Jump to content

"Bygge" vann og septik-tank - noen som har gjort det? (glassfiber)


LeviCorsair

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har søkt i mange tråder her etter noen som har laget egen vann og/eller septik tank i glassfiber. 

Ser at det er diskutert mange ganger, men finner ingen som faktiskt har gjort det !  :confused:  :confused: ...og hvordan ble resultatet ?

 

 

Vet at det går å kjøpe ferdige tanker på mål i både plast, alu og stål etc... og holder det åpent.. men jeg må ha skreddersydde tanker - så derfor jeg lufter det her med dere...Kanskje jeg bør "støpe" det inn i skroget ?

 

Jeg ser etter tips.. skal jeg ev. bruke polyester eller epoxy - må de behandles med noe etc. etc. ??

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, siden du vurderer andre materialer ville jeg anbefalt rustfritt. Et argument for min del var vannkvalitet for drikke. Epoksyrester i drikkevannet.. Resirkulerte materialer fra varmtvannstank er en mulighet. Jeg lagde mine tanker slik. Kuttet opp to varmtvannstanker, hamret det flatt, skar etter maler og sveiset ihop.

Link to post
Share on other sites

Epoksyrester i drikkevannet..

Med mindre det har skjedd store forandringer de siste 5-6 årene skulle dette gjelde også i dag; WestSystems og Aeropoxy kan levere epoksyer som er godkjent for bruk i drikkevann. Brukte epoksy ved flere anledninger da jeg bodde på land og akvarier var den store hobbyen. Epoksy et fint til å forsegle bakgrunner i akvariene med + lage spesialtilpassede filter med (da laminert med glassfiber). Hadde fisker i høy prisklasse (blant annet diverse sjeldne L-maller) i nærmere ti år i disse karene med bakgrunn i epoksy. Så skulle jeg ha laminert meg noen drikkevannstanker hadde jeg nok brukt drikkevannsgodkjent epoksy framfor polyester.

Link to post
Share on other sites

Med mindre det har skjedd store forandringer de siste 5-6 årene skulle dette gjelde også i dag; WestSystems og Aeropoxy kan levere epoksyer som er godkjent for bruk i drikkevann. Brukte epoksy ved flere anledninger da jeg bodde på land og akvarier var den store hobbyen. Epoksy et fint til å forsegle bakgrunner i akvariene med + lage spesialtilpassede filter med (da laminert med glassfiber). Hadde fisker i høy prisklasse (blant annet diverse sjeldne L-maller) i nærmere ti år i disse karene med bakgrunn i epoksy. Så skulle jeg ha laminert meg noen drikkevannstanker hadde jeg nok brukt drikkevannsgodkjent epoksy framfor polyester.

 Takk - for septik da.. er jo ganske "sterke" saker som skal oppi der  :giggle:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Du kan kansje lage begge tankene i polyester og male innvandig med godkjendt epoksymaling. Viktig å male inni tankene for tetthet skyld. Gjelder både for vann og huffa.... :wink:

 

 

Det jeg vurderer - men er det noen som gjort det...og hvordan ble resultatet ?  :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg laget septiktank i polyester for en del år siden. Skar ut en form i ekspandert polystyren (det som mange kaller Isopor) med noe mindre yttermål en plassen tilsa. Litt avrundede hjørner alle veier for støpens skyld. Kledde denne med alufolie (grillfolie) og tapet med malertape. (Viktig da polystyren ikke tåler polyester.) La tre lag med matte - husker ikke tykkelsen, men den var ikke så tykk. For å slippe sliping i ettertid så presset jeg en glatt plate med formvoks på mot toppen av tanken mens polyesteren ennå var uherdet, slik at jeg fikk en relativt glatt flate for mannlokk og gjennomføringer. Etter herding skar jeg det hele i to deler og trakk ut polystyrensformen. Satte det hele sammen igjen og plastet en "reim" rundt skjøten, og malte etter herding. Til slutt skar jeg ut hull til mannlokk og gjennomføringer. Dersom du vil male innvendig så kan du jo gjøre dette før du setter delene sammen og ta skjøten gjennom mannlokkhullet. Jeg malte ikke innvendig og tanken var tett og fin helt uten lukt så lenge jeg hadde båten.

Jeg har for øvrig to tanker i glassfiber på ca. 90 liter (vann og diesel) med skrå sider som jeg ikke bruker, dersom det er interessant.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Levi'n jeg pusser opp hadde også originale tanker i kryssfiner med noen form for "belegg" på innsiden. Vanntanken var tett, men flasset innvendig.. dieseltank hadde en stor lekkasje.... men så er jo alt sammen fra -67  :lol:

 

Se post #55 - https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/?p=177048

 

 

Men er det noen som har laget sine egne tanker ?

Link to post
Share on other sites

Jeg laget septiktank i polyester for en del år siden. Skar ut en form i ekspandert polystyren (det som mange kaller Isopor) med noe mindre yttermål en plassen tilsa. Litt avrundede hjørner alle veier for støpens skyld. Kledde denne med alufolie (grillfolie) og tapet med malertape. (Viktig da polystyren ikke tåler polyester.) La tre lag med matte - husker ikke tykkelsen, men den var ikke så tykk. For å slippe sliping i ettertid så presset jeg en glatt plate med formvoks på mot toppen av tanken mens polyesteren ennå var uherdet, slik at jeg fikk en relativt glatt flate for mannlokk og gjennomføringer. Etter herding skar jeg det hele i to deler og trakk ut polystyrensformen. Satte det hele sammen igjen og plastet en "reim" rundt skjøten, og malte etter herding. Til slutt skar jeg ut hull til mannlokk og gjennomføringer. Dersom du vil male innvendig så kan du jo gjøre dette før du setter delene sammen og ta skjøten gjennom mannlokkhullet. Jeg malte ikke innvendig og tanken var tett og fin helt uten lukt så lenge jeg hadde båten.

Jeg har for øvrig to tanker i glassfiber på ca. 90 liter (vann og diesel) med skrå sider som jeg ikke bruker, dersom det er interessant.

 

 

Takk tuffff - det var en meget god beskrivelse - og ikke noe lukt  :thumbsup: . Hvor lenge hadde du båten ?

Dieseltanker har jeg (2x150L) men trenger vann og septik.. send gjerne bilder og mål. 

 

 

Edit

Da du skjærer opp tanken etter støp, så spiller det ikke så stor rolle hva man lager formen av ?

Redigert av LeviCorsair (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta noen bilder, og mål av tankene, så kan du jo vurdere om det er verd og ta turen nedom å se på de. Dieseltanken kan sikkert konverteres til septik. Send meg en IM med e-postadressa.

Jeg hadde båten i to eller tre år etter at jeg støpte den septiktanken. Metoden er enkel fordi du slipper unna mye formarbeid.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har laga vanntank til en båt eg hadde i polyester. mala med epoxymaling  oppi. laga også septik tank og to dieseltanker. disse mala eg innvendig med toppcoat.

Det er blitt laga tusenvis av  både septikktanker  og oljetanker i glassfiber her i min lille kommune. dei maler ikkje tankene innvendig.

Eg brukte plater eg laga på forhånd som eg tilpassa og plastra sammen i hjørnene etterpå  og brukte skuteside/bunn som bunn/side i tankene

Link to post
Share on other sites

Edit

Da du skjærer opp tanken etter støp, så spiller det ikke så stor rolle hva man lager formen av ?

 

Nei, det gjør det jo ikke, men ekspandert polystyren er billig og veldig lett å forme til kanskje litt intrikate former. Ligger ofte noen forlatte blokker og slenger på opplagsplassene rundt omkring også

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...