeg SE80. Effekten av en sidepropell vil avhenge mye av avstanden til båtens rotasjonspunkt. Rotasjonspunktet vil være et stykke bak midten på båten, i alle fall på båter uten noe særlig kjøl. Baugpropell har lengre avstand, dvs lengre arm, og vil dermed oppnå større moment med samme skyvekraft. På Viksund 340 opplever jeg at SP55/SE60 framme gir større kraft enn SE80 bak. Om jeg kjører begge trusterene mot samme side vil baugen gå raskere enn hekken. Derfor mener jeg det vil være riktig å prioritere en kraftig truster bak slik at hekken kan følge med baugen de gangene det virkelig er behov for trustere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart Lørdag 23:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:54 Gode erfaringer du kommer med her, det er ingen tvil om at SE80 er best. Har du batteri ved hver truster? Det er pt ikke det i min og med dagens løsning med totalt 100 kg skyvekraft fremme og bak føler jeg ikke at det er nødvendig, men jo større hekktrøster jeg setter inn dess større blir det behovet for oppgradering på strømsiden også. Får tenke litt til:) Takk for råd og tips Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart igår klokken 10:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:05 bjoris skrev for 10 timer siden: Har du batteri ved hver truster? Nei, trusterne forsynes fra selvbygget LiFePo4 forbruksbatteri. Dette gir bra effekt på trusterne til tross for langt kabelstrekk til baugtruster. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart igår klokken 19:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 19:04 Såpass, dette med strøm er jo noe en kan erfare litt og heller sette inn etterpå. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.