Bård Singstad Startet 5.September.2016 Del på Facebook Startet 5.September.2016 (redigert) Jeg holder på å forhandle om kjøp av en båt fra en kar i Storbritannia. Han har informert meg om at jeg kan kjøpe båten uten VAT. Det vil si at jeg først kjøper båten med VAT og at jeg etter at jeg har seilt den hjem kan få igjen VAT. Regelverket for dette er beskrevet her: https://www.gov.uk/government/publications/vat-notice-7032-sailaway-boats-supplied-for-export-outside-the-eu Er det noen som har erfaring med dette? Lurer spesielt på hvor lang tid det tar å få alt på plass og eventuelt om hvordan dere løste det i kjøpskontrakten? Selger har også forsøkt å finne noen som kan hjelpe oss med papirarbeidet så hvis noen kan anbefale en advokat eller et firma hadde satt pris på det. Er det noen i denne forbindelse som jeg må gjøre ovenfor norske tollmyndigheter når jeg melder ankomst til Norge med båten? Vennlig hilsen Bård Redigert 5.September.2016 av Bård Singstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 (redigert) Hvis du har lest gjennom veiledningen du viser til, er det vel opp til selger og kjøper å avtale et slikt salg. Så vidt jeg forstår, er det spørsmål om hvor stor tillit det er mellom selger og kjøper og hvordan man behandler det reelle VAT beløpet. Dette skal jo stå på fakturaen og fakturaen skal vise at det er et "sailaway salg". -En ting føler ejg meg ganske sikker på, og det er at norske tollmyndigheter legger til grunn beløpet inkl. VAT (sluttsummen) på fakturaen, slik at du evt. momser av VAT beløpet inn i Norge. Men det kan du enkelt finen ut ved å ta en telefon til ditt tolldistrikt her i Norge. Hvis du ikke legger fram bevis på at båten er korrekt eksportert, blir selger ansvarlig for momsen. De vil derfor sikre seg på en eller annen måte mot det. Tilsvarende vil ikke du legge ut engelsk VAT til selgeren uten sikkerhet. Da er det jo du som har lagt ut penger som du skal ha tilbake, men det er selgeren som får dem i form av refusjon for for mye) innbetaslt VAT. Når selgeren har dokumentert at båten er eksportert og får sin momsrefusjon, må du sikre at pengene sendes videre til deg. I veiledningen sto det jo nærmestat hvis det skjer, ikke kontakt oss, men kontakt selgeren... Så hvis ikke tilliten er der, vet ikke jeg hvordan det ordnes i praksis. Men det er kanskje her man har en god grunn til å bruke båtmegler hvis man handler på Britisk territorium. Ellers la jeg merke til at man må melde import når man senere siler inn i et EU- land med en båt som ikke har betalt VAT Regner med at det går bra som nordmann, og at det evt. medfører noen begrensninger, Et spørsmål er vel om man kan forflytte seg mellom EU-land med en slik båt, eller om det er forskjellige regler i hvert enkelt EU-land? Jeg visste ikke at denne løsningen fantes før nå, så du skal ha takk. Og hva du enn gjør av erfaringer, så er det veldig fint om du forteller om det her på BP! Redigert 5.September.2016 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sap_2000 Svart 5.September.2016 Del på Facebook Svart 5.September.2016 (redigert) Hei. For at båten kan selges ex VAT må den ha vært firmaeid siden ny, og det må være spesifisert VAT på fakturaen til deg. Har hørt om tilfeller hvor "VAT paid" har blitt forvekslet med "incl VAT" av utenlandske kjøpere utenfor EU. Kjedelig om man finner ut dette senere og det ikke er noe VAT å få igjen.... Det er noen utførselspapirer som må ordnes, som også krever at alle andre papirer på båten er i orden. Det vanlige er å få en speditør til å ordne dette da det er vanskelig for en utlending i et fremmed land. Om båten har VAT som trekkes fra ved eksport ut av EU, så hadde jeg bestrebet meg på å få til å betale den netto uten VAT da det er endel styr og ordne dette i etterkant. Når du kommer hjem med båten, vil tollvesenet i Norge kreve deg for mva på hele beløpet du har betalt. Har du betalt inkl UK VAT, er det det beløpet det beregnes mva av, da det er det du faktisk har betalt på daværende tidspunkt. -Så må du få igjen UK VAT av selger. Viktig at selger er et seriøst og solid firma, samt at alle papirer er korrekt stemplet. Så når du har fått igjen UK VAT, må du søke tollvesenet om refusjon av det du har betalt for mye i norsk mva. Denne prosessen kunne hvertfall tidligere ta noen måneder. Enklere er det om man får fraktet båten av en speditør som også ordne papirer og garanter selger for eksporten ut av EU. Da kan man betale netto uten at selger risikerer å stå ansvarlig for VAT. Den siste muligheten er å betale båten netto og seile den hjem selv, men dette krever stor tillit fra selger da han vil være ansvarlig for VATen om båten ikke går ut av EU, papirene ikke kommer tilbake, eller er riktig utfylt og stemplet. Når jeg kjøpte båt i Nederland fikk jeg gjort det på den måten. Kun mulig fordi selger stolte på at jeg var en ærlig fyr og var villig til å ta en risiko, men det sparte meg for mye styr, ekstra utlegg og gjorde det mulig å kjøre den hjem selv. Edit: ser propell1 svarte med et godt innlegg mens jeg skrev mitt :-) Redigert 5.September.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bård Singstad Svart 6.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2016 Takk begge to for grundige svar, dette var nyttig for meg. Jeg skal rapportere tilbake når jeg har fått båten hjem :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.